Gjestemedlem skrev:
Pink_Panther skrev:
I disse abortdiskusjonene er det en person som er helt glemt og det er barnets far. Man kan liksom ikke bare si til ham at han bare kan få en annen unge med en annen dame etter en selvbestemt abort.
Han har jo rett til å bli konsultert og fremlegge sine ønsker, men avgjørelsen er til syvende og sist ikke hans. I et forhold blir det jo gjerne slik at dette diskuteres før en avgjørelse tas, men tvang og trusler den ene eller andre veien er like uakseptablelt. Kvinner er da ikke avlsdyr, ikke i vår kultur i allefall.
En manns rett til å sette unge på sin kvinne uten at hun har noe hun skulle sagt om dette høres ut som et steg i feil retning. Da er vi plutselig langt ute på landsbygda i Afghanistan eller noe slikt.
Jeg har en liten mistanke om at de menn som står hardest på for å øke grensen for selvbestemt abort har en skjult agenda.
Og hva skulle denne agendaen bestå i da? Det er jo uansett ikke dem denne retten til selvbestemmelse gjelder.
Edit:
En soleklar rett som mannen burde ha er å bli informert om svangerskapet mens man enda kan gjøre noe med det, og hvis han ikke ville ha barn ville hele forsørgerbyrden og foreldreansvaret falle på kvinnen hvis hun insisterte på å fortsette å være gravid og en slik uenighet forelå.
Slik vil begge parter ha forskjellige men likeverdige rettigheter til innflytelse på situasjonen.
Noen ser ikke på et foster som et menneske, og noen ser ikke på kvinner som mennesker, i noe kulturer får de aldri fulle rettigheter som menneske, dette med menneskeverd kan man definere opp og ned og frem og tilbake som man selv ønsker. Du synes det er ekstremt at noen her ser på et foster som menneske og at det skal ha rettigheter, vi har andre borgere som mener noe lignende om kvinner Deph,
Hvem som egentlig er ekstreme er vel avhengig av øyet som ser.
Og dine sammenligninger til den slags kulturer er lite relevant i denne debatten, man kan nok argumentere for at kvinner som blir tvunget til å gifte seg og må avle unger for en mann de ikke har valgt selv, som ikke eier sin egen kropp, som ikke får lov å bruke prevensjon bør kunne få ta abort, men dette er ikke situasjonen i vårt land, tvert imot har kvinner i Norge full mulighet til å hindre svangerskap, og får støtte og hjelp til å ta imot et barn alene, de utstøtes ikke, de drepes ikke, samfunnet tar vare på de og de er like mye respektert som alle andre.
Som jeg før nevnte er dagens abortlov først og fremst en gavepakke til menn som ikke vil ta ansvar, du avslører for så vidt deg selv der med din argumentasjon ved at du mener at menn skal informeres om svangerskap og skal ha mulighet til å reservere seg mot å ta ansvar videre om han ikke ønsker det. Akkurat, kvinnen skal ta det vanskelige valget i en periode hun fysisk ofte føler seg helt elendig med ekstrem kvalme og trøtthet, og mannen skal kunne toe sine hender og nekte å ta sin del av ansvaret, nesten ikke til å tro at du mener dette, men det gjør du nok. Og hva så, da kan jo ikke mannen forlange samvær heller, og et barn må vokse opp uten kontakt med sin biologiske far, har man rett til å gjøre dette mot et barn? Nei søren heller, er man voksen nok til å lage barn så får man jammen være voksen nok til å ta ansvar om det skulle dukke opp noen, det får være måte på egoisme, selvopptatthet og ansvarsfraskrivelse her, skal man bare surfe gjennom livet og ikke se andre enn seg selv?
Er man så lite villig til å ta ansvar og ikke ønsker kontakt med egne biologiske barn, så bør man sikre seg ved å sterilisere seg, som du selv mener er det ikke alle gener som egner seg for å videreføres.
Ellers synes jeg du er ganske ekstrem. Mange, antagelig de fleste, i dette landet ser på dagens abortlov som den beste løsningen av det man har som alternativer, men veldig få synes som deg at abort er helt uproblematisk, nærmest ønskelig får jeg inntrykk av. Du har et totalt unyansert og kynisk forhold til abort, de fleste andre ser det som et nødvendig onde som bør begrenses, men som dessverre i noen tilfeller må forekomme.
Har lest et par intervju med en kvinnelig lege nylig, en som forsvarer abortloven, men som samtidig mener at det fortas for mange aborter, og at man tar for lett på abort, hun hadde mye fornuftig å komme med og klarte å formidle det på en overbevisende måte, dessverre er temaet omtrent tabu.
Hvert 5. påbegynte menneske havner i bosset i et av verdens beste land, et land som tar godt vare på sine borgere, et land men menneskerettigheter, da er det litt rart å tenke på at et foster faktisk har mer menneskerettigheter i land vi ikke ønsker å sammenligne oss med.
I en viss grad er dette i bunn og grunn et resultat av egoisme, selvopptatthet og manglende vilje til å ta ansvar. Å tildele kvinnene offerrollen her er rett og slett patetisk, de fleste er oppegående og sterke og kan meget vel takle et barn, det er da ingen kreftsvulst de har i magen. Man må slutte å ta på disse kvinnene med silkehansker og skjerme dem fra virkeligheten, for å ikke gi dem skyldfølelse. Og skyldfølelse kan man ikke beskytte dem fra, derfor må de få mye mer informasjon om hva de gjør, hvordan fosteret ser ut, gjerne vha ultralyd så de ikke i ettertid oppdager hva de har gjort, for da er det for seint. Jeg tror mer aktiv informasjon i forkant kan hindre mange fra å ta abort, men i dag skal man faktisk ikke belemre dem med sannheten, det mener jeg er å stikke hodet i sanden og ikke i er noens interesse, rett og slett velmenende idioti.
Her er et intervju med den legen jeg nevnte:
http://www.bt.no/meninger/kommentar/article603785.ece