Er det dette du kaller genterapi Deph:?
Endel defekter kan man jo oppdage svært tidlig i et svangerskap også, slik at man kan resette og starte opp på nytt.
Stor nok til at man kan sannsynliggjøre at det er gode sjanser for et bedre resultat ved et nytt forsøk, litt debugging og en ny compile. Men avgjørelsen er helt og holdent personlig for dem det gjelder. Legitimiteten går på tidsbruk, så det er derfor viktig å ha muligheten til å skaffe seg så god informasjon så tidlig som mulig ved å ta prøver av forstervann, DNA og andre slikt ting.
Jeg kaller det å hindre noen i å bli født på bakgrunn av defekter.
Tidligere trodde man at spedbarn ikke følte smerte heller Slubbert, vitenskapen oppdager stadig at de tar feil.
De fleste mennesker ser det problematiske og etisk betenkelige med å fjerne et foster, at to stykk single, unge menn ikke gjør det er kanskje ikke så merkelig, for dem er dette noe de sannsynligvis har et forhold til fra lang avstand og ingen egen kjennskap til. Skjønner jo at det er fristende å sammenligne meg med Knudsen og Nessa når man selv er blitt assosiert med helt andre storheter, men grunnene til at vi har en del sammenfallende meninger om dette har ingenting til felles, de har en religiøs begrunnelse, jeg hadde tidligere et avslappet forhold til selvbestemt abort men har fått et annet syn på abort fordi jeg selv har vært gravid og innser at ting er ikke så enkle som enkelte vil ha det til. Knudsens metoder, ja hva var nå det igjen? Jo, det var vel å vise bilde av det temaet faktisk dreier seg om, direkte smakløst, er jo mye bedre å diskutere drap på foster uten å måtte se døde foster
Et foster er en liten cellekulp, et menneske er en stor celleklump, man kan selvsagt ufarliggjøre ting ved å finne bortforklarende ord, men jeg ser ikke den store forskjellen mellom disse celleklumpene.
Et menneskes gener bestemmes ved befruktningen Slubbert, utseende, evner, egenskaper alt bestemmes da, at moren røyker eller drikker kan selvsagt endre resultatet, på samme måte som et menneske kan skades av det samme, men det har da ikke noe med dette å gjøre. Hva man siden gjør ut av de tildelte evner kan selvsagt påvirke hva man til slutt blir, men man har med seg mulighetene fra starten og genene.
Nå har nå en gang vi mennesker gitt oss selv verdi, som resulterer i at det f.eks er straffbart å drepe et menneske men lovlig å drepe en katt, selv naboens katt som han elsker over alt på jord. Da må vi ta konsekvensene av dette og definere hva som gir et menneske verdi. Jeg mener at det er et menneske helt fra starten, egentlig fra befruktningen, men i alle fall fra punktet fosteret fester seg, fra det punktet av må man gjøre et inngrep for å hindre dette fra å bli født som at barn noen måneder senere.
Tankevirksomhet definerer ikke hva som er et menneske. Jeg jobbet tidligere litt med hjerneskadde barn (mest fødselsskader, så man kan aldri være trygg..) Noen av disse fikk man en slags kontakt med, andre ikke, jeg har mye mer kontakt og kommuniserer bedre med katten vår enn jeg gjorde med disse ungene, likevel har de mer verdi enn katten vår.
Størrelse og alder er heller ikke det som avgjør, fra den dagen man er født til man blir gammel og grå har man verdi og det er straffbart å drepe deg, det samme gjelder om du er en ensom og venneløs surpomp som ingen liker, eller om du er en elskelig og hyggelig syvbarnsmor, det er like straffbart å drepe begge. Så hva er det da som definerer oss som mennesker med verdi? At vi kan puste selv? Neppe, nok av de som trenger hjelp av maskiner for å holde seg i live. At man kan klare seg selv, vel da vil jo alle barn og mange syke og gamle falle utenfor. Når får man verdi som menneske og hvorfor skjer det da? Et 25 uker gammelt foster som fødes kan overleve med hjelp, men hva skjer mellom uke 22 og 25 som tilsier at akkurat da får det verdi, det eneste som skjer er at det blir akkurat såpass sterkt at det kan leve uten morens kropp med vår teknologi, om noen år er kanskje grensen 18 uker, kanskje blir det 12, vi får et dilemma med grenser som stadig skyves og har ingen god definisjon på hva som gir et menneske verdi.
Ellers er det jo rørende hvordan mange som ellers ikke ser ut til å være så veldig opptatt av kvinners rettigheter plutselig blir så opprørt på vegne av kvinner hver gang abort er et tema. Å måtte bære fram et barn er da et lite offer for å gi et annet menneske livet, det kan adopteres vekk om man ikke vil ha det selv, det er mange andre større angrep på kvinners rettigheter som jeg tidligere har nevnt og som er mye mer alvorlig. Kvinner får liv ødelagt med skamferte kropper og bundet til en person som kanskje mishandler dem og plager dem, vil man kjempe for kvinners rettigheter bør man heller gripe fatt i disse problemene som har mye alvorligere og mer langvarig betydning for de som rammes.
Tror og at for mange menn er det svært så beleilig at abort og angrepiller er så lett tilgjengelig, de opplever nemlig sjelden bivirkningene, angeren, psykiske problemer og fysiske ubehag som en konsekvens av dette, men de slipper unna månedlige utbetalinger i 18 år, så jeg tror nok at mange menn har helt andre grunner til å forsvare abort og skjuler seg bak bekymringer for kvinners rettigheter.
Ellers til den opprinnelige debatten så trenger det ikke være noe genetisk feil med de som ikke blir gravide, det kan være resultat av sykdommer, infeksjoner og lignende som alle kan pådra seg og trenger ikke påvirke neste generasjon.