Medlemsanlegg: RoDa

R

RODA

Gjest
Hei

Siden vi ikke får en egen bildetrådavdeling fra Høvdingen, så slenger jeg inn en tråd her.  ;)

Synes det som svenskene har på hififorum.nu med egen avdeling for medlemmenes anlegg er fint, og fungerer bedre enn måten vi kan legge opp anleggsbilder her.

Siden vi har home.no, så kan jo alle ha en plass å legge ut bilder.
Derfor prøver jeg nå å starte en trend, og legger ut mitt enkle anlegg.
Kan hende høvdingen ser behovet hvis flere følger etter.  :D ;)
Holder ikke helt samme standard som det de brukte på siste lyttekveld i HAS..............Men det er gøy å spille musikk allikavæl  :)

Anlegget står på eget lytterom med alt annet enn danseplass.............
Det er 2,8m ganger 3,4m dvs ca 9,5kvm.

Siden rommet kun brukes av meg, står jeg fritt til å plassere anlegget hvor jeg vil.
Høyttalerne er trukket 1/3 av rommets lengde fra bakvegg, og 1/5 av rommets bredde fra sidevegg.
(Oddetall er bra!)

Stolen er en god halvmeter ut fra bakvegg.

Jeg har vegg-til-vegg teppe (kjempetweak) og tepper på førsterefleksjonene på sidevegger og bakvegg.
Dette gir tilstrekkelig demping av rommet, uten at det blir for "dødt".

Strømkablene er "LMC"-kabler, og signalkablene er Dikemark.

Nei, nå får det være nok prat, og mer bilder  ;D

Her et bilde av det aller første anlegget (etter B&O-perioden) i rommet:

Marantz CD-4000 --> TaraLabs Prism500i --> NAD C370 --> TaraLabs Omni --> B&W DM602s3

Så over til dagens ferske bilder:

Alt må jo ha en start, og dette "eventyret" starter i veggen.

Som det vises er det tre komponenter som behøver strøm i anlegget.
"Bukkene" under kablene er gummimellanlegg fra Biltema, med et lag "flygummi" oppå  ;) ;D
Vi tar turen til den første på veien mot musikken.
Den veier 9 kilo, og har fått gleden av å gjøre om 0'ere og 1'ere til analoge musikk-signaler......

"it's a SONY"

Og modellen er (fra 2001) CDP-

Et bilde til:

Og enda et:

Et bilde rett forfra:

Strømmen inn er som sagt via LMC-kabel, og også her har jeg fått plass til en bukk og litt gummi.  :)
(Har faktisk en misjon, og det er å gjøre at kabelen ikke "sægger" i innfestingen.)

Signalkabelen er den berømte DIKEMARKEN  og her bruker jeg den faste utgangen siden jeg har preamp.

Kommer snart med neste del, men må i butikken før den stenger...........

R

RODA

Gjest
Jadda, jadda.
Fint å bo rett ved Rema1000 ;D

Sonyen har flygummi under beina, og fått NETTBRØNN påmontert.
I ettertid har den også fått noe mer asfaltplater enn originalt.
(Flygummi er ikke så ulikt materialet man finner i musmatter, så det er nok også "brukanes". Prøv bare å få til at komponenten blir "flytende" og ikke presser gummien flat).

Følger vi nettkabel nummer to, så kommer vi til denne:

Det er den revolusjonerende RODAMINATOR veggvorte-til-nettbønn-adapteren.

Fra en annen vinkel:

Dette forsyner igjen en MEGET liten tass med 12v AC
Som dere ser, så hviler også han på en bit flygummi ;)

Som de fleste har oppdaget, så er det en Embla PreOne, sen førstegenerasjon.
De små brune kondiser var borte da den var ny, og jeg har fjernet en IC etter tips fra Helgesen.
I tillegg har den ikke lengre plast på kondensatorene sine. Ledningen fra veggvorta er kortet inn, og loddet rett på kontaktene inni preampen.

Jeg har også gjort et "Harry-tweak", nemlig solfilm ;D
Synes diodene lyste for sterkt, så jeg la et lag film bak plexi-platen i front.

royervin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.12.2005
Antall liker
2
Utrolig flotte bilder, RoDa.

Håper jeg får en mulighet til å lytte til anlegget også. Ikke minst siden mine egne inntrykk av Embla Pre One ikke er av de aller beste.

Harry-solfilm har dere vel nok av i Østfold, vil jeg tro ;D

Roy

R

RODA

Gjest
2 deler unnagjort, bare 2 igjen.......

Hvis vi følger nettkabel nr 3, den uten strømpe (hadde ikke mer igjen.... :-[ )

Så kommer vi til en velkjent norsk konstruksjon.

Det er en Doxa 70B fra ca 1995.
Kraftig kar til å være 70-watter.
2 stk 650VA trafoer og 19 kilo burde tyde på at det ikke er juksewatt i alle fall :D

Vi trekker oss litt ut, og får se hele den lange slanke kroppen

Doxa'en er original, bortsett fra nettkabelen som er festet rett på kontaktene (ikke nettbrønn),

Da er det bare den viktigste delen igjen.
Hvis vi følger denne kabelen, som forresten er den velkjente EKKJ ........

...... til enden, så finner vi dette:

Ett sett Biltema-terminaler og en bassrefleksport?
Den andre siden viser navnet, som er velkjent i Sverige.

Vi trekker oss litt ut, og avslører de sedvanlige 6,5 tommer pluss 1 toms diskant.

Jada, det er såklart mine godt likte HFLS-1.
Min BYGGETRÅD , og ARTIKKELEN som beskriver høyttaleren.

Et portrettbilde:

Høyttalerne står på DIY-STATIVER med eik topp- og bunnplater og sandfyllte sponplatesøyler imellom.
28 kg pr stk........

Hele "ekvipasjen", drøye 40 kg pr side.

R

RODA

Gjest
royervin skrev:
Utrolig flotte bilder, RoDa.
Takker!!
Det betyr litt når det kommer fra en god fotograf som deg.  :)

Håper jeg får en mulighet til å lytte til anlegget også. Ikke minst siden mine egne inntrykk av Embla Pre One ikke er av de aller beste.
Klart! Så lenge du ikke har for høye forhåpninger, og jeg får lov til å være "gutten i Røyken" engang  ;) ;D

Harry-solfilm har dere vel nok av i Østfold, vil jeg tro  ;D
Jada, Biltema er jo rett i nærheten. Om det skulle knipe, så har de heeelt sikkert noe til overs i Halden.  ;D

Roy

R

RODA

Gjest
Da er jeg i mål med komponentene i anlegget mitt.
Avslutter med noen helhets-bilder:

Hele racket (btw TNT Flexy-table)

Venstre høyttaler og racket

Hele sulamitten

Siste bilde, hele sulamitten sett fra døråpningen:

Synes selv det er DRITARTIG når andre legger ut slike tråder, og håper noen av dere fant dette OK.

Oppfordring til alle sammen:
Kom igjen! Legg ut bildetråd med DITT anlegg!! :)

Nettbrum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.10.2004
Antall liker
0
Knallbra RoDa! Bra tiltak dette.
Artig og se hva andre har.
Mye bedre enn "Mitt anlegg" (hint til Høvdingen ;-) )

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Kjempbra RoDa. Er virkelig gøy å titte på andres oppsett. Får litt ideer og inspirasjon. Vannvittig bra bilder forresten:):):)

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
13.507
Sted
Ville vakre Våler kalles det.
Torget vurderinger
39
Jeg er kanskje ikke så imponert over de forskjellige komponentene dine, MEN jeg er direkte misunnelig på måten du har satt det hele opp, kabelhygiene, kabler etc, etc. Du har ikke lyst og ta en helg hjemme hos meg vel ............. vær så snill  :D :D :D. Slik jeg ser det er du et forbilde for hvordan ting skal gjøres.  

Wortexsurfer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.08.2004
Antall liker
0
Dette var gode greier, roda-skal se om jeg ikke har noen batterier til digitalkameraet liggende :)

royervin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.12.2005
Antall liker
2
royervin skrev:
Takker!!
Det betyr litt når det kommer fra en god fotograf som deg.  :)
Jeg er nok bedre med kulepenn enn kamera :-[

Klart! Så lenge du ikke har for høye forhåpninger, og jeg får lov til å være "gutten i Røyken" engang  ;) ;D
Selvfølgelig. Akkurat nå er det derimot liten vits å komme bortover. Riktignok har kona flytta inn, men hun holder på å pusse opp stua, og har revet ut alle ledningene og kontaktene, så det finnes ikke et eneste uttak til anlegget.

Jada, Biltema er jo rett i nærheten. Om det skulle knipe, så har de heeelt sikkert noe til overs i Halden.  ;D
Kanskje du burde pynte anlegget med noen terninger også. Festet under fronten på høyttalerne, så kan de henge foran stativene som pynt ;D

Roy

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Antall liker
298
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Jeg er nok bedre med kulepenn enn kamera  :-[

Kanskje du burde pynte anlegget med noen terninger også. Festet under fronten på høyttalerne, så kan de henge foran stativene som pynt  ;D

Roy
Rolf mente sikkert portrett fotograf ;D ;D

Sist gang jeg var i hans "hule" tror jeg jaggu jeg observerte en WONDERBAUM.. ;D ;D
Skal se om jeg ser den der i morgen, da er det tur til Moss på gang igjen. 8)

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Antall liker
298
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Jeg er kanskje ikke så imponert over de forskjellige komponentene dine, MEN jeg er direkte misunnelig på måten du har satt det hele opp, kabelhygiene, kabler etc, etc.  
Nei det er mulig dette anlegget ikke imponerer verken på utseendet eller pris, men det er nok mange der ute som har langt dyrere og flottere anlegg som er langt unna når det gjelder lyden. ;)
Det er vel den som teller. 8)
Har ikke Rudi La scala ? ser ikke bra ut de heller, men fy f.......... de spiller. ;D(skulle du gå drit lei de finèr-kassene:eek:, så er det bare å sende PM ;))

Flott tråd  :) :)

R

RODA

Gjest
Sist gang jeg var i hans "hule" tror jeg jaggu jeg observerte en WONDERBAUM.. ;D ;D
He-He
Henger der fortsatt, men ser den har unnsluppet bildene denne gang. ;D

R

RODA

Gjest
Hei igjen!

Takk for alle positive tilbakemeldinger!! :)

Ja, Rudi, jeg vet dette ikke er all verden av utstyr.
Heldigvis har jeg langt fremskredet korttidsminne når det gjelder lyd, og er derfor dårlig til å huske hvor bra det låter hos andre......... ;D

Men etter bildene på "mitt anlegg" å dømme, så er det masser av gode komponenter som lever i en mindre optimal virkelighet enn det mine gjør. ;)

Ja, jøss!! Klart jeg kan ta med Biltema-bukker og ordenssans på besøk! ;D
Hadde vært gøy å se (og høre) på samlingen din.

Dæven Roy! Kona pusser opp!?!
Ikke værst. :)

"Snublet" over noen flere bilder også. ;)

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
Fin tråd, flotte bilder og bra initiativ. Eneste som trekker ned RoDa, er den fæle blå vasen som følger hvert anlegg. ;D

R

RODA

Gjest
Fin tråd, flotte bilder og bra initiativ. Eneste som trekker ned RoDa, er den fæle blå vasen som følger hvert anlegg. ;D
He-He
Må jo ha noen holdepunkter her i livet :D
Bryllupsgave fra en god nabo ;)

Hadde den vært audiofil og hett "roomlens", så ville den nok blitt akseptert ;D ;D

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
He-He
Må jo ha noen holdepunkter her i livet  :D
Bryllupsgave fra en god nabo  ;)

Hadde den vært audiofil og hett "roomlens", så ville den nok blitt akseptert  ;D ;D
Tenkte det var enten arvegods eller en gave, synes du ikke det er rart at kona di vil ha den i hifirommet ditt og ikke i finstua ;D

R

RODA

Gjest
Tenkte det var enten arvegods eller en gave, synes du ikke det er rart at kona de vil ha den i hifirommet ditt og ikke i finstua ;D
Ok, da.....
Vet jeg er sær, har jo struktur på stativene mine ;)

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
Ok, da.....
Vet jeg er sær, har jo struktur på stativene mine  ;)
Tror det med strukturen ikke har noe med særhet, men med enkelhet å gjøre, ikke at du er enkel, men at det er enklere å få en bra finish med struktur. ;)

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
13.507
Sted
Torget vurderinger
39
Igjen har jeg tydlighvis formulert meg klomsete i og med at dere fokuserer på det som er minst viktig i det jeg skrev. Jeg mente IKKE at det var noe feil med/på komponent valget til RoDa, det forsøkte og si var at jeg er meget imponert over måten det hele er satt opp. Jeg innbiller meg at det bor en liten High-End spire i RoDa ;D 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
13.507
Sted
Torget vurderinger
39
Har ikke Rudi La scala ? ser ikke bra ut de heller, men fy f.......... de spiller. ;D(skulle du gå drit lei de finèr-kassene:eek:, så er det bare å sende PM ;))

Flott tråd  :) :)

Forøvrig kan jeg fortelle at La Scala er historie hjemme hos oss   :(......... men det som står her nå er et nært søsken ;) med mye bedre finish og omtrent samme lyd........... problemet nå om dagen er at det så smått har begynt og pipe litt i kona :p , vi har en liten leilighet og med La Scala, Belle, 2 sett ML'er og noen andre høytalere i hus så synes hun at det er på tide at jeg rydder opp litt, så nå har jeg begynt.............. skjønner jo egentlig det da når man må "åle" seg bort til veranda døra  ;D ;D

R

RODA

Gjest
Rudi, jeg forsto hva du mente ;)

Ser for meg at det kan være trangt hos deg.... ;D

det er alltid lov å legge ut bilder ;) :D

LuckyLuke

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.06.2002
Antall liker
0
Sted
Lillehammer
Fint med bilder... Ble litt nysgjerrig på "flygummi", hva er det, hvor kjøper du det, ca pris?

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Antall liker
4
flotte bilde roda det må jeg si. Artig å få se ordentlig hva andre pusler med når det gjelder vår hobby. Dessverre har jeg aldri hørt noen av komponentene. Men jeg er enda ung i dette gamet så det kommer vel.

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Roy: Litt OT, bygget du ut stua som du tenkte på før du nå satte kona til å pusse opp ? Bare lurer, da jeg vurderer det samme...

RoDa: Du har det så ryddig bak anlegget at jeg svetter når jeg tenker på hvor lite ryddig jeg har det bak mitt...

Fine bilder!

R

RODA

Gjest
Ble litt nysgjerrig på "flygummi", hva er det, hvor kjøper du det, ca pris?
Er ikke å få kjøpt, det jeg vet.
Fikk "en kvadrat" av en kamerat.

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Antall liker
3
Dette var saker! Tusen takk for fine bilder og bra initiativ, RoDa :) Ser ut til at jeg får 30 kvadrat lytterom i studenthybelen fra august av, så da kommer det nok noen bilder fra meg også ;D

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Antall liker
3
Hvor ble det av Rolf? ??? :eek: :'(

R

Rojoh

Gjest
Ble kanskje lei av "tonen" på forumet?

Synd igrunn. Han var en av de få som prøvde å holde liv i den kollektive DIY-ånden.

-Johan

royervin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.12.2005
Antall liker
2
Roy: Litt OT, bygget du ut stua som du tenkte på før du nå satte kona til å pusse opp ? Bare lurer, da jeg vurderer det samme...
Nei, vi bygde ikke ut stua i denne omgang, men kona er på gli i forhold til å ha spisestua på kjøkkenet. Dermed får jeg en hifi-krok og en hjemmekinokrok i stua.

Hun har til og med revet ut alt av elektriske ledninger, så det er bare å legge dedikert 16a-kurs når jeg kommer ;D

Roy

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Antall liker
3
Nei, var bare litt treg med å godkjenne nytt brukernavn ;)
Hoho, så mye drama for ingenting ::) Jaja, velkommen "tilbake"! :)

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Fin tråd Rolf,

Virkelig fint oppsett du har satt sammen.

Jeg startet med samme ryddighet. Det holdt helt til jeg tok frem platespilleren.......
Det er fortsatt ryddig, og uten kråkereir, men plutselig var det to stk nettkabler(drivverk og RIAA), og to stk signalkabler (tonearm og RIAA) til som man skulle forholde seg til.....

R

RID

Gjest
Hallo

Ikke meningen å lage oppstyr...... :-[
Tok lengre tid å få nytt brukernavn fra Høvdingen enn jeg trodde..... ;)

Takk for positive meldinger mens jeg var "borte" :)

yell

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.11.2003
Antall liker
0
Hallo

Ikke meningen å lage oppstyr...... :-[
Tok lengre tid å få nytt brukernavn fra Høvdingen enn jeg trodde..... ;)

Takk for positive meldinger mens jeg var "borte"  :)

Farlig å bare bli borte sånn! Meld alltid fra hvor du går!Blir fort litt oppstuss da, hvis man ikke gjør det. Men som en annen regel sier; det er ingen skam å snu! Welcome back! ;D

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.729
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Intr måte å presangtere systemet på... På denne måten forklare litt rundt hva man har gjort og hvorfor... Kanskje lage en presentasjon selv, så snart bachelor oppgaven er fullført :)

mvh

R

RID

Gjest
Litt mer kameralek på en sen lørdagskveld.  :)
NRK.no med konsert på pc'en er jo også fint i kveld.

Starter med et bilde til av ho søte lille Embla.

Resten av "fotoseansen" ble tilegnet SONY'en.

Den egner seg meget godt som foto-objekt, og smiler alltid velvillig  ;)

Først hadde den skuffen lukket.

Så fikk jeg den til å "åpne kjeften"
Her ser man "pucken" som legges oppå plata.
I midten er tappen som pucken tres nedpå.
Noen vil kanskje synes dette er tungvindt, men jeg synes det er en fin rutine ved innlegging av ny CD.

Det er også "idiotsikkert", da spilleren ikke starter om man glemmer å legge pucken på.
I motsetning til f.eks. EMC-1, som tar plata med på et "okseritt" om man glemmer det..... :D

Så fant jeg ut en ny funksjon på kameraet, nattbilder. (lang lukketid)
Satte kameraet i denne stillingen, og lukket skuffen midtveis i bildetakingen....litt spooky.....

Her er et bilde av displayet med av/på-knapp, hodetelefonuttak, line-out og hodetelefon volumjustering. Avspillingsmåte og tidsvisning.

Displayet har indexvisning, og det er mulig å definere egne index'er pr plate.
F.eks. Ved klassiske verker kan du gruppere sammen flere spor på CD'en til en index.

Denne lille tassen synes jeg er kuuul.
det er volum til variabel line-out på baksiden og hodetelf. foran.
Den er motorstyrt fra fjernkontrollen  ;D
Morsom å se pot'en bevege seg ved volumjustering.

Siste bildet viser høyresiden med de fleste betjeningsknappene.
- digitalfilter av forskjellige varianter. (9 forskjellige)
- clear-funksjon som lar deg (på 240 cd'er) velge bort låter på plata. F.eks om du aldri hører på spor nr 11 på "Amused to Death". Lær Sony'en dette, og det huskes hver gang cd'en puttes inn.
- skip-en er flyttet til hjulet på siden.
- repeat + + +

Vel det var alle bilder for i kveld.  :)

Topp Bunn