Ingen, og det tror jeg ikke finnes all den tid man ikke kan isolere decay fra andre fenomener ved slik fremgangsmåte. Med headsett på moderate nivåer kan man isolere hva man
hører og ikke føler, som her;
6 lyttere er vel i det minste laget for en konklusjon. Og hva mener de når de skriver:
The listening tests were conducted in an acoustically well-treated room (low background noise level, T60 = 0.2 s)
T60 eksisterer ikke et slikt rom. Så helt umulig å vite om dette var et godt akustisk rom. Sannsynligheten er stor for at det ikke var det når de som gjennomfører det åpenbart ikke har forstått seg på grunnleggende angående små roms akustikk.
En observasjon:
Even with an initial stimulus level of 3 s, half the listeners could not hear the 32 Hz resonance in the 70 dB SPL signal. Some listeners noted
audible distortion for the lower frequency decays, which is function of the transducer.
Det kan innebære at høyttalerne har høy forvrengning nedover i frekvens. Og da vil det åpenbart maskere. Vi ser det nevnt også her og hvor løsningen var å skru ned volumet!
It is not desirable to have audible non-modal cues. One such cue is distortion at low frequencies, which some listeners reported. This distortion can be reduced by increasing the sweep speed, starting the sweep at a higher frequency, and/or reducing the SPL
Det sier jo seg selv at resonanser blir mindre hørbart med lavere nivå. Det naturlige hadde vært å teste dette med et system med lav forvrengning og med ulikt SPL. Sistnevnte er de inne på selv, men har altså ikke gjort det.
Rooms may start to “sing” when sound sources are loud because the room modes become audible, so modal equalisation is probably required for sound systems capable of high SPL
Litt mer om testen:
Headphone equalisation is included, as is the provision for artificial and natural test signals. Artificial temporal decays are added to the test signal and the decay time varied until the threshold of audibility is discovered using the adaptive algorithm
Studiet synes jeg er veldig tynn suppe og lite vitenskapelig.
Så har du denne som jeg ikke har lest;
Room modes cause audible artifacts in listening environments. Modal control approaches have emerged in scientific literature over the years and, often, their performance is measured by criteria tha...
asa.scitation.org
Finner ikke den jeg
har lest ang dette, men husker ikke et kvekk av den annet enn at konklusjonen var at frekvensrespons-avvik var i all hovedsak problemet på lave frekvenser.
Husker ikke i farten om jeg har lest den du linker til der, men har lest denne og som jeg delvis kommenterte i forrige innlegg med bl.a utrente lyttere.
Den er heller ikke spesielt god slik jeg ser det da den baserer seg på EQ og igjen umulig å vite noe om kvaliteten på rommet når de fokuserer på RT60 målinger. Høyttaleren var Genelec 1032A. Ikke akkurat en høyttaler med lav forvrengning og spesielt lavt går den jo heller ikke (-3 dB ved 40 Hz). Vi ser at frekvensresponsen ikke var noe å rope veldig hurra for med veldig uryddig respons og mye kamfilter i store deler av frekvensområdet.
Stusser også at nivået de bruker er kun 75-80 dB.
Sound level was set to approximately 75-80 dB.
Hva skjer med hørbarheten hvis vi øker nivået med 5 dB, 10 dB, 15 dB osv.?
Jeg er veldig enig, bombastisk skal man ikke være for ting som har flytende grenser. Terskler og graden av hørbarhet er nok relativt variabelt og kommer an på så mangt, ikke minst skal man ikke glemme at det finnes en taktil faktor involvert i bassen som man ikke skal ignorere.
En annen ting man ikke skal ignorere på så lave frekvenser (25-35 hz som nevnt i OP) er at vi er såpass lite sensitive på disse frekvensene at man skal ha relativt høyt nivå bare for at det skal være hørbart. Rundt 75-80 dB på 20 hz om jeg husker riktig.
Man skal med andre ord ikke så veldig langt ned i desibel før problemet har eliminert seg selv som følge av lyttenivået man som regel bruker.
Akustiske tiltak er selvsagt den beste oppfinnelsen i reproduksjon av audio siden høyttaleren, no argument here! Den største fordelen er at akustiske tiltak er det eneste virkemiddelet som bedrer responsen overalt i både tid og frekvens, ikke bare lokalt. Kan man så bør man, og derfor er det litt dumt å sette andre ting opp mot tiltak i mine øyne.
Interessant dette med harmoniske i forbindelse med resonanser. Sikker på at det er harmoniske i den forstand og ikke bare hver halvering av bølgelengdene som også vil treffe de samme flatene og lage egen resonans/bølge som også blir dempet av tiltaket?
Ja, vi er nok i stor grad enige. Nivået som du er inne på blir vesentlig. Bruk av EQ i studier blir dessuten noe annet enn akustiske tiltak fordi sistnevnte berører flere områder som EQ ikke gjør. Men et studie med tiltak er kanskje bortimot umulig å gjøre noe blindtest på. Vi ender nok her opp i stor grad med subjektive erfaringer og vanskelig å finne noe eksakt vitenskap med klokkeklare bevis.
Påvirker man en grunntone, så påvirker man også automatisk de harmoniske av den. Derfor vil man alltid gå etter de laveste romnodene dersom man skal perfeksjonere. Det vil gi den jevneste frekvensresponsen og det korteste decayet.
Man kan oppnå veldig godt resultat med bare porøst også. Men den store ulempen er at det stjeler masse av rommet og det stjeler også langt mer SPL enn trykkbaserte bassfeller. Å gjøre rommet mindre i dimensjon, betyr også at det vil låte mindre da tidsdomenet kortest inn.
Under er før og etter måling med porøst som jeg har bistår med for tiden (ikke ferdig behandlet vel og merke) og med er par høyttalere som ikke har så stor kapasitet nedover. Her må de legges på noe enten med EQ eller helst bruke subwoofer for å få nok nivå nedover.
Før:
Etter: