Diverse Metoo

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.584
    Torget vurderinger
    0
    Er du ferdig snart?
    Han blir aldri ferdig med sin aversjon mot Erna! Jeg er ikke begeistret for henne jeg heller, men synes ikke at hun fortjener at jeg skal legge så mye energi i å mislike henne!

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.689
    ^ det er ikke personlig må vite, det følger av politisk farge.

C

cruiser

Gjest
    Er ikke kjempefan jeg heller.. men nå har fråden stått i ei drøy uke. Vi har fått med oss poenget

Andy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Antall liker
    6.191
    Sted
    Nøtterøy
    Må innrømme at jeg er stor fan av Erna. Flott dame. Det vet jeg det er veldig mange som synes. Er vel kanskje den flotteste statsministeren vi har hatt. :)

Larson får ikke lov til å kommentere dette innlegget. :-*

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.584
    Torget vurderinger
    0
    Må innrømme at jeg er stor fan av Erna. Flott dame. Det vet jeg det er veldig mange som synes. Er vel kanskje den flotteste statsministeren vi har hatt. :)

Larson får ikke lov til å kommentere dette innlegget. :-*
    Det er da helt greit det Andy, å like Erna mener jeg. Men jeg gjør det uansett ikke. :rolleyes:

Erna og Jan Tore har dreid partiet i en liberalistisk retning som jeg ikke liker. Høyre var en gang et verdikonservativt parti, nå har det blitt et "pengetelle-parti" som kun ser på utgiftssiden uten å ta sosiale hensyn i særlig grad. Det jeg likte med Høyre den gangan jeg ble medlem var forsvarspolitikken og det at partiet sto opp for "den lille mann" mot Staten. Nå gjør de ingen av delene, raserer forsvaret og bygger en stat som trår på "småfolk" ved enhver anledning! Jeg sier ikke at en AP-SV regjering ville vært noe bedre, men dem forventer jeg ikke mere av!

Nei jeg har nok en 3-5 milliarder for lite i formue til å glede meg over denne regjeringen. Hadde jeg hatt økonomiske muskler til det ville jeg nok sett muligheter når liberalistene ønsker å selge ut statsbedrifter som går med overskudd! På mange måter fortår jeg hvordan AKPere hadde det når "Vømmøl" sang om "pampan i LO og DNA". Ikke nødvendigvis sint, men veldig veldig skuffet!

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    5.170
    Torget vurderinger
    4
    Nå blir Larson glad

15:15 22.01.18 DEL Del
    Ber politiet undersøke anklager mot Tonning Riise
    Undersøkelsene gjelder påstandene i Aftenposten om at Tonning Riise hadde seksuell omgang med en svært beruset 16-åring på et fylkesårsmøte i 2014. Statsadvokaten i det aktuelle fylket har sendt en henvendelse til politimesteren om å innlede undersøkelser for å se om det er grunnlag for å starte etterforskning, får NTB bekreftet.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nå blir Larson glad

Undersøkelsene gjelder påstandene i Aftenposten om at Tonning Riise hadde seksuell omgang med en svært beruset 16-åring på et fylkesårsmøte i 2014. Statsadvokaten i det aktuelle fylket har sendt en henvendelse til politimesteren om å innlede undersøkelser for å se om det er grunnlag for å starte etterforskning, får NTB bekreftet.
    Ja, jeg syntes det skulle være litt rart at det måtte være H eller ofrene som må anmelde dette, det er jo en straffesak. Og har statsadvokaten og politiet fått nyss i brudd på straffeloven skal de etterforske og eventuelt tiltale, uavhengig av arbeidsgiver og de som skal være offer ønsker. Slik er vår straffelov, den skal være objektiv.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    4.222
    Sted
    Liten by
    https://www.dagbladet.no/kultur/hvilke-framskritt-har-metoo-gitt-oss/69359419

"For det finnes fortsatt folk i kommentarfelt og i partiorganisasjonen som ikke unner kvinner sin frihet. Folk som skulle sett varslerne forbli i skapet. Folk som sier det ikke passer å varsle etter et valgnederlag, garantert ikke før en nominasjonsprosess og ei heller før et valg. Folk som bagatelliserer en tunge i halsen her og et klaps på baken der. Folk som mener jeg er en kåt, ung jente som må ha stått med munnen på gap. Folk som ikke ser alvoret i dette, og som heller ikke ser at summen av alt som «ikke er så alvorlig» faktisk er veldig alvorlig."

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.689
    Det er også hyggelig å registrere at statsadvokaten jobber noe langsommere enn hva klikkhoreriet i nettavisene legger opp til.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er hevet over enhver tvil om misogyni er ekstremt mye mer utbredt blant nettdebattanter enn folk flest, slik jeg kjenner dem. Nettet har blitt en arena for de som føler seg marginalisert ut fra sin egen oppfatning av hvilken gruppe de tilhører. Derfor får vi sinte, hvite menn som opplever at deres privilegier har blitt så utsatt at de føler seg forfulgt, og derfor biter de fra seg der de kan.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Nå blir Larson glad

Ja, jeg syntes det skulle være litt rart at det måtte være H eller ofrene som må anmelde dette, det er jo en straffesak. Og har statsadvokaten og politiet fått nyss i brudd på straffeloven skal de etterforske og eventuelt tiltale, uavhengig av arbeidsgiver og de som skal være offer ønsker. Slik er vår straffelov, den skal være objektiv.
    Tja, vet ikke helt jeg. I noen saker er det vel slik, men i andre kan det for den fornærmedes part være en mye større belastning å måtte stå frem for retten i all offentlighet og legge ut om sine sosiale vaner og slikt, enn akkurat en omgang med fyllasex. Så jeg mener nå absolutt at det som oftest bør være opp til fornærmede å vurdere om dette er noe han eller hun vil utsette seg for. Det er vel kun i saker med stor grad av almenpreventive hensyn at man bør overstyre dette. Politiske hevnmotiver og metooiver er ikke god nok grunn.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Nå blir Larson glad

Etter at SEPO ga politiet i Bergen en smekk på fingeren for å ikke etterforske (alvorlig?) narkotikaforbrytelse, så er det presedens. Politiet kan ikke bare overse plikten de har til å etterforske. Det er bra politiet tar tak når det er klart at Høyre velger å la være for å beskytte partiet.

Skal ikke se vekk fra at det kanskje var dette Høyre innerst inne håpte på etter pressekonferansen i går. "Det ser ut som straffbare handlinger, men vi velger å ikke anmelde fordi det skal være opp til offeret", og de kan si at de står på offerets side. De legger samtidig massivt press på offeret ved å ikke anmelde. Offerets valg skal avgjøre om overgriper, gjerne en venn eller bekjent blir straffeforfulgt eller ei. Det er litt av et ansvar å legge på et ungt menneskes skuldre som i tillegg er i en sårbar situasjon.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    En straffesak er en svært stor belastning for offeret i en overgrepssak. Det er ikke gitt at det er riktig å kreve at en varsler må gå igjennom dette uten at vedkommede ønsker det.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En straffesak er en svært stor belastning for offeret i en overgrepssak. Det er ikke gitt at det er riktig å kreve at en varsler må gå igjennom dette uten at vedkommede ønsker det.
    Tildels enig i utgangspunktet, men straffeloven er objektiv og tar ikke slike hensyn. Vi har et utall saker der en ektefelle forsøker å få trukket tilbake en tiltale mot sin partner for vold mot seg selv, men den prosessen er et selvgående lokomotiv når det først har startet.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.689
    Relativt klar tale fra vedkommedes advokat i alle fall:

https://www.aftenposten.no/norge/po...yre-leder-Fornarmede-ber-politiet-ligge-unna-

Samtidig ber den i dag 20 år gamle jenta innstendig politiet om å ligge unna. Hun fikk mandag den profilerte advokaten Ellen Holager Andenæs til å representere seg.

– Å eksponere henne for en etterforskning, slik omstendighetene i saken står nå, vil være et nytt overgrep mot henne, sier Andenæs til Aftenposten.

Andenæs sier at hennes klient ikke på noen måte ønsker at denne saken skal forfølges strafferettslig.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.689
    Tildels enig i utgangspunktet, men straffeloven er objektiv og tar ikke slike hensyn. Vi har et utall saker der en ektefelle forsøker å få trukket tilbake en tiltale mot sin partner for vold mot seg selv, men den prosessen er et selvgående lokomotiv når det først har startet.
    Vi har også et utall saker som politiet får servert på et sølvfat fra skatteetaten, NAV og andre men som de henlegger pga kapasiteten. Det er langtfra noe prinsipp som følges at politiet skal etterforske alt mulig, de, som andre, prioriterer utfra ymse kriterier.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Relativt klar tale fra vedkommedes advokat i alle fall:

https://www.aftenposten.no/norge/po...yre-leder-Fornarmede-ber-politiet-ligge-unna-

Samtidig ber den i dag 20 år gamle jenta innstendig politiet om å ligge unna. Hun fikk mandag den profilerte advokaten Ellen Holager Andenæs til å representere seg.

– Å eksponere henne for en etterforskning, slik omstendighetene i saken står nå, vil være et nytt overgrep mot henne, sier Andenæs til Aftenposten.

Andenæs sier at hennes klient ikke på noen måte ønsker at denne saken skal forfølges strafferettslig.

Akkurat, og dette bør respekteres. Det er da ikke Saudi Arabia vi lever i. Bedritent hvis hun blir bruk i politisk metoopropagandasammenheng, og en eller annen politifrøken finner det for godt å overkjøre henne. Det er nok en mye større belasting å bli eksponert i en rettssak enn å ha hat sex i fylle an gang for lenge siden. Forlk har fullstendig gått fra sans og samling fortiden. Dette massehysteriet bør endre snart.

C

cruiser

Gjest
    Hvorfor bør det det? Kan vel tenkes at det er jenter der ute han ikke har forgrepet seg på enda. Dette er altså en fyr partiet måtte utstyre med "vakter" på arrangementer.

C

cruiser

Gjest
    Vi har også et utall saker som politiet får servert på et sølvfat fra skatteetaten, NAV og andre men som de henlegger pga kapasiteten. Det er langtfra noe prinsipp som følges at politiet skal etterforske alt mulig, de, som andre, prioriterer utfra ymse kriterier.
    Håper og tror overgrep prioriteres foran skattesnusk og lignende saker.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    ^

Jausann. Bare vi skammer offeret til taushet så kan samfunnet leve med at overgripere går fri?

Skal dette gjelde grovt ran også? Skal maskerte bankranere få slippe å bli etterforsket, fordi de ansatte føler det traumatisk å gå gjennom hendelsen og derfor ikke ønsker å anmelde?
    Eller skal dette kun gjelde voldtekter?

Voldtekt er ikke metoopropaganda, deph. Det må selv du forstå.

Hun må også leve med tanken med at fordi hun ikke anmeldte han, så har han kunne fortsette med overgrepene sine. Hun ønsket jo at Høyre skulle fjerne han fra sitt embete, og i alle fall ikke velge han som leder, men det skjedde jo ikke. Skjønner godt at et offer mener at nok er nok. Men gjerningsmannen skal ikke slippe unna av den grunn. Og her har Høyre et megaansvar. De lot en predator løpe fritt i sin ungdomsorganisasjon i 5 år. Varslene rant inn siden 2013. Høyreledelsen gjorde null, nada, niks før Aftenposten i november 2017 kom til dem og sa at de hadde en sak på Riise. Da ble det fortgang i sakene gitt, og han måtte trekke seg før det kom på trykk. Så fort at Riise gikk utenom regien til Høyreledelsen da han en kveld meddelte på FB at han trakk seg..

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.689
    Vet ikke hvordan de prioriterer, men vil uansett tro at henleggelser grunnet bevistets stilling er vanlig i saker ang voldtekt. Det er jo, som her muligens, ikke nødvendigvis så lett å si hvor grensa går mellom det og sex i stupfylla.

Et mer prinsipielt problem er om denne saken prioriteres og forfølges langt utover andre tilsvarende saker der kanskje endatil offeret har anmeldt selv kun fordi det har stått masse om den i avisene.

C

cruiser

Gjest
    Vet ikke hvordan de prioriterer, men vil uansett tro at henleggelser grunnet bevistets stilling er vanlig i saker ang voldtekt. Det er jo, som her muligens, ikke nødvendigvis så lett å si hvor grensa går mellom det og sex i stupfylla.

Et mer prinsipielt problem er om denne saken prioriteres og forfølges langt utover andre tilsvarende saker der kanskje endatil offeret har anmeldt selv kun fordi det har stått masse om den i avisene.
    Kan ikke se at det skal være et problem, ønsker man slike saker anmeldt og flere ressurser til å forølge den type kriminalitet er det viktig å forfølge saker med mediadekning..

Det er sikkert også riktig at mange slike saker henlegges på bevisets stilling da det som regel ender opp med ord mot ord. I denne saken har flere vitner allerede vært på banen, og endel tyder på at man har endel kjøtt på beinet.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.689
    Basert på det som er fremkommet er det mindre grisete enn saken i campingvogna i Hemsedal - som ikke endte med dom.

Om man skal tro larson er det jo ingen vits med etterforsking og rettsak, det er jo klart hva som har skjedd. Og det er problemet med denne saken. Uansett utfall - om det kommer så langt - så vil det henge noe klamt ved dom eller frifinnelse. Larson vil gå i fistel ved henleggelse eller frifinnelse og ved dom vil noen hevde at det er et produkt av tidsånden.

Det blir garantert rabalder om saken henlegges og sannsynligvis også om politiet velger akkurat denne saken fra haugen som en de skal bruke masse ressurser på. Saken er fra 2014(?) - normalt er det komplisert nok når saker er helt ferske. Her skal de eventuelt då vitnemål fra folk som sikkert var rimelig bedugget og skal forklare hva som skjedde for tre-fire år siden. Riise er neppe den første til å skjenke noen dritings for så å pule de, og jeg vedder relativt mye på at politiet normalt ikke ville brukt en kalori på en slik sak. Nå må de jo forfølge enhver sak der noen blogger om at de har hatt sex mot sin vilje for flere år siden mens de var drita, det kan jo ikke være slik at hvor vidt man får sin sak ordentlig behandlet er en funksjon av hvor kjent den påståtte overgriperen er eller hvor mye avisene har skrevet om den.

Et overgrep blir ikke mer eller mindre reelt fordi den ene part er ungdomspolitiker, har vært med i en realityserie eller spiller fotballl. Slik skal være helt uvesentlig dor justisvesenet.

En alternativ forklaring er at dette er justisvesenet som for syns skyld ber om en undersøkelse. Hadde jenta anmeldt hadde det sett annerledes ut, men det er det siste hun ønsker tydeligvis.

Sist redigert:
    C

cruiser

Gjest
    Husk at dette er en ungdomsleder som har forgrepet seg på "en av sine egne" Det setter saken i et helt annet lys enn en "vanlig" festvoldtekt.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.689
    Hvorfor det - rent strafferettslig? Ser ingen ting i straffeloven som tyder på det.

C

cruiser

Gjest
    Man kaller vel ofte det for misbruk av stilling og/eller tillitsforhold i tiltaler/dommer og er en skjerpende omstendighet.

G

Gjestemedlem

Gjest
    https://www.standard.co.uk/news/uk/...raise-pigs-to-send-to-slaughter-a3746791.html

A furious parent was left outraged when a school allowed students to rear four pigs and then planned to send the animals to slaughter.

Priestland’s School in Lymington, Hampshire, presented the students with the piglets in order to teach them how to “fatten up pigs for slaughter”.

Vincent Cook, a parent of students in year 7 and year 9 has repeatedly asked the school to send the pigs to a farm or sanctuary instead.

G

Gjestemedlem

Gjest
    https://www.nrk.no/norge/arbeiderpa...ange-varsler-saker-de-har-fatt-inn-1.13879261

Varslene om seksuell trakassering i politikken renner nå inn, og norske partier deler antallet med mediene. Med ett unntak: Arbeiderpartiet.

– Hensynet vårt er først og fremst at de berørte skal få minst mulig medieoppmerksomhet, og mest mulig ro, sier partisekretær Kjersti Stenseng til NRK.

– Vi skal behandle saker med mest mulig konfidensialitet. Derfor vil vi heller ikke løpende rapportere til media om antallet varsler som kommer inn hit.

--------

En helt grei håndtering av slikt. Siden "varsel" ikke i seg selv sier noe som helst om hva sakene handler om, så er det fullstendig meningsløst å skulle lage statistikker og lister over slikt. En annen ting også er at det er stor forskjell på hvor mange medlemmer et parti har, hvor stort partiapparatet er og hvor mange mennesker som arbeider der. Alt dette er ting som påvirker statistikk.

Igjen handler dette metoogreiene mest om massesuggesjon og trender.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    4.222
    Sted
    Liten by
    Også trender da...
    Du er ikke bare på jordet, du har ikke funnet det!
    Jeg anbefaler deg å holde tett en stund fremover.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Hvorfor skal han holde tett? Det er greit å høre argumentene til den eneste her som synes seksuell trakassering er greit.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Ja siden seksuell trakassering nå er blitt synonymt med et sjekkeforsøk, sende en SMS, invitere noen på nachspiel eller spørre om å få kjøpe dem en drink ... så er jeg kanskje det da.

G

Gjestemedlem

Gjest
    For de som tror jeg fleiper.

"Varslene skal gjelde i alt 12 personer. - Det handler om alkohol og offensiv sjekking, sier generalsekretær John-Ragnar Aarset."

https://www.dagbladet.no/nyheter/21-...lberg/69363427

Alle disse nye "varslene" handler om sjekkeforsøk. Det er dette som er den "seksuelle trakasseringen" nå som folk skal lage så mye oppstyr om. (Hva er forøvrig passiv sjekking?)

Folk ser jo helt ut til å miste bakkekontakten og har våte drømmer om at ledelsen i Høyre må "gå", siden noen en gang på en tilstelning gjorde et forsøk på å sjekke noen andre, og ble avvist. ... men at det nå siden det er på mote, har blitt nok en metoo-sak...

Det som er mest åndssvakt opp i det hele er at man ufarliggjør virkelige overgrep, trakassering og slikt, og at når noen i ettertid av denne idiotien hevder å ha blitt utsatt for noe slikt så må man bare anta at det sannsynligvis handlet om et mislykket sjekkeforsøk fra noen en eller annen gang, som man i ettertid kom på kanskje ikke var så vidunderlig, men som nå er mer enn nok til å metooe litt i avisen. Denne inflasjonen er skadelig.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    10.156
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    23
    Jeg støtter Gjestemedlem 90% i denne tråden:), metookampanjen er i ferd med å gå for langt. Nyansene blir jo borte.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    4.222
    Sted
    Liten by
    https://www.nrk.no/norge/_-ma-kunne...-ta-tre-ol-uten-a-bli-en-drittsekk-1.13879840

Bruflot sier til NRK at innføringen av forbudet var en riktig beslutning med tanke på den situasjonen partiet er i nå. Men partiet har også fram til nå hatt strenge regler på arrangementer, deriblant bagasjesjekk.

– Det er for enkelt å si at dette bare er alkoholen sin skyld. Man må kunne forvente at voksne mennesker kan ta tre øl uten å bli en drittsekk, sier Bruflot.

Noen klarer det uten alkohol og.

Kan det tenkes at mange, spesielt menn, har tatt seg litt til rette ovenfor, spesielt unge jenter, og at dette kan (i nokså mange tilfeller) føles som et overgrep? Det vil si at man ikke kan si noe, fordi man er på vei oppover i et system eller at de som gjør det har andre balletak på sine langt mindre erfarne kollegaer? Er det mulig, Deph? Er det da mulig at dette for mange føles som et overgrep og at noen tvinges inn i situasjoner de i ettertid angrer på? Finnes den muligheten, Deph?
    Jeg er klar over at ingen tvinger deg til noe du ikke vil altså...

G

Gjestemedlem

Gjest
    an det tenkes at mange, spesielt menn, har tatt seg litt til rette ovenfor, spesielt unge jenter, og at dette kan (i nokså mange tilfeller) føles som et overgrep? Det vil si at man ikke kan si noe, fordi man er på vei oppover i et system eller at de som gjør det har andre balletak på sine langt mindre erfarne kollegaer? Er det mulig, Deph? Er det da mulig at dette for mange føles som et overgrep og at noen tvinges inn i situasjoner de i ettertid angrer på? Finnes den muligheten, Deph?
    Jeg er klar over at ingen tvinger deg til noe du ikke vil altså...
    Føles ubehagelig er den rette betegnelsen på slikt, om noe "føles som et overgrep" sier ikke annet enn at vi ha har med et overfølsomt snøfnugg å gjøre. Overgrep er noe helt annet enn uønsket oppmerksomhet og det er viktig å skille mellom dette.

Det er for jævlig om noen skal bli beskyldt for å være en overgriper bare fordi de har påvirket følelsene til noen andre. Det er en emokratisk totalitær holdning vi skal vokte oss vel for å gi aksept for. Hvis det å få oppmerksomhet eller at noen feile viser interesse føles som et "overgrep" så synes jeg vedkommende bør få seg en time hos en god psykolog eller en annen form for terapi.

Men er det er helt korrekt det du sier, det aller meste her handler om følelser. Det kan sikkert være vondt å ha en uønsket følelse, men det er ytterst viktig for resten av verden å ikke blande slikt sammen med overgrep, seksuell trakassering og voldtekt.

Sårede følelser må ikke få dominere partipolitikken stort lengre nå.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Jo da, men det er ikke sikkert det er riktig av partiet å anmelde. For dem er det viktig å ta vare på varsleren. For rettsvesenet er det av en eller annen grunn ikke så viktig.

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    5.170
    Torget vurderinger
    4
    Når jeg leser hva kvinner blir utsatt for så forstår jeg at de syntes nok er nok.

Sigrid Bonde Tusvik åpnet med å fortelle historien om da en mannlig skuespillerkollega la sin penis på låret hennes og hun stilte seg selv spørsmålet hva hun hadde gjort feil.

Ikkje bra

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn