Bil, båt og motorsykkel Merkelige biler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    I følge flere nettsteder så var det Enrico Piaggio som sa: "Sembra una vespa." ie den ligner en veps!
    Vis vedlegget 943994
    Men jeg lar meg gjerne korrigere om det viser seg at det er jeg som tar feil.
    Jeg har også sett det. Jeg syns ikke den ligner en veps. Men bestefaren til en italiensk kompis av meg hadde fortalt den andre versjonen til ham. Besten jobba på Piaggiofabrikken som produserte Vespa. Stoler selvfølgelig på han !

    Uansett artige historier begge to.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.863
    Torget vurderinger
    0
    Ja, tenkte litt på det - på det nivået er jo en Ferrari funksjonell. Men de har da lagd stygge biler de også:

    Ferrari Bread Van | ubicaciondepersonas.cdmx.gob.mx

    Stasjonsvogn uten stasjonsvognfunksjonalitet ;)

    Lå forresten i kø med en Ferrari i Byåsveien på søndag. 2 menn i 40-årene med blankpolerte skaller og masse motorlyd.
    Er ikke den der Ferrarien en 250GTO som fikk det påbygget bak på grunn av aerodynamikk?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.434
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Dette er ikke en Ferrari:



    ... men en Touring Superleggera Lusso. Riktignok med Ferrari-innmat men uten Ferrari-logo, såvidt jeg kan se.
    De skreddersyr også etter kundens ønsker, så kanskje @otare kan få hengerfestet sitt. (Advarsel: Det koster)

    Italienske Touring lager/lagde i det hele tatt mye merkelig/kult/lekkert.


    Bentley Continental Flying Star



    Alfa Romeo Disco Volante Spyder



    MINI Superleggera



    A8GCS Berlinetta



    Jeg vil jo ikke akkurat karakterisere noen av disse som merkelige biler. :unsure:
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.569
    Antall liker
    7.101
    Jeg har også sett det. Jeg syns ikke den ligner en veps. Men bestefaren til en italiensk kompis av meg hadde fortalt den andre versjonen til ham. Besten jobba på Piaggiofabrikken som produserte Vespa. Stoler selvfølgelig på han !

    Uansett artige historier begge to.
    Har alltid trodd det var lyden og ikke utseende som var grunnen til navnet.

    Etter å ha oppholdt meg på en del italienske fortausrestauranter gjennom årene med Vespaer surrende rundt så har jeg egentlig aldri stusset over det navnevalget.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.529
    Antall liker
    35.428
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dette er ikke en Ferrari:
    Ikke dette heller:
    1692216623955.jpeg
    1692216639262.jpeg
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.138
    Antall liker
    9.456
    emotionheader27562357.jpg

    Marcos Xylon. Gikk visst styggfort.
    Breadvan var det flere som lagde, blant andre Maserati og Lotus. De dro nytte av Kamm-effekten med den tvert avhugde hekken.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.042
    Antall liker
    20.230
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Nydelig eksemplar av en Ossi Jeep.
    Du tar hva du har, nemlig en Trabi, etter å ventet veit ikke hvor mange år
    Og bygger noe du har sett gjennom kikkerten på den andre siden av Checkpoint Charlie !
    Bare for oppklaring.
    Den med å vente 10-20 år for å få råd til en Trabi var riktigt (DDR), men dette
    er faktisk en fabrikksmodell. En gammel MC kompis av meg hadde faktisk en sånn på 90-talet ;)
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.156
    Antall liker
    7.794
    Sted
    Oslo
    Bare for oppklaring.
    Den med å vente 10-20 år for å få råd til en Trabi var riktigt (DDR), men dette
    er faktisk en fabrikksmodell. En gammel MC kompis av meg hadde faktisk en sånn på 90-talet ;)
    Så det var Trabi's fabrikk team som brukte falmede fotos fra den andre verdenskrigen som inspirasjon?
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.156
    Antall liker
    7.794
    Sted
    Oslo
    Min universitets ansatte far sverget i mange år til Wartburg.
    images (8).jpeg
    Slike var ellers forbeholdt høyere partifunksjonærer i arbeider paradiset den tyske demokratiske republikk!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.529
    Antall liker
    35.428
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Her passer det kanskje å nevne moskvitch 400.
    1692290206529.jpeg
    muskovittene tok med seg restene av Opels Kadett-fabrikk i Brandenburg, satte den opp igjen utenfor moskva, og der hadde de en bilprodusent.

    1692290368383.jpeg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.351
    Sted
    Trondheim
    Det er jo en sammenheng mellom Wartburg og BMW også.
    Mitt første minne fra en bil er i en slik (drosje i Narvik):

    TopWorldAuto >> Photos of GAZ Pobeda - photo galleries
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.138
    Antall liker
    9.456
    Ahh....Pobeda! Tilbragte et par år i baksetet på en slik. De hadde relativt dårlig kvalitet, kan man si.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.235
    Antall liker
    4.861
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Ingen av disse bilene er merkelige. De er heller temmelig grå og kjedelige.
    Men selve festivalen er desto mer merkelig: "Festival of the Unexceptional 2023 classic car show".

     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.956
    Antall liker
    11.364
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er jo en sammenheng mellom Wartburg og BMW også.
    Mitt første minne fra en bil er i en slik (drosje i Narvik):

    TopWorldAuto >> Photos of GAZ Pobeda - photo galleries
    Ser ikke bort fra at det var en Pobeda som drosje i Narvik på 60-70 tallet, men det husker jeg ikke.. men det var i alle fall en Volga, og eier/sjåfør het Burchard...
    Det var den bilen vi bestilte når vi skulle oppover bakkene på holkeføre.... :cool:
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.531
    Antall liker
    7.616
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Ikke dette heller:
    Vis vedlegget 944050
    Vis vedlegget 944051



    En vakker kreasjon...... laget ikke Marcos i sin tid noe lignende ?
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.483
    Antall liker
    3.605
    Sted
    Sunnmøre
    Eg var berre tolv i ‘89, så eg har eigentleg ikkje noko minne om bilane frå bak jarnteppet, bortsett frå ein og annan Lada (1300?)

    Niva har eg hatt eit lite crush på, men dei fleste som er her i landet er vel post-sovjetiske (faktisk einaste tullebilen eg har vurdert seriøst å kjøpa, men kona har vore ekstremt lite entusiastisk. Det kjem kanskje av ein analyse av mi praktiske gjennomføringsevne, eg veit ikkje. Dessutan eignar Niva seg neppe til mennesketransport, med mindre ein vurderer menneskeliv like høgt som russiske generalar gjer).

    Men ting som Lada, Volga, Wartburg, pre-VW Škoda osb? Korleis vart desse vurderte her i landet på 60- og 70-talet? Berre dritt? Enkle og greie, men utan status, om lag som koreanske bilar for ti år sidan, og kinesiske i dag? NKP-wagen?
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.156
    Antall liker
    7.794
    Sted
    Oslo
    Eg var berre tolv i ‘89, så eg har eigentleg ikkje noko minne om bilene frå bak jarnteppet, bortsett frå ein og annan Lada (1300?)

    Niva har eg hatt eit lite crush på, men dei fleste som er her i landet er vel post-sovjetiske (faktisk einaste tullebilen eg har vurdert seriøst å kjøpa, men kona har vore ekstremt lite entusiastisk. Det kjem kanskje av ein analyse av mi praktiske gjennomføringsevne, eg veit ikkje. Dessutan eignar Niva seg neppe til mennesketransport, med mindre ein vurderer menneskeliv like høgt som russiske generalar gjer).

    Men ting som Lada, Volga, Wartburg, pre-VW Škoda osb? Korleis vart desse vurderte her i landet på 60- og 70-talet? Berre dritt? Enkle og greie, men utan status, om lag som koreanske bilar for ti år sidan, og kinesiske i dag? NKP-wagen?
    Hvorfor Skoda, når du kan gå da, var et munnhell i min oppvekst
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.529
    Antall liker
    35.428
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    «Gjort av russerjern» var ikke et kompliment. Rustet som ville h..e og falt fra hverandre på ubegripelige måter. Det var ikke bare uten status, men bragte negativ status. Veldig få unge ville bli sett i noe slikt. Unntaket var kanskje Lada Niva som fikk en viss kult-status. Men den var gjort av russerjern den også, så det gikk over nokså fort.

    Da jeg fikk lappen ville min lite bilinteresserte far kjøpe en Skoda 130 til meg. Jeg avslo.
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.792
    Antall liker
    2.354
    Sted
    Portugal
    Men ting som Lada, Volga, Wartburg, pre-VW Škoda osb? Korleis vart desse vurderte her i landet på 60- og 70-talet? Berre dritt? Enkle og greie, men utan status, om lag som koreanske bilar for ti år sidan, og kinesiske i dag? NKP-wagen?
    50 år siden bilen ble allemannseie

    Høsten 1960 ble bilimporten frigitt i Norge, og hvem som helst kunne kjøpe bil. – Livet ble aldri det samme, forteller Knut «Bodø» Eide (62).
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.534
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo en sammenheng mellom Wartburg og BMW også.
    Har man vært i Eisenach for å feire Bach har man fått med seg litt av historiene om Wartburg (og Luther), EMW og BMW ja. Har vært i byen 2 ganger.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.483
    Antall liker
    3.605
    Sted
    Sunnmøre
    «Gjort av russerjern» var ikke et kompliment. Rustet som ville h..e og falt fra hverandre på ubegripelige måter. Det var ikke bare uten status, men bragte negativ status. Veldig få unge ville bli sett i noe slikt. Unntaket var kanskje Lada Niva som fikk en viss kult-status. Men den var gjort av russerjern den også, så det gikk over nokså fort.
    Artig. Dette var den haldninga eg antok (og har fornemma restane av) også, Vassendgutane er landskjende med «Granada, jada, da e’kje noken Lada», men dei er jo på min alder. Likevel, det var jo ein del slike bilar som vart importerte, og det kan jo ikkje berre idiotar som kjøpte slike i skam? Og italienske bilar har vel hatt same rykte (men var kanskje sovjetisk jarn der også, om eg hugsar rett).

    Orsak OT. Denne hadde eg aldri sett føre meg koma ut av bonde- og arbeidarstaten.

    IMG_0471.jpeg


    Eller denne
    IMG_0472.jpeg
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.534
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det var strenge valutarestriksjoner på 50 tallet som medførte at det var langt lettere å importere østeuropeisk og russisk, selv for de som fikk kjøpetillatelse. Så vidt jeg vet.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.837
    Antall liker
    5.489
    Sted
    Holmestrand
    Det var strenge valutarestriksjoner på 50 tallet som medførte at det var langt lettere å importere østeuropeisk og russisk, selv for de som fikk kjøpetillatelse. Så vidt jeg vet.
    Det var jo billige biler.
    På alle vis.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.534
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jo, men det hadde nok mest å gjøre med at dollar og pund trengtes til å kjøpe viktigere varer enn personbiler.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.529
    Antall liker
    35.428
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Artig. Dette var den haldninga eg antok (og har fornemma restane av) også, Vassendgutane er landskjende med «Granada, jada, da e’kje noken Lada», men dei er jo på min alder. Likevel, det var jo ein del slike bilar som vart importerte, og det kan jo ikkje berre idiotar som kjøpte slike i skam? Og italienske bilar har vel hatt same rykte (men var kanskje sovjetisk jarn der også, om eg hugsar rett).
    Det var vel flere grunner. Som erato nevner var det strenge importrestriksjoner på luksusgjenstander som privatbil. Av en eller annen grunn var det unntak for østeuropeeiske biler. Så var det en del ihuga kommunister som insisterte på å kjøre sovjetisk. En nabo av meg kjørte Moskvitch i alle år av den grunn. Men utover på 1970- og -80-tallet var det nok mest fordi det var det billigste man kunne kjøpe. De russiske og polske versjonene av Fiat så jo ut som «normale» biler, så det var vel mulig å tenke «som Fiat, bare billigere». Og var man gal nok kunne man jo kjøpe noe slikt og sette en «ekte» Fiat to-liters twin-cam i den.
    Etter andre verdenskrig valgte myndighetene å innføre kvoteordninger på bilimporten. Ordningen omfattet også biler fra østeuropeiske land. Disse bilene ble imidlertid etter hvert solgt fritt, det vil si uten kjøpetillatelse, men det var ikke slike biler folk flest ville ha. Titusener stod i kø for å få kjøpetillatelse, bare en brøkdel av søkerne fikk. I 1950-årene er det antatt at mellom 3-4 prosent av søknadene ble innvilget på landsbasis. Andelen var enda lavere i Oslo. Fra mai 1945 til 1. januar 1951 var det en samlet lisensiert import på knapt 11 000 person- og varebiler. Det tilsvarte den samlede bilimporten i 1938. Selv om myndighetene etter hvert lempet på importen av konsumvarer (stort sett opphevet i 1952) og frigjorde importen på lastebiler i 1952, tok det altså ytterligere åtte år før restriksjonene på importen av personbiler ble opphevet.
    Og ja, sovjetiske stålplater ble eksportert i stor skala til både Italia og Frankrike. Tingen var at stålet var fullt av forurensninger som var valset inn i midten av hver plate. Når det begynte å ruste, rustet de raskere i midten og ble til rene flatbrødpakken. Det var derfor biler som Citroën GS også rustet som de gjorde. Det var vel noen storpolitiske føringer som gjorde at produsentene værsågod måtte bruke det stålet.

    Men, merkelige biler, ZIS-101A Sport:
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.837
    Antall liker
    5.489
    Sted
    Holmestrand
    Jo, men det hadde nok mest å gjøre med at dollar og pund trengtes til å kjøpe viktigere varer enn personbiler.
    Selvsagt, men Lada var jo en populær bil på 70-tallet.
    Krav om kjøpstillatelse for biler ble fjernet i 1960, men for biler fra østblokka så ble dette fjernet tidligere.
    Valuta var klart et argument for å innføre denne begrensningen.
    Tror ikke mer enn 3-4% av søknadene ble innvilget.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.235
    Antall liker
    4.861
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tok befalsutdanning i Forsvaret en gang på 80-tallet, og husker ennå hvor forundret jeg ble da jeg oppdaget at både Sjef og NK for opplegget kjørte rundt i hver sin Lada. :sick:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn