Mer å hente - nettverkskabler!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Det jeg har merket meg er at avspilling fra Tidal HiFi (gjennom Roon) lyder betraktelig verre enn CD/Download av samme Redbook album, også gjennom Roon. At dette i 100% av tilfellene skyldes forskjellig Master har jeg ingen tro på.
    Men det er sikkert den sedvanlige bias som vil bli avslørt i en blindtest :rolleyes:
     
    Sist redigert:
    X

    X186841

    Gjest
    Det fikk meg til å laste ned bruksanvisningen, der står det att den kun støtter N standarden for trådløst og har nok heller ikke 5GHz båndet.
    Derfor ble den strøket av lista.

    Satt akkurat å vurderte Moon Neo 280D med streamerkort, men den er nå strøket av lista. Må jo være noe alvorlig galt med de.
    SimAudio (les: Moon) leverer veldig bra produkter; så jeg ville tatt turen og hørt på den. Litt merkelig konklusjon basert på at noen mener det er dårligere lyd via WiFi vs ethernet. Muligens det bare er jeg som tenker slik?
     
    X

    X186841

    Gjest
    Der er jeg faktisk helt enig med deg, mens Qobuz gjennom Roon låter som CD og hørbart bedre enn alt fra Tidal.

    Det jeg har merket meg er at avspilling fra Tidal HiFi (gjennom Roon) lyder betraktelig verre enn CD/Download av samme Redbook album, også gjennom Roon. At dette i 100% av tilfellene skyldes forskjellig Master har jeg ingen tro på.
    Men det er sikkert den sedvanlige bias som vil bli avslørt i en blindtest :rolleyes:
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.267
    Antall liker
    6.418
    Sted
    Under stjernene
    Hei Asbjørn

    Hvor stor hastighet kreves det av bredbåndet for å bruke Roon/Tidal eller qobuz og nettTV samtidig uten forringelse?


    Hilsen

    Jens
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Der er jeg faktisk helt enig med deg, mens Qobuz gjennom Roon låter som CD og hørbart bedre enn alt fra Tidal.

    Det jeg har merket meg er at avspilling fra Tidal HiFi (gjennom Roon) lyder betraktelig verre enn CD/Download av samme Redbook album, også gjennom Roon. At dette i 100% av tilfellene skyldes forskjellig Master har jeg ingen tro på.
    Men det er sikkert den sedvanlige bias som vil bli avslørt i en blindtest :rolleyes:
    Hva skulle man gjort uten gullører og høyoppløselig anlegg..... >:D
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.168
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Det fikk meg til å laste ned bruksanvisningen, der står det att den kun støtter N standarden for trådløst og har nok heller ikke 5GHz båndet.
    Derfor ble den strøket av lista.
    MiND2 har 5GHz støtte - jeg er akkurat nå koblet opp til 5GHz båndet.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.168
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Det jeg har merket meg er at avspilling fra Tidal HiFi (gjennom Roon) lyder betraktelig verre enn CD/Download av samme Redbook album, også gjennom Roon. At dette i 100% av tilfellene skyldes forskjellig Master har jeg ingen tro på.
    Men det er sikkert den sedvanlige bias som vil bli avslørt i en blindtest :rolleyes:
    Det går rykter om at disse smartingene hos Tidal ruller alt gjennom en dolby-marinering. Jeg har også observert det samme. Gjelder ikke alt hos Tidal, så det varierer også.

    Edit:
    Du har ikke tilfeldigvis noen konkrete eksempler; så kan vi sammenligne notater etterpå :)
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.774
    Antall liker
    717
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Jeg skiftet fra Tidal til Deezer. Mer stabilt og låter fantastisk på Mind 1.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.168
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Det nevnte de ikke ett kløyva ord om under tekniske data i manualen.
    De er ikke alltid like flinke til å oppdatere instruksjonsbøkene; tipper det er en modifisering av Moon Neo MiND (MiND1) manualen, så ikke alt marketingavdelingen har fått med seg tydeligvis :)

    IMG_0358.jpg


    For å være helt sikker, nei jeg har ikke kalt 2.4GHz båndet for 5GHz :)
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.168
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skiftet fra Tidal til Deezer. Mer stabilt og låter fantastisk på Mind 1.
    Deezer fungerer fint på MiND/MiND2, men det finnes ikke støtte for Deezer i Roon; dermed utgår det alternativet for min del.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.372
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det jeg har merket meg er at avspilling fra Tidal HiFi (gjennom Roon) lyder betraktelig verre enn CD/Download av samme Redbook album, også gjennom Roon. At dette i 100% av tilfellene skyldes forskjellig Master har jeg ingen tro på.
    Men det er sikkert den sedvanlige bias som vil bli avslørt i en blindtest :rolleyes:
    Jeg har ikke mer enn sånn passe tillit til at streaming-selskapene ikke gjør en liten "remaster" på ting de sender videre, enten det er oppskrytt som MQA eller litt dynamisk kompresjon i all stillhet. Selv jeg hører lett sånn tukling. Det er en grunn til at jeg foretrekker å ha digitale filer som jeg kjenner opphavet til på min egen lokale harddisk.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hei Asbjørn

    Hvor stor hastighet kreves det av bredbåndet for å bruke Roon/Tidal eller qobuz og nettTV samtidig uten forringelse?


    Hilsen

    Jens
    HD sendinger krever ca. 5mbps, 4K krever litt over 20. Og musikk i tillegg? Legg på 1 mbps så er du i mål. ( her i huset har vi en 10mbps linje og det går fint med konas nett-tv og min Tidal hifi streaming.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Det jeg har merket meg er at avspilling fra Tidal HiFi (gjennom Roon) lyder betraktelig verre enn CD/Download av samme Redbook album, også gjennom Roon. At dette i 100% av tilfellene skyldes forskjellig Master har jeg ingen tro på.
    Men det er sikkert den sedvanlige bias som vil bli avslørt i en blindtest :rolleyes:
    Jeg har ikke mer enn sånn passe tillit til at streaming-selskapene ikke gjør en liten "remaster" på ting de sender videre, enten det er oppskrytt som MQA eller litt dynamisk kompresjon i all stillhet. Selv jeg hører lett sånn tukling. Det er en grunn til at jeg foretrekker å ha digitale filer som jeg kjenner opphavet til på min egen lokale harddisk.
    Men ligger det i dette at manipulering MÅ være den eneste forklaringen?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.372
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hei Asbjørn

    Hvor stor hastighet kreves det av bredbåndet for å bruke Roon/Tidal eller qobuz og nettTV samtidig uten forringelse?


    Hilsen

    Jens
    Det vet jeg ikke, men vi kan gjøre et estimat ved å legge sammen hastigheten i Tidal og hastigheten for nett-TV. Tidal er ofte 16 bit, 44.1 kHz FLAC, så vi kan tippe at det er ca 2 x 16 x 44100 x 0.7 / 1024 = 965 kbit/s = 0.9 Mbit/s.

    Nett-TV er mer usikkert, siden det kommer an på både billedoppløsning og strømmehastighet, og TV-appen vil justere det etter tilgjengelig båndbredde, men vi kan ta utgangspunkt i Netflix med 1080p oppløsning og 60 fps. Det drar ca 6,9 Mbit/s hvis netthastigheten tillater.

    Tilsammen skulle det bli et behov for 7,8 Mbit/s for CD-kvalitet 16/44.1 audio og 1080p 60 fps video samtidig. Det burde ethvert "bredbånd" greie. Ifølge internasjonale sammenligninger er gjennomsnittlig bredbåndshastighet i Norge ca 40 Mbit/s, altså ca fem ganger den audio + video-kombinasjonen. https://www.theguardian.com/technol...s-to-35th-in-global-table-of-broadband-speeds

    Her jeg sitter nå viser Ookla Speedtest netthastighet på ca 250 Mbit/s med kablet forbindelse fra ruteren, så det skulle holde til å streame 32 slike audiokanaler og 32 slike videokanaler samtidig inn til huset før netthastighet blir en begrensning. Ruteren greier forøvrig det firedoble, sånn i tilfelle jeg øker bredbåndsabonnementet til 1000 Mbit/s. Da kan jeg strømme 128 audiokanaler og 128 videokanaler samtidig i full oppløsning. Aner ikke hvordan jeg skal få sett og hørt på alt det samtidig. :)

    Selv med den hastigheten vil det forresten være tilstrekkelig med en uskjermet Cat 5e Ethernet-kabel til ruteren. Den er spesifisert for 1 Gbit/s = 1024 Mbit/s på såpass korte strekk.
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Linken beskriver (blant annet) digital overstyring (klipping), hvor en A/D-converter forsøker å skape et digitalt signal ved høyere nivå enn hva som kan representeres med alle bits tent i den tilgjengelige bit-dybde. Det låter ille, men jeg forstår ikke helt hvordan digital overstyring («overs») skulle oppstå ved mulige kapasitetsbegrensninger i en WiFi router som det er snakk om her. Geiren brukte ordet «fnidder» for å beskrive opplevd lydforskjell med samme musikksignal via WiFi og kablet Ethernet.

    Pakken er digital når den ankommer routeren, med eksakt det innholdet den hadde da den var lagret på disken, og har eksakt samme innhold når den sendes videre, enten det er kablet eller over WiFi. Det skjer ingen endring av innholdet i pakken under overføringen. Det kan ikke oppstå effekter som klipping, eq, kompresjon, stereoforskyvning, romklang eller ekko. Det ville forutsette at pakken åpnes, at lyddata modifiseres, og at pakken rekodes før den sendes videre. En komponent som kan gjøre det er en audio multieffektprosessor, ikke en WiFi-router.

    Kunne du forklare dette en gang til?
    Under indspilningen mener jeg. Kendt fænomen at man udstyrer max eller mere. Folk flest synes det bedst når det er lige højt hele tiden. De har ikke begreb.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.372
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Enig i det, og vi har en hel tråd her inne om The Loudness War, men hvordan mener du dette skaper opplevd "fnidder" i lydbildet via WiFi, men ikke via kablet Ethernet?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Wav er 1440kb/s for 2 kanaler så da snakker vi vel rundt halvparten for flac, kompresjonsnivå 5?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.372
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Wav er 1440kb/s for 2 kanaler så da snakker vi vel rundt halvparten for flac, kompresjonsnivå 5?
    Jeg regnet reduksjon til 70 % av opprinnelig datamengde ovenfor. Det skulle bli 965 kbit/s. (Beklager typo i regnestykket ovenfor, rettet nå.)
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Enig i det, og vi har en hel tråd her inne om The Loudness War, men hvordan mener du dette skaper opplevd "fnidder" i lydbildet via WiFi, men ikke via kablet Ethernet?
    Det mener jeg ikke at have argumenteret for. Det var ihvertfald ikke min mening. Desuden bruger jeg ingen af de 2. Transport og CD/SACD Dac. PS Audio.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Du har ikke tilfeldigvis noen konkrete eksempler; så kan vi sammenligne notater etterpå :)
    Skal komme opp med noen.
    Gjelder stort sett det meste av materiale, men er nok mest identifiserbart på låter som får anlegget til å skinne. I mitt tilfelle gjelder det eksempelvis flinkis-jazz.
    I noen anledninger (gitt materiale) lyder Tidal helt strålende, må sies.
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Satt akkurat å vurderte Moon Neo 280D med streamerkort, men den er nå strøket av lista. Må jo være noe alvorlig galt med de.
    SimAudio (les: Moon) leverer veldig bra produkter; så jeg ville tatt turen og hørt på den. Litt merkelig konklusjon basert på at noen mener det er dårligere lyd via WiFi vs ethernet. Muligens det bare er jeg som tenker slik?
    TGB, etter at jeg stakk ned på claseren og kjøpte ny WiFi Extender vart lyden mye bedre enn med den gammle skarve WiFi ruteren. Uten remediene nå, hører jeg knapt forsjell,med og uten kabel. med remediene er det forsatt litt forskjell til det bedre synest jeg da, ;)
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Det nevnte de ikke ett kløyva ord om under tekniske data i manualen.
    De er ikke alltid like flinke til å oppdatere instruksjonsbøkene; tipper det er en modifisering av Moon Neo MiND (MiND1) manualen, så ikke alt marketingavdelingen har fått med seg tydeligvis :)

    Vis vedlegget 529665

    For å være helt sikker, nei jeg har ikke kalt 2.4GHz båndet for 5GHz :)
    Jeg har kobblet mind2 opp på 5GHz nå hittil fjellstøtt.
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.267
    Antall liker
    6.418
    Sted
    Under stjernene
    Satt akkurat å vurderte Moon Neo 280D med streamerkort, men den er nå strøket av lista. Må jo være noe alvorlig galt med de.
    SimAudio (les: Moon) leverer veldig bra produkter; så jeg ville tatt turen og hørt på den. Litt merkelig konklusjon basert på at noen mener det er dårligere lyd via WiFi vs ethernet. Muligens det bare er jeg som tenker slik?
    TGB, etter at jeg stakk ned på claseren og kjøpte ny WiFi Extender vart lyden mye bedre enn med den gammle skarve WiFi ruteren. Uten remediene nå, hører jeg knapt forsjell,med og uten kabel. med remediene er det forsatt litt forskjell til det bedre synest jeg da, ;)

    Hei
    Lurer på hva du kjøpte? og har du testet både 2,4 og 5Ghz mot kabling. Når du ikke bruker remediene hvilken kabel bruker du da?
    Kan du antyde pris for remediene.

    Håper du får tid til å nyte musikken, det er vel egentlig det det handler om.

    Hilsen

    Jens
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.159
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Nå har vi fått forklart teknisk nesten ut til fingerspissende
    at det ikke kan være forskjell lydmessig på ethernett kabler.

    Spørsmålet er da: hvirfor i he......... hører vi likevel forskjell?😀
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Nå har vi fått forklart teknisk nesten ut til fingerspissende
    at det ikke kan være forskjell lydmessig på ethernett kabler.

    Spørsmålet er da: hvirfor i he......... hører vi likevel forskjell???????
    Svaret er "bias".

    ...Og vi teller ned, og rykker straks tilbake til start...

    3... 2... 1...
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.565
    Antall liker
    3.116
    Sted
    Oslo
    Nå har vi fått forklart teknisk nesten ut til fingerspissende
    at det ikke kan være forskjell lydmessig på ethernett kabler.

    Spørsmålet er da: hvirfor i he......... hører vi likevel forskjell???????
    Det finnes mange og helt fine forklaringsmodeller som ikke er tekniske. Det vi hører avhenger ikke bare av tekniske ting, og ikke en gang bare av de tekniske tingene som finnes inne i en slik kabel. Det merkelige er at man inisterer på at det må være der det ligger, og ingen andre steder.

    Skulle tro musikk bare kunne fremføres etter noter, helt likt uavhengig av hvem som spiller dem.
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.801
    Antall liker
    2.027
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Nå har vi fått forklart teknisk nesten ut til fingerspissende
    at det ikke kan være forskjell lydmessig på ethernett kabler.

    Spørsmålet er da: hvirfor i he......... hører vi likevel forskjell?😀
    Det er flere årsaker til det...Her er noen klassiske gjengangere:

    • Enkelte benektet støy kan overføres mellom to enheter så da synser/diskuterer man heller protokollteori isteden for å se nærmere på reelle kjente problemstillinger som elektromagnetisk forstyrrelse , komponent oppbygging, støyskjerming, terminering, galvanisk skille osv.
    • Noen er tonedøv, osv, andre hører rett og slett ikke optimalt av div fysiske årsaker på lik linje med syn, smak og andre sanser.
    • Flere roter bort nyanser i lyden med feil bruk av dsp og mener forskjeller skyldes bias eller en form predisposisjon/psykose.
    • Andre har rett og slett en agenda på alt som har med tweaks og pris spesielt.
    • Samt en flott miks av årsaker nevnt over.

    ...og sånn går nu dagene! :cool:
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.691
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Nå har vi fått forklart teknisk nesten ut til fingerspissende
    at det ikke kan være forskjell lydmessig på ethernett kabler.

    Spørsmålet er da: hvirfor i he......... hører vi likevel forskjell???????
    Det kan være fordi du bruker ethernetkabelen til å overføre et i2s signal og ikke TCP/IP. Det er vel ikke sagt noe annet i denne tråden enn at en kabel ikke kan ha innvirkning når det gjelder TCP/IP. Det er ingen som har sagt at ethernetkabel som brukes til annen signaloverføring ikke kan ha innvirkning på lyden.
     

    LA8PV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    272
    Antall liker
    287
    Nå har vi fått forklart teknisk nesten ut til fingerspissende
    at det ikke kan være forskjell lydmessig på ethernett kabler.

    Spørsmålet er da: hvirfor i he......... hører vi likevel forskjell?😀
    Det svaret har vært gitt hundrevis av ganger i disse debattene: Forventningsbias/placeboeffekt.

    Det store ubesvarte spørsmålet er nå: Hvorfor aksepteres aldri dette svaret av hifi-subjektivistene?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.372
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Denne er er også en gjenganger:
    Wine Study Shows Price Influences Perception | Caltech
    https://blogs.scientificamerican.co...ns-price-presentation-and-perception-of-wine/
    https://www.winespectator.com/blogs/show/id/New-Study-Wine-Price-Bias

    Så langt står vi vel stort sett igjen med jordstøy via unødvendige skjermer/jordledere som en mulig teknisk forklaring, og da er det ikke vanskelig å unngå hele problemet. Jeg skal gjerne være med å lete etter andre og mer tekniske forklaringer etter at noen først har demonstrert at de kan høre forskjell på ethernetkabler, dvs uten å få lov til å titte eller bli fortalt hva som er tilkoblet, men fenomenet er såpass usannsynlig at jeg gjerne vil vite at det finnes før jeg begynner å lete etter andre forklaringer.

    Som LA8PV er jeg litt fascinert av at mange subjektivister absolutt må ha en teknisk forklaring på subjektive opplevelser, og tilsynelatende har vanskelig for å akseptere at det subjektive inntrykket formes av mye mer enn de fysiske lydbølgene og elektronene som styrer disse. Psykologi regnes tilsynelatende ikke som en vitenskap. Nei, det må være mikrodioder i korngrensene eller lignende, selv om "forklaringen" består av hittil ukjente fenomener i all annen elektroteknikk og signaloverføring.
     
    Sist redigert:

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.159
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Nå har vi fått forklart teknisk nesten ut til fingerspissende
    at det ikke kan være forskjell lydmessig på ethernett kabler.

    Spørsmålet er da: hvirfor i he......... hører vi likevel forskjell?������
    Det kan være fordi du bruker ethernetkabelen til å overføre et i2s signal og ikke TCP/IP. Det er vel ikke sagt noe annet i denne tråden enn at en kabel ikke kan ha innvirkning når det gjelder TCP/IP. Det er ingen som har sagt at ethernetkabel som brukes til annen signaloverføring ikke kan ha innvirkning på lyden.
    Det er helt riktig aam01.
    Har hørt på ethernet kabler ifbm. streaming, og det er forskjell der også.🙄
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg synes det er synd at du leser diskusjonene sånn, Puristen. Jeg kjenner deg som både hjelpsom og reflektert om hifi. Jeg er skråsikker på at det ligger en drøss veloverveide valg bak ditt like sikkert ytterst velfungerende anlegg.

    Men.

    For det første. Å diskutere hva som har neglisjerbar virkning, til og med hva man mener ikke har noen virkning, er definitivt et audiofilt spørsmål. Det handler om å rette alle tilgjengelige ressurser bort fra det som bør neglisjeres, og over på det som bør prioriteres.

    For det andre synes jeg det er rart at så mange åpenbart kunnskapsrike, opplevelsesrike, erfaringsrike audiofile stritter imot når noen påpeker menneskehjernens feilbarlighet. Menneskehjernen. Denne fantastiske, men akk så upålitelige innretningen som styrer oss, som er oss. Og som av og til er helt ute og sykler, men som stort sett funker, gjør greia si, og leder oss gjennom livet på en ganske så grei måte.

    Jeg dummer meg loddrett ut innimellom, og det er hjernen min som tuller det til hver gang. Men det betyr ikke at det er noe avvikende eller feil med meg. Det betyr at jeg er et menneske, ikke mer, ikke mindre. Det er vi alle.

    Hvorfor ser så mange det som en fornærmelse at andre hevder at de lar seg lure som alle andre? Hvorfor ses det som en fornærmelse å ses som et av mange mennesker, like fantastiske og feilbarlige som andre?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn