Medlemsmøte i nynorsklauget.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Komponenten skrev:
Har vi nokke imot homoer i dette lauget?? :(
Nei Kompo det har me ikkje!!

Finns det andre me ellers kan spørja om råd når me står fast og ikkje har lese den skriftlege bruksinstruksjona? ??? :-\

Dessutan ska du hugse at for kvar homofil mann som finns er det ei "herrelaus kvinne" som er ledig på marknaden!
Det me ikkje lik er dei lesbiske damane! Dei audelegg den fine matematikken som eg skisserde ovanfor! ;D ;D ;D

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Spiralis skrev:
Komponenten skrev:

Finns det andre me ellers kan spørja om råd når me står fast og ikkje har lese den skriftlege bruksinstruksjona? ??? :-\

Dessutan ska du hugse at for kvar homofil mann som finns er det ei "herrelaus kvinne" som er ledig på marknaden!
Det me ikkje lik er dei lesbiske damane! Dei audelegg den fine matematikken som eg skisserde ovanfor! ;D ;D ;D

Det var da enda godt, vi e vel ikkje ekstremister heller… :eek:

E homoer gode på bruksanvisninger?? Søren og, må visst få meg en sånn…
Egentlig så e eg ikkje så verst sjøl heller, når eg bare husker kor eg la de… der tror eg nok homoene har litt mer ordenssans. ::)

Ka ska eg med herreløse kvinnfolk, har visst nok husafyll. Etter at eg kom i blomster-og konfekt-alderen har eg spesielt mykje husafyll, men de dauer vel snart… :p

Trodde egentlig de fleste menn hadde sans for lesbiske, på en litt absurd måte, eg då, men kanskje ikkje de mennene som e medlem av nynorsklauget?? :-X

Har ikkje dokkar fått blad i dag? Det blir alltid så fredelig i huset då… :-\

E det meningen at vi ska over på runeskrift no?
Kor får vi tak i disse tastaturene då, og kass bokstaver e det vi må sløyfe. Tror egentlig eg e imot dette…

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.846
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Komponenten skrev:
Spiralis skrev:
Komponenten skrev:

Det var da enda godt, vi e vel ikkje ekstremister heller… :eek:

E homoer gode på bruksanvisninger?? Søren og, må visst få meg en sånn…
Egentlig så e eg ikkje så verst sjøl heller, når eg bare husker kor eg la de… der tror eg nok homoene har litt mer ordenssans. ::)

Ka ska eg med herreløse kvinnfolk, har visst nok husafyll. Etter at eg kom i blomster-og konfekt-alderen har eg spesielt mykje husafyll, men de dauer vel snart… :p

Trodde egentlig de fleste menn hadde sans for lesbiske, på en litt absurd måte, eg då, men kanskje ikkje de mennene som e medlem av nynorsklauget?? :-X

Har ikkje dokkar fått blad i dag? Det blir alltid så fredelig i huset då… :-\

E det meningen at vi ska over på runeskrift no?
Kor får vi tak i disse tastaturene då, og kass bokstaver e det vi må sløyfe. Tror egentlig eg e imot dette…
Roleg no, vi må ta sak for sak. Vi vil nok finne ut om vi er ekstremistar tidsnok.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Ok, men det går utrooooolig tregt her, eg e vant te litt mer effektivitet... ::)

P

Parelius

Gjest
Eg saknar eventuelt, og eit godt gamalt kvad. Det var betre før, då han laugsskrivaren (sekretæren) var drukken. No er det for det meste reint flatmål i ord og tanke.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.846
Sted
Torget vurderinger
0
Parelius skrev:
Eg saknar eventuelt, og eit godt gamalt kvad. Det var betre før, då han laugsskrivaren (sekretæren) var drukken. No er det for det meste reint flatmål i ord og tanke.
Flatmål er målet til flatlendigane, eit vanleg skjellsord brukt om folk austaføre, særleg i hovudstadsområdet.
Slikt brukar eg ikkje. Eg må halde meg edru når eg skal på jobb. Men eg skal prøve å gjere noko med det til helga. Då skal eg ha ein stor fest - hundreårsdag saman med kona.

K

kbwh

Gjest
Då gratulerer eg, og vil fylgje dei seismiske målingane frå Bergen med interesse. De treng nok ikke legge alt flatt for å gjere festen målbar. Vil eg tru.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Synes det er på tide att user manuals, hifiblader, og aviser blir trykket i på hedmark/østlandsdialekt. Det er vel antagelig flere som har dette målet i enn de som har nynorsk som mål.

Bære så di vet om det.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.846
Sted
Torget vurderinger
0
el_mariachi skrev:
Synes det er på tide att user manuals, hifiblader, og aviser blir trykket i på hedmark/østlandsdialekt. Det er vel antagelig flere som har dette målet i enn de som har nynorsk som mål.

Bære så di vet om det.
For det fyrste: Det er ikkje noko normert språk.
For det andre: Hedmarkingar er av natur fattige, og har ikkje råd til dyr hifi, som oss oljebaronane vestpå.
For det tredje: Vi er rett nok berre 600 000 aktive nynorskbrukarar, men vi har eit enormt potensiale for alle som BURDE bruke nynorsk fordi dei har eit talemål som ligg tett opp til nynorsk skriftmål. Hedmarkingar er heilt utan eit sånt poensiale.....
For det fjerde: Heile problemstillinga avvisast fordi dette ikkje er oppmeldt til saklista. Tei deg, og hald deg til manualane på nynorsk. Du får evt. snakke om å spele inn ein instruksjonsvideo på eigna dialekt.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Og her går det så det suser?? ::) ;D

Ska vi videre på listen, eller ska vi stemme over nokke snart??

O

OldBoy

Gjest
Paragrafane gjer merksam på at det er tillete å stemme over uskikkelege framlegg også.

:) :) :)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
E ikkje dette et (u?)skikkelig framlegg då:

Komponenten skrev:
No trodde eg at manualer va sånt så man løftet på… ikkje det nei? ::)

Om manualer ska være på kun ett språk må vel kinesisk være greit, alle må vel, med litt fantasi, lettere klare å tolke seg til ka disse tegnene betyr, nesten så å lese tegneserier kanskje?

Man skulle kanskje ikkje tro at apparater med stort sett bare en bryter behøver bruksanvisning nei… Men all erfaring tiliser det motsatte. Man trenger først og fremst kart, for å finne den der ene knappen så de alltid ska gjemme så innmari godt..
Og så bør det være en instruksjon til fjernkontrollen. Om man holder en knapp litt for lenge inne, så man kommer inn i en ukjent modus, og får kjeft for det, for eksempel. Eller kass apparat man ska skru på/av først, og kordan man ska trykke så apparatet ikkje får åndenød når det oppdager at det ikkje e den helt vanlige fingen så er på ferde…
Om det e nokken apparater så trenger utførlig bruksanvisning på ALLE tenkelige språk så e det disse hersens hifi-apparatene, eg stemmer derfor for at de selvsagt også må komme på nynorsk, helst også på alle dialekter for å være HELT på den sikre siden...

O

OldBoy

Gjest
Hi-fi-manualer??

Hi-fi er enkelt, kjære nynorskvenner. Pluss til pluss og minus til minus, plugg i den medfølgende nettkabelen, sett power på "on", send kona ut av huset og skru deretter volumknappen så høyt du kan, helt til ørene sier stopp.

Hvem trenger hi-fi-manualer??

Dette må tolkes som at jeg stemmer mot. Tenk på hvor mange trær som kan spares hvis hi-fi-produsentene sluttet med disse tjukke manualene sine. Nesten tyngre enn boksene, en del av dem. Altså: en grønn nei-stemme.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
OldBoy skrev:
Hi-fi-manualer??

Hi-fi er enkelt, kjære nynorskvenner. Pluss til pluss og minus til minus, plugg i den medfølgende nettkabelen, sett power på "on", send kona ut av huset og skru deretter volumknappen så høyt du kan, helt til ørene sier stopp.

Dette må tolkes som at jeg stemmer mot. Tenk på hvor mange trær som kan spares hvis hi-fi-produsentene sluttet med disse tjukke manualene sine. Nesten tyngre enn boksene, en del av dem. Altså: en grønn nei-stemme.

Pøh!! Amatør!!

Du har ikkje seriøst anlegg om du tror det e så enkelt...

O

OldBoy

Gjest
Komponenten skrev:
OldBoy skrev:
Hi-fi-manualer??

Pøh!! Amatør!!

Du har ikkje seriøst anlegg om du tror det e så enkelt...
Lyd er i bunn og grunn veldig enkelt. En masse DYRE watt fra en DYR signalkilde på dertil egnede DYRE membraner. Pluss nettkabel, en på- og av-knapp, pluss en masse DYRE signal- og høyttalerkabler. Og et volumratt. That's it! Hvis du eller mannen din har noe mer komplisert enn som så, er det ikke hi-fi. Da er dere blitt lurt, og gått hen og kjøpt noe billiggreier til allmuen. En ghettoblaster, kanskje?? Enkle menesker trenger tjukke manualer. Hi-fi-kjennere vet hva det dreier seg om. Manualer, du liksom! Det er som å sykle: har du først skjønt poenget, sitter det resten av livet. Trenger ikke bukermanualer for å sykle.

Altså: Nei til manualer. Enten de er på nynorsk eller på kinesisk.

K

kbwh

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
Hedmarkingar er av natur fattige, og har ikkje råd til dyr hifi, som oss oljebaronane vestpå.
Berre nesten Gudsens sanning. Vi storbønder har gods.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
OldBoy skrev:
Lyd er i bunn og grunn veldig enkelt. En masse DYRE watt fra en DYR signalkilde på dertil egnede DYRE membraner. Pluss nettkabel, en på- og av-knapp, pluss en masse DYRE signal- og høyttalerkabler. Og et volumratt. That's it! Hvis du eller mannen din har noe mer komplisert enn som så, er det ikke hi-fi. Da er dere blitt lurt, og gått hen og kjøpt noe billiggreier til allmuen. En ghettoblaster, kanskje?? Enkle menesker trenger tjukke manualer. Hi-fi-kjennere vet hva det dreier seg om. Manualer, du liksom! Det er som å sykle: har du først skjønt poenget, sitter det resten av livet. Trenger ikke bukermanualer for å sykle.

Altså: Nei til manualer. Enten de er på nynorsk eller på kinesisk.

Kordan funker cd-spilleren din då, e det bare en knapp?
Vi har vel omtrent fem knapper, problemet e at det står ingenting på ka knappene e til… et genialt produkt! Og kor e av/på-bryteren? Foran? Nei. Bak? Niks. Under? Ja, men litt på siden, uten manual kan du jaggu bruke litt tid på å finne ut av den dusteboksen. Og når du omsider finner knappen så åpner skuffen, ka skjer da? Ingenting. Så trykker du en gang til fordi du tror at dusteboksen ikkje fikk med seg budskapet. Ka skjer då? Dusteboksen åpner …og lukker så snurt skuffen igjen… og sånn kan eg holde på…

Fjernkontrollene e jo et kapittel for seg. Forsterkeren har ikkje av/på-bryter, men det e en knapp på fjernkontrollen så kan brukes. Men som nevnt, eg tenkte at eg må vel holde denne knappen inne litt, så boksen virkelig fatter budskapet… men da va eg plutselig langt inne i en eller annen slags modus kor eg kunne stille inn nokke greier. Og det e sjelden lurt at eg får sånne muligheter…

En annen gang med en annen forsterker så skrudde eg bare av, helt sånn vanlig, men ka skjer neste gang han skrur på? Jo då går sikringen. Gjett kem som fikk stygge blikk då, selv om alt va gjort etter forskriftene…. :eek:

Det merkelige e at eg e en hyler med dippedutter, der har eg et instinkt, der finner eg ut av ting helt uten manual, men kom igjen med disse hifi-greien, der griper angsten inn…
Eg trenger kanskje ikkje egentlig manual, men en bok om hifi-psykologi. Det e nokke følelsesgreier der så eg ikkje helt e på bølgelengde med.

“Hifi-kjennere vet hva det dreier seg om “sier du.
Vel, det e sikkert rett, men du e en gammel, erfaren mann ( vil eg tro, ut fra navnet) ;)

Men kordan blir man hifi-kjenner uten manual…. Og uten å ødelegge nokke?

O

OldBoy

Gjest
Vi får tydeligvis lage en "Komponenten"-manual. På Bergensk, formoder jeg. Vi andre, vanlige hi-fi-mennesker trykker bare på knappene som vi alltid har gjort. Helt til knappene gjør det vi vil at de skal gjøre. Jeg har aldri lest en bruksanvisnibng i hele mitt liv, jeg. Vet ikke hva du snakker om.

CD-spileren min har en "Power-on"-knapp. Så trykker jeg "Play". Du vet, den knappen som ser ut som en trekant i fartsretningen, men som jeg ikke greier å beskrive, men som får lyd i systemet. Så spiller jeg helt til det slutter å spille.

Jeg er en enkel sjel, tror jeg.

Hvordan bli hi-fi-kjenner uten manual: trykk på knappene til det blir slik du vil ha det! Mennesket vinner over den dumme teknologien. Hver gang!

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Tror forskjellen på deg og meg e at ingen kjefter på deg om du gjør feil… og du ødelegger bare dine egne ting, eg ødelegger nokken andre sine ting…. De blir sure, eg får kjeft… eller eg får i alle fall skylden…

Alle knappene e like på den rare cd-spilleren vår… :-\

Men det e greit nok for meg om eg får manualer på bergensk, da kan vi droppe alle de andre…

E det et kompromiss??
Sparer nokken trær på den måten…

G

Gjestemedlem

Gjest
Komponenten skrev:
Tror forskjellen på deg og meg e at ingen kjefter på deg om du gjør feil… og du ødelegger bare dine egne ting, eg ødelegger nokken andre sine ting…. De blir sure, eg får kjeft… eller eg får i alle fall skylden…

Men det e greit nok for meg om eg får manualer på bergensk, da kan vi droppe alle de andre…

E det et kompromiss??
Det eneste kjerringer treng å lera seg på ein CDspelar er korleis ein legg ei CD, og kvar repeat knappen er. Då kan du spela nynorskhits 42 til du fer lov å kjøpe den nye hatten du har ynskja deg.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Gjestemedlem skrev:
Komponenten skrev:

E det et kompromiss??
Det eneste kjerringer treng å lera seg på ein CDspelar er korleis ein legg ei CD, og kvar repeat knappen er. Då kan du spela nynorskhits 42 til du fer lov å kjøpe den nye hatten du har ynskja deg.

:eek: :eek: :eek:

Allerede no har du vært for lenge i Tyrkia...
Oj, oj, oj.... ??? :-X :( :eek:

O

OldBoy

Gjest
Gjestemedlem har rett, som vanlig.

CD-spillere er verdens enkleste greier. De er laget for at "alle" skal kunne bruke dem. Det er "På", det er "Av", det er "Play", den knappen med et trekantlignende symbol på, det er "Pause", ikke mulig å forklare hvordan det ser ut, og det er "Stop", som er ut som en firkant.

Den som ikke klarer det, får høre på husmorradioen.

Jeg stemmer altså fortsatt "nei!". Ingen nynorskmanualer i hi-fi'en. Ingen manualer i det hele tatt.

Vi må redde trærne, vet du.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Jeg skjønner at dere står på. Personlig er jeg i Stavanger, Europas kulturhovudstad. Her er det mye å ta fatt på. Reiseregningene kommer etter hvert. (Jeg orker ikke å oversette til landsmål.) Jeg sitter og venter på Komponenten. Gruppemøte. ;)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
OldBoy skrev:

CD-spillere er verdens enkleste greier. De er laget for at "alle" skal kunne bruke dem. Det er "På", det er "Av", det er "Play", den knappen med et trekantlignende symbol på, det er "Pause", ikke mulig å forklare hvordan det ser ut, og det er "Stop", som er ut som en firkant.

Jeg stemmer altså fortsatt "nei!". Ingen nynorskmanualer i hi-fi'en. Ingen manualer i det hele tatt.

Gjestemedlem har som vanlig rett…. ? ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Vel, selvsagt kjenner eg disse symbolene du snakker om Oldboy, de har eg jo på mp3-spilleren min og bl.a. Poenget mitt va at de e ikkje på cd-spilleren vår…. Trodde eg. Eg har i hvert fall aldri sett de. Men så gikk eg ned for å sjekke atter en gang, og når eg stikker nesen inn under hyllen på platespilleren, sånn at eg e sånn cirka 2 centimeter fra disse knappene, då kan eg faktisk skimte nokken slags symboler. Skulle du ha sett!! Jammen hadde ikkje luringene merket knappene likevel, med nesten usynlig skrift, i nesten samme farge så overflaten på spilleren, sånn at om du legger nesen på knappene så kan du faktisk skimte de.
Nei ka e vel då problemet?
Og med din velsignelse så kan eg då prøve og feile så fingen blir sår, si fra meg kravet om manualer, og vi kan gå over til neste sak i trygg forvissing om at skogen får leve.

Skulle vi ha gruppemøte Oddgeir? Søren og, det har ingen sagt til meg, e det sekretæren som har sviktet no igjen? :eek:

Vi får vel unnskylde, han feier de 100.… ( og vi e ikkje invitert…?!?!) :-[ :'(

Du får ha lykke te med festen Arve. E du begynt å skrive i Fidelity forresten? Registrerte at det var en nynorsk-Arve der denne gang, men det e kanskje flere av dokkar??

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.846
Sted
Torget vurderinger
0
Komponenten skrev:
OldBoy skrev:

Gjestemedlem har som vanlig rett…. ? ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

1. Vel, selvsagt kjenner eg disse symbolene du snakker om Oldboy, de har eg jo på mp3-spilleren min og bl.a. Poenget mitt va at de e ikkje på cd-spilleren vår…. Trodde eg. Eg har i hvert fall aldri sett de. Men så gikk eg ned for å sjekke atter en gang, og når eg stikker nesen inn under hyllen på platespilleren, sånn at eg e sånn cirka 2 centimeter fra disse knappene, då kan eg faktisk skimte nokken slags symboler. Skulle du ha sett!! Jammen hadde ikkje luringene merket knappene likevel, med nesten usynlig skrift, i nesten samme farge så overflaten på spilleren, sånn at om du legger nesen på knappene så kan du faktisk skimte de.
Og med din velsignelse så kan eg då prøve og feile så fingen blir sår, si fra meg kravet om manualer, og vi kan gå over til neste sak i trygg forvissing om at skogen får leve.

2. Skulle vi ha gruppemøte Oddgeir? Søren og, det har ingen sagt til meg, e det sekretæren som har sviktet no igjen? :eek:

3. Vi får vel unnskylde, han feier de 100.… ( og vi e ikkje invitert…?!?!) :-[ :'(

4. Du får ha lykke te med festen Arve. E du begynt å skrive i Fidelity forresten? Registrerte at det var en nynorsk-Arve der denne gang, men det e kanskje flere av dokkar??
1. Myke på hjartet her...vanskeleg å trekkje ut essensen....
2. Det kan eg aldri tru.
3. De er sjølvsagt invitert, alle saman.
4. Takkar. Ja, det var meg denne gongen. Men det er nok nokre hundre av oss nynorskbrukande hififanatikarar som lyder namnet Arve...

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.846
Sted
Torget vurderinger
0
Valentino skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Valentino skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Hedmarkingar er av natur fattige, og har ikkje råd til dyr hifi, som oss oljebaronane vestpå.
Men det er så sørgjeleg langt imellom dei.
Digre gardar, ikkje slik som vest i landet.
Utan sjølv den minste oljeflekk. Og slikt skal vi oljebaronar drive å subsidiere på!

K

kbwh

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
Valentino skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Valentino skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Utan sjølv den minste oljeflekk. Og slikt skal vi oljebaronar drive å subsidiere på!
Slik får de god mjølk, lefse og skinke laga i Norge. Det må då vere i Ivar (han som vi er så glade i) si and?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.846
Sted
Torget vurderinger
0
Valentino skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Valentino skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Valentino skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Slik får de god mjølk, lefse og skinke laga i Norge. Det må då vere i Ivar (han som vi er så glade i) si and?
Mjølk er for kalvar. Lefsa vil vi lage sjølv, dykkar er for tjukk. Skinke bør lagast i andre land. Men and høyrest bra ut.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Audiophile-Arve skrev:
Komponenten skrev:

1. Vel, selvsagt kjenner eg disse symbolene du snakker om Oldboy, de har eg jo på mp3-spilleren min og bl.a. Poenget mitt va at de e ikkje på cd-spilleren vår…. Trodde eg. Eg har i hvert fall aldri sett de. Men så gikk eg ned for å sjekke atter en gang, og når eg stikker nesen inn under hyllen på platespilleren, sånn at eg e sånn cirka 2 centimeter fra disse knappene, då kan eg faktisk skimte nokken slags symboler. Skulle du ha sett!! Jammen hadde ikkje luringene merket knappene likevel, med nesten usynlig skrift, i nesten samme farge så overflaten på spilleren, sånn at om du legger nesen på knappene så kan du faktisk skimte de.

2. Skulle vi ha gruppemøte Oddgeir? Søren og, det har ingen sagt til meg, e det sekretæren som har sviktet no igjen? :eek:

3. Vi får vel unnskylde, han feier de 100.… ( og vi e ikkje invitert…?!?!) :-[ :'(

4. Du får ha lykke te med festen Arve. E du begynt å skrive i Fidelity forresten? Registrerte at det var en nynorsk-Arve der denne gang, men det e kanskje flere av dokkar??
1. Myke på hjartet her...vanskeleg å trekkje ut essensen....
2. Det kan eg aldri tru.
3. De er sjølvsagt invitert, alle saman.
4. Takkar. Ja, det var meg denne gongen. Men det er nok nokre hundre av oss nynorskbrukande hififanatikarar som lyder namnet Arve...
1. Syns du?
Ok, eg kan klare meg uten manual, eg får heller ødelegge nokke mens eg finner ut kordan det virker, ingen andre har argumentert sterkt for manualer, vi dropper saken og går videre på listen.
Kor e han der ordstyreren? Vi kommer oss jo ikkje videre... :(

2.Ok, kommunikasjonsproblemer då sikkert.. 8)

3.Takker for det, men det kom litt seint. Hadde invitert nokken polakker på besøk, kunne jo ikkje akkurat stikke av heller då... Neste gang kanskje... :)

4.Kanskje vi burde kreve at 25% av stoffet i Fidelity skal være på nynorsk...? ::)

Topp Bunn