Gjestemedlem skrev:
knutinh skrev:
Dette må veies opp mot fordelene ved abort:
- Reduksjon i antall uønskede barn
- Reduksjon i antall illegale aborter med de konsekvenser det kan ha for mor og barn.
- Likestilling, ved at kvinner i samme grad som menn kan ha sex og samtidig full kontroll over hva de vil bruke livet til
En grei måte å se dette på er å se på hvem man skal ta mest hensyn til siden det er konflikt mellom ulike interesser her.
På den ene siden har man en kvinne som skal ta en avgjørelse om hva hun vil gjøre med sin egen kropp, og på den andre siden har vi hensynet til utenforstående tredjeparter som føler at sitt moralske verdensbilde ikke blir tatt tilstekkelig hensyn til av denne kvinnen.
Samfunnets interesse i befolkningsøkning kan også ses på i konflikt mot individers motvilje mot å produsere flere unger. Men en praktisk måte å løse dette på er jo å tilrettelegge og gjøre det attraktivt for individene å velge denne løsningen, og ikke basere seg på tvang, trusler, straff og religøse uvedkommenheter.
Du er jo helt forstokket angående dette du, du ser jo ikke skogen for bare trær og tar ikke til deg noe av det man argumenterer med, men holder deg til dine forhåndsprogrammerte fordommer og antagelser angående andres begrunnelse for å mene hva de mener.
NEI, det har ikke noe med religion å gjør dette for min del, har jeg argumentert på en måte som skulle tilsi det? Kan man ikke mene at et foster har verdi som menneske uten at det knytter det til religion, dette må du forklare for meg for det skjønner jeg rett og slett ikke bæret av.
Og typisk deg så ser du to kun parter her, en kvinne som skal få bestemme over egen kropp og en utenforstående som skal bestemme over henne, mens den tredje parten, hva med den, det er jo den vi andre snakker om, mens du totalt overse den og nærmest benekter dens eksistens.
Om det er så viktig for deg at kvinner skal bestemme over egen kropp er det eneste fornuftige fra din side å kjempe hardnakket for abort helt frem til fødselen.
Og når du er ferdig med det finnes det mange andre måter kvinner undertrykkes på du kan hive deg over med liv og lyst, setter stor pris på at du brenner for denne saken, og vil anta det er en del å gripe fatt i der du befinner deg nå.. Men stå på, dette er verdt å kjempe for, du kan jo konsentrere deg om æresdrap, personlig synes jeg det er ganske ille.. og det er også relativt utbredt der du er.
Det er stort sett enighet om at det er galt å drepe ja, som en konsekvens av dette er det da naturlig for mange å mene at det er galt å drepe også et menneske som ennå ikke er født, at du ikke kan fatte dette finner jeg en smule underlig, men deg om det. Det er på den annen side stort sett universelt akseptert at kvinner er underlegen mannen og de er i stor grad undertrykket og har færre rettigheter, betyr dette at det må være noe i det siden det relativt universelt akseptert?
I et land som Kina er ikke et menneske mye verdt, og der har man tvunget kvinner til abort på grunn av ett-barns-politikken, sammen med Russland utgjør dette en stor del av det blå området på oversikten du la inn, samtidig viser det at i et land som Finland må man faktisk ha en gyldig grunn for abort, er de spesielt religiøse i Finland?