Merging

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Jeg sliter litt med Aneman, noen som ser hva som er feil?

    Her er default konfigurasjon som fungerer helt fint:

    Ane1.png


    Deretter sletter jeg alle connections og lager en enkelt connection fra ASIO output 1 til D/A 1-3:

    Ane2.png


    Når jeg trykker på Connect Unicast får jeg følgende feilmelding som er litt rart, siden jeg har slettet alle connections før jeg starter:

    Ane3.png
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Jeg startet med å si at default oppsett fungerer helt ok da :p Men jeg skulle gjerne hatt litt custom routing input/output til å fungere...
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.888
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kan jo fylle på med vennetråd bilder og oppsett :D

    Mitt oppsett består av Merging Technologies sin Anubis DSD utgave og Hapi mk2 interface med et ADA8S 8-kanaler AD/DA standard kort.

    Anubis brukes som volumkontroll og inngangsvelger for PC og TV lyd.
    Anlegget består av et 4-veis oppsett akkurat nå, men dette bygges om jevnlig. Lyd korrigeres med Audiolense, og behandles i Hang-loose Convolver.

    20240122_005837-01.jpeg
    20240306_175534.jpg
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.888
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Når jeg trykker på Connect Unicast får jeg følgende feilmelding som er litt rart, siden jeg har slettet alle connections før jeg starter:

    Ane3.png
    Det ser ut til at Horus utgangen din er opptatt med et datastrøm.
    Høyreklikk på Horus ikonet i MAD og velg avansert, da får du se hvilke datastrømmer som går inn på Horus'en.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.487
    Antall liker
    3.608
    Sted
    Sunnmøre
    Anubis brukes som volumkontroll og inngangsvelger for PC og TV lyd.
    Anlegget består av et 4-veis oppsett akkurat nå, men dette bygges om jevnlig. Lyd korrigeres med Audiolense, og behandles i Hang-loose Convolver.
    Dette ser frykteleg flott ut (er det Anubis på bordet der?), men kva gjer eigentleg Merging+Hapi? Er det ein multikanal-DAC som mottek digitalt signal over TCP/IP, eller køyrer han delefilter og korreksjon også?
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.888
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Dette ser frykteleg flott ut (er det Anubis på bordet der?), men kva gjer eigentleg Merging+Hapi? Er det ein multikanal-DAC som mottek digitalt signal over TCP/IP, eller køyrer han delefilter og korreksjon også?
    Hapi og Horus er Merging sine nettverksbaserte interfacer dvs AD/DA, AES in/out, SP/DIF etc
    Merging baserer sitt system på AES67 og Ravenna standarden for "Audio over IP".

    Stemmer, det er Anubis som ligger på bordet. Dette er deres multi kontroller. Avhengig av firmware så kan den brukes fra lokalt interface til studio bruk i TV og radio produksjon.

    Edit: Glemte å besvare. Delefilter og korreksjon gjøres gjennom Audiolens filteret i HLC convolveren på en PC tilknyttet nettverket.
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.487
    Antall liker
    3.608
    Sted
    Sunnmøre
    Edit: Glemte å besvare. Delefilter og korreksjon gjøres gjennom Audiolens filteret i HLC convolveren på en PC tilknyttet nettverket.
    Akkurat. Så signalflyten er

    2ch inn i HAPI -AES67-> PC. justering og konvertering i HLC/Audiolense til 4x2ch, -AES67-> HAPI. D/A-konvertering og volum -ANALOG4x2ch-> effekt -> HT?
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.888
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Akkurat. Så signalflyten er

    2ch inn i HAPI -AES67-> PC. justering og konvertering i HLC/Audiolense til 4x2ch, -AES67-> HAPI. D/A-konvertering og volum -ANALOG4x2ch-> effekt -> HT?
    Nesten, vi bruker MAD driveren (i windows) sammen med Aneman software som routing matrix (som vist i innlegget over)
    Den kan route input og outputs to ASIO input og Outputs som det måtte passe mellom hardware og software. Anubis har også en liten intern matrise, men den er synlig in Aneman. Jeg kan prøve å vise oppsettet mitt senere.

    Jeg sender alle input (2-kanals eller mono) til Anubis hvor jeg bruker denne som inngangsvelger og volumkontroll før det blir sendt i to kanals stream til HLC. HLC splitter opp og justerer signalene til dedikerte ASIO outputs for hver forsterker/element.


     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.888
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Det ser ut til at Horus utgangen din er opptatt med et datastrøm.
    Høyreklikk på Horus ikonet i MAD og velg avansert, da får du se hvilke datastrømmer som går inn på Horus'en.
    Du får se om du har noe input på Session_sinks. Eventuelt fjern de og se hva som skjer.

    Merging MADPanel.png


    Merging_Adv_panel_session_sinks.png
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Tror jeg fant ut av ting nå. Jeg har tidligere brukt "Unite" tab'en i MADPanel siden jeg bare har 1-1 kabling mellom PC og Horus, og da forsøker den hele tiden å sette opp connections for meg automatisk. Når jeg valgte "RAV/AES67" tab'en kan jeg slette og lage nye connections uten problemer og uten at den overstyrer valgene mine hele tiden. Herlig, nå er vi i gang :D

    Ane4.png
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.487
    Antall liker
    3.608
    Sted
    Sunnmøre
    Jeg sender alle input (2-kanals eller mono) til Anubis hvor jeg bruker denne som inngangsvelger og volumkontroll før det blir sendt i to kanals stream til HLC. HLC splitter opp og justerer signalene til dedikerte ASIO outputs for hver forsterker/element.
    Tusen takk for svar, @mk1classic! Eg trur eg forstår litt meir no :)

    Kva er eigentleg fordelen med AES67 på eit vanleg DIY-oppsett? Eg ser at det kan vera veldig bra i produksjon/studio, nesten som å konfigurera nettverk med VLAN, men i ein heimesetting er det vel berre PC-ar (med rett driver) som kan dytta ut lyd via AES67?
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.334
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Tusen takk for svar, @mk1classic! Eg trur eg forstår litt meir no :)

    Kva er eigentleg fordelen med AES67 på eit vanleg DIY-oppsett? Eg ser at det kan vera veldig bra i produksjon/studio, nesten som å konfigurera nettverk med VLAN, men i ein heimesetting er det vel berre PC-ar (med rett driver) som kan dytta ut lyd via AES67?
    Man får kjøpt en driver som heter Dante Virtual Soundcard, denne kan igjen mappes fritt imellom Dante enheter. En fordel er at man får lydkort med Dante etc. Med DSP som kan brukes til aktive delefiltre, hvor mange delinger på en høyttaler trenger du, sa du 50? Ingen problem! Vil du spille gitar i en høyttaler og bass i den andre på hifien, i seperate etasjer? Ingen problem! Det er bruksområdet og skaleringen av AES67 som bare er så genialt, personlig så blir neste hjemmekino å inkludere AES67 av noen sort..
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.888
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    AES67 er grundstenen i AV over IP. Dante har en løsning som baserer seg på AES67. Merging har tatt det et hakk lengre med Ravenna og deres utstyr. Det er kompatibelt på flere nivåer, men med begrensninger dessverre.

    AES67 kommer i store hjemmekino oppsett. Flere surround prosessorene har fått AES67 utgang (Trinnov, Storm, JBL..) Det forenkler sending av signaler / trekking av signalkabler over store avstander.

    "Nerden meg" kjøpte vel Merging Technologies utstyr pga kvaliteten og mulighetene, men vel vidende om at det ikke var direkte plug'n'play. :D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn