Mer å hente - nettverkskabler!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Snarere tvert imot. Jeg vet ikke om noen bedre måte å spille av musikk på enn å streame den fra tapsfri filer på en harddisk over kablet ethernet til en streamer/media renderer med tilstrekkelig stabil klokke til å mate DAC'en. Det er virkelig ikke mye som kan gå galt der, sammenlignet med hva som kan skjære seg ved avspilling fra analoge eller digitale fysiske medier.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    For meg gikk ligningen opp i det jeg ble klar over (eller ble fortalt, alt ettersom) at når man klokker ut signalet i renderer så brukes informasjonen om samplingsfrekvens i source telegram header. Uten denne konkrete infoen så fungerer det ikke, derfor alle mine innlegg som snakket om ‘bitflipping’ og ‘jitter’.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.301
    Antall liker
    3.647
    Torget vurderinger
    1
    Det jeg er nysgjerrig på er hvordan de ulike streamerene håndterer klokke og distro, men diskusjonene om digitalkabler kommer liksom aldri dit. Det finnes essensielt to metoder som kan benyttes:

    1) DAC klokken genererert lokalt og nettverkslaget er request/poll basert og henter mer data når vannmerket i bufferet er lavt nok. Alle internetbaserte tjenester fungerer på denne måten.

    2) At klokken gjenvinnes fra innkommende datastrøm eller egen egnet signallering. En del profesjonelle audiosystemer, som Dante, bruker en egen protokoll (PTP) for å lage sample-nøyaktig synkronisering fra en sentral klokkemaster. Disse teknologiene kan ikke routes på internett eller gå over wifi (fordi latencyen er for lang og variabel).

    Brukes nr 2 i det hele tatt av noen Hifi-streamere?
    Midas: Vi har vært innom dette emnet før, og PTP er en protokoll på lik linje med NTP selv om det er egne fysiske grensesnitt for PTP.
    IEEE 802.1BA har noen kule funksjoner, kommer nok til å ta over for DANTE over tid. Cisco bl.a. ser ut til å starte å satse på denne standarden, den er jo også åpen. Kan være spennende å følge med på denne. Noen whitepapers kom i fjor fra Cisco, selv om det er en 10 år gammel standard.


    Tviler på at streamere får utnyttet denne klokken på noe vis. Og hva i all verden trenger en streamer å ha en klokke som går likt som et atomur for innenfor noen nanosekunder? Er det nødvendig å ha tid og dato så korrekt, hva er isåfall viktigheten med dette? Å få med dagsnytt til rett tid? Streaming er IKKE live, ikke er det avhengig av korrekt dato heller.. Klokken (NTP/PTP) når det gjelder nettverk er for å få korrekt tid og dato (da spesielt for logging), ikke for å synkronisere en fast frekvens som en DAC er avhengig av. Protokollen brukes for å finne avvik på tidsdomenet i nettverket og korrigere dette slik at det blir korrekt, til tider kan klokken være flere timer forskjell men nettverket fungerer like godt allikevel. Tenk deg at du spiller musikk en time før du setter på musikken til avspilling, så mye sammenheng har PTP/NTP med tid om PTP har noen relevans til streameren sammen med nettverket i det hele tatt.
    NTP og PTP er tidsprotokoller, ikke en frekvens-generator. Nettverket er ikke avhengig av tidsdomenet.
    NTP og PTP derimot er avhengig av en lokal ELLER ekstern frekvensgenerator for å få nøyaktig tid, spesielt om denne er offline.
    DAC derimot er avhengig av en frekvensgenerator som har en god nøyaktighet for å synce signalet som skal komme inn.

    Når det gjelder NTP/PTP servere som det har vært snakket om før her i tråden, så koster disse gjerne fort en kvart million som en nettverkskomponent. Rubidium er ofte brukt da denne oscillerer naturlig på en fast frekvens uten å gå opp eller ned i frekvens.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Rubidium_standard

    Bilde krever veldig mye mer data enn lyd, og nettverk klarer jo jommen meg det også. Samtidig som det klarer å prosessere lyd i CD-kvalitet fra 80-tallet.

    Nå bør seriøst enkelte audiofile her inne nødt til å lese seg litt opp på nettverk før de legger ut noe mer synsing og lage myter uten noe grunnlag..
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.909
    Antall liker
    11.299
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    HiFi-nevrosene kjenner visst ingen grenser.... nå får man nok en rubidiumstandard for noen titall tusen i disse dager, men hvorfor? Dagens integrerte X-tal oscillatorer er under 10ppm i nøyaktighet, og koster noen hundelapper. Om ikke det er nok kan man ty til OCXO- oven controlled oscillators, med nøyaktighet på et par ppm... for under en tusing.....
    Før GPS-ens dager deltok jeg i et prosjekt hvor vi fløy en rubidium kontrolloscillator mellom tre punkter for å absoluttsynkronisere tre cesiumstander innenfor <10ns.....
    Nå mangler vi snart bare en GPS-klokke i anlegget....
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Nå mangler vi snart bare en GPS-klokke i anlegget....
    Her er ATEX sertifisert antenne samt Stratum referanse som vi bruker på jobben.
    Jeg designet antennen.
    Komboen kan sikkert selges for en uanstendig sum til streaming entusiaster, spesielt etter 1024W rollover som kommer på søndag.....

    E58F6927-AA37-4DB4-A419-6CCBCD6D455E.jpg
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Tviler på at streamere får utnyttet denne klokken på noe vis. Og hva i all verden trenger en streamer å ha en klokke som går likt som et atomur for innenfor noen nanosekunder? Er det nødvendig å ha tid og dato så korrekt, hva er isåfall viktigheten med dette? Å få med dagsnytt til rett tid? Streaming er IKKE live, ikke er det avhengig av korrekt dato heller.. Klokken (NTP/PTP) når det gjelder nettverk er for å få korrekt tid og dato (da spesielt for logging), ikke for å synkronisere en fast frekvens som en DAC er avhengig av. Protokollen brukes for å finne avvik på tidsdomenet i nettverket og korrigere dette slik at det blir korrekt, til tider kan klokken være flere timer forskjell men nettverket fungerer like godt allikevel. Tenk deg at du spiller musikk en time før du setter på musikken til avspilling, så mye sammenheng har PTP/NTP med tid om PTP har noen relevans til streameren sammen med nettverket i det hele tatt.
    NTP og PTP er tidsprotokoller, ikke en frekvens-generator. Nettverket er ikke avhengig av tidsdomenet.
    NTP og PTP derimot er avhengig av en lokal ELLER ekstern frekvensgenerator for å få nøyaktig tid, spesielt om denne er offline.
    DAC derimot er avhengig av en frekvensgenerator som har en god nøyaktighet for å synce signalet som skal komme inn.
    Ja, jeg skjønner hvor du vil. Hovedbruken av NTP/PTP er å holde korrekt kalendertid som er helt klart utenfor bruksområdet for lydavspilling.

    Hvis det er kilden som sender samplede data, er mottager nødt til å generere en klokke som stemmer eksakt overens med raten fra kilden. Ellers ender man opp i dataoverflyt eller underflyt. Selv om både avsender og mottager har krystaller med 10-20ppm nøyaktighet, skal det ikke mye forskjell til før man kommer utav sync, iallefall på lyd. Mottager må tilpasse sin klokkegenerator til å passe overens med innkommende data. ELLER å resample dataene slik at klokkedomenene passer overens. Det er en tradeoff man må vurdere.

    PTP i Dante brukes til å generere klokkene til DAC/ADC i utstyret som er koblet sammen på nettverket, slik at datapakkene som sendes frem og tilbake er synkrone. Såvidt meg bekjent bryr ikke Dante seg om absolutt kalendertid. Danteutstyr har også gjerne innganger for ekstern klokkesynkronisering via coax hvis nettverkbasert klokkegenerering ikke er nøyaktig nok. Jeg forestiller meg at dette er implementert med et lokalt klokkekrystall og en PLL-tuning basert på input fra PTP eller fra Coax.

    Hvor er denne metodikken med asynkront mottak brukt: Det er brukt i AES3/SPDIF. Det kan brukes på USB, hvor samplerate genereres fra SOF-pakkene. Det brukes i telekom, bl.a. Skype osv. siden man her har toveis kommunikasjon. I telekom er det vanligst å kjøre resampling. Er det andre hvor kilden pusher data til avspiller? Når jeg kjører casting eller Sonos, så tror jeg at det er min avspiller som pusher data, ikke at avspiller som spør om data, men jeg er usikker. Sonos må også ha et system for å synkronisere klokkene for å kunne tilby samtidig avspilling.

    Dagsnytt, altså NRK, er litt spesielt, fordi de har en løsning hvor det er klienten som spør etter data (altså løsning nr 1). Dersom avspiller går for raskt får du glitching (pauser) fordi du forventer data raskere enn real-time. Går din avspiller for sent i forhold til NRK, sakker du akterut i forhold til sendingen. Som er greit, siden server sentralt har 2 timers buffer. Jeg tenker dette er et helt greit kompromiss fordi det å lage et real-time synkroniseringsystemer over internett med haugevis med ulike klient-typer og maskinvare ikke er trivielt.

    PS! Hvis noen er i tvil, så er ingenting av dette argumenter for å bruke esoteriske nettverkskabler.
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.301
    Antall liker
    3.647
    Torget vurderinger
    1
    PTP i Dante brukes til å generere klokkene til DAC/ADC i utstyret som er koblet sammen på nettverket, slik at datapakkene som sendes frem og tilbake er synkrone. Såvidt meg bekjent bryr ikke Dante seg om absolutt kalendertid. Danteutstyr har også gjerne innganger for ekstern klokkesynkronisering via coax hvis nettverkbasert klokkegenerering ikke er nøyaktig nok. Jeg forestiller meg at dette er implementert med et lokalt klokkekrystall og en PLL-tuning basert på input fra PTP eller fra Coax.
    Dante og 802.1BA standarder er noe helt annet enn streaming som det er snakk om, her snakker man om gjerne intern server og enheter og gjerne realtime protokoller (f.eks: RTP). Her har man faktisk egne protokoller etc. på en helt annen måte enn streaming igjennom Spotify og lignende nettjenester. RTP bruker også UDP, ikke TCP.
    Men likeledes, interne DACs har ofte egne integrerte klokker og bruker ikke nettverk selv om de er koblet til og beregnet for nettverk. De bruker NTP for dato, ikke noe syncing av klokkefrekvens for DAC. NTP trigges også veldig sjelden, det er ikke ofte NTP kjører pr. enhet i nettverket da det er en kvalitetssjekk og klokken internt brukes hovedsaklig for dato. Dette er tweakbart, men en sjekk en gang i minuttet eller i timen holder lenge da den interne klokken ofte ikke er mange millisekunder offset selv om den brukes i mange dager uten tilgang til NTP.
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Jeg lurer på om vi snakker forbi hverandre her. Spotify og Tidal og co er request basert, så din lokale avspiller bestemmer når det må hentes mer data over nettet. (Nå er bildet betydelig mer komplisert enn det, siden begge opererer med lokale caches, men prisippet står.) Da er avspiller ganske ignorant til alt som har med klokkesynkronisering å gjøre, siden man har lokal klokke som styrer fremdriften. Bare man får nok data fra nettet før man går tom for data, så har avspilleren det bra.

    Mitt poeng er hvis avspiller må tilpasse sin lokale avspilling til en annens kilde hvor man IKKE kan kontrollere raten dette skjer i. Da må avspillers lokale klokke (altså ikke kalender men rateklokke) enten gjenvinnes fra datastrømmen (eller andre klokkesynkroniseringsmekansimer, som Dante gjør), eller data må resamples. RTP er et eksempel. Det er mulig denne bruken er helt ikke-eksisterende i streamere, men jeg tror vi har noen teknologier som har real-time mekanismer, f.eks. Sonos og Apple play siden de tilbyr synkron avspilling over flere enheter samtidig.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.301
    Antall liker
    3.647
    Torget vurderinger
    1
    Godt mulig vi snakker forbi hverandre Midas. Men vi vi er nok enige kan det se ut til.
    Usikker på hvordan Sonos, Apple, Bluesound etc. snakker sammen. De har vel et eget lukket nettverk og kildekode, regner med det er en master som sender til slaver på en måte eller om alle kan motta datastrømmen samtidig på en måte som at nettverket har en througout til de andre devicene på sitt lukkede nettverk før det når DAC.
    Streaming som det er snakk om her inne så er det TCP, slik som spotify, tidal etc.. TCP er "pålitelig styrt" og ikke tidsavhengig. UDP og sanntid er et helt annet dyr.
    Klokke som det er nevnt før så er denne adskilt fra nettverket imot DAC, den for DAC er frittstående (enten intern eller ekstern) og er en ren frekvensgenerator. Klokke i DAC har ingenting med PTP og NTP å gjøre, da NTP og PTP er for å holde dato.
    Grunnen til at signalet resamples i minimum 2x frekvens er akkurat fordi det skal regenereres til et bit perfect signal, jo høyere frekvens generator og DAC snakker på og signalet som kommer inn såklart, jo større nøyaktighet har signalet og nærmere bitperfect blir det. 20KHz er ikke høy frekvens når det gjelder PC og nettverk, som er den øverste frekvensen øret kan høre.
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Godt mulig vi snakker forbi hverandre Midas. Men vi vi er nok enige kan det se ut til.
    Usikker på hvordan Sonos, Apple, Bluesound etc. snakker sammen. De har vel et eget lukket nettverk og kildekode, regner med det er en master som sender til slaver på en måte eller om alle kan motta datastrømmen samtidig på en måte som at nettverket har en througout til de andre devicene på sitt lukkede nettverk før det når DAC.
    Streaming som det er snakk om her inne så er det TCP, slik som spotify, tidal etc.. TCP er "pålitelig styrt" og ikke tidsavhengig. UDP og sanntid er et helt annet dyr.
    Klokke som det er nevnt før så er denne adskilt fra nettverket imot DAC, den for DAC er frittstående (enten intern eller ekstern) og er en ren frekvensgenerator. Klokke i DAC har ingenting med PTP og NTP å gjøre, da NTP og PTP er for å holde dato.
    Grunnen til at signalet resamples i minimum 2x frekvens er akkurat fordi det skal regenereres til et bit perfect signal, jo høyere frekvens generator og DAC snakker på og signalet som kommer inn såklart, jo større nøyaktighet har signalet og nærmere bitperfect blir det. 20KHz er ikke høy frekvens når det gjelder PC og nettverk, som er den øverste frekvensen øret kan høre.
    Ja, vi er stort sett enige. Jeg er ikke enig i at PTP kun benyttes til å holde dato, det kan også brukes til å synkronisere lokale klokkegeneratorer, som Dante og AES67 gjør. I Dante har hver enhet en intern frekvensgenerator som spinner for egen maskin. Dette er ofte en høykvalitets klokkekilde. Når den mottar PTP-synkronisering fra en master får den inn masterens referanse på et tidsintervall. Den vil den bruke dette tidsintervallet til å justere sin egen frekvensgenerator opp eller ned slik at den frekvensen som genereres lokalt stemmer helt overens og i fase med den masteren har. Det gjør at all påfølgende trafikk på nettverket kan gjøres helt synkront og sender og mottagere kan sende data med eksakt samme rate til hverandre med minimalt med buffer.

    I Dantes tilfelle behøver ikke klokkekilden være noe som er fundamentert i et atomur eller lav-stratum klokkekilde. Det behøves bare en som tar rollen med å være klokkemaster som alle synkroniserer seg til. Faktisk kan alle enheter på Dante bli klokkemastre og den som har høyest nøyaktighet vinner valget (ligner på stratum).

    Mer her: https://www.audinate.com/sites/default/files/PDF/advanced-dante-networking-avnw-2015-audinate.pdf

    Screenshot from 2019-04-13 23-00-32.jpg


    Lånt herfra: http://medianetworkingalliance.com/wp-content/uploads/2015/04/MNA_AES67_NAB2015_16_9.pdf . AES67 er mer rettet mot broadcast som faktisk behøver riktig kalendertid. AES67 bruker samme synkroniseringsmekanisme som Dante, men Dante behøver ikke GPS. Poenget er å vise at de brukes til å syntetisere en mediaklokke som er helt synkron med hverandre.

    For å generalisere: Alle enheter som skal ha sample-synkron avspilling (altså spille eksakt samme lyd i flere rom), må ha en lignende mekanisme for tidssynkronisering selv om det måtte være en properitær protokoll.

    *edit*
    Sonos bruker lignende mekanisme, men med annen metodikk, som beskrevet i følgende patent https://patents.google.com/patent/US8234395B2/en "System and method for synchronizing operations among a plurality of independently clocked digital data processing devices"
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.301
    Antall liker
    3.647
    Torget vurderinger
    1
    Som jeg nevnte, Dante og 802.1BA er helt annen teknologi enn streaming med Spotify og Tidal. Dante og 802.1BA så snakker man faktisk om nettverk audio og video med realtime og det er helt annet design, og man bør faktisk designe nettverket etter dette og ikke bare slenge opp en switch så fungerer alt slik det gjør på TCP. TCP er ikke avhengig av tid.
    Som du sier, PTP er dato og frekvensgeneratorene sitter internt på enhetene som er koblet til.
    For å tolke NTP og PTP så trengs det en nettverksenhet som klarer å tolke denne protokollen. NTP er lagd for 10mbit nettverk, PTP er nyere og bygd for 1Gbit+.
    PTP er bygd for kun LAN og bruker multicast.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Tar sjansen på å vekke denne tråden til live igjen. Det er så mange kunnskapsrike folk her!

    I det siste har jeg sett flere aktører som selger "audiofile switcher". Det jeg lurer på er om det er noen teoretisk grunn til at det skal være noe poeng i. Er det ikke sånn at streameren setter pakkene sammen til en datafil og sender det videre?

    Det selgerne/produsentene ofte antyder er at det er masse støy som "blir med" fra internett via switchen og inn i streameren. Bedre switch skal visst dempe denne støyen og på den måten føre til bedre lydkvalitet.

    Jeg får ikke det til å gå opp. Så lenge streameren rekonstruerer fila i buffer og sender videre til DAC ser jeg for meg at den også ser forskjell på 0-er, 1-er og støy. Men det er kanskje ikke så enkelt?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det er ikke rart du ikke får det til å gå opp, for det går jo ikke opp. Men ... er man redd for støy på linja - kjør Wifi, 4G eller annen radiostøy. Hehe.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.611
    Antall liker
    58.249
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Så det er bare tull?
    Noen som har prøvd?
    Denne f.eks:

     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.642
    Antall liker
    1.368
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Anbefaler høre selv før en uttaler seg :) om en er motstander av begrepet audiofile switcher er det bare å kjøpe en av plast og en av metall på din lokale dataforhandler og teste fenomenet selv!
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Anbefaler høre selv før en uttaler seg :) om en er motstander av begrepet audiofile switcher er det bare å kjøpe en av plast og en av metall på din lokale dataforhandler og teste fenomenet selv!
    Hva er den tekniske forklaringen på hvorfor noen switcher er bedre? Og hvilke deler i en audiofil switch vil ha innvirkning på AUDIO? Nysgjerrig..
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Anbefaler høre selv før en uttaler seg :) om en er motstander av begrepet audiofile switcher er det bare å kjøpe en av plast og en av metall på din lokale dataforhandler og teste fenomenet selv!
    Joda, jeg synes det er helt fint at butikkene oppfordrer folk til å høre selv. Problemet er at jeg ikke skjønner hvorfor det skal ha noe å si. Det var derfor jeg ba om teoretiske grunner til at det skal ha noe å si.

    Vi har jo en tendens til å høre mye rart som ikke nødvendigvis har med utstyret å gjøre, særlig når det er en økonomisk investering inne i bildet. I forbindelse med forsterkere, for eksempel, er det mange teoretiske forklaringer på hvorfor ulike teknologier låter forskjellig og mer eller mindre bra. Da kan man vise til målbare støygulv, høreterskler og gainstrukturer, og se at det er mange veier til Rom. Når det gjelder switcher skjønner jeg ikke at det er én vei til Rom en gang, og er nysgjerrig på om jeg har gått glipp av noe.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    fancy nettverkskabler er bare tull. Om det var noe hold i dette så ville ikke Internett som vi kjenner det virket. Jeg er helt sikker på at man ved blindtest aldri verden hadde klart å høre forskjell. At man tror man hører forskjell etter å ha koblet opp en nettverkskabel til 20.000 er jeg sikker på, men hjernen er lett påvirkelig :)

    Tidligere kunne jeg høre forskjell på Wifi og ethernet, men det hadde ingenting med overføring å gjøre - men dårlig implementasjon av Wifi som genererte massive mengder støy internt. Ethernet har tenkt på dette når systemet ble designet.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    fancy nettverkskabler er bare tull
    Jepp! Nå tenkte jeg på såkalte "audiofile switcher" som går for 120.000 kr. Jeg skjønner ikke hvilken teoretisk mulighet det er for at de kan ha mer å si for lyden enn ethernetkabler. Men jeg er alltid åpen for at det er min manglende kunnskap som er årsaken til at jeg ikke forstår!
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jepp! Nå tenkte jeg på såkalte "audiofile switcher" som går for 120.000 kr. Jeg skjønner ikke hvilken teoretisk mulighet det er for at de kan ha mer å si for lyden enn ethernetkabler. Men jeg er alltid åpen for at det er min manglende kunnskap som er årsaken til at jeg ikke forstår!
    Jeg tror hele business-modellen er basert på manglende kunnskap hos de potensielle kundene. Som selvsagt begynner å ligne på svindel.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Skal ikke avfeie slike ting kategorisk, jeg synes cdene jeg får i postkassa låter litt varmere når det er Bring/Posten som leverer de - Postnord litt mer frempå - mer detaljert.
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.828
    Antall liker
    16.013
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    I dag så streamer man jo gjerne musikken. Dataene kommer da typisk fra en server langt borte og kan fort bli litt ustemte på veien. En audiofil switch ordner dette problemet ved å kvantemekanisk stemme 0 og 1 slik at de igjen kan spille vakker musikk :sneaky:
     
    Sist redigert:

    teddyh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Innlegg
    826
    Antall liker
    219
    Anbefaler høre selv før en uttaler seg :) om en er motstander av begrepet audiofile switcher er det bare å kjøpe en av plast og en av metall på din lokale dataforhandler og teste fenomenet selv!
    Og hvilken forskjell skal det utgjøre ? En nettverks switch er fortsatt et nettverksprodukt uansett om det er audio i navnet eller ei
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.909
    Antall liker
    11.299
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg pleier normalt ikke å være spesielt spydig av meg, men siden Skink arbeider for OHC er det vel ikke rart at det er forskjell på plast og metallswitcher.....
    Man skal se og høre mye før øra ramler av....
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Anbefaler høre selv før en uttaler seg :) om en er motstander av begrepet audiofile switcher er det bare å kjøpe en av plast og en av metall på din lokale dataforhandler og teste fenomenet selv!
    Skjønte ikke helt hvilket fenomen du viste til her. Har materialet noe å si? Min switch har metallhus, men modemet har plasthus.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.826
    Antall liker
    952
    fin reklame for OHC dette. er jo snakeoil produkter de tjener penger på så. ble kvalm de få gangene jeg satt mine bein innenfor.
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    Så det er bare tull?
    Noen som har prøvd?
    Denne f.eks:

    Det vi HAR prøvd så langt i litt ulike systemer (og flere oppi høgget har kjøpt) er Anzus sin "billigste" Switch-Absolutt INGEN tvil om at den ryddet opp her i hvertfall (på relativt rimelig digitalrigg). Trengte ikke være audioful smågærning for å høre det, hussjefen hørte det med halvt øre- langt borte fra sweetspot, SÅ stor forskjell var det🤗 (men det har jo noen her inne som vanlig slått fast sitter mellom øra, ikke i øra...). Det jeg ikke vet, er hvor mye strømkabelen og ethernetkabelen(mellom Switch og streamer) utgjorde av dette- samlet sett var løftet alt annet enn ubetydelig OG kun positivt- så det er sagt😎 K
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det vi HAR prøvd så langt i litt ulike systemer (og flere oppi høgget har kjøpt) er Anzus sin "billigste" Switch-Absolutt INGEN tvil om at den ryddet opp her i hvertfall (på relativt rimelig digitalrigg). Trengte ikke være audioful smågærning for å høre det, hussjefen hørte det med halvt øre- langt borte fra sweetspot, SÅ stor forskjell var det🤗 (men det har jo noen her inne som vanlig slått fast sitter mellom øra, ikke i øra...). Det jeg ikke vet, er hvor mye strømkabelen og ethernetkabelen(mellom Switch og streamer) utgjorde av dette- samlet sett var løftet alt annet enn ubetydelig OG kun positivt- så det er sagt😎 K
    Og dette kan dere fremlegge målinger på, før og etter med mic i lytteposisjon? Ser ingen, INGEN, grunn til at det datatekniske skulle avkreve en såvidt dyr switch K... Så hvorfor det da blir en annen, bedre, lyd vil jeg gjerne ha en PLAUSIBEL forklaring på. Kjerringa på kjøkkenet er liksom ikke der.. 🙂
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.862
    Antall liker
    13.717
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8

    Sjekk Streaming - what is it avsnittet i denne.
    Spesielt setningen om å nappe ut kabelen og musikken spiller videre.

    Dersom du har mye snerk på streamingen, sjekk om det låter mye* bedre når du napper ut kabelen.
    Gjør det så, ring en forhandler av audiofil switch.

    * - type kjærringa til naboen kjører hjem de åtte milene fra jobb, løper inn i stua di og hyler «hva gjorde du nå!?!?? Det låter jo helt** annerledes!!!!»

    ** - type Michael Jackson høres ut som Mike Tyson. Eventuelt at det føles som Mike Tyson og du ser stjerner.
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.801
    Antall liker
    2.025
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Og dette kan dere fremlegge målinger på, før og etter med mic i lytteposisjon? Ser ingen, INGEN, grunn til at det datatekniske skulle avkreve en såvidt dyr switch K... Så hvorfor det da blir en annen, bedre, lyd vil jeg gjerne ha en PLAUSIBEL forklaring på. Kjerringa på kjøkkenet er liksom ikke der.. 🙂
    Står litt om målinger fra ASR og Hi-Fi News på Audiofil Switch...Hadde vært interessant å prøve en Audio switch bare på gøy, enten funker det eller så funker det ikke... 🤠

    Målinger
    Hi-Fi News
    Audio Science Review
     
    X

    X186841

    Gjest
    Audiofile switcher er så far out tåpelig att det må være direkte flaut å selge slikt hvis du ikke er kunnskapsløs eller helt fri for samvittighet.
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    Audiofile switcher er så far out tåpelig att det må være direkte flaut å selge slikt hvis du ikke er kunnskapsløs eller helt fri for samvittighet.
    Og dette kan dere fremlegge målinger på, før og etter med mic i lytteposisjon? Ser ingen, INGEN, grunn til at det datatekniske skulle avkreve en såvidt dyr switch K... Så hvorfor det da blir en annen, bedre, lyd vil jeg gjerne ha en PLAUSIBEL forklaring på. Kjerringa på kjøkkenet er liksom ikke der.. 🙂
    Er vel grunner til helst å dele erfaring andre plasser enn i dette fora. Godt med folk som idiotforklarer det VI opplever og hører.

    Valgt likevel å poste det flere av oss hører ved faktisk testing i egne anlegg. Blir ingen forsøk på mer eller mindre godt fundert teknisk forklaring, det blir jo uansett kun av akademisk interesse.

    Hvis noen lurer, så hører altså ALLE jeg kjenner, som faktisk har testa- forskjell med og uten switch mellom Router og streamer. Ingen av disse har meg bekjent testet en ikke "audiofil' Switch i stede for nevnte fra, Anzus.....

    Opplever altså at støy forsvinner. Nok sagt fra min side om nettverksswitcher, for meg handler lydmest om opplevelse, mindre ommåling og teknisk forjlaring.

    Vann på mølka- Nettopp erfart forskjell på Router også, OG om de har 3m eller 0.5m Ethernetkabel mellom seg og Streamer også- så det er bare å krangle i vei. Mitt neste forsøk blir batteri i stede for switchmode psu på Router😎😀🤗
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Blir ingen forsøk på mer eller mindre godt fundert teknisk forklaring, det blir jo uansett kun av akademisk interesse.
    For å være ærlig så var det nettopp denne akademiske interessen som gjorde at jeg stilte spørsmålet i utgangspunktet. Jeg tviler selvfølgelig ikke på at dere hørte forskjell (hvordan kan jeg tvile på det?), men jeg forstår ikke hvor det er "plass" til denne forskjellen, sånn reint teoretisk sett.

    Da Purify lagde sin siste forsterker gjorde de det med utgangspunkt i at selv veldig lite forvrengning i forsterkeren er hørbart, selv om høyttalerelementer bidrar med mye mer forvrengning enn enhver moderne forsterker. Anmeldelser tyder på at det faktisk stemte.

    Hvis det stemmer at en switch kan påvirke signalet, så bør den antakelsen også komme fra en lignende idé. Hva er upløyd mark i digital filoverføring når det gjelder musikk? Jeg har ikke peiling og forstår ikke hvor den eventuelle forskjellen mellom switcher kan finnes. Det er derfor jeg spør.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Forutsatt UTP (uskjermet) kablet ethernet eller WiFi ser jeg ingen måte det kan gjøre en forskjell på. Hvis man av en eller annen grunn bruker STP (skjermet) eller USB finnes det i det minste en teoretisk sjanse for at jordstøy kan bevege seg mellom apparatene. Metall eller plast chassis på switchen kunne muligens også tenkes å gjøre en forskjell for utstrålt støy, men da er man formodentlig langt utenfor noe som burde vært godkjent og CE-merket i utgangspunktet. Det er bare noen enkle krav som behøver å være oppfylt for å få lov til å selge dingsene.

    Jeg har forøvrig byttet router et par ganger, prøvd både UTP og STP kablet, og kablet vs WiFi fra Roon til streamer. Og Logitech Transporter vs Google Chromecast Audio streamer, for den del. Gjør ingen som helst forskjell. Og når det ikke er noen hørbare forskjeller på noe av det har jeg en sterk mistanke om at det ikke er noe å hente der med "audiofile" versjoner. Men nå har jeg ikke forsøkt å spa ned 120000,- på en "audiofil" router og vært pukka nødt til å forsvare ovenfor kona at det ikke var penger rett ut av vinduet heller. :rolleyes:

    Og jeg forsøker også å mekke sammen effektforsterkere med 120 dB signal/støy-forhold eller deromkring, men å bruke penger på en "audiofil switch" er helt uaktuelt. Da får noen først både vise måleresultater på støygulv med og uten, demonstrere at både sender og mottaker faktisk er innafor spec og krav til CE-merking i begge tilfeller, og legge frem en fornuftig forklaring på hva som foregår og hvorfor dette skulle ha noen som helst betydning på audio-siden.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn