Merkelig lyd fra Kind of Blue

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
26.418
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Fikk meg nye høyttalere, der merket jeg i Kind of Blue spor nr. 1 ca 31 sekunder uti.. at bassen svingte noe merkelig, høres ut som blydbølger krysset hverandre, tenkte at dette var høyttalerne som ikke klarte å gjengi bassen på en god måte (har ikke hørt dette på mine gammle psb 6t'er før) Så puttet jeg cd'n i pc'n, den har et greit lydanlegg med sub.. Der var problemet igjen.. ikke så tydelig som på maggiene... men noe feil var det..

Hva kan dette være? Er det noen fler som har det problemet med deres Kind of Blue cd?

U

utgatt60135

Gjest
Merker ikke noe unormalt på min. Bare ståbassen som klinger normalt bak i midten blant all susing og piano og bekkenet på hver sin side.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.028
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Ikke noe unormalt med det som skjer i bassen der.
Frekvensvingninger.

Fantastisk album, som jeg enda ikke har skaffet meg på vinyl :-[
(har slitt ut 2 kassetter og en cd....)
Gleder meg til å høre hvordan cymbal og bass låter på spilleren min :)

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.114
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Det høres ut som det er to åpne strenger ja, med halvtones intervall. Høres ikke ut som noen feil.

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
45.118
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
har et lign problem med mocheeba-big calm,4 spor litt ut i sangen så høres det ut som diskanten trøbler noe helt jæ,,,,,,,,,, var redd det var noe galt med mine maggis,men heldigvis det er en feil på platen.

mvh

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
26.418
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Skal prøve noen andre versioner av kind of blue.. for å se hvor problemet ligger..

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.028
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
HoJ skrev:
Skal prøve noen andre versioner av kind of blue.. for å se hvor problemet ligger..
Om dette "problemet" ca 0,31 ut i låta forsvinner på en annen versjon, da har noe rart skjedd underveis....
Dette er noe som er der fra innspillingsøyeblikket-(instrumentalteknisk)

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
19
johna skrev:
HoJ skrev:
Om dette "problemet" ca 0,31 ut i låta forsvinner på en annen versjon, da har noe rart skjedd underveis....
Dette er noe som er der fra innspillingsøyeblikket-(instrumentalteknisk)
Stemmer det. Kan tippe han tar med nabostrengen. Heter jo "Kind of Blue", så skal jo være litt skjev 8)

Mvh
Geir

K

kbwh

Gjest
Heh, når musikalske valg blir til hifiproblemer er det musikkerfaring hos lytter det skorter på. Faktisk.

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
26.418
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Nå har jeg testet med en annen cd, det samme skjer der, så jeg regner med at "sånn er det bare" må gjelde, tror at magnepanene gjengir feil kraftig der det er feil..

Men rart --- ja det låter det!

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.114
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Feil? hvem er det som sier det er feil? Paul Chambers må da få lov til å spille som han vil ;)

wikipedia skrev:
his importance in the development of jazz bass can be measured not only by the length and breadth of his work in this short period but also his nearly perfect time, intonation, and virtuosic improvisations.

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
26.418
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Nå har jeg testet.. men tror jeg har funnet hva som gjør dette hos meg.. Siden mine høyttalere ikke har kasse, henger ikke bass-lyden igjen, slik som det gjorde f.eks. på mine gammle, men lyden forsvinner meget raskt, dette skaper noen merkelige frekvensvingninger..

O

OldBoy

Gjest
Jeg henger meg på her med nok et: ?

Nå har jeg spilt Kind of Blue et titalls ganger, det vil si bare spor 1 fra start til man runder 35 sekunder, og det som skjer etter 31 sekunder er i og for seg ikke helt tradisjonelt, man våkner jo til, hvis man først er oppmerksom på at man skal lytte akkurat her. Men jeg får ingen assosiasjoner til at det skulle være noe galt noe sted, verken med CD'en eller med høyttalerne.

Det skal nok være slik.

Artig at slike små detaljer får slik oppmerksomhet, for jeg ville muligens aldri ha lagt merke til det ellers. Man lærer noe nytt hver dag. Forhåpentligvis.

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
26.418
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Vell coolbiz var innom å hørte på dette, han sa at det var ikke noe feil på høyttalerne eller cd'n men at svigningene hørtes kraftigere ut her en andre steder.. Så da var det i orden, ikke feil.. men låter ikke topp!

Har funnet flere cd "feil" også med Magnepanene, Kari Bremnes, sangen gåte ved gåte (gåte ved gåte cd'n) , der hun synger "være den du innerst inne ville.." Der skurrer vokalen hennes.. Sente mail til kkv, det viser seg at dette stemmer også, ikke helt god produksjon på den sangen, men få legger merke til det - var svaret jeg fikk..

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.915
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Dette er saker som dukker opp etterhvert som oppraderingene kommer på plass.
Jo mer oppløsning, og gjennomsiktighet, jo flere "feil" blir avslørt.

KKV har mye feil i de fleste av produksjonene deres ;)

R

Rojoh

Gjest
HoJ skrev:
Nå har jeg testet.. men tror jeg har funnet hva som gjør dette hos meg.. Siden mine høyttalere ikke har kasse, henger ikke bass-lyden igjen, slik som det gjorde f.eks. på mine gammle, men lyden forsvinner meget raskt, dette skaper noen merkelige frekvensvingninger..
johna skrev:
Tror det er dette som kalles lydløst lydetterslep. Kjent fenomen her på vestlandet.

Mvh. Johan

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.028
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Rojoh skrev:
HoJ skrev:
johna skrev:
Tror det er dette som kalles lydløst lydetterslep. Kjent fenomen her på vestlandet.

Mvh. Johan
:)

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.242
Torget vurderinger
2
Da Kind of Blue ble remastra på midten av 90tallet, ble det foretatt justeringer med hastigheten. Alt som er gitt ut av Kind of Blue før det har feil hastighet. Husker ikke om det gikk for fort eller for sent.

K

kbwh

Gjest
Hva låter sløyest, før eller etter tempo/pitchjustering?

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
26.418
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Problemet med disse høyttalerne er at de er nådeløse mot dårlig eller produksjoner med feil.. Men jeg blir nok vandt til det snart, å kan sette meg bak og nye musikken i stenden for å være kritisk til alt (noe en ofte er ved ett nytt kjøp)

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.242
Torget vurderinger
2
Det aner jeg ikke. Tempoforskjellene var så små at ingen la merke til det. Og langt fra jeg. Jeg ga bort mitt gamle eksemplar når jeg kjøpte den nye. Så jeg sammenligna aldri direkte. Men jeg hørte/leste at når andre musikere skulle spille stykkene fra Kind of Blue så fikk de problemer med å få det til. P.g.a. merkelig tempo.
Valentino skrev:
Hva låter sløyest, før eller etter tempo/pitchjustering?

Jabba_Jabba

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
1.246
Sted
Porsgrunn
På min CD står det at " were recorded at the wrong speed - making all the pitches slightly sharper than in real life".

Lengre oppe står det "Three tunes were in the wrong key"

Dette er den eneste utgaven jeg har så jeg har ikke noe å sammenligne med. Deilig plate forresten.

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
129
Tror ikke det er noe mer merkelig enn at bassisten gjør en rask manøver på strengene, med halvtonesintervaller. Det du hører er en kombinasjon av dissonans, overtoner og endel pålagt klang. Men det er jo derfor vi digger gjennomsiktige anlegg, ikke sant? Fordi vi ønsker å høre sånne ting? Kind of Blue har absolutt ingen typisk "lett" lyd, og er ganske avslørende når man skal bedømme hvor godt et stereoanlegg låter. Dessuten er kontrabass et vanskelig instrument å få til å låte godt under innspilling og miksing:)

Fantastisk plate med mange gode øyeblikk!

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
26.418
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Du kan ha noe i det ja HP!

Utrolig flott album, en av de jeg må sette på igjen og igjen, og igjen og igjen.. osv. osv.. :D

Topp Bunn