McIntosh - Turkise VU-metere - HiFiens svar på kitch

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.608
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Tipper den ser bedre ut "live" og at kanskje designet blir mye bedre så fort man blir vandt med det. Hva blir det neste, oppgradering av 2kw kanskje ?
    Får håpe at de ser enda bedre ut live. Jeg fikk inntrykk at de nå prøvde litt hardt å pynte på en allerede «perfekt» forsterker.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.049
    Antall liker
    21.972
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg syns den så tøff ut. Noe må de nesten forandre på når det kommer ny modell.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Er spent på lyden på de der :O. MC1.2KW var jo så ekstremt musikalske og behagelige... litt mer "snert" nå så.... Nye MA9000 virker jo å ha løfta MC lyd signaturen endel.
     

    abbath

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.09.2013
    Innlegg
    322
    Antall liker
    459
    Sted
    Fredrikstad
    The MC1.25KW Quad Balanced Power Amplifier is our newest and one of our most advanced amplifiers. Redesigned from top to bottom, it replaces the venerable MC1.2KW as our most powerful single chassis monoblock amplifier. A simple glance at this 158 pound (71.7 kg) amp is enough to convey its power and performance capabilities, but when you hear it – then you’ll truly understand what it can do.

    The MC1.25KW outputs 1,200 Watts of pure power into a single channel with a nearly imperceptible total harmonic distortion of 0.005%. This astonishing amount of power is fully available to 2, 4 or 8 Ohm speakers via our Autoformer™ technology. A pair of these amps can anchor a home audio system that can rival nearly any stereo system in the world.

    Updates and enhancements abound in the MC1.25KW. A 50% increase in filter capacity improves the performance of low end frequencies as well as increasing dynamic headroom. The top of the amp showcases an updated yet unmistakable McIntosh industrial design that will fit right in with current McIntosh products or those made decades ago. The audio Autoformer and power transformer remain located just behind the front panel but are now contained in new glass topped enclosures. In between them is new circular glasswork housing the amplifier’s name badge that is adorned with a decorative trim ring.

    The rear of the unit features 4 of our McIntosh Monogrammed Heatsinks™. Made from high quality materials with excellent thermal conductivity properties, these heatsinks are so efficient at dissipating heat that they warrant bearing the McIntosh “Mc” logo. They connect to advanced high current output transistors that eliminate thermal equilibrium lag time so that the first musical note played sounds just as good as songs played later in your listening session. The heatsinks are capped with handsome ventilation trim plates. These trim plates and the circular trim ring are made from aluminum and are finished to match the front panel handles. The AC receptacle has been repositioned to provide additional clearance so a wider assortment of power cords can more easily be used. All of this sits atop a polished stainless steel chassis which rests on 4 new redesigned feet that feature a chamfered edge. Other updates include an updated power transformer, heavier gauge internal wiring, upgraded circuit components, and the addition of our power management system that will turn the amp off after a set amount of time when no input signal has been detected.

    With all the changes and improvements made in the MC1.25KW, one thing that hasn’t changed is the large, fast responding 11” (27.9 cm) blue Watt meter that accurately shows the amp’s power output. Also unchanged is the signature black glass front panel with control knobs, illuminated logo, and aluminum end caps with handles. The front panel and meter have new direct LED backlighting for improved appearance and color accuracy.

    Other exclusive McIntosh features included in the MC1.25KW include:

    Power Guard® that monitors and adjusts the input signal at the speed of light and makes real time adjustments to prevent harsh sounding and potentially speaker damaging clipping
    Sentry Monitor™ - our fuse-less short-circuit protection circuit that disengages the output stage before current exceeds safe operating levels and then resets automatically when operating conditions return to normal
    Quad Balanced design that cancels virtually all noise and distortion that may have crept into the audio signal
    Power Control to send power on/off signals to other connected McIntosh components (such as CD Players, turntables, tuners​ and media streamers​) for easy system power up and shutdown
    Our patented Solid Cinch™ speaker binding posts that easily but securely attach the speaker cables​ to prevent them from coming loose and possibly causing a short; the binding posts are also gold-plated to prevent corrosion and ensure a quality signal is sent over your speaker cables
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    Kjære McIntoshere - kan man spørre om noe som for dere muligens høres teit ut?

    Ta eksempelvis "alt-i-ett-sikle-produktet" MA-9000, om byr på 300 watt - uansett impedanse! Jeg kan ikke fatte annet enn at den da byr på kun sine oppgitte 300 watt, til en høyttaler som befinner seg på 4 Ohm, der motstanden ER større (og dermed krever mer power) og hvor andre produsenter byr på 550 - 600 watt....

    OK, dere vil si trolig amerikanerne byr på mer "dreiemoment" i sine "kun" 300 watt - all over - kan jeg tenke meg... Eller?
    Både ja og nei. 4 ohm er mindre last en 8 ohm. Resultatet er at du må levere mer strøm for å omsette samme effekt. Ved å bruke autoformer eller trafo kan du matche utgangen på forsterkeren til høyttalerlasten.

    Om du f.eks går fra 8 ohm uttaket til 4 ohm uttaket reduserer du utgangsimpedansen og spenningen på utgangen. Da reduseres strømmen som leveres i 4 ohm til det som ellers ville blitt levert i 8 ohm. Resultatet er at effekten blir den samme på de to inngangene.

    De fleste normale høyttalere klarer seg med en forsterker som takler en halvvering i impedanse. Resultatet er at 8 ohm uttaket fungerer greit ned til ca 4 ohm, 4 ohm uttaket ned til ca 2 ohm osv. Legger man dette til grunn i designet så er det mye billigere å lage forsterkeren på denne måten, da utgangstrinnet ikke må klare å levere enorme strømmengder til lavimpedante laster. Du sparer også inn på størrelsen på kjøleribbene.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.608
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Abbath, hvis man leser beskrivelsen til mc1.25kw nøye så virker det ikke egentlig som det er mye de faktisk har endret på når det gjelder selv forsterkerkretsløpet - sikkert med god grunn.

    Dermed virker endringene i designet enda mer «nødvendige» for å skape en større illusjon av at dette er en nyhet. Det høres sikkert ut som om jeg er negativ her, det mener jeg altså ikke å være. McIntosh må også tjene penger. Plutselig en dag så finner jeg plass til noen store Mc’er igjen...
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.166
    Antall liker
    508
    Det skal dem i alle fall ha, produktene deres er fine å se på. Møtt produktene deres ved flere anledninger, men har ingen forhold til merket og har ingen formening hvordan de låter sammenlignet med konkurrerende produkter/produsenter. Man kan sette seg ned å lytte til hva som helst, uten å i ettertid kunne kommentere hvordan f.eks. låter. Så kan man oppsøke en annen butikk, høre et annet produkt/produsent og man er like langt der.

    Hadde vært spennende å kunne sammenligne produkter opp mot hverandre synes jeg, men det har man aldri anledning til. En gang jeg skulle handle meg forsterker var nok den eneste gang jeg har testet produsenter opp mot hverandre, den gang stod det om tre forsterkere i samme prisklasse og jeg lyttet til tre forskjellige opp mot hverandre før jeg kjøpte den ene av dem...

    Går man inn i en vilken som helst HiFi-butikk og lytter til et oppsett der så vet man ofte like lite når man går ut igjen som det man gjorde da man gikk inn synes jeg... Men hver gang jeg har møtt på mcintosh så har jeg tatt meg i å tenke at få matcher dem designmessig og utseendemessig. Om jeg hadde valgt deres produkter femfor andres, jeg aner ikke...
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.608
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Det skal dem i alle fall ha, produktene deres er fine å se på. Møtt produktene deres ved flere anledninger, men har ingen forhold til merket og har ingen formening hvordan de låter sammenlignet med konkurrerende produkter/produsenter. Man kan sette seg ned å lytte til hva som helst, uten å i ettertid kunne kommentere hvordan f.eks. låter. Så kan man oppsøke en annen butikk, høre et annet produkt/produsent og man er like langt der.

    Hadde vært spennende å kunne sammenligne produkter opp mot hverandre synes jeg, men det har man aldri anledning til. En gang jeg skulle handle meg forsterker var nok den eneste gang jeg har testet produsenter opp mot hverandre, den gang stod det om tre forsterkere i samme prisklasse og jeg lyttet til tre forskjellige opp mot hverandre før jeg kjøpte den ene av dem...

    Går man inn i en vilken som helst HiFi-butikk og lytter til et oppsett der så vet man ofte like lite når man går ut igjen som det man gjorde da man gikk inn synes jeg... Men hver gang jeg har møtt på mcintosh så har jeg tatt meg i å tenke at få matcher dem designmessig og utseendemessig. Om jeg hadde valgt deres produkter femfor andres, jeg aner ikke...
    Det jeg har elsket med McIntosh er den musikalske evnen til å spille musikk time etter time. Ved en rask A - B test er det ikke sikkert jeg hadde oppdaget den kvaliteten.
     

    Goggen8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Innlegg
    2.388
    Antall liker
    952
    Sted
    Oslo
    Hva er egentlig forskjellen på -900 og -000 seriene? Altså f.eks. 7900 og 8000 eller 8900 og 9000?
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.766
    Antall liker
    50.395
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Etter det jeg har lest meg frem til er 8/9000 2X300 wattere og 8/900 2X200 wattere. 7000 var vel 200 watt ?. Må lese litt til :)

    O
     

    Classichifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.10.2010
    Innlegg
    138
    Antall liker
    47
    Torget vurderinger
    2
    Hva er forskjellen på MC 601 og 1,2KW bortsett fra watt, er det en oppgradering lydmessig osv.?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    ^ Bør vel kunne anses som en helt grei ventetid, det der.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Hva er forskjellen på MC 601 og 1,2KW bortsett fra watt, er det en oppgradering lydmessig osv.?

    601 er en super amp. Hadde et par på lån og har hørt hvor bra den er. Nå endte jeg imidlertid opp med 1.2 kw fordi det var den jeg hadde lyst på. Lydmessig synes jeg de er ganske like. Spiller stort på alle måter.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.766
    Antall liker
    50.395
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    BD557A05-9368-4D0C-87A0-499108694DD9.jpg

    Noen små justeringer som gjorde noe positivt med lyden,fjernet bøylene og satt inn en RCA kabel. Blendet alle RCA innganger som ikke er i bruk,satt inn en ny nettkabel.
    Denne forsterkeren låter jo stort og flott på alt i fra Progrock til Jazzrock,blues,contry musikk. Kanskje ikke like High-End som Conrad Johnson men fy så tøft den spiller :)

    O
     

    TorsteinRS

    Medlem
    Ble medlem
    03.01.2015
    Innlegg
    11
    Antall liker
    3
    Sted
    Bergen
    Tenker å snart å melde meg innigjen i McIntosh gjengen. Har tidligere vært en meget godt fornøyd eier av MA2275.

    Mitt spørsmål til dere er:
    Jeg har fortiden 2 stk NAD m22 (effekt) og en Nad m12 (pre) som driver et par B&W 802DIA (D2)
    Hva får jeg mest lyd igjen for,

    A: selge både pre og effekt og kjøpe MA9000

    B: selge effekt og kjøpe MC452

    C:spekulasjoner i hva som blir "desemberslippet" til MC? Er det en ny effekt rundt 100k?

    Mvh
    Torstein
     

    fraiser

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2011
    Innlegg
    363
    Antall liker
    210
    Torget vurderinger
    10
    Jeg får melde meg inn igjen jeg også med ma7000 etter en runde med 275 ble det mcIntosh igjen.:)
    IMG_8459.jpg
    IMG_8407.jpg
     

    julius0377

    Medlem
    Ble medlem
    11.02.2010
    Innlegg
    41
    Antall liker
    67
    Sted
    Østlandet
    Hvilken forsterker

    Hei Mcintosh kjennere.

    Jeg har et par Marten Bird høyttalere, spec er:

    Frequency range: 25-100000 Hz ±3dB
    Power rating: 300 W
    Sensitivity: 89 dB / 2.83V
    Impedance: 6 ohm (4.7 min)
    Type: 3-way ported ( 26 Hz )
    Drive units: 2x9" ceramic sandwich, 7" ceramic 3/4" diamond
    Crossover frequency: Second order: 250, 3000 Hz

    Kilde er ROON med Oppo 205 som «endpoint». Denne har valget mellom digital ut (ren transport) XLR eller RCA.

    Hvis dere kan velge mellom:
    MC8900 på 2x200w med utskiftbar dac
    eller
    MC8000 på 2x300w med «fast» dac

    Hva ville dere valgt til mitt oppsett og hvorfor?

    Står foran forsterkerbytte og er interessert i råd, aldri hatt Mcintosh så synspunkter er velkommen.
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Grunnen til at jeg spør er at de tidligere mc jeg har hatt har spilt best på 8 ohm uttaket. MA9000 spiller meget bra på 4 ohm også. Var en tur innom OHC her om dagen hvor jeg tilfeldigvis møtte på en fra Neby. Jeg påpekte det ovennevnte og han bekreftete at dette var noe Mcintosh hadde jobbet masse med på den nye serien av forsterkere inkl 1,25kw. Men du kan helt sikkert bruke 8ohm uttaket på MA8000 og da er det jo kult med de ekstra kreftene. Jeg er sikker på at dacen er bedre på ma8900 da denne er quad balansert. Riia på min MA9000 er også meget bra. Begge spiller nok knallbra på høyttalerene dine.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn