Mer å hente - nettverkskabler!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.511
    Antall liker
    102.799
    Torget vurderinger
    23
    Mr. Smith var flink til å loppe penger fra "vennene" sine.....

    ALLE religiøse ledere er flinke til akkurat det. De har lært det av USA - United SnakeOil Association. Raskeste måten å bli velstående på, etter arv.
     

    Andervik Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    20.09.2003
    Innlegg
    245
    Antall liker
    335
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    12
    Så å ha tatt nettverkskurs og vært på nettverks seminarer for noen hundretusener, og å drifte nettverk som spenner seg over hele landet + litt utland er IKKE praktisk erfaring?
    Så de siste 10 årene har vært helt bortkastet og jeg kunne like greit latt være og kunne like gjerne bare holdt meg hjemme og hørt forskjeller på switcher istedet om jeg skulle ha vært kvalifisert til å kunne noe om switcher og elektronikk?

    Kan nevne at teori er noe av det viktigste man bør lære seg når det kommer til nettverk, for å skjønne hvordan ting oppfører seg og hvordan ting bør være og protokoller og ikke minst white papers for å klare å integrere nye teknologier. Teori og praktisk erfaring holder tett sammen her, man er nødt til å faktisk beherske begge deler.
    na_X jeg aner ikke hvem du er og ante ikke hva du driver med før du skriver det her.
    Du gjør helt sikkert en god jobb med nettverk og har vært på mange gode seminar og kurs som har satt deg i stand til dette.
    Dine siste 10 år i arbeidslivet har opplagt vært til nytte både for deg og andre.
    Hvis du hadde erstattet de siste 10 årene med å sitte hjemme og lytte på switcher, som du nevner, ville du antagelig ikke kunnet mye om switcher og elektronikk, men du ville hatt praktisk erfaring med å lytte på switcher/ethernetkabler i et lydanlegg og du ville da vært klar over, at dette har betydning for sluttresultatet som i denne sammenheng lyden.

    Det nevnes at innen nettverk er teori og praksis knyttet tett sammen, og dette er helt sikkert riktig. Praksis er etter min oppfatning også viktig innen hifi. Det ser ut til å være liten interesse for å tilegne seg praktisk erfaring rundt det aktuelle temaet blant de mest aktive på denne tråden.

    Avslutter mitt engasjement i denne tråden da jeg opplever den som lite inkluderende og lite fruktbar, men opprettholder mitt tilbud til de som er interessert om å komme å lytte på mitt system med og uten switcher og ethernetkabler. Alltid hyggelig med besøk, og alltid interessant å høre andres systemer også synes jeg.:)
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    ...Praksis er etter min oppfatning også viktig innen hifi. Det ser ut til å være liten interesse for å tilegne seg praktisk erfaring rundt det aktuelle temaet blant de mest aktive på denne tråden.

    Avslutter mitt engasjement i denne tråden da jeg opplever den som lite inkluderende og lite fruktbar, men opprettholder mitt tilbud til de som er interessert om å komme å lytte på mitt system med og uten switcher og ethernetkabler. Alltid hyggelig med besøk, og alltid interessant å høre andres systemer også synes jeg.:)
    I forsøk på å gjøre tråden fruktbart og inkluderende fra en som har brukt et par kvelder på lyttetester.

    Hva tenker du er årsakssammenheng til lydforskjeller du med flere hører?
    Og har det egentlig noen praktisk betydning å forstå hvorfor slike forskjeller finnes?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    "praktisk betydning å forstå hvorfor"

    Det er noe av det viktigste i livet 🙂
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    na_X jeg aner ikke hvem du er og ante ikke hva du driver med før du skriver det her.
    Du gjør helt sikkert en god jobb med nettverk og har vært på mange gode seminar og kurs som har satt deg i stand til dette.
    Dine siste 10 år i arbeidslivet har opplagt vært til nytte både for deg og andre.
    Hvis du hadde erstattet de siste 10 årene med å sitte hjemme og lytte på switcher, som du nevner, ville du antagelig ikke kunnet mye om switcher og elektronikk, men du ville hatt praktisk erfaring med å lytte på switcher/ethernetkabler i et lydanlegg og du ville da vært klar over, at dette har betydning for sluttresultatet som i denne sammenheng lyden.

    Det nevnes at innen nettverk er teori og praksis knyttet tett sammen, og dette er helt sikkert riktig. Praksis er etter min oppfatning også viktig innen hifi. Det ser ut til å være liten interesse for å tilegne seg praktisk erfaring rundt det aktuelle temaet blant de mest aktive på denne tråden.

    Avslutter mitt engasjement i denne tråden da jeg opplever den som lite inkluderende og lite fruktbar, men opprettholder mitt tilbud til de som er interessert om å komme å lytte på mitt system med og uten switcher og ethernetkabler. Alltid hyggelig med besøk, og alltid interessant å høre andres systemer også synes jeg.:)
    Jeg har kjøpt meg switch, kunne ikke vært mer happy. Opplever forskjellen akkurat slik de beskriver i Stereo+. Om den tilfører støy bryr jeg meg ikke om dette, da jeg liker lyden mye bedre nå :)
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Med dette utgangspunktet gyver artikkelforfatter løs på problemet :unsure::rolleyes:
    " Men hva skal jeg gjøre hvis musikkserveren ikke har en separat, elektrisk isolert LAN-utgang? Eller spiller musikken fra en NAS eller PC? "

    Foreslår at man leser denne testen med google-oversettelse slik jeg har linket. Den blir mer underholdene da. :D

    Edit: Link funket ikke ført pga forum parser http to ganger. Skal være i orden nå
    https://translate.google.com/transl...ifi-switch-nuprime-omnia-sw-8-ist-kein-voodoo
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    For ett par dager siden satt jeg og streamer musikk. Det låt heller mindre bra.
    Så kom ett drop-out, og vips der var lyden som den har pleid å være i lang tid,svært så bra.
    Lurte på om det kunne ha vert lader til bil.
    Igår satte kona som vanlig bilen til lading når hun kom hjem. Sjekket ladetiden og lyttet utover kvelden. Ingen forandring hverken før eller etter endt lading.Streamet via wifi.
    Optisk mellom bluesound og dac
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.680
    Torget vurderinger
    1
    Har hørt noe om at microbølgeovn kan lage frekvenser på samme frekvenser som trådløst og slå ut trådløst nett i nærheten. Aldri opplevd dette selv dog..
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.935
    Antall liker
    11.342
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Mikrobølge ovner ligger stort sett rundt 2,45 GHz, ikke særlig nøyaktig... 4G ligger på flere frekvenser, - de høyeste rundt 2,1 og 2,6 G... uten at jeg egentlig vet hvor utbredt de høyeste frekvensene er... 5G vil vel ligge rundt 3,6 et sted...
    Har i alle fall ikke registert noe slikt hjemme hos meg, men bredbåndet radiostøy fra apparater med mulig feil eller tvilsom konstruksjon er jo ikke ukjent....
    Induksjonstoppen på kjøkkenet slår i alle fall ut DAB-radioen ved siden av, - av og til.... :cool:
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Har hørt noe om at microbølgeovn kan lage frekvenser på samme frekvenser som trådløst og slå ut trådløst nett i nærheten. Aldri opplevd dette selv dog..
    Har aldri hatt Micro ovn.bruker gass til matlaging.
    Her er vi så gammeldags at de mest moderne laster er led lys og plasma tv + elbil.
    Hva som kan skyldes drop-out vet jeg ikke. Tidvis skjer det ofte, men aldri med dårlig lyd før og bedre etter.Dette var påtagende og noe jeg ikke har lagt merke til tidligere.
    For en som er mer nysgjerrig enn de fleste for årsakssammenheng er dette spennende.

    I mitt hode tyder dette på støy.
    Dersom en har støy, i varierende størrelsesorden mer eller mindre konstant sier magefølelsen at enhver kabel, uansett hvor i kjeden den står vil påvirke støy komponenter pga dens LCR verdi.
    Det Kan fremdeles være hva jeg tror, El-bil lader som slo seg av som skyldes drop-out.
    Det trenger ikke gi drop-out hver gang.
    Med det burde hvert dårlig lyd dagen etter når bilen stod til lading og bedre når den var ferdig ladet.
    Men det kan også skyldes interne last forskjeller/belastninger i forhold til dagen før.
    Men dette er lite trolig pga det normale daglige belastningsbilde.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Hadde denne i hifi reolen tidligere. Ble ertattet da den hadde en lei tedens med å tøyse seg med TV pakker.
    Også denne er dobbelt isolert hvor 12VDC strømforsyning og jordplan er isolert. Likevel får jeg 16 VAC RMS mellom jordpinn i stikkkontakt og jordplan/chassis.
    1606664402302.png
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.935
    Antall liker
    11.342
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det du måler er mest sannsynlig kapasitivt generert. Samme effekt som når du holder en probe i hver hånd... hva måler du da? Dagens multimetre er høyimpedive, - 1Gohm og ofte mer, som gir slike utslag da impedansen er så høy at den ikke laster med det stående feltet. Målt med et gammeldags dreiespole instrument med typisk 20kohm måler du ingenting...
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Jeg støtter teori om at mitt DMM er medvirkene til mulig tvilsomt måleresultat. Forslag til bedre resulat er velkommen.

    Testet på nytt. 0.00VAC med meg mellom målepinner eller i serie med jordpinn

    Repeterte måling nå med måleklips og meg selv garantert ute av måleresultat. 15.5V AC RMS
    Snur jeg vorten slik at den starter med motsatt fase starter den på 16.07V AC før den dropper ned til 15.6V AC etter ca 10 sekunder.
    Samme DMM leser 228 VAC RMS på dette stikket.

    En teori jeg har er at meteret ikke klarer lese resistans mellom jordplan og negativ del av PSU. Men at det mulgiens er en kondensator bridge der som sammen med intern resiitans i meter gir meg en slik høy avlesing?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.935
    Antall liker
    11.342
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Dette er helt vanlig... om du måler på et stikk som er utkoblet vha sikringen, vil du antageligvis måle noe lignende.... om du har eller får lånt en gammel AVO, så tipper jeg du måler null.....
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Ikke sant. Men intressant at denne switchen måler 16V mens Zyxel får jeg 4V. Begge ville trolig vist 0V med AVO så hva kan en legge i det?

    Men la meg teste teorien med utkoblet stikk i morgen når mor ikke behøver strøm :)
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Jeg minner om at måten å skille mellom hva som er placebo og hva som ikke er det er å gjennomføre en blindtest slik at man må forholde seg til hva man hører gjennom ørene, ikke hva man ser og tror. Kom gjerne tilbake til saken når du har slik dokumentasjon på at produktene gjør det du sier at de gjør.
    Mener å huske en blindtest blir lett nedsablet på lik linje som en måling. 🤣
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Har noen switcher liggende, tengte jeg skulle prøve disse igjen for å sjekke om det er forskjell, det var egentlig bortkastet ardeid som jeg i utgangpunktet viste men det var jo greit å få det inn med teskje enda en gang. Lydmessigt ut av høytalerene mine i mitt lydrom er det markant bedre lyd med en, vis vi kan kalle dei en audioswitch.

    Test objektene
    7BE50804-5739-4BCE-BCBB-CCEC251D983F.jpeg



    Best lyd med
    1AE0F7BC-4EC3-421D-8290-85F6B7D3389E.jpeg
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Geiren, — kan vi spørre om switchene ble testet med skjermet og uskjermet kabel mellom switch og streamer?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.506
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kan hekte meg på det «vi»’et, jeg også, så er vi tre. Dessuten: Var switch og DAC/preamp på samme strømkurs? Balansert eller ubalansert signal mellom DAC og forsterkeri?
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Har noen switcher liggende, tengte jeg skulle prøve disse igjen for å sjekke om det er forskjell, det var egentlig bortkastet ardeid som jeg i utgangpunktet viste men det var jo greit å få det inn med teskje enda en gang. Lydmessigt ut av høytalerene mine i mitt lydrom er det markant bedre lyd med en, vis vi kan kalle dei en audioswitch.

    Test objektene
    Vis vedlegget 679049


    Best lyd med
    Vis vedlegget 679051
    Finner ikke den utvalgte fra testobjektene.
    1606734549239.png
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Geiren, — kan vi spørre om switchene ble testet med skjermet og uskjermet kabel mellom switch og streamer?
    Jeg bruker kun skjermet nettverkskabler, men jeg bryter jord på dem alt etter hvordan jordplanene er i komponentene jeg kobler dem til.
    Ja, jeg har prøvd med uskjermede nettverkskabler, prøv å legg disse nærheten av signal eller strømkabler Selv om disse er skjermet gjør det utslag på lyden.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    De fire som falt igjennom,låt de fire likt eller forskjellig.Med samme strømforsyning eller hver sin?
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kan hekte meg på det «vi»’et, jeg også, så er vi tre. Dessuten: Var switch og DAC/preamp på samme strømkurs? Balansert eller ubalansert signal mellom DAC og forsterkeri?
    På samme kurs, har switch og dac samme jord bryter jeg jord/skjerm på nettverkskabelen.
    Balansert hele veien :)
     

    Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    261
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bruker kun skjermet nettverkskabler, men jeg bryter jord på dem alt etter hvordan jordplanene er i komponentene jeg kobler dem til.
    Ja, jeg har prøvd med uskjermede nettverkskabler, prøv å legg disse nærheten av signal eller strømkabler Selv om disse er skjermet gjør det utslag på lyden.
    Har du utført ein dobbel blindtest?
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    De fire som falt igjennom,låt de fire likt eller forskjellig.Med samme strømforsyning eller hver sin?
    Jeg har brukt iFi Power sine strømforsyninger på disse, 12v/5v disse er faktisk veldig gode til sånne swicther,
    Den som kommer best ut av disse er PPA sin med modifisert klokke, så kommer Cisco sin. Må også formidle at her på disse er det nesten ikke hørbar forskjel, det er større forskjell på orginal powerene på disse og iFi Power. :)
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Takker for svar Geiren.

    Vet diu om du har Cat7 med inviduelle skjermer på trådparene? Brytes evt disse skjermene om det er slik kabel?

    Kan jeg spørre om du har gått runden med at når en switch viser seg ha et fortrinn lydmessig, om man da gjør sammenligning med denne switchen mot en annen switch hvor kabel da ikke har skjerm? — Litt som en sanety test. Klarer man da skille mellom switchene selv om man skulle oppleve forringelse pga kabel?
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har Cat 6a med individuell skjermer og ytterskjerm. Alt må bort i den enden jeg kobbler det bort.
    Jeg har prøvd Cat 7 men synest det blir dårligere men disse, mulig det er for disse har høyere bandbred og støypotenialet inn i komponenten er større, Jeg vet ikke, det hører bare sån ut i sluttproduktet.

    3EC1C343-B80E-4C1F-97AB-06D839CFCF36.jpeg
    E4F84834-BED9-40AA-B079-D54D23CD8C6A.jpeg
    3A089D69-21C2-401B-8633-F55F94C857B9.jpeg
     
    Sist redigert:

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har Cat 6a med individuell skjermer og ytterskjerm. Alt må bort i den enden jeg kobbler det bort.
    Jeg har prøvd Cat 7 men synest det blir dårligere men disse, mulig det er for disse har høyere bandbred og støypotenialet inn i komponenten er større, Jeg vet ikke, det hører bare sån ut i sluttproduktet.

    Vis vedlegget 679089 Vis vedlegget 679090 Vis vedlegget 679095


    Er litt usikker på hvordan du har ordnet jordingen.Pig tail?
    Grei info om IT kabler og jording/skjerm



    it kabel (2).jpg
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.680
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vet ikke helt jeg, om jeg skal uttale meg om de switchene som det ble testet med.. Men man finner mange slike i e-avfallet.

    Cat7 klarer høyere båndbredde enn Cat6, men den har ikke høyere båndbredde, det er signalet som går igjennom som er avgjørende for båndbredden og ikke selve kabelen. Altså sender og mottaker. Også er Cat 7 bakoverkompatibelt med Cat3 om man vil..
     

    prnesse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    321
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    Trodde at Cat7 hadde plugger/kontakter som ikke passer overens med de andre typene. Skifter en disse, er det vel ikke Cat7 lengre. Og hva er vitsen med Cat7 i et bolighus?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn