Mer å hente - nettverkskabler!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.151
    Antall liker
    10.658
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hehe snasent. Når all ekspertise stiller seg undrende til at en OCXO klokke faktisk kan forbedre lydkvaliteten så høyner Paul Pang med å slenge på en lilla stein :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.510
    Antall liker
    35.406
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    "Crystal tweaking" - priceless. Det var vel ingen som spesifiserte at det var klokkekrystallen som skulle oppgraderes. Den der sier det meste.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    ...
    For ett par dager siden satt jeg og streamer musikk. Det låt heller mindre bra.
    Så kom ett drop-out, og vips der var lyden som den har pleid å være i lang tid,svært så bra.
    Netgear 5-port switchen jeg postet bilde av tidligere brukte gjøre slik på nett-TV. Jeg antar problemet ligger i en bug som gjør at switchen ikke flusher adressetabeller eller den får overrun ved visse type pakker. Altså minnerelaterte problemer. Feilen kunne være borte i timer/dager etter en omstart.
    Nå testet jeg vel egentlig ikke å streame audio når feil var der så jeg vet egentlig ikke om problemt var globalt for switchen, eller kun for porten til TV'n.

    En tidligere router fra NGT da vi hadde nett over kobberkabel slet med lignende problemer.
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bruker fiber mellom streamer og DAC, og WiFi til streamer.. det låter stort sett svært så luftig....
    Det du kaller fiber mellom streamer og dac, er det vi uvitne kaller optisk ?
    Jeg spør, det var slik jeg hadde oppsettet mitt før, det var med optisk kabel.
     
    Sist redigert:

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    "Crystal tweaking" - priceless. Det var vel ingen som spesifiserte at det var klokkekrystallen som skulle oppgraderes. Den der sier det meste.
    Asbjøn en trenger ikke mangen års erfaring for å skjønne hvorfor den steinen er der. Den er til kona for å prøve å få tilgivelese for innkjøpet :)
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    Mener noen produsenter hevder at å "daisy chaine" deres egne switcher forbedrer lyden også.
    Dobbelt-salg er jo bra for bissnissen det.
    Jeg har også registrert at enkelte hører forskjell på strøm, og at Hafslund låter bedre (mer musikalsk og varmere) enn andre strømselskaper en lar seg fakturere-fra for strømmen som kommer fra den samme strøm-poolen, som er en salig mix fra vindkraft, kullkraft og vannkraft. (og atomkraft??)
    Det er på tide at -noen- lanserer stereoanlegg-strøm;
    Nivå 1: Audiofil strøm
    Nivå 2: Ferdig innspilt audiofil strøm
    Nivå 3: Ferdig innspilt audiofil strøm til vinyl-folk
    Nivå 4: Ferdig innspilt audiofil strøm til streaming-folk
    Nivå 5: Ferdig innspilt audiofil strøm til vinyl- og streaming-folk, og på toppen av hiearkier Nivå 6:
    Nivå 6: Ferdig innspilt audiofil strøm som forkorter innspillingstiden på sofaen og teppene til vinyl- og streaming-folk.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.842
    Antall liker
    38.577
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Asbjøn en trenger ikke mangen års erfaring for å skjønne hvorfor den steinen er der. Den er til kona for å prøve å få tilgivelese for innkjøpet :)
    Ikke så sikker på det :unsure: når en ser hvilken remedier folk her inne kjøper så kan en like godt bruke krystaller

    mvh
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.510
    Antall liker
    35.406
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Asbjøn en trenger ikke mangen års erfaring for å skjønne hvorfor den steinen er der. Den er til kona for å prøve å få tilgivelese for innkjøpet :)
    Kontrollspørsmål: Hvor ofte lar vi kona kikke på kretskortene inni apparatene? Og hva er sjansen for at hun ville finne en ametyst der hvis det liksom var julegavejakt?

    Ametyst
    Ametyst
    FYSISK, EMOSJONELL & SPIRITUELL INFORMASJON
    En kraftig og beskyttende stein, ametyst beskytter en fra alle former for negativ energi. Med sterke helbredende og rensende egenskaper, beroliger og stimulerer denne steinen sinnet til å gi mentalt fokus, følelsesmessig sentrering og åndelig bevissthet.
    Ametyst har helbredende krefter for å hjelpe med fysiske plager, emosjonelle problemer og energibalanse i Healing og Chakra. Ametyst krystallterapi kan være til hjelp mot lidelser i nervesystemet, herding av mareritt og søvnløshet, og balansering av kronechakraen.
    Er ikke sikker på om jeg hverken vil ha herdet marerittene mine eller rebalansert kronechakraen, men hvis det er hva man mener at switchen behøver så velbekomme.
     
    Sist redigert:

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Dobbelt-salg er jo bra for bissnissen det.
    Jeg har også registrert at enkelte hører forskjell på strøm, og at Hafslund låter bedre (mer musikalsk og varmere) enn andre strømselskaper en lar seg fakturere-fra for strømmen som kommer fra den samme strøm-poolen, som er en salig mix fra vindkraft, kullkraft og vannkraft. (og atomkraft??)
    Det er på tide at -noen- lanserer stereoanlegg-strøm;
    Nivå 1: Audiofil strøm
    Nivå 2: Ferdig innspilt audiofil strøm
    Nivå 3: Ferdig innspilt audiofil strøm til vinyl-folk
    Nivå 4: Ferdig innspilt audiofil strøm til streaming-folk
    Nivå 5: Ferdig innspilt audiofil strøm til vinyl- og streaming-folk, og på toppen av hiearkier Nivå 6:
    Nivå 6: Ferdig innspilt audiofil strøm som forkorter innspillingstiden på sofaen og teppene til vinyl- og streaming-folk.


    Audiofil strøm det kommer, bare sitt rolig i stolen :cool:

    D407D310-0518-43B5-9DDF-89E9B3D8CBF8.jpeg
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    ...og koble ledningen med grønt på til + for å være positivt miljøvennlig?
    Ja. Det bør være almennkunnskap at den sorte lederen har strøm fra kullkraft, den hvite har strøm fra hvit snø som har blitt til fossefall, og røde ledere har strøm fra atomkraft, men det er et godt tegn at vi ser stadig mindre av røde ledere bak kontakter. Det kommer av at det et i vinden å legge ned atomkraftverk, og mer i vinden med vindkraft.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.835
    Antall liker
    961
    fikk en gang i tiden demonstrert nordost spikes under hegel cdspiller av hificenter kjeden, "HØR DEN FORSKJELLEN DA!?" hørte ikke en damn ting.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.151
    Antall liker
    10.658
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Er da flere som bruker mange tusen på audiofile føtter til sine audiofile switcher.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.510
    Antall liker
    35.406
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Og tenk hvor bra lyd du får hvis du setter en tolv-fjorten audiofile switcher i serie med opptil flere lag med audiofile føtter og plattformer under hver. Og selvsagt med audiofile kabler mellom. Oooh, this is gonna run into money, som en Disney-figur sa en gang.
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Ikke før generatoren og den hvite gummiforingen er ferdig innspilt.
    Når har ikke dette noe med denne tråden å gjøre, men det er ikke gummiforinger, det er teflon for å isolere generatoren fra rammen, galvanisk skille var meningen. Føttene på rammer skal det brukes helt vanlig maskinføtter som er beregnet iht vekten på hele pakka. Får jeg dårlig lyd da vet jeg hvem jeg skal skylde på:cool:

    20E68F32-A1AE-446E-A834-C6A970CC3634.jpeg
    2FF22C98-3EF2-42BE-AD1B-8F4C0B83A881.jpeg
    B628FDC0-87C7-48D1-9D60-8A8BEC8C21AD.jpeg
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.938
    Antall liker
    11.343
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hvis det er til den motorgeneratoren som var bilde av, tror jeg teflon blir for stivt......... Slike maskiner har alltid noe vibrasjon. Vanlige maskinsko hadde vært bedre..... trur eg.....
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Hvis det er til den motorgeneratoren som var bilde av, tror jeg teflon blir for stivt......... Slike maskiner har alltid noe vibrasjon. Vanlige maskinsko hadde vært bedre..... trur eg.....
    motorgenerator?

    Det er en elmotor som driver en ivertgenerator med magnetene som sitter i et innebygd svinghjul, det er det eneste som går rundt å har veldig liten vibrasjon.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Det er altså bare en roterende spenning/frekvensomformer?
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Det er viktig å velge riktig strømleverandør - grønn strøm lyder best.
    Det blir som en gammel rørforsterker.. på gamle vanngeneratorer med mye støy.

    Atomkraft er tingen.. Lite støy og riktige data og moderne. 🤭
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.510
    Antall liker
    35.406
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Ja, elmotoren har 1435rpm ved 50HZ vis frekvensen fra nettlevrandøren er konstant.
    Hvor mye HK behøver du? Jeg tenker på børsteløse vaskemaskinmotorer er jo ettervert blitt lett tilgjengelig og kan jo tilrettelegges med tilsvarende nøyaktighet som såkalte quartsstyrte platespillermotorer for å sette det i et perspektiv.
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Hvor mye HK behøver du? Jeg tenker på børsteløse vaskemaskinmotorer er jo ettervert blitt lett tilgjengelig og kan jo tilrettelegges med tilsvarende nøyaktighet som såkalte quartsstyrte platespillermotorer for å sette det i et perspektiv.
    Alt her er veldig over dimensjonert. :) Elmotoren er på 4kw og generatoren er på 5kw.
     

    Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    261
    Torget vurderinger
    1
    Dette er eit svært unyttig prosjekt. Det ville vera betre å nytta ein svitsja regulator, men svitsjefrekvens på nokre 100 kHz (langt over det hørbare området).
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har testet en del nettverks kabler i dem siste åra, kjøpe kabler og hjemme påsatt plugger i alle varanter.

    Denne kabelen fra inakustik er en meget god kabel, ikke koster den heller så mye. 495,- 1meter
    cat 6, trippel skjerm, solid cord ren kobber og sølvbelakte ledere. :)

    D985EA78-FB60-4DB7-B6DE-10B1BFB6C45C.jpeg
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.566
    Antall liker
    3.123
    Sted
    Oslo
    Jeg har testet en del nettverks kabler i dem siste åra, kjøpe kabler og hjemme påsatt plugger i alle varanter.

    Denne kabelen fra inakustik er en meget god kabel, ikke koster den heller så mye. 495,- 1meter
    cat 6, trippel skjerm, solid cord ren kobber og sølvbelakte ledere. :)
    Det fine med inakustik sine kabler er jo at de er ganske pene og ikke så veldig dyre. Jeg har noen strømkabler fra dem av den grunn. :cool:
     

    Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    261
    Torget vurderinger
    1
    Hastigheten bør være svært konstant... det bestemmer frekvensen ut fra generatoren...
    Kvifor skulle det vera viktig med konstant frekvens? Frekvensen bør vera stor, etter som rippelamplituden er invers proporsjonal med frekvensen. Om han varierer litt betyr ikkje så mykje. Men å bruka ein motor/generator er ei utdatert løysing. Ein svitsja regulator er mykje billigare og gjer ein betre jobb.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn