Mer å hente - nettverkskabler!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.326
    Antall liker
    3.670
    Torget vurderinger
    1
    Trodde at Cat7 hadde plugger/kontakter som ikke passer overens med de andre typene. Skifter en disse, er det vel ikke Cat7 lengre. Og hva er vitsen med Cat7 i et bolighus?
    Helt korrekt, om man bytter kontaktene på en Cat7 kabel til Cat6 kontakter så er det pr. def. Cat6. :)
    Man har stort sett ikke utstyr hjemme som takler 10Gb heller, men det er jo bakoverkompatibelt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.470
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Cat8 bruker RJ45, men ikke Cat7.
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Uansett hvilken plugge som står på disse, er det forskjell på lyden ut av mine høytalere i mitt lydrom, om det er cat7 eller cat8 og disse har høyere bandbred en cat6. Jeg satt RJ45 på en cat7 for en periode tilbake bare for å høre om det er forskjell på disse. Det er det. Hvor er placeboeffekten her når jeg bruker disse kablene som skal vere bedre, ut fra all teori og pris. Da skulle hjernen laget bedre lyd med disse, da skjønner jeg ikke hvorfor jeg får dårligere lyd i sluttproduktet mitt.

    0205BD1C-4F76-4869-82B3-EA1812B05413.jpeg
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Fiber eller Wifi sier nå jeg. Det er vanskelig å forstå hvorfor man ønsker å underbygge tvangsnevrosene med skjermede nettverkskabler som i ytterste konsekvens kan innføre problemer der hvor ypperlige løsninger finnes fra før. Om man så kun har RJ45 så legg en god lengde uskjermet nettverkskabel så du får litt avstand fra skrotstrømforsyningen i elkjøp switchen til Hi-Fi anlegget dersom det er bekymringen.

    Dette er sikkert sagt 100 ganger før i denne tråden, men det er nå så.

    Når det gjelder cat-standarder over 6A (som oppfyller kravene for 10 gbit/s opp til 100m) så er det ikke vanskelig å se hvorfor det går trått med standarder utover dette. Der hvor 40gbit/s og mer er ønskelig benyttes det alltid fiber eller DAC-kabler etter min erfaring. Dette har hovedsaklig med strømforbruk og varmeutvikling å gjøre. Høye hastigheter over cat-kabler krever mye mer guffe enn tilsvarende over fiber. 10 gbit/s kobber-SFPer f.eks drar mer strøm enn SFP+ standarden tillater og greier selv ikke da å oppfylle kriteriene for 10gbit/s opp til 100m. Da kan dere tenke dere hvordan det går med 40/100/400 gbit/s.
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Du er nok inne på noe vesentlig her. Men jeg skjønner ikke hvorfor den tvangsnevrosene med å bruke en uskjermet kabel, når en kan bruke godt skjermet nettverks kabel for å i vareta innstrålende/utstrålende støy som er teoretisk bevist. For den som har nettverks inngang på dac,en sin og 2cm bortenfor en strøminngang påhengt en uskjermet lakris kabel. :). I mitt annlegg bruker jeg trippel skjermet nettverkskabler og trippel skjermet strømkabler. Jeg får også lyd ut av høytalerene mine Som jeg liker veldig godt.:)
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Fiber eller Wifi sier nå jeg. Det er vanskelig å forstå hvorfor man ønsker å underbygge tvangsnevrosene med skjermede nettverkskabler som i ytterste konsekvens kan innføre problemer der hvor ypperlige løsninger finnes fra før. Om man så kun har RJ45 så legg en god lengde uskjermet nettverkskabel så du får litt avstand fra skrotstrømforsyningen i elkjøp switchen til Hi-Fi anlegget dersom det er bekymringen.

    Dette er sikkert sagt 100 ganger før i denne tråden, men det er nå så.
    Hva gjør en når en spør Nkom (tidligere støykontrollen) og får svar om å gå over til skjermet kabel.
    Som sagt så gjort.Og bedring ble det.
    Skal en ikke høre på de som jobber i ett så tungt offentlig organ med spisskompetanse på området?

    Fiber?Du mener alle har tilgang til fiber?Hvilken virkelighets verden lever du i?
    Og når nå alle ikke har tilgang til slikt,hvordan skal de håndtere mulige og umulige scenarier som kan oppstå?

    eks.Kunne vert hos meg med antenne ute og kabel inn


    Never run shielded cable? No. That is not the solution. In my blog linked above, there are scenarios when you must use shielded cable. The primary one, and one that I consider inviolate, is when you are running Ethernet cable outside in open air scenarios. Air movement causes electrostatic discharge (ESD) build-up on your cable, especially in the dry seasons. This ESD needs a way to drain off, and this would be via the cable shield/drain wire and your ground. I learned the hard way on this one.

    Har selv godt over til wifi og optisk fra streamer til dac,men alikevel oppstod ett ukjent scenaria.

    For ett par dager siden satt jeg og streamer musikk. Det låt heller mindre bra.
    Så kom ett drop-out, og vips der var lyden som den har pleid å være i lang tid,svært så bra.
    Lurte på om det kunne ha vert lader til bil.
    Igår satte kona som vanlig bilen til lading når hun kom hjem. Sjekket ladetiden og lyttet utover kvelden. Ingen forandring verken før eller etter endt lading.

    Forklar årsak og kom med løsning på slikt.

    Problemet her er heller at det er for mange som er allvitere.
    Har førstehands erfaring på absolutt alle millioner tenkelige og utenkelige/umulige scenaria som kan oppstå.

    Han var mer ærlig saksbehandleren hos netteier på min klagesak ang spenningskvalitet når spørsmålene ble for vanskelige.
    "Jeg er ingen allviter".Det står det respekt av,fra en med en stor stjerne i fagmiljøet hos både NVE og Sintef.
    Problemstilling og spørsmålene skjønte han,men han gav beskjed om at nå "beveger jeg meg på kanten av hva jeg har kunnskap og erfaring med".

    Slik er det ikke her på hfs.Her kommer svarene med to streker under,selv om det finners svar fra andre med en annen erfaring,
    på scenarier som tydeligvis ikke enkelte her ikke besitter.Skjønner jeg det ikke må det være feil er omkvedet.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Skjermede nettverkskabler har sin funksjon i spesifikke støyutsatte miljøer og ved visse sammenkoblinger over lengre strekk. Det er bare det at det ikke gjelder med de korte strekkene hjemme hos folk mellom nettverksswitcher og streamere. Det er mulig du har et scenario som faller inn under behov for skjermet kabling, det kan ikke jeg vite, selv om jeg anser det som usannsynlig. Jeg synes ikke det er spesielt påståelig om jeg hevder at de aller fleste her på Hi-Fi sentralen ikke kobler på streameren i Hi-Fi anlegget via lange åpne utendørs strekk. Samtidig tør jeg også påstå at de fleste heller ikke er innom industrielle rom eller andre sterkt strålingsutsatte miljøer. I begge tilfeller er feilen uansett at man ikke benytter fiber.

    Fiber i hjemmet? Jeg har i hvertfall det (altså inni huset mellom switcher, ikke internettforbindelsen). Det koster ikke mye og du kjøper selvsagt kablene ferdig terminert i ønsket lengde for noen tikroninger per stk. Dette er standard hyllevare og SFP-porter for dette er standard på alt ordentlig nettverksutstyr, bortsett fra elkjøp-klasse switcher for hjemmebruk (og selvsagt "audiofile" switcher). Utfordringen er snarere at streamere kommer uten SFP-port som kunne fasilitert dette direkte. Sannsynligvis fordi det er bortkastet med tanke på at nettverk til streameren ikke er et problem som venter på en løsning.
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.800
    Antall liker
    2.025
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Etter det jeg har lest så gønn på med SFP-port fra vegg til switch om mulig(har selv optisk inn til huset)...deretter skjerm eller uskjermet RJ45, helst Cat 6, dog skal skal lese meg litt mer opp fra andres erfaringer også teste ut selv for moro skyld....Bra du tester Geiren, sånn skal det gjøres! :cool:
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Skjermede nettverkskabler har sin funksjon i spesifikke støyutsatte miljøer og ved visse sammenkoblinger over lengre strekk. Det er bare det at det ikke gjelder med de korte strekkene hjemme hos folk mellom nettverksswitcher og streamere. Det er mulig du har et scenario som faller inn under behov for skjermet kabling, det kan ikke jeg vite, selv om jeg anser det som usannsynlig. Jeg synes ikke det er spesielt påståelig om jeg hevder at de aller fleste her på Hi-Fi sentralen ikke kobler på streameren i Hi-Fi anlegget via lange åpne utendørs strekk. Samtidig tør jeg også påstå at de fleste heller ikke er innom industrielle rom eller andre sterkt strålingsutsatte miljøer. I begge tilfeller er feilen uansett at man ikke benytter fiber.

    Fiber i hjemmet? Jeg har i hvertfall det (altså inni huset mellom switcher, ikke internettforbindelsen). Det koster ikke mye og du kjøper selvsagt kablene ferdig terminert i ønsket lengde for noen tikroninger per stk. Dette er standard hyllevare og SFP-porter for dette er standard på alt ordentlig nettverksutstyr, bortsett fra elkjøp-klasse switcher for hjemmebruk (og selvsagt "audiofile" switcher). Utfordringen er snarere at streamere kommer uten SFP-port som kunne fasilitert dette direkte. Sannsynligvis fordi det er bortkastet med tanke på at nettverk til streameren ikke er et problem som venter på en løsning.

    Du ser det som usannsynlig?
    En retorikk for å understreke at problemstillingen er feil,du vet tydeligvis om alle scenarier rundt om kring på kloden.
    En AM radio i hjørnet der nettverkskabelen gikk ned fra andre etasje gav tydelig utslag på støy.
    Ingen industri el.lignende,heller ingen naboer.En 66 og 320? KV linje noen hundre meter unna.

    Min internett leverandør leverer til 105 av landets 430 kommuner via 5,5 GHz radioteknologi, og fungerer etter fri-sikt prinsippet – sluttbrukere har eget, utvendig montert mottakerutstyr som får signaler fra nærmeste sender.

    Så en 50cm fiber mellom injektor og switch og mellom switch og wifi vil løse problemer?
    Noe slikt er vel "normalen" rundt om kring og er vel standarden ,og ikke "det er hva jeg har/erfarer"?
    Om DU bruker fiber hele veien,tilsier ikke det at at alle-de fleste bruker fiber,og det bør etter hva ekspertene her sier HA NULL BETYDNING.Bokser og kabler er etter internasjonal standard og da skal pakkene komme frem hele og uforstyrret vist nok.
    Lydforskjeller skal være en umulighet hevdes det.


    IMG_20201201_160848.jpg


    Hoppe over det vanskelige?

    For ett par dager siden satt jeg og streamer musikk. Det låt heller mindre bra.
    Så kom ett drop-out, og vips der var lyden som den har pleid å være i lang tid,svært så bra.
    Lurte på om det kunne ha vert lader til bil.
    Igår satte kona som vanlig bilen til lading når hun kom hjem. Sjekket ladetiden og lyttet utover kvelden. Ingen forandring verken før eller etter endt lading.

    Forklar årsak og kom med løsning på slikt.


    Så langt synes jeg du kommer med antakelser.
    Kan du dokumentere hva medlemmene her har av internett,nettverks løsninger? og streamere?
    Eller er dette noe du bare vet?
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Det er ingen magi her. Bare sjekk error counterne på portene i nettverkskjeden så ser du vanligvis raskt om det er noen lag 0 problemer. Stråling i seg selv er ikke noe som helst problem for nettverket med mindre det gir seg utslag i pakketap, CRC feil og retransmisjoner. Hva stråling gjør med resten av utstyret ditt er helt uvisst, jeg snakker kun om nettverksdelen. Den drop out opplevelsen din høres for meg ikke nettverksrelatert ut, siden pakketap ved for dårlig signalkvalitet gir effekt i form av tomme buffere og blips i lyden, ikke redusert lydkvalitet. En ørliten teori som jeg imidlertid kan anse som plausibel er at streamingtjnesten av en eller annen grunn var stuck på en veldig lav bitrate dersom denne var satt opp til å justere kvalitet dynamisk og plutselig greide å hoppe opp til full kvalitet igjen. I såfall kan du jo teste den aktuelle streamingtjenesten ved å manuelt sette den til laveste kvalitet og se om det høres kjent ut.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.511
    Du er nok inne på noe vesentlig her. Men jeg skjønner ikke hvorfor den tvangsnevrosene med å bruke en uskjermet kabel, når en kan bruke godt skjermet nettverks kabel for å i vareta innstrålende/utstrålende støy som er teoretisk bevist. For den som har nettverks inngang på dac,en sin og 2cm bortenfor en strøminngang påhengt en uskjermet lakris kabel. :). I mitt annlegg bruker jeg trippel skjermet nettverkskabler og trippel skjermet strømkabler. Jeg får også lyd ut av høytalerene mine Som jeg liker veldig godt.:)
    Jeg tenker litt anderledes her. For lille 259,- får man en switch med samme datahåndteringsinnmat som EE8. Om en plasserer en slik switch med 30 cm uskjermet droppkabel i hifireolen har en for under 300,- laget seg en galvanisk isolator. Kabelen fram til denne switchen må gjerne følge industristandard med skjerming.

    Som før sagt, om disse 30 cm uten skjerm mot formodning skulle evne lage ugang med innstråling bak i stereobenken har jeg andre ting jeg bør odrne med. Forresten vender baksiden av mitt stereoanlegg med dagens oppstilling mot et industrihus med 4G og 5G tårn på taket. Jeg føler dette gjør meg kvalifisert til å utale meg om praktiske problemer mobiltelefonstråling har på uskjermet tvunnet ethernettkabler. ;)

    I eksemplet ditt med 2 cm avstand løser dessverre ikke skermede kabler på utsiden av kabinettet et teoretisk problem da man finner samme avstand på innsiden i apparboksen. Been there done that for å si det slik :)
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Gi meg navn og nr på 259,- switch,en så skal jeg teste dette opp mot mitt oppsett. :)
    jeg skal nok klare å kneppe på noen plugge på en ujordet 30cm nettverks kabel:)
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Sist redigert:

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.511
    Artig, har ikke hørt om den PPA saken tidligere. Konseptet ser ut til å basere seg på isolasjon av enheter som da kun vil virke om man benytter kabler uten skjerm mellom switch-kortene.

    Jeg antar boksene med to eller fire switchkort i deler samme PSU,? Om så gir det jo prinisppielt dårligere seperason enn to vanlige switcher.

    Målinger andre har gjort viser at egen klokkemodul i audio grade switcher uten management ikke gir mindre jitter på dekodet digitalt lydsignal. Dermed virker effekten av klokkemodulen ha minimal eller ingen funksjon gitt at streamer har nok CPU-kraft til å håndtere TCP-IP i bakgrunnen.
    1606898113754.png
     
    Sist redigert:

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Artig, har ikke hørt om den PPA saken tidligere. Konseptet ser ut til å basere seg på isolasjon av enheter som da kun vil virke om man benytter kabler uten skjerm mellom switch-kortene.

    Jeg antar boksene med to eller fire switchkort i deler samme PSU,? Om så gir det jo prinisppielt dårligere seperason enn to vanlige switcher.

    Målinger andre har gjort viser at egen klokkemodul i audio grade switcher uten management ikke gir mindre jitter på dekodet digitalt lydsignal. Dermed virker effekten av klokkemodulen ha minimal eller ingen funksjon gitt at streamer har nok CPU-kraft til å håndtere TCP-IP i bakgrunnen.
    Vis vedlegget 679494
    PPA har en strømforsyning på hver switch og en engen på klokken. Han har også skjermede kabler :)

    7846D232-22F0-4C4F-8CD1-7FA0535BDC28.jpeg

    7735C8A1-AA08-4DEE-9F6E-A98395709DE4.jpeg
     
    Sist redigert:

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Hva er det egentlig klokkegreiene skal hjelpe mot egentlig? Jeg antar at den styrer klokken for det elektriske signalet på kabelen som vel ligger på 125 Mhz om jeg husker korrekt, for både 1 gbit/s og 100 mbit/s, men jeg forstår ikke helt logikken med tanke på at timing og jitter på datapakkene i et pakkeswitchet nettverk som her, først og fremst er styrt av hvordan software og hardware buffring, congestion etc. har vært i hele kjeden tidligere. Du har jo ingen kontroll på hverken rekkefølge eller inter-pakke timing på dataene som flyter? Det vil jo typisk være variasjoner i hvertfall på mikrosekund (us) skalaen på tiden det tar en pakke å traverse et nettverk fra A til B fra pakke til pakke. Siden betydelig tidsvariasjon og ikke-garantert rekkefølge er en grunnleggende forutsetning i et moderne IP-nettverk er da alle nettverksstacker konstruert rundt dette, f.eks snakker vi om buffere, retransmisjonsmekanismer og lignende.

    De kildene jeg fant indikerte at klokkejitter på gigabit klokkechiper typisk ligger på omlag 1.5 ps og lavere. Høyere hastighet krever mer nøyaktighet, så 10 og 100 gbit/s utstyr har høyere krav til presisjon som en konsekvens av høyere frekvenser.

    1.5 ps = 0.0000015 us

    Når man allerede har variasjoner på mikrosekundskalaen uansett hva man gjør, så er det fryktelig vanskelig å se at klokkejitter på det fysiske grensesnittet er relevant, og det gjelder om man ser helt bort fra at buffring og tilsvarende mekanismer allerede tar høyde for problematikken.

    Tjener klokkeoppgradering en helt annen funksjon?
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    842
    Antall liker
    627
    Sted
    Oslo
    Hva er det egentlig klokkegreiene skal hjelpe mot egentlig? Jeg antar at den styrer klokken for det elektriske signalet på kabelen som vel ligger på 125 Mhz om jeg husker korrekt, for både 1 gbit/s og 100 mbit/s, men jeg forstår ikke helt logikken med tanke på at timing og jitter på datapakkene i et pakkeswitchet nettverk som her, først og fremst er styrt av hvordan software og hardware buffring, congestion etc. har vært i hele kjeden tidligere. Du har jo ingen kontroll på hverken rekkefølge eller inter-pakke timing på dataene som flyter? Det vil jo typisk være variasjoner i hvertfall på mikrosekund (us) skalaen på tiden det tar en pakke å traverse et nettverk fra A til B fra pakke til pakke. Siden betydelig tidsvariasjon og ikke-garantert rekkefølge er en grunnleggende forutsetning i et moderne IP-nettverk er da alle nettverksstacker konstruert rundt dette, f.eks snakker vi om buffere, retransmisjonsmekanismer og lignende.

    De kildene jeg fant indikerte at klokkejitter på gigabit klokkechiper typisk ligger på omlag 1.5 ps og lavere. Høyere hastighet krever mer nøyaktighet, så 10 og 100 gbit/s utstyr har høyere krav til presisjon som en konsekvens av høyere frekvenser.

    1.5 ps = 0.0000015 us

    Når man allerede har variasjoner på mikrosekundskalaen uansett hva man gjør, så er det fryktelig vanskelig å se at klokkejitter på det fysiske grensesnittet er relevant, og det gjelder om man ser helt bort fra at buffring og tilsvarende mekanismer allerede tar høyde for problematikken.

    Tjener klokkeoppgradering en helt annen funksjon?
    Bedre lyd selvfølgelig.
    Den tekniske forklaringen hvorfor bedre lyd for andre ta seg av. Mitt vokulabar strekker ikke til.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.927
    Antall liker
    11.336
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Selvsagt tjener den andre hensikter... den gir tilsynelatende ro i sjela for de troende, og ikke minst kroner i kassa til selgerne. Utover det er det diskutert flere ganger på teknisk grunnlag og nivå at dette ikke tjener noen ytterligere hensikt.
     

    Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    261
    Torget vurderinger
    1
    Merkelig at "dei truande" ikkje vil høyra snakk om bindtestar...
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Denne tråden er et veldig godt eksempel på hvorfor jeg helst vil holde hifi interessen min skjult for vanlige folk....

    Jeg testet forresten noe støymessig interessant i går:
    Bilbatteri -> 12/230V inverter av typen billig drit som leverer firkantpuls -> rett inn i Hypex'ene som driver Magnepan 3.6/R. Gud bedre for en summing fra PSU'ene i Hypex'ene gitt. Men lyden fra høyttalerne...? Den samme gode som alltid.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.511
    Hva er det egentlig klokkegreiene skal hjelpe mot egentlig? J...
    ...Du har jo ingen kontroll på hverken rekkefølge eller inter-pakke timing på dataene som flyter?
    Dette kan vel egentlig ikke løses på switch nivå uansett. Da må man vel lage en proxy med klient som setter sammen datapakker og derretter sender dem ut på synkronisert utgang fra denne til klienten. Men da er jo hele poenget med asynkronsert protokol borte vekk.

    Bildet Geiren postet ser det ut som alle switchene i kabinettet deler en felles klokke? Vil ikke det i praksis fungere som synkron fifo uten noen som helst mulighet til korrigering av tidsforløp av pakker?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.140
    Antall liker
    10.629
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Mener noen produsenter hevder at å "daisy chaine" deres egne switcher forbedrer lyden også.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Rent logisk burde da enda fler switcher etter hverandre ytterligere forbedre lyden?
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Lurer på om de faktisk tror på dette sjøl, jeg. Uansett om svaret er "ja" eller "nei" er det umåtelig interessant.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Må si jeg har lurt på det sjøl - om mange av disse produsentene faktisk tror på sin egen svært tvilsomme argumentasjon og produkter som på papiret ikke kan fungere som påstått. Men det virker som de faktisk gjør det. At det er mulig å legge vitenskapen til side og bli en "believer" beviser jo deres kunder stadig vekk. Det motsatte er værre, for da er det jo kynisk kalkulert svindel.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.830
    Antall liker
    954
    er dette samme folka? lol
    ppa.JPG

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn