MHZS Audio CD88E

B

bendis

Gjest
har desse spillerene volumkontroll? som isåfall fungerer bra? ::)
 

Balla1823

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.12.2007
Innlegg
133
Antall liker
1
josi skrev:
Hei,

Har selv en CD 66E. Så vidt jeg har forstått er forskjellen på disse i strømforsyningen. 88E bruker rør, mens 66E gjør det ikke (i strømforsyningen altså).

Har skiftet til Golden Dragon rør og det spiller bra ;D. Er det noen som har sammenlignet CD 66E og CD 88E? Da hadde det vært fint med noen ord om resultatet!

Mvh. josi
Hei.

Jeg har en 66E selv, vurderer å oppgradere med nye rør jeg å, hvor stor forskjell ble det? Kjøpte du Golden Dragon 12AX7 eller 12AX7I(gullpleterte)?

BALLA ???
 

josi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
105
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Hei, jeg hadde noe støyproblemer med de originale rørene og har derfor ikke gjort noen veldig vitenskapelig ;) sammenligning. Støyen ble borte med Golden Dragon 12AX7, bedre oppløsning og mer definert bass er vel det jeg med hånden på hjertet kan gå god for.

- josi
 

Balla1823

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.12.2007
Innlegg
133
Antall liker
1
OKI.

Jeg får ringe motron i morgen, tror jeg skal bestille begge typene og se om det er noen forskjell på disse.

BALLA ;D
 

Eivind E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2007
Innlegg
295
Antall liker
3
Palace skrev:
Regner med at ingen her har prøvd minstemann i serien cd33?
Jeg har CD33 og er meget godt fornøyd med den. Den gir et luftig 3d-preget lydbilde. Fjernkontrollen er massiv aluminium og fungerer bra.
Generelt sett veldig fornøyd.
 

valo79

Medlem
Ble medlem
04.05.2007
Innlegg
27
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Har kjøpt en MHZS cd88 fra ebay nå. Er det andre her som har kjøpt fra e-bay. Forsto det på Acoustic Tuning i Trondheim at disse konne være uorginale osv.

Noen erfaringer ? Hvilke rør er å anbefale og hvor kan man kjøpe dem ?
 

lassemann

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.05.2007
Innlegg
2.947
Antall liker
4.610
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Tussi68 skrev:
God tråd dette
Tenkte jeg skulle oppsummere de oppgraderingene jeg har utført på min MHZS CD88E:
1. Skiftet sort signalkabel (til sølvledere) fra print til RCA-connector - Liten endring/0 NOK
2. Byttet rør på utgangen til Brimar 4004. –Stor endring, utvilsomt den oppgraderingen som gir mest for pengene./500 NOK
3. Skiftet ut OPamp 2604 (Kun den som ligger etter DA-omformer) til NE5532A - Mere detaljer, bedre i topp spesielt. Andre OP-amper kan også benyttes NB! Dual OPamp./50 NOK
4. Ny klokke, http://www.diykits.com.hk/ –Stor endring, bredere, dypere og mer detaljer. DIY-klokken trenger 12V AC supply, jeg brukte en gammel trafo jeg hadde liggende./300 NOK
5. Skiftet kondensatorer i strømforsyningen (Wima) og i signalveien fra DA-omformer til utgang (6 stk Obbligato) -Stor endring, samme effekt som ny klokke. /500 NOK

Etter en prat med ”bia” i går blir det nok bytte av rørene i strømforsyningen (WY2 og 6Z4 rør) WY2 har en ekvivalent som heter OB2 og Motron har liggende. En kan også finne på Ebay. ”bia” hadde erfaringer med at skifte til bedre rør i stømforsyning også har noe å si for lyden, så rør er bestillt.
Videre må jeg skjerme de store Obbligato kondensatorene jeg har skiftet til. Desse er store og fanger nok opp noe mer digitalstøy enn de små som var der. Håper jeg skal få det til med å tvinne folie rundt de, eller er det noen som har forslag til ”isolering” av kondensatorer.
Hei!

Jeg har også blitt eier av en slik spiller (88E). Jeg klarte ikke å holde fingrende fra fatet og tweeket litt i går.

Jeg liker lyden svært godt fra denne spilleren og er det beste jeg har hørt i dette sjiktet av spillere.

Jeg byttet signalledninger fra printet og opp til rca (mundorf sølv/guld). Gav en mer rund og glatt diskant og fjernet en viss hardhet i mellomtonen, men marginalt.

Alt det blå lyset i spilleren er noe jeg ikke liker. Uten noen form for kunnskap om elektronikk loddet jeg ut de lysende blå diodene i rørsoklene, samt fjernet dioden i lokket på spilleren. Disse diodene gjør spilleren mer "billig" enn den er synes jeg.. Alle er sikkert ikke enige i dette, men det er nå min mening..

Det som skjer nå er at det oppstår en svak knitrende støy og jeg undres om disse diodene i rørsoklene har en annen funksjon enn bare å lyse kraftig opp. Ser i printet at den henter strøm fra selve røret, men som sagt dette er ikke mitt felt og jeg burde selvfølgelig holde fingrende fra fatet her.

Noen som kan forklare hvorfor den svake knitrende støyen har oppstått?

mvh
 

magnaes

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.12.2002
Innlegg
112
Antall liker
3
Torget vurderinger
3
valo79 skrev:
Har kjøpt en MHZS cd88 fra ebay nå. Er det andre her som har kjøpt fra e-bay. Forsto det på Acoustic Tuning i Trondheim at disse konne være uorginale osv.

Noen erfaringer ? Hvilke rør er å anbefale og hvor kan man kjøpe dem ?
Uorginale?
Hva mener de med det? Uorginal i forhold til hva?
 

Eivind E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2007
Innlegg
295
Antall liker
3
tristessor skrev:
valo79 skrev:
Har kjøpt en MHZS cd88 fra ebay nå. Er det andre her som har kjøpt fra e-bay. Forsto det på Acoustic Tuning i Trondheim at disse konne være uorginale osv.

Noen erfaringer ? Hvilke rør er å anbefale og hvor kan man kjøpe dem ?
Uorginale?
Hva mener de med det? Uorginal i forhold til hva?
Uoriginal i forhold til at Acoustic Tuning i Trondheim ikke vil tjene flere tusen på å ha solgt den LOL ;D
 

valo79

Medlem
Ble medlem
04.05.2007
Innlegg
27
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Eivind E skrev:
tristessor skrev:
valo79 skrev:
Har kjøpt en MHZS cd88 fra ebay nå. Er det andre her som har kjøpt fra e-bay. Forsto det på Acoustic Tuning i Trondheim at disse konne være uorginale osv.

Noen erfaringer ? Hvilke rør er å anbefale og hvor kan man kjøpe dem ?
Uorginale?
Hva mener de med det? Uorginal i forhold til hva?

Hehe sant det. Nei de mente enkelte komponenter inne i spilleren kunne være forskjellige fra originale og at byggekvaliteten kunne være verre !? Og at de hadde hatt service på slike spillere som var kjøpt fra ebay og som det var problemer med.

Men ble nå ebay på meg. Men hvilke rør er å anbefale og hvor får man kjøpt dem ? Pris ?
Uoriginal i forhold til at Acoustic Tuning i Trondheim ikke vil tjene flere tusen på å ha solgt den LOL ;D
 

Digital_8

Fersking
Ble medlem
25.02.2008
Innlegg
1
Antall liker
0
Hei,

Jeg har tenkt til å kjøpe en MHZS CD66E eller en Shanling CD300.

Noen som har prøvd disse mot hverandre, umoddet?

Og, noen som vet at man ikke får utnyttet rørene i disse ved å bruke de balanserte utgangene?

På forhånd takk
 

pretzel_logic

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.04.2008
Innlegg
193
Antall liker
3
Hei!

Jeg har en MHZS cd88e og en Music Angel XDSE KT88. Cd-spilleren har både rca- og xlr-utganger, mens forsterkeren kun har rca-innganger.

Jeg lurer på om det vil lønne seg å kjøpe en xlr/rca-adapter eller bare kjøre det med rene rca-kabler?

Er det noen som har noen tips?
 

Inductivius

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Innlegg
295
Antall liker
74
Sted
Egersund
Torget vurderinger
12
Kjør RCA du.Tviler på at du hører noe forskjell.Blir nok smør på flesk.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
JR her inne har MZHS 88F og på den er det stor forskjell på xlr kontra rca. Kan virke som utgangs signalet er høyere på xlr derav en mer frisk og åpen spillestil enn rca...
 

Inductivius

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Innlegg
295
Antall liker
74
Sted
Egersund
Torget vurderinger
12
Det har jo noe med at Ekte balansert har noen db mere gain.For å utnytte fordelen med balansert så burde signalet gå balansert hele veien...
Men for all del,spill med det man syns låter best.
 

Mesa/Boogie

Medlem
Ble medlem
11.09.2007
Innlegg
34
Antall liker
0
Shadow skrev:
Det har jo noe med at Ekte balansert har noen db mere gain.For å utnytte fordelen med balansert så burde signalet gå balansert hele veien...
Men for all del,spill med det man syns låter best.
Bestilte en Mhzs cd88F akkurat og gleder meg til å høre denne. Den skal brukes på ett EC oppsett og jeg kommer til å bruke XLR utgangene..Vet noen hva som er forskjellen mellom de forskjellige utgavene 33/66/88? og hva som er forskjellen på E og F utgavene? Jeg ønsker også å oppgradere spilleren med div rør osv i fremtiden, har noen noen forslag på hvilke rør som kommer til å gi spilleren et løft?
 

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
Har en MHZS 88E. Hvilken "nøkkel må jeg kjøpe for å åpne låkket til de to orginale ECC83 rørene? Jeg har noen Mullard CV4004 som jeg tenkte jeg kunne prøve. Vil dette gi en lydmessig oppgradering?

Ellers synes jeg dette er en meget god spiller til prisen, men den gir ikke like gode musikalske opplevelse som Holfi Xandra Le.

Lf
 

G ok

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.08.2007
Innlegg
61
Antall liker
8
ELEL6200

Du trenger en liten torx nøkkel T-9 til lokket.
Ser også etter tips til rør til en slik! (CD66)
 

lassemann

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.05.2007
Innlegg
2.947
Antall liker
4.610
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Hei!

Jeg har en slik cd88e og har prøvd mange typer NOS 12ax7. Som så mye annet har dette med personlig smak å gjøre. Det som er sikkert er at denne spilleren vinner mye på gode rør.

Ønsker man å ikke legge veldig mye penger i dyre 12ax7 kan man velge en ekivalent som heter 12bz7, kjenner bare til RCA her. Dette røret gir et stort løft med luftig og oppløst topp, god mellomtone og relativt dyp bass. Jeg handlet mine for ca. 40 dollar for et par på eBay. Jeg har noen par av dette røret om noen skulle være interessert!

Mullard 12ax7, her finnes det jo mange varianter og årganger. Spesielt tidlig 60-tall og frem til 65 er ikke noe å lure på. Spiller meget godt på denne spilleren.

Samme gjelder Amperex 12ax7 - et fantastisk godt rør som kanskje er noe mer luftig enn Mullard, men ligger i samme gata.

Litt i andre enden, men som jeg nesten liker best til denne spilleren er Simens Halske 12ax7. Et utrolig presist rør som etter min mening har det meste. Gir flott holografi med mengder av mikrodetajer og hos meg virkelig "gåsehud".

Litt skuffet ble jeg etter å ha prøvd Telefunken 12ax7 ribbed plate. Masse detaljer og holografi, men i slankeste laget etter min smak.

Håper dette kan være til litt hjelp..

mvh Lasse
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.073
Antall liker
3.503
Torget vurderinger
8
Jeg bruker nå ett Rca blackplate og ett Phillips Miniwatt. Med denne miksen har jeg Rca sin mellomtone og topp, mens phillips røret strammer opp den ellers litt for slappe og fyldige bunnen til Rca røret. Dette funker meget tilfredstillende hos meg.

Mvh
Bia
 

Mesa/Boogie

Medlem
Ble medlem
11.09.2007
Innlegg
34
Antall liker
0
lassemann skrev:
Hei!

Jeg har en slik cd88e og har prøvd mange typer NOS 12ax7. Som så mye annet har dette med personlig smak å gjøre. Det som er sikkert er at denne spilleren vinner mye på gode rør.

Ønsker man å ikke legge veldig mye penger i dyre 12ax7 kan man velge en ekivalent som heter 12bz7, kjenner bare til RCA her. Dette røret gir et stort løft med luftig og oppløst topp, god mellomtone og relativt dyp bass. Jeg handlet mine for ca. 40 dollar for et par på eBay. Jeg har noen par av dette røret om noen skulle være interessert!

Mullard 12ax7, her finnes det jo mange varianter og årganger. Spesielt tidlig 60-tall og frem til 65 er ikke noe å lure på. Spiller meget godt på denne spilleren.

Samme gjelder Amperex 12ax7 - et fantastisk godt rør som kanskje er noe mer luftig enn Mullard, men ligger i samme gata.

Litt i andre enden, men som jeg nesten liker best til denne spilleren er Simens Halske 12ax7. Et utrolig presist rør som etter min mening har det meste. Gir flott holografi med mengder av mikrodetajer og hos meg virkelig "gåsehud".

Litt skuffet ble jeg etter å ha prøvd Telefunken 12ax7 ribbed plate. Masse detaljer og holografi, men i slankeste laget etter min smak.

Håper dette kan være til litt hjelp..

mvh Lasse
Mener du rør til hele spilleren eller bare strømforsyningen? Jeg er litt usikker på hvor mange rør som sitter i denne spilleren
 

lassemann

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.05.2007
Innlegg
2.947
Antall liker
4.610
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Mesa/Boogie skrev:
lassemann skrev:
Hei!

Jeg har en slik cd88e og har prøvd mange typer NOS 12ax7. Som så mye annet har dette med personlig smak å gjøre. Det som er sikkert er at denne spilleren vinner mye på gode rør.

Ønsker man å ikke legge veldig mye penger i dyre 12ax7 kan man velge en ekivalent som heter 12bz7, kjenner bare til RCA her. Dette røret gir et stort løft med luftig og oppløst topp, god mellomtone og relativt dyp bass. Jeg handlet mine for ca. 40 dollar for et par på eBay. Jeg har noen par av dette røret om noen skulle være interessert!

Mullard 12ax7, her finnes det jo mange varianter og årganger. Spesielt tidlig 60-tall og frem til 65 er ikke noe å lure på. Spiller meget godt på denne spilleren.

Samme gjelder Amperex 12ax7 - et fantastisk godt rør som kanskje er noe mer luftig enn Mullard, men ligger i samme gata.

Litt i andre enden, men som jeg nesten liker best til denne spilleren er Simens Halske 12ax7. Et utrolig presist rør som etter min mening har det meste. Gir flott holografi med mengder av mikrodetajer og hos meg virkelig "gåsehud".

Litt skuffet ble jeg etter å ha prøvd Telefunken 12ax7 ribbed plate. Masse detaljer og holografi, men i slankeste laget etter min smak.

Håper dette kan være til litt hjelp..

mvh Lasse
Mener du rør til hele spilleren eller bare strømforsyningen? Jeg er litt usikker på hvor mange rør som sitter i denne spilleren
Hei!

Oppklaring:
Mine anbefalinger og til BIA gjelder rørene (12ax7) på utgangen til spilleren. Disse har nok mest å si for karakteren av lyden. Dette gjelder både cd66 og cd88.

I cd88 sitter det 2 likeretter-rør i strømforskyningen i tillegg til utgandsrørene, tilsammen 4 rør. Cd66 har ikke disse likeretter-rørene, kun 2 rør på utgangen.

Rørene i strømforskyningen på cd88 er orginalt av tvilsom kinesisk kvalitet og vinner stort på et bytte. Orginalt sitter 1 stk 6z4 og 1 stk WY2. Motron v/Brynjar Kvanlid har gode rør til bytte av disse (ca 500,- inkl moms og frakt).

mvh. Lasse
 

Mesa/Boogie

Medlem
Ble medlem
11.09.2007
Innlegg
34
Antall liker
0
Har hatt denne spilleren en stund nå, og den sluttet bare å funke..Noen som har peil på reparasjon av denne i oslo?
evt. et verksted eller noe som kan gjøre det? Sjappa jeg kjøpte den fra sluttet bare å svare så snart jeg presenterte problemet, svakt.. Spurte også på forumet:
http://avforum.no/forum/dvd-cd-spillere-opptakere/74783-mhzs-cd88f-sluttet-funke.html
 

sokker

Medlem
Ble medlem
21.11.2006
Innlegg
47
Antall liker
0
Har da fått meg en sånn spiller jeg å. men har nesten aldrig sett et rør før. planen er å bytte orginal røra.

På di to utgangsrøra står det J J ECC83s, vil et sett med telefunken diamond ecc83 smooth plates, passe?

Det er også 2 rør på strømmen, hva anbefalles der?
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
sokker skrev:
Har da fått meg en sånn spiller jeg å. men har nesten aldrig sett et rør før. planen er å bytte orginal røra.

På di to utgangsrøra står det J J ECC83s, vil et sett med telefunken diamond ecc83 smooth plates, passe?

Det er også 2 rør på strømmen, hva anbefalles der?
Alle rør merket ECC83 eller 12AX7 vil passe her.

Rør på strømmen?
Likeretter-rør mener du?
Fortell hva det står på dem, så hjelper kan vi sikkert bidra...
 

sokker

Medlem
Ble medlem
21.11.2006
Innlegg
47
Antall liker
0
Takk for svar :)

Har samme spiller som er avbildet her.

det ligger to forskjellige rør vannrett, skal vist være av type 6z4 og wy2.

Som du ser på bilde, er det et eller annet guffe på mine også, er vl bare å fjerne det når man skifter rør, tenker jeg
 

sokker

Medlem
Ble medlem
21.11.2006
Innlegg
47
Antall liker
0
:'(KATASTROFE :'(

Fikk rør fra motron i dag, å der tok den spilleren kvelden. det begynte etter 15 sek å ryke under cd driverket, hva har skjedd ???

Røra er riktig,
 

Vedlegg

Oriel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2004
Innlegg
222
Antall liker
163
Torget vurderinger
7
Hvor lukter det brent? Hvilke rør fikk du fra Motron?

Det at rørene i stømforsyningen ser stygge ut er pga at de er limt til rørsokkelen med en seig guffe. Det skal mao se sånn ut..

Mvh
 

sokker

Medlem
Ble medlem
21.11.2006
Innlegg
47
Antall liker
0
Det ble en voldsom røykutvikling, under cd driverket, ikke direkte fra røra, ser heller ingen brennmerker noen steder. fikk 1 stk 6z4 og et stk ob2wa. jeg måtte fjærna den limguffa, før jeg fikk bytta røra.
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Regnet med at det svaret ville komme...
Hvordan? (Når utvalget av likeretter-rør som passer = 2 ->Kinesisk eller Russisk)
Og når det er mye større ting å hente på analog-delen...

Arne K
 

sokker

Medlem
Ble medlem
21.11.2006
Innlegg
47
Antall liker
0
Mente å ha lest at det var mere å hente, på dem som satt på strømmen. men hva gjør at den begynner å ryke?

ifølge han på motron, så hadde han solgt samme type rør til samme spiller med godt hell.
 

janerlen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
273
Antall liker
16
Torget vurderinger
3
Definitivt en spennende sak, dette. Ser slettes ikke ille ut, heller.

Hvor mye vil utgangsrørene i en slik spiller prege lydkarakteren sammenlignet med rørene i en forsterker? Skjønner at dette avhenger av type rør, men vil en spiller eller DAC med rørutgang parret med transistorforsterker kunne påvirke klangen i samme grad som ren rørforstker kan?

Et bilde til kan ikke skade.

 

janerlen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
273
Antall liker
16
Torget vurderinger
3
Ser forøvrig at CD88G nettopp har kommet på markedet.

Forbedret strømforsyning, Burr Brown 1792 og HDCD. Rørene er de samme, etter modellbetegnelse i allefall.
 

gunnarius

Medlem
Ble medlem
14.07.2006
Innlegg
30
Antall liker
0
Jo en fin sak, men klangmessig i det mørke leie. På den annen side om man kombinerer systemet sikkert brukbart. Har en selv, og hva jeg tenker er å teste andre rør. Spilleren virker herlig og har alt som trengs for litt eksperimentering.

Høyttalere med litt "skarp" klang vil nok vinne på denne spilleren.
Men kropp har den.
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.755
Antall liker
489
Sted
Stockholm
Herlig spiller ja, gunnarius..! ;D

Et lite tips hvis noen sliter med at den hakker litt på begynnelsen av en cd innimellom; fil av 1 - 1.5 mm. på plasten på undersiden av puck'en! Da sentreres den mye bedre! :)

Driver å tester forskjellige utgangsrør på denne nå, kan komme tilbake med litt info etterhvert..!
 

lassemann

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.05.2007
Innlegg
2.947
Antall liker
4.610
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Hei!

Kanskje litt radikalt for mange, men dette har jeg gjort med spilleren:

Tatt signalet rett fra DAC, sender det via en kondensator inn på røret, signalet forsterkes i røret, sendes så direkte via kondensator til RCA-utgangen. En fantastisk forbedring for denne spilleren! Lyden forbedres i bredden, høyden og i dybden.

Har også fjernet og bypasset opamp. Ren og god single-end!

NB! Bruker kun ett rør, det andre har jeg kuttet ut.

mvh
Lasse
 

Vedlegg

Topp Bunn