|
Litt tung i sessen?
En sånn Saab med hus i bagasjerommet så jeg en gang jeg var hjemme og besøkte forldrene mine i Midt-Troms.. jeg måtte se flere ganger for å skjønne hva det var..Hele Lofoten/Vesterålen er vel en eneste gedigen turistfelle! Skal man betale så mye for fiskekaker bør pinedød butikken også sørge
for solskinn og en kaikant der man kan sitte og nyte kakene!
Toppola kunne også leveres til andre biler, Sierra har jeg sett avbildet med et slikt.....greier. Dog uten fiskekaker.@ Aurora:
Tror du har latt "pølsefingre få lov til å herje fritt her?
Bortsett fra min "noe" ( i følgeHusvaranen sterkt overdrevne!) merkbare bias i forhold til bilmerket SAAB har jeg litt vanskelig for
å se sammenhengen her?
@ Alle
Men selvsagt, hadde jeg hatt en slik en kunne jeg jo ha sittet i døråpningen å nydt varme fiskekaker med utsikt ut over en eller annen fjord,
hvis det var mulig å parkere slik at dette var en opsjon. Men dette, "Toppola", er et genialt konsept for hestemennesker. Man har med seg et
"sneglehus" man kan bo i og samtidig har man mulighet for å dra med seg en hestehenger! Og det uten å måtte bruke to biler.
Hestemennesker med god eller MEGET GOD råd ( Disse er sjeldne, type "hønsetenner sjeldne! ) ville selvsagt kjøre rundt i en ombygget buss,
der bakerste del er stall og den fremre er bo bil. Men slik kjøredoninger er svindyre!
Hm... og jeg som har hatt 2 stk Sierra....Toppola kunne også leveres til andre biler, Sierra har jeg sett avbildet med et slikt.....greier. Dog uten fiskekaker.
Hoi. Den der var jo så fin at eg nesten fekk lyst på bubil. Nesten.
Var fatterns første, han var enten fornøyd eller hjernevaska for neste var en Wartburg 353 stasjonsvognFør furteguri kommer på banen.......det er snakk om en Wartburg 311.
Du burde spørre om å få prøvesitte en av dem. Det er en opplevelse. Førersetet er vinklet innover og rattet sitter skakkt. Men man blir fort vant med det.Hehe... er en slags uoffisiell Saab-club her i området.... minst 4 95-96 prutt-putter kan obrserveres nesten daglig...
Eneste bilen jeg savner er seksognitti-en min.To av mine onkler kjørte 96 ( V4) mot slutten av 60-tallet.. men det er jo en stund siden...![]()
(Nesten) alle biler med to-takt motor hadde frihjul. Dette for at motoren ikke skulle skjære seg når man bremset på gir. Smøringen i en to-takt kommer jo fra oljen i bensinen og en lang nedoverbakke uten bensintilførsel til motoren kunne gå galt.I 1972 var jeg på ferie til Rivieraen sammen med en kamerat i hans SAAB 93. 3 gir med frihjul og usynkronisert girkasse. Spennende tider. Og jeg hadde en kamerat på gymnaset der faren kjørte en Wartburg 311 og da de kjøpte ny bil ble det er Wartburg 353 stasjonsvogn. Jeg leser i Wikipedia at Wartburg også hadde frihjul og usynkronisert girkasse fram til 1966.
Det fantes også et "baktelt" som passet til den store bagasjeromsklaffen til SAAB 900 eller 99 CombiCoupe, jeg hadde bilde i en tilbehørsbrosjyre, men er ikke i stand til å finne det igjen. SAAB 99 CombiCoupe hadde 183 cm langt flatt bagasjeromsgulv med baksetene slått framover, og en kunne sove godt der!En sånn Saab med hus i bagasjerommet så jeg en gang jeg var hjemme og besøkte forldrene mine i Midt-Troms.. jeg måtte se flere ganger for å skjønne hva det var..![]()