Diverse Metoo

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har du aktivert treige taster? Det finnes en slik funksjon som jeg aldri har testet i Windows.

Når det kommer til Mannegruppen Ottar så er det vel den mest nedsnødde gruppen personer i kongeriket Norge. Selv kvinnegruppen med samme navn framstår som en søyle av fornuft i forhold til dem, og det sier faktisk endel. Vi gutter er verst i mangel av terskel, ser det ut for. Men der kvinner har en betydelig høyere terskel så er det noen av dem som går uforståelig langt i sine aksjoner.

Min niese har vært bartender på et par utesteder, og har fortalt meg at skilte, unge kvinner gjerne skumler med å anmelde eksen for overgrep mot barna deres hvis barna er små nok til å bli manipulert. Det synes jeg er noe av det mest avskyelige jeg har hørt. Relativt kort tid etter ble en bekjent (ikke venn!) anmeldt av sin eks og dømt i første instans, men like før jul ble han frikjent i ankesaken. Jeg kjenner ikke mannen godt nok personlig til å felle noen dom over hans personlighet, men det er en gladgutt som nyter livet slik single menn kan finne på å gjøre (festing og voksne kvinner med hjem). Og jeg skal være forsiktig med å bidra til sakens sannhet, men jeg må innrømme at jeg stiller meg sterkt tvilende til pedofile tendenser.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.591
    Torget vurderinger
    0
    "Trege taster"?? Må sjekkes ut. Skal ta det opp med min Linux venn som har lysår mere datakunnskap enn meg. Takk for tipset.

Det der med å anmelde exen for misbruk av ungene er noe svineri og dessverre om ikke veldig utbredt så i alle fall ikke helt uvanlig! Dessverre er konfliktnivået så høyt ved skilsmisse at ikke alle tenker helt klart. Fornuften forsvinner i blodtåka! Takker ofte "Frøya" for at jeg ikke hadde barn med ex'en da vi gikk fra hverandre.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    En god forklaring på hvorfor det blir som det blir:

Ifølge makt- og ledelsesforsker Linda Lai ved BI skjer maktmisbruk ofte ubevisst som følge av hva økt makt og maktfølelse gjør med vår selvoppfattelse. Blant de snikende endringene som i ulik grad kan inntreffe, er økt selvtillit, lavere impulskontroll, dårligere evne til å ta kritikk, og en følelse av være berettiget særlige goder. I tillegg kommer det plundrete faktum at mennesker med makt og status faktisk tildeles større handlerom av folk i omgivelsene i håp om at de skal få ta del i glans og goder. Det er derfor grunn til å frykte at mektige som finner det for godt å utnytte asymmetriske maktrelasjoner og lage sine egne regler, er noe som vil oppstå igjen og igjen, og som vil måtte bekjempes aktivt, også etter at Metoo-kampanjen er over.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7

Ifølge makt- og ledelsesforsker Linda Lai ved BI skjer maktmisbruk ofte ubevisst som følge av hva økt makt og maktfølelse gjør med vår selvoppfattelse. Blant de snikende endringene som i ulik grad kan inntreffe, er økt selvtillit, lavere impulskontroll, dårligere evne til å ta kritikk, og en følelse av være berettiget særlige goder. I tillegg kommer det plundrete faktum at mennesker med makt og status faktisk tildeles større handlerom av folk i omgivelsene i håp om at de skal få ta del i glans og goder. Det er derfor grunn til å frykte at mektige som finner det for godt å utnytte asymmetriske maktrelasjoner og lage sine egne regler, er noe som vil oppstå igjen og igjen, og som vil måtte bekjempes aktivt, også etter at Metoo-kampanjen er over.
    Men hun velger ikke å nevne at tilgangen på "offere" og øker eksepsjonelt....;)
    Vil ikke forsvare Giske, men hun som varslet om kysset til Giske på en ambasade i utlandet og fortalte jo i detaljer om hvor fantastisk det var å få besøk av en minister fra hjemlandet og slikt sender signaler som trigger grisen i enkelte menn. De fleste vet hvor grensen går men ikke alle.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216

Derfor er kontinuerlig tilbakemelding og korreksjon kjempeviktig. Ledelse er et evigvarende prosjekt.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    – Jeg synes rett og slett det ikke går an for en politiker å oppføre seg slik hun gjorde. Selv om det var frivillig, var det hun som var den erfarne, voksne gjesten. Og når du ser hvordan hun oppførte seg den kvelden, så synes jeg det er etisk uforsvarlig. Jeg synes at det ville være på sin plass at hun går i seg selv og får kommunisert ut en korrekt, sann versjon av hendelsen. Jeg synes hun skylder hele festen en stor unnskyldning, sier hun.
    Makan til fjas.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.689
    #krampetrekningderertiårsidenforfaen

Hva forventer de? Hadde sex i fylla for ti år siden og skal derfor nå gå av som minister og partileder? Og hvorfor sende brev til Erna Solberg om det?

Hele festen har sikkert vært i traumer og trengt krisepsykolog jevnlig siden. Jeg har sett mye rart på fest, men ikke noe jeg har gått og gnaget på i 10 år.

Tonning-Riise og Giske er i en helt annen klasse, spesielt førstnevnte.

Sist redigert:

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Uffda, er VG i felleenminister-modus.
    Vel, hvis VG vil felle en minister så kan de jo sette litt hardt lut mot Siv Jensen. Mot henne er det faktisk saker. Leirstein(med løgnene rundt Birkedal og Søviknes i minne) og SSB.

Trine har fått oppfylt drømmen sin om å kjøre regjeringsbil. Kostnaden var bare en stykk sjel til en djevel på 5. nivå helvete.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Nei da.

At big mama valser over en tenåringer i fylla er ingen ting mot et kyss etter middag etter et ambasade besøk i Afrika :confused:

At hun i tillegg juger i saken overfor statsminister og at vi har vitner som bekrefter noe helt annet er og helt greit :confused:

En ting har jeg har skjønt er at om du er kvinne så går du fri i denne kampanjen....

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Ingeniøren beskriver problemene:

En noe overvektig fortsatt kjønnsmoden kvinne har frivillig sex med en ung mann på en fest. Det er totalt uhørt. Kvinner skal ikke ha noen seksualitet. Umoralsk! Aldersforskjeller skal dessuten kun gå i menns favør. Kvinner er jo begrenset kjønnsmodne i motsetning til menn, og plikter å se etter eldre menn!

Et kyss betyr ingenting, selv ikke når den ene parten absolutt ikke ønsker kysset og blir (nærmest?) sperret inne uten mulighet til å stikke av, og maktforholdet mellom partene spiller heller ingen rolle. Det er totalt uproblematisk.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Ingeniøren beskriver problemene:

En noe overvektig fortsatt kjønnsmoden kvinne har frivillig sex med en ung mann på en fest. Det er totalt uhørt. Kvinner skal ikke ha noen seksualitet. Umoralsk! Aldersforskjeller skal dessuten kun gå i menns favør. Kvinner er jo begrenset kjønnsmodne i motsetning til menn, og plikter å se etter eldre menn!

Et kyss betyr ingenting, selv ikke når den ene parten absolutt ikke ønsker kysset og blir (nærmest?) sperret inne uten mulighet til å stikke av, og maktforholdet mellom partene spiller heller ingen rolle. Det er totalt uproblematisk.
    Du vet like godt som meg at det ikke det det dreier seg om her !

Her snakker vi om en nestleder og maktmenneske som er i bryllup til Borten Moe. Her tar hun for seg av stedlig lammekjøtt på en slik måte at det tar all fokus bort fra brudeparet og avstedkommer 2 varsler om upassende oppførsel og å pynte på sannheten til landets statsminister. Gutten synes sikkert dette var spennende der og da men i etterkant har han vel funnet ut at det var både ekkelt og ubehagelig og noe kan kunne vært foruten. Han lot være å ta i mot penger for å fortelle sin historie til en avis - prisverdig, eller var det fordi han hadde fått en god slump for å holde kjeft ?

Klart hun var privat, men det var vel og de andre som har måttet trekke seg når det meste av griseriet pågikk etter normal arbeidstid. Poenget mitt er at det ikke virker som det er likhet for loven her. Trekk gjerne inn Siv Jensen da ministre med så dårlig hukommelse ikke er bra, men da hun er kvinne så er vel dette et ikke tema og.

Edit: Borten Moe

Sist redigert:

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Denne nestlederen og maktmennesket hadde en kortvarig relasjon til noen som ikke sto under henne i noen maktkjede. Det er overhodet ikke galt.

Du er klar over de logiske følgene av hva du hevder? En person med makt kan ikke ha seksuelle relasjoner til noen, fordi det da er maktmisbruk.

PowerMetal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Antall liker
    2.117
    Torget vurderinger
    2
    Monica Lewinsky sier metoo-kampanjen har gitt henne et nytt perspektiv på affæren med Bill Clinton. Hun mener i dag at hun ble utsatt for grovt maktmisbruk.

- Hittil har hun sett på det som et forhold basert på samtykke, men metoo-kampanjen har forandret på det.
    - Han var min sjef og den mektigste mannen på kloden. Han var 27 år eldre enn meg og burde visst bedre, skriver Lewinsky.

Hun mener i dag at hun var et offer for maktmisbruk

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Monica Lewinsky sier metoo-kampanjen har gitt henne et nytt perspektiv på affæren med Bill Clinton. Hun mener i dag at hun ble utsatt for grovt maktmisbruk.

- Hittil har hun sett på det som et forhold basert på samtykke, men metoo-kampanjen har forandret på det.
    - Han var min sjef og den mektigste mannen på kloden. Han var 27 år eldre enn meg og burde visst bedre, skriver Lewinsky.

Forelskelsen har vel og gitt seg....

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882

Det er klart det er kjipt når man ettterpå innser at man bare ble brukt til å fukte sigaren.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.591
    Torget vurderinger
    0
    Når det tar deg drøye 20 år å forstå at du har vært utsatt for maktmisbruk eller overgrep er du enten utrolig treg i oppfattelsen, eller så har du oppgdaget at du er i ferd med å gå i glemmeboken så du behøver et nytt "15 min of fame"!

Uansett tror jeg at hun deltok mer enn villig! At Hillary ikke lot seg vippe av pinnen var muligens en feilvurdering fra Monicas side, men bedre folk enn henne har gått på en smell der!

• Liker
    Reaksjoner: SAL

Dan Dare

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Antall liker
    551
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    4
    Jenta fra Søviknes-saken bryter tausheten og søker erstatning.
    Er det andre enn meg her som får en flau smak i munnen og en følelse av at dette dreier seg mest om penger?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Er det andre enn meg her som får en flau smak i munnen og en følelse av at dette dreier seg mest om penger?
    En gang en opportunistisk flyfille - alltid en opportunistisk flyfille. Prostitusjon tar mange former i et skiftende motebilde.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    ja, Søviknes har hatt fett betalt jobb i nesten 2 tiår nå, noe han helt klart ikke burde hatt.

G

Gjestemedlem

Gjest
    At et eller annet tragisk og opportunistisk dophode pulte "sjefene" for 15-20 år siden og ikke fikk så mye ut av det i ettertid er en ikke-sak. Man er ansvarlig for egne handlinger, selv om man har drukket en øl eller to. Ja selv om man er kvinne.

Noen burde vært beskyttet mot seg selv.

Artikkel i BT i dag om dette ynkelige fjolset:

https://www.bt.no/btmagasinet/i/p6r...-Soviknes-saken-om-livet-etter-FpU-landsmotet

"En søkende tenåring. Preget av foreldrenes ferske skilsmisse, av å bli mobbet på skolen, av spiseforstyrrelsene hun hadde fått behandling for siden hun var rundt 13 år. En jente som ikke helt hadde funnet sin plass, som hadde eksperimentert litt med rus."

Tror hun bør se på litt andre ting som årsak til hennes tragedier enn noen minutter med klam omfavnelse på et hotellrom for 20 år siden. Dette metoogreiene begynner å bli lett motbydelig. Det har blitt til en offerfabrikk som ikke tjener noen andre enn søppelpressen.

Sist redigert av en moderator:

Dan Dare

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Antall liker
    551
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    4
    ja, Søviknes har hatt fett betalt jobb i nesten 2 tiår nå, noe han helt klart ikke burde hatt.
    At Søviknes er en drittsekk er en helt annen sak, det var ikke det som var poenget mitt.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    At Søviknes er en drittsekk er en helt annen sak, det var ikke det som var poenget mitt.
    At Søviknes er en drittsekk er nettopp hele denne saken. Overgrep innebærer senskader.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    13.607
    At et eller annet tragisk og opportunistisk dophode pulte "sjefene" for 15-20 år siden og ikke fikk så mye ut av det i ettertid er en ikke-sak. Man er ansvarlig for egne handlinger, selv om man har drukket en øl eller to. Ja selv om man er kvinne.

https://www.bt.no/btmagasinet/i/p6r...-Soviknes-saken-om-livet-etter-FpU-landsmotet

"En søkende tenåring. Preget av foreldrenes ferske skilsmisse, av å bli mobbet på skolen, av spiseforstyrrelsene hun hadde fått behandling for siden hun var rundt 13 år. En jente som ikke helt hadde funnet sin plass, som hadde eksperimentert litt med rus."

Tror hun bør se på litt andre ting som årsak til hennes tragedier enn noen minutter med klam omfavnelse på et hotellrom for 20 år siden. Dette metoogreiene begynner å bli lett motbydelig. Det har blitt til en offerfabrikk som ikke tjener noen andre enn søppelpressen.
    Seriøst, man to man, Gjestemedlem: Her uttaler du deg svært åpenbart om saker du virkelig ikke har greie på.

Disqutabel

G

Gjestemedlem

Gjest

Seriøst, man to man, Gjestemedlem: Her uttaler du deg svært åpenbart om saker du virkelig ikke har greie på.

Disqutabel
    Tja.. hva skal man si. Det som bekymrer meg er at alt for mange nå oppfordres til å søke en offerrolle. Finn noe i historien som kan brukes og så er du en #meetoer som har krav på erstatning.

Det viktigste er vel å konsentrere seg om nåtiden og ikke fjern fortid ... å giiid NÅ når #mettoooooo er moderne så skjønner jeg at jeg er et offer fordi jeg pulte sjefen for 40 år siden, og jeg er fremdeles bare sekretær.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.484
    ^ Det er bare orangutang-genet til Gjestemedlem som slår inn. Å ta sex med lett ustabile pikebarn styrker manndommen.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.554
    Torget vurderinger
    12
    Men jammen har han et poeng også der trendkrenkede kan få litt metoomedynk for ting normale mennesker forlengst har latt ligge. Kanskje grandtante Helga hadde mer i tankene likevel der hun serverte kjeks og saft til oss småguttene? Hjelp, jeg er misbrukt og krenket! Føler meg kvalm og febersyk.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    13.607
    Det er dessverre et poeng at kampanjen går av hengslene, og trekker med seg en masse unødvendigheter.

Men det forsvarer uansett ikke å sparke de som ligger nede. Man kan diskutere om journalistene burde latt være å trykke dette, her føler jeg de har falt for fristelsen til å gjøre et scoop. Men hun har levd et vanskelig liv, der blant annet en bordeline-voldtekt er en del av en trist historie. Å slite med å takle sitt liv, er vel plausibelt nok, rundt 25% av oss møter i løpet av livet situasjoner vi har vanskelig for å greie alene.

Det er urimelig å mobbe den fjerdedelen av befolkningen, for det gjør ikke akkurat situasjonen bedre.

Disqutabel

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.554
    Torget vurderinger
    12
    Det er urimelig å tapetsere nyhetsbildet med liksomsaker også der den ene tragedien avløser den andre og til slutt kan man sitte med inntrykk av at det er slik livet er. Det skal ikke ties i hjel og det skal ikke dyrkes i hjel. Hvor faen er balanseknappen?

Dan Dare

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Antall liker
    551
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    4
    Det er dessverre et poeng at kampanjen går av hengslene, og trekker med seg en masse unødvendigheter.

Men det forsvarer uansett ikke å sparke de som ligger nede. Man kan diskutere om journalistene burde latt være å trykke dette, her føler jeg de har falt for fristelsen til å gjøre et scoop. Men hun har levd et vanskelig liv, der blant annet en bordeline-voldtekt er en del av en trist historie. Å slite med å takle sitt liv, er vel plausibelt nok, rundt 25% av oss møter i løpet av livet situasjoner vi har vanskelig for å greie alene.

Det er urimelig å mobbe den fjerdedelen av befolkningen, for det gjør ikke akkurat situasjonen bedre.

Disqutabel
    Ja, stakkars pikebarn, hun er nok et helt uskyldig offer. Men er dette Søviknes sin skyld (selv om han sikkert er en drittsekk som de fleste politikere er mer eller mindre..) og er det naturlig å dra dette fram i dagens lys etter 20 år?

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    13.607

Disqutabel
    Ja, stakkars pikebarn, hun er nok et helt uskyldig offer. Men er dette Søviknes sin skyld (selv om han sikkert er en drittsekk som de fleste politikere er mer eller mindre..) og er det naturlig å dra dette fram i dagens lys etter 20 år?
    Søviknes har sikkert ikke gjort livet lettere for en forvirret tenåring med lavt selvbilde, bortsett fra det, er det vel lite jeg kan si om saken, jeg kjenner ikke jenta.

Men det forsvarer fortsatt ikke mobbing av folk som sliter med å takle sitt liv. Jeg finner det faktisk avskyelig at hun skal måtte få unngjelde enda en gang. Men, som nevnt, mener jeg vel at dette aldri burde vært på trykk.

Disqutabel

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.554
    Torget vurderinger
    12
    Det er vel få, om noen, som støtter mobbing av de som ligger nede. Hvis det er så belastende å gjennomgå saken igjen i det offentlige rom, hvorfor i helvete gjenoppta saken? Man har ikke krav på offentlighet og medynk og samtidig være skånet for hets.

6

65finger

Gjest

Disqutabel
    Tja.. hva skal man si. Det som bekymrer meg er at alt for mange nå oppfordres til å søke en offerrolle. Finn noe i historien som kan brukes og så er du en #meetoer som har krav på erstatning.

Det viktigste er vel å konsentrere seg om nåtiden og ikke fjern fortid ... å giiid NÅ når #mettoooooo er moderne så skjønner jeg at jeg er et offer fordi jeg pulte sjefen for 40 år siden, og jeg er fremdeles bare sekretær.
    du aner ikke hva du snakker om

Dan Dare

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Antall liker
    551
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    4
    Det er vel få, om noen, som støtter mobbing av de som ligger nede. Hvis det er så belastende å gjennomgå saken igjen i det offentlige rom, hvorfor i helvete gjenoppta saken? Man har ikke krav på offentlighet og medynk og samtidig være skånet for hets.
    Her ber hun vel nærmest om å bli utsatt for belastningen en gang til. Men det er klart, en fin liten erstatning vil nok være til god hjelp.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn