Micro Seiki's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.855
    Torget vurderinger
    23
    Medaljens bakside....

    Luftlagring og vakuum hold-down.

    $T2eC16NHJHIFFh,8s10hBR4uksSsg!~~60_12.JPG
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.955
    Antall liker
    1.292
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    En våt drøm....
    Eksperimenterte igår litt, prøvde med tanntråd som belte! Vet ikke helt hva der var på det tanntråd, men det var litt grisete. Satte dette på spilleren og bakoversveisen kom, hastighetsavvikelsen falt 50%. Dette varte ikke lenge dog, etter 10 min begynte tråden å slippe og hastigheten falt...men virkelig en vekker dette.
    Lurer på om man må ha ny pulley om man vil kjøre med tråd? Blir jo kanskje umuligt å få tak i.
    Origin Live har noen, og Reag noen dobble puleys, men må sjekke om de passer da.
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.855
    Torget vurderinger
    23
    Original K5 tråd i aramid er tingen - det brukte jeg på min RX-5000.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.955
    Antall liker
    1.292
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Ja, kontaktet Abbassi men hun ville ikke selge tråden til meg da der var tvil om pulley. Min pulley har dog en rille øverst så det er garantert den både kan gå med belte og tråd.
    Har sendt en mail til et annet sted også dog....
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.734
    Antall liker
    4.579
    Sted
    Nøtterøy
    Har micro tråd liggende som jeg ikke bruker jeg. Ihvertfall til en spiller. Hvor lang trenger du?

    andy
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.734
    Antall liker
    4.579
    Sted
    Nøtterøy
    Hei igjen.
    Har en liggende som jeg brukte da motorenheten satt fast på min RX1500. Den er knytt sammen og er litt over 1 meter.
    Den er din hvis du er interessert.:)
     
    Sist redigert:

    mana

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2009
    Innlegg
    655
    Antall liker
    190
    Torget vurderinger
    24
    Er 18k for dyrt for en DQX 1000 inkl. en 505 Mk3 arm.Hva er forskjellen på Mk1,2 og 3
     

    unison

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.08.2004
    Innlegg
    426
    Antall liker
    58
    Sted
    Otta
    Torget vurderinger
    0
    Det er dyrt, minst 10k for mye vil jeg tro!
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.506
    Antall liker
    2.946
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    DD 20 - snurrer lydløst, strobelys, hastighetsjustering og knapper funker, mangler lokk.
    Hva er en fair pris og noe jeg bør se/høre etter - jordingsproblemer etc?
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.955
    Antall liker
    1.292
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Har lest at MA707 armen har noe der likner på azimuth justering. Der er to veldig små skruer under armrøret der hvor headshell går inn i armen, har lest at om man løsner disse skulle man kunne vri selve kontaktflaten der går inn i headshell, men jeg får det ikke til. Har lagt noe papir på pickuppens ene side. Må vel investere i en Fozgometer tror jeg....
    http://www.analog-forum.de/wbboard/...n/60128-azimuth-verstellung-micro-seiki-cf-1/
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.982
    Antall liker
    11.844
    Sted
    Hus
    Noe dyrt er vel dette, men det er en meget bra arm den 505 armen. Mk 1 og 2 er vel S-formet, mens Mk 3 har rett armrør. Det armrøret på Mk 3 kan vel også skiftes ut med et S-formet armrør også. Det går ikke an å skifte armrør på de andre. Alle armene kan det justeres VTA og stifttrykk under drift. :)
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.955
    Antall liker
    1.292
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Som sagt, jeg kan ikke lese skjema, har kjøpt en Noratel 50VA transformer der skal erstatte den originale i min Micro Seiki. Den originale blir sittende dog.
    Jeg tenkte, i min uvitenhet at jeg bare kunne koble den nye trafoen til 230 volt og da koble sekundær på printet, dvs. lodde bort de to røde på printet og koble sekundær fra den nye trafo på her.
    Men, det er vel ikke helt så enkelt, tror jeg. Det betyr jo at jeg bortkobler sikringerne osv., og det går ikke. Må vel ha strøm inn til printet som vanligt (brun og blå leder), ta ut strøm fra print til ny trafo (hvit og brun leder) og da føre sekundær fra nye trafo inn hvor de to røde er koblet til nå.
    Library Downloads | Vinyl Engine
    Og så et annet dumt spørsmål, er det normalt at en trafo ikke måler korrekt sekundær før den er montert?
    Med den gamle trafo, der er beregnet for 220 volt måler jeg 10,8 volt på de to røde kabler på printet, med den nye trafo koblet til de 239 volt jeg har her måler jeg 11,8 volt direkte fra trafo. Trafoen skal egentlig ha 10 volt på sekundær.
     

    Vedlegg

    Lynvingen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2010
    Innlegg
    887
    Antall liker
    295
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    orphic2471nq1.jpg
    Noen som vet om Orphic 277 er laget av Micro?
    Synes den ligner veldig på Micro Solid 1.

    Bildet er av en 247 men den er veldig lik 277.

    Dette er en spiller som jeg kan få gratis og lurer på om det er noe å ta vare på?
    Jeg finner veldig lite info om Orphic på nettet.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.955
    Antall liker
    1.292
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    BL-77 tallerken, om du kan skaffe den. Den veier 3,2 kg, BL-51 tallerken veier 2,3 kg.
    En i København har en BL-77 til salg for 2000,- på DBA.dk, den har ikke headshell og har noen merker på seg, om du kjøper den kan du ta tallerkenen, jeg er interessert i motor, lager og arm.
    Ellers kan du jo legge en sånn matte på Puresound Tenuto turntable mat , jeg kommer til å bestille en sånn.
     
    Sist redigert:

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.955
    Antall liker
    1.292
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Steinost, fra den øverste plate, hvor de tre skruer sitter, og opp til toppen av spindlen, da er der 3,5 cm.
    Men ja, du må kanskje ha ny spindle, toppen der passer opp i tallerkenen er kanskje utformet på en annen måte.
    Edit, sorry, igjen blir iPad bilder snudd på hodet nåe de legges inn....
     

    Vedlegg

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.428
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Tøft med opp ned spiller da:)
    Skal måle så fort jeg får mulighet.

    Steinar.
     

    Macody

    Fersking
    Ble medlem
    10.06.2006
    Innlegg
    1
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    7
    Festskrift til Andy

    Mine herrer. Dette blir et lett nostalgisk tilbakeblikk til februardagene 2010 hvor Andy presenterte sin egen-produserte utgave av baseenheten RS-1500 (mener jeg den heter). Han fikk mye kvalifisert ros den den, og jeg er helt på linje med Erland som hevdet den var finere enn originalen. Det er den, jeg har hatt originalen for lenge siden og den er på langt nær så flott. For 3 år siden hadde jeg selv den integrerte utgaven av RX-1500 med gummirem som alle kjenner. Andys flotte bilder gjorde et dypt inntrykk. Efter å ha lekt med tanken lenge, helt frem til sommeren i fjor 2012, tok jeg mot til meg og kontaktet ham direkte. Og spurte så høflig jeg maktet om han kunne tenke seg å lage en tilsvarende på bestilling? Andy nølte. Han slo ikke til der og da.

    Det er et Sufi-ordtak om at enhver by kan inntas om det er en så stor sprekk i bymuren at man kan stikke inn en hånd med gull-dinarer. Dinarene i dette tilfelle var den pris han forlangte og en flaske god cognac som extra-bonus. Han gav langsomt etter, som den hyggelige mann han er . Noen uker ut i juli tok jeg turen ut til Nøtterøy og hentet vidunderet. Jeg hadde hastverk med å dra hjem igjen for å montere, så det ble ikke et langt møte. Resultet var imidlertid over all forventning. Love at first sight, og hvis man kan bruke det populære ord "forelskelse" om tekniske ting, så er den der ennå. Kjempefornøyd, nok en gang takk Andy.

    Ellers har jeg hatt et relativt lidenskaplig forhold til Micro Seiki i 25 år, de har noe unikt og skulpturelt ved seg som setter seg i sjelen. En av de første tester her på Berget av RX-1500 var skrevet av daværende redaktør i Puls Hi-Fi Rolv Rønningstad. Han kjøpte testmodellen han hadde lånt hos Erling Neby, og solgte den til meg i 1987. Det var selvsagt den tråd-drevne utgaven - med gylden messingtallerken og messing platestrammer og den velkjente SAEC 407/23. Et praktverk. Min ironiske kone mente den så ut som tannlege-utstyr (!), men det viser bare hvilke bær-turer damer kan være ute på. Dette var ingeniørkunst, intet mindre. Men - i et anfall av akutt sinnsforvirring solgte jeg den midt på nitti-tallet til en flyver fra Møre og Romsdal, som smilte mistenkelig bredt da han hentet den på Fornebu. Det tok ikke lenge før jeg angret, og den historien er høyt oppe på min private liste over Livets Større Bommerter. Men det er historie. Nå er harmonien gjenopprettet, og det er vellyd og velvære i stuen.

    Legger ved ett bilde. Armene er den velkjente RB-300 (til hverdags) og kullfiber-armen CF-2 som fungerer ypperlig med Ortofons MC20 Super MKII - ved større og festlige anledninger.

    Mvh Macody.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.955
    Antall liker
    1.292
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Evigt eies kun det tapte.
    Man vet ikke hva man har før det er borte.

    Idag ankom mitt originale Micro H707 headshell i perfekt stand fra Sittard i Nederland. (Dvs., jeg håper da der er forbindelse fra pickup til pinner, har ikke innstallert det ennå jo)
    Jeg kjøpte en hel platespiller, men da auksjonen var over fortalte jeg at jeg bare ville ha headshellet, resten kunne han beholde, eller selge igjen. Han var ganske fornøyd med den gode prisen ( for noe han ikke vet er laget av Unobtainium fra Pandora, altså ganske sjeldent). Det har en Stanton 681 EEE på seg som jeg må få pillet av....
    Har også skaffet meg ny original innmat til tre føtter, det er bare to der trenger utskiftning, men da har jeg en reserve. Disse er på vei fra Tyskland.
    Man må vel snart skrive testamente sånn at ikke alt stasj går til Freetex den dag man er borte. Hmmm, nå reiste hårene seg på armen min, får sikkert mareritt om det scenario nå....
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Tror du har litt av ei restaurering på gang, Niels! Skal lure på hvor mange dele-Micros som må bøte med livet før Niels´Super Micro gjenoppstår..eller er det en Frankenmicro?:rolleyes:
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.955
    Antall liker
    1.292
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Nja, er faktisk ferdig nå så jeg har bare "stjålet" et headshell fra en spiller. Det er eneste måte å få tak i disse på.
    En gutt på Ebay solgte kopier av dette headshell, i plastik, for 100 dollars. Jeg kjøpte et eksemplar via en i Canada der hadde kjøpt to stykker.
    Dette blev innstallert og spilte en stund, så justerte jeg pickuppen og der var plutselig ikke lyd i venstre kanal mere. Denne må ha nye kabler tror jeg og det gidder jeg ikke. Selger det sikkert om noen gidder å sette nye kabler på det. Det er dette plastik headshell man ser på bildet her, det har en veldig lang fingerlift.
    Gummiføttene kom idag, er ikke helt sikker på disse er fra Bl serien, de virker veldig mye stivere, men vi får se, skal prøve de en av dagene. Passer de ikke selger jeg de til noen der trenger de....
    Min arm har også "rytteren" der skal sitte på armrøret, og den ekstra kontravekten til å sette inn bak i kontravektens rør, (dette gjør at armen kan passe til flere pickupper) dette er ikke montert på bildet da resonansen med AT33 PTG II pickuppen ligger på 9 hz. Mange arme man kjøper løse, eller fra spillere mangler enten en av delene, eller begge.
    Spilleren kom uten lokk, har fått et nytt laget av Eckstein i Tyskland etter originale mål så det er også på plass ja. Der er puttet en del mer penger i spilleren enn den er verd, men det er en god følelse at den er i tip-top stand. eierglede er vanskelig å sette en pris på...
    Edit: vil kanskje være noen der bemerker at stifttrykket står på 0. Dette er reguleret ved hjelp av bare kontravekten, 2,00 gram.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.270
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Nja, er faktisk ferdig nå så jeg har bare "stjålet" et headshell fra en spiller. Det er eneste måte å få tak i disse på.
    En gutt på Ebay solgte kopier av dette headshell, i plastik, for 100 dollars. Jeg kjøpte et eksemplar via en i Canada der hadde kjøpt to stykker.
    Dette blev innstallert og spilte en stund, så justerte jeg pickuppen og der var plutselig ikke lyd i venstre kanal mere. Denne må ha nye kabler tror jeg og det gidder jeg ikke. Selger det sikkert om noen gidder å sette nye kabler på det. Det er dette plastik headshell man ser på bildet her, det har en veldig lang fingerlift.
    Gummiføttene kom idag, er ikke helt sikker på disse er fra Bl serien, de virker veldig mye stivere, men vi får se, skal prøve de en av dagene. Passer de ikke selger jeg de til noen der trenger de....
    Min arm har også "rytteren" der skal sitte på armrøret, og den ekstra kontravekten til å sette inn bak i kontravektens rør, (dette gjør at armen kan passe til flere pickupper) dette er ikke montert på bildet da resonansen med AT33 PTG II pickuppen ligger på 9 hz. Mange arme man kjøper løse, eller fra spillere mangler enten en av delene, eller begge.
    Spilleren kom uten lokk, har fått et nytt laget av Eckstein i Tyskland etter originale mål så det er også på plass ja. Der er puttet en del mer penger i spilleren enn den er verd, men det er en god følelse at den er i tip-top stand. eierglede er vanskelig å sette en pris på...
    Smykke - nydelig Niels ! Det varmer mitt ingeniør hjerte :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Regner ellers med at også det overhalte headshellet fra Sittard bytter plass med det som idag står på, Niels? Da , og først da, er vel Microen helt ferdig? Eller er det det overhalte shell som står på nå?
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Du får komme innom en dag så kan du se hva jeg har gjort med min RX1500. Det er mulig noe av det samme kan gjøres med bl51

    Vidar

    Hei.
    finnes det noen tyngre tallerken til bl 51.

    Steinar.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.955
    Antall liker
    1.292
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Akkurat nå sitter der originalt headshell, men med avknekket fingerbøyle på, det satt på spilleren da jeg hentet den i København.
    Føtter er montert, heldigvis var det rette typen. På siste bilde ses en ny til venstre, en brukt som satt på spilleren, og helt til høyre endda en brukt fra spilleren, men denne har av en eller annen grunn mistet den stålfjær der sitter inneni, hvordan den har kommet seg ut er et mysterium, hullet er veldig lite. Så ja, tre nye føtter på plass, må vel egentlig ha èn til for perfeksjonismens skyld, men pytt, stor forbedring er dette.
    Et bilde hvor man ser fjæren inne i selve foten.
     

    Vedlegg

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.428
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Du får komme innom en dag så kan du se hva jeg har gjort med min RX1500. Det er mulig noe av det samme kan gjøres med bl51

    Vidar

    Hei.
    finnes det noen tyngre tallerken til bl 51.

    Steinar.
    Har ikke du pakket den vekk på loftet?
    Se å få denne frem, dette er en hån mot Micro Seiki at den ikke står å spiller.
    Kommer å ser om du har fått ut fingeren en dag.
    Sett den på en hylle på samme veggen som tv`n, eller få den vekk;)
    Er litt hard mot deg nå Vidar, men du har sagt att den skal frem ganske lenge.

    Steinar.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.999
    Hei Nils
    BL-51 spilleren din ser riktig lekker ut etter at du har kostet på den en "ansiktsløftning".
    Med skam å melde har min stått nedpakket leeeeenge, og er en evig kilde til "dårlig samvittighet".
    Jeg ser at spilleren din har en drivreim som det står "my-micro MIKRO SEIKI".
    Da jeg temporært er for trøtt til å bla meg bakover i tråden, lurer jeg på om reima fulgte med spilleren eller er det noe du har kjøpt i ettertid?
    Jeg trenger et par slike for å komme i gang igjen ++ :rolleyes: og alle tips tas i mot med takk.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.855
    Torget vurderinger
    23
    Her, Power. Knock yourself out :cool:

    Home
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Den står ikke på loftet, men på toppen av et skap:) Må nok ha hjelp til å løfte den ned, etter alle modifikasjonene veier den ca40kg. Har ikke våget å teste den etter et uhell for noen år siden. Det kan for bli dyrt hvis jeg må skifte ut min Dynavector XX1:( Jeg ser det er en del plater jeg savner.

    Du får komme innom en dag så kan du se hva jeg har gjort med min RX1500. Det er mulig noe av det samme kan gjøres med bl51

    Vidar

    Hei.
    finnes det noen tyngre tallerken til bl 51.

    Steinar.
    Har ikke du pakket den vekk på loftet?
    Se å få denne frem, dette er en hån mot Micro Seiki at den ikke står å spiller.
    Kommer å ser om du har fått ut fingeren en dag.
    Sett den på en hylle på samme veggen som tv`n, eller få den vekk;)
    Er litt hard mot deg nå Vidar, men du har sagt att den skal frem ganske lenge.

    Steinar.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.428
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Da får jeg stikke innom en dag for å ta litt nakkepress.
    Dette må vi få opp å gå:)

    Steinar.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.855
    Torget vurderinger
    23
    Hei Nils
    BL-51 spilleren din ser riktig lekker ut etter at du har kostet på den en "ansiktsløftning".
    Med skam å melde har min stått nedpakket leeeeenge, og er en evig kilde til "dårlig samvittighet".
    Jeg ser at spilleren din har en drivreim som det står "my-micro MIKRO SEIKI".
    Da jeg temporært er for trøtt til å bla meg bakover i tråden, lurer jeg på om reima fulgte med spilleren eller er det noe du har kjøpt i ettertid?
    Jeg trenger et par slike for å komme i gang igjen ++ :rolleyes: og alle tips tas i mot med takk.

    Utover denne My-Micro's Shop (Germany) så kan du også prøve det her;

    micro.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn