Melankolsk heavy metal

R

Rojoh

Gjest
Er ikke særlig oppdatert inne mettal, å slikt - men hvis jeg skulle ha noe litt seigt uten utsikt til lys og glede: Please don't Judas me(Nazareth- Hair of the dog) på repeat?
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
theatre of tragedy's "aegis" ! goth/doom.

fint at så mange nevner My Dying Bride ! , men etter "angel and the dark river" gikk det nedover.det samme må sies med Anathema og spesielt the Gathering.Nightwish kan vel passere som meliodisk tungrock,men er etter min mening ganske kjedelig.

mvh. s,
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
38
Sted
Trondheim
Er ikke særlig oppdatert inne mettal, å slikt - men hvis jeg skulle ha noe litt seigt uten utsikt til lys og glede: Please don't Judas me(Nazareth- Hair of the dog) på repeat?
Er da mye lys og glede fra TON's versjon av «Black Sabbath»? De siste strofene går omtrent sånn - dersom ørene mine fungerer noenlunde:

...
Ave ave Satanás
Ave ave Satanás
...
Big black shape with eyes of fire
Worship the son
...

;)
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
38
Sted
Trondheim
theatre of tragedy's "aegis" ! goth/doom.

fint at så mange nevner My Dying Bride ! , men etter "angel and the dark river" gikk det nedover.det samme må sies med Anathema og spesielt the Gathering.Nightwish kan vel passere som meliodisk tungrock,men er etter min mening ganske kjedelig.

mvh. s,
Jeg synes MDB's «Angel and the dark river» er ganske ujevn, dog med noen sterke låter innimellom som vekker meg fra dvalen. Anathema synes jeg tipper over - «Serenades» er et langt gjesp etter min mening.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Melankolsk heavy ? Et helt nytt begrep i musikkens verden.
Er dette en forveksling med heavy ballader ?
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
38
Sted
Trondheim
Melankolsk heavy ? Et helt nytt begrep i musikkens verden.
Er dette en forveksling med heavy ballader ?
Har lagt merke til at utrykk som «gothic doom» og «doom» også blir brukt om musikken vi snakker om i denne tråden. Så jeg tror ikke ballader er rette måten å kategorisere musikken på. I alle fall ikke slik jeg er vant til å tenke på ballader (som f.eks. sviskene til Whitesnake eller Iron Maiden) :)
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Ok. Da er melankolsk heavy en musikksjanger som jeg ikke hører på. Men Black Sabbath og Led Zeppelin har mye bra. Og Ozzy. F.eks. Mama Im Coming Home.
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
38
Sted
Trondheim
Ok. Da er melankolsk heavy en musikksjanger som jeg ikke hører på. Men Black Sabbath og Led Zeppelin har mye bra. Og Ozzy. F.eks. Mama Im Coming Home.
Black Sabbath har jeg desverre ikke hørt så mye av (enda). Men jeg har hørt mye på Led Zeppelin gitt. LZ har mange utrolig sterke låter. Hva ville du anbefalt å sjekke ut av Black Sabbath?
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Black Sabbath har jeg desverre ikke hørt så mye av (enda). Men jeg har hørt mye på Led Zeppelin gitt. LZ har mange utrolig sterke låter. Hva ville du anbefalt å sjekke ut av Black Sabbath?
De fem første ville nok jeg valgt. Blandt de finner du bl.a. Paranoid og Sabbath Bloody Sabbath. Har sjøl ikke hørt noe særlig av det de ga ut etter Ozzy. Ozzy var med på de åtte første.
 

quantum_leap

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
88
Antall liker
0
"Melankolsk heavy metal" = "doom metal"?

Hvis dette er det du er på jakt etter, får du mange tips om album og sanger ved å sjekke "Top albums/ top songs" nederst på siden.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.008
Antall liker
6.235
Black Sabbath har jeg desverre ikke hørt så mye av (enda). Men jeg har hørt mye på Led Zeppelin gitt. LZ har mange utrolig sterke låter. Hva ville du anbefalt å sjekke ut av Black Sabbath?
Begynn med Paranoid
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
38
Sted
Trondheim
Begynn med Paranoid
Takk for tips. Desto mer jeg leser om Black Sabbath skjønner jeg at de har hatt innflytelse på mange av de store navnene innen tungrock. Mike Bordin (Faith No More) skal visstnok ha sagt: «Black Sabbath is the only band whose records I've actually worn out.» For forøvrig tips om et annet band av ei venninne i helgen. Noen som har hørt om plata «The Nephilim» med Fields of the Nephilim, eller andre av platene deres for den del?
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
38
Sted
Trondheim
Takk igjen for tips. Har forøvrig bestilt plata «Nephilim» med Fields of the Nephilim idag. Høster ros hos de fleste ser det ut til.
 

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Innlegg
1.582
Antall liker
528
Vil Anbefale Electric Wizard på det varmeste! :)
Dette er Doom metal på sitt beste. Høres litt ut som "Black Sabbath på halv speed" Spesiellt "Dopethrone" er mega fet og tung. "We live" Er også en killerplate.
 

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
761
Antall liker
35
Sted
Hagan
Skriver under på at My Dying Bride må sjekkes ut hvis du er ute etter dyster og melankolsk metal. Primordials seneste "The Gathering Wilderness" samt mye av Paradise Lost kan også være verdt bryet.
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
jepp !

fields of the nephilim ! liker alt de har gitt ut.eneste jeg har å utsette her er lyd-kvaliteten på deres første lp/cd "laura".favorittlåt : "last exit for the lost". finnes på "the nephilim" og live'n "earth inferno"

mvh. s,
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
38
Sted
Trondheim
Har fått hørt litt på «The Nephilim» med Fields of the Nephilim nå og det faktisk ganske bra synes jeg. Lydkvaliteten er ikke allverdens på denne plata heller men musikken er fengende. Bandet får låtene til å henge godt sammen, og selv om de minner meg litt om Iron Maiden i melodiene forsvinner likheten når vokalisten kommer på. Innimellom hører jeg likheter til Queensryche også, men så er Q musikk jeg har hørt mye på. Plata kommer nok til å fungere ypperlig til både fest og mer seriøs lytting. Det er dog atskillig lettere og snillere enn jeg hadde forventet basert på inntrykket jeg fikk at damen som anbefalte den dog.. ;-) Plata «Dopethrone» er bestilt, spent på den da!
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
hei !

ang.Fields of the nephilim : fortsett gjerne med "elysium" deres mest kommerse.liker du gode gamle Sisters of mercy er albumet "dawnrazor" en innertier !



mvh. s,
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
38
Sted
Trondheim
mikefish: Tok en titt på bildene du har lagt ut av anlegget ditt og legger merke til at du bruker noen solide steinheller under høyttalerne. Hvilken effekt har de synes du? Hvordan skaffet du disse? Hva måtte du betale?
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
hei !

jo det ble en dramatisk forbedring av lyden ! hadde da audio pro black diamond oppkoblet den gangen jeg kjøpte de.en av hi-fi forhandlerene i hjembyen bruker det samme i sitt oppsett.betong-hellene kjøpte jeg på obs bygg til den svimlende summen av kr. 32 pr. stk.

mvh . s,
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
38
Sted
Trondheim
Hørtes interessant ut! Et rimelig «tweak» det der. Hvilken forskjell merket du i lyden?
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
hei !

litt vrient spørsmål,da det ca.9 mnd.siden jeg anskaffet desse, men mener å huske at det ble mer ro i lydbilde og bedre oppløsning.prøv selv !

mvh. s,
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
38
Sted
Trondheim
Jepp, vil anta at det har en effekt her også. Muligens vil de redusere «kobling» mellom høyttaler og gulv? Jeg har mine høyttalere på et relativt mykt tregulv i en bygårdsleilighet så dette tror jeg kanskje naboene under meg kommer til å sette pris på også. :)
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
hei !

er i samme situasjon ! gammel by-gård ;)

mvh s,
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Jeg synes "Sabbath bloody sabbath" Råtøft!

:)

Mvh
Håkon
Enig. Beste til Black Sabbath ! Syns den første Black Sabbath også er kjempe. Og noen til. Men Sabbath Bloody Sabbath ! Topp !
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
38
Sted
Trondheim
Har hørt litt på Black Sabbath: Black Sabbath. Det er tungt ja! I følge info på omslaget ble plata produsert spilt inn og produsert for £600 i 1970! Og cdwow.com fikk endelig ut fingern og sendte Dopethrone i dag. Blir spennende!
 

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Innlegg
1.334
Antall liker
375
Torget vurderinger
14
Takk igjen for tips. Har forøvrig bestilt plata «Nephilim» med Fields of the Nephilim idag. Høster ros hos de fleste ser det ut til.
Hei.
Her er eit tungt tips: Candlemass.
Sista plato er knall.
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
38
Sted
Trondheim
Hvilken start på kvelden! Electric Wizard «Dopethrone» og siste nummeret av Stereophile dumpet ned i postkassa i dag. Takk for tipset Jaerbu - dette var tunge og tøffe saker! Det når nesten opp til midja på Type O Negative's versjon av «Black Sabbath»... ;D
 

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Innlegg
709
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Hva ville du anbefalt å sjekke ut av Black Sabbath?
Glem Paranoid og Sabbath Bloody Sabbath...
Husk: Eternal idol!!  Dette er HEAVY metal!!  Jeg måtte støpe fundament under cd spilleren!! ;D ;D
Midt i blinken for deg tror jeg :)





Et meget bra album som anbefales til alle!! Relativt rolig og tungt!! album..Med en god vokalist: TonyMartin
Dette er også mer "finslipt enn de gamle albumene"
Løp og kjøp!! 8)
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
38
Sted
Trondheim
«Donethrone» har vokst utover kvelden. Det er tyngre og tettere enn det meste annet jeg har hørt. Rammstein, suck on this! :) Definitivt klar for å bli med i audtionboksen når jeg skal sjekke ut nye komponenter i anlegget også.
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
38
Sted
Trondheim
Glem Paranoid og Sabbath Bloody Sabbath...
Husk: Eternal idol!! Dette er HEAVY metal!! Jeg måtte støpe fundament under cd spilleren!! ;D ;D
Midt i blinken for deg tror jeg :)





Et meget bra album som anbefales til alle!! Relativt rolig og tungt!! album..Med en god vokalist: TonyMartin
Dette er også mer "finslipt enn de gamle albumene"
Løp og kjøp!! 8)
I et svakt øyeblikk, noe sent på kvelden, fikk cdon.com et nytt oppdrag.. ;D
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.290
Torget vurderinger
4
Prøv Emmerhoff and the melancholy babies.
http://www.emmerhoff.com

Anbefaler spesielt albumet Loosbox.

Slenger meg på denne anbefalingen!

Kan også anbefale The Dears.

Begge disse beskrives nok bedre som "melankolsk rock" enn "melankolsk heavy metal".

Coil har også mye meget interessant melankolsk musikk, og beskrives nok best som melankolsk mental psykedelia. Men bra som bare rakkern. Prøv f.eks Love's secret domain.
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
38
Sted
Trondheim
Hvordan likte du Eternal idol da?
Er nok ikke helt min gate. Litt for glatt kanskje? Skiller seg liksom ikke nevneverdig ut fra mye annen 80-tallsrock. Men jeg har ikke hørt så mye på den da, det er mulig den stiger ved neste gjennomkjøring.

Jakter fortsatt på mer musikk med tyngden og "mørkestemningen" til Type O Negative's cover av "Black Sabbath".. Electric Wizard's "Dopethrone" kommer nær, men.. ;)
 

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Innlegg
709
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Er nok ikke helt min gate. Litt for glatt kanskje? Skiller seg liksom ikke nevneverdig ut fra mye annen 80-tallsrock. Men jeg har ikke hørt så mye på den da, det er mulig den stiger ved neste gjennomkjøring.

Jakter fortsatt på mer musikk med tyngden og "mørkestemningen" til Type O Negative's cover av "Black Sabbath".. Electric Wizard's "Dopethrone" kommer nær, men.. ;)
Den er kansje litt glatt som du sier,i forhold til eldre utgivelser i hvertfall.. men hør mer på den!! den er urtung!
Ikke vær så mørk da! ;) ;D
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
38
Sted
Trondheim
Hehe! Synes det er på sin plass med litt «doom» og satanisme innimellom all gladpoppen, og den uforbeholdne dyrkningen av greie melodier og kjedelige vokaler.. 8) Men jeg er nok ikke like svart i håret og klærne som man kanskje skulle tro ut fra mine musikalske preferanser uttrykt i denne tråden. :D

Men ja, jeg skal gi plata en sjanse til. Hvis den ikke funker denne gangen heller havner CD-en i «no offence hylla» sammen med Bach og Bad Religion. ;D
 
Topp Bunn