McIntosh - Turkise VU-metere - HiFiens svar på kitch

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Lealaus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2013
    Innlegg
    126
    Antall liker
    63
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    9
    Skal hente en MB50 i morgen, blir spennende å se om den er så bra som Lyd & Bilde skriver...
     
    A

    ANM

    Gjest
    Er nok veldig enig med Rognlien der. Det er ofte grensesnittene som utgjør den største utfordring med rør. En balansegang mellom utgangskondensatorene og last er essensielt på forforsterker og utgangstrafoene på effekttrinnene er en kunst. Men den kunsten mestrer Mc beviselig, det vet du siden du eier 1.2kW, musicman.
     

    Lealaus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2013
    Innlegg
    126
    Antall liker
    63
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    9
    Finn en rør pre som banker Hegel'n, og jeg tar'n. :cool:

    Rør amper generellt, enten det er snakk om power eller pre, har en besnærende måte å formidle musikken på. Spesielt fra mellomtonen og oppover. Det jeg sliter med er bassen i disse da "fotavtrykket" gjerne blir i største laget og det begynner å flyte utover. Overdriver litt nå, men det er nå en gang slik jeg opplever det. I ett annet oppsett kan det stille seg annerledes og rør bare er greia. Som sagt, Mc transistor frister å prøve.
    Det du beskriver i bassområdet er ikke relatert til rørforsterkere som sådan. Du finner alle varianter også på det feltet. Derimot kan du ha vært uheldig med impedansmatch; det vil lett bli utflytende om forforsterkeren ikke klarer å drive effekttrinnet på skikkelig vis. Da mister den kontrollen, og det vil ende opp omlag på samme måte som en effektforsterker som mister styringen på høyttaleren. Så mest sannsynlig har du forsøkt å spille med rør forforsterkere som ikke har klart å kontrollere lasten du har lagt på dem.

    Mvh
    Håkon Rognlien

    Jeg kjører rør i pre og effekt og har aldri vært mer fornøyd!
    Bassen har aldri vært så tight og fin :)
    Tror folk må prøve litt selv og ikke bare anta etter hva jungeltelegrafen sier!
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Vi får være enige i at vi ikke blir enige mtp rør pre'er. Ikke dag og natt forskjell det er snakk om, men uansett hvilke rør pre jeg har testet er resultatet det samme.
     

    EndreV

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.01.2011
    Innlegg
    94
    Antall liker
    45
    Sted
    Hell
    Torget vurderinger
    2
    Kjøpte nettopp et par Rothwell attenuator 10db XLR av han han som selger på brukten han sender i morgen :) Skal sjekke siden til Mala også
    Med Rothwell på XLR kablene så ble susingen betydelig redusert. Nå må jeg legge øret inntil diskant/tweeter for å høre at det suser. Det må vel være innafor:confused:
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.575
    Antall liker
    1.311
    Sted
    Oslo
    Hei. Er MA6600 en god forsterker ? Har den den typiske mcintosh lyden?
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Hei. Er MA6600 en god forsterker ? Har den den typiske mcintosh lyden?
    Det er vel lillebroren til MA6900 så den tilhører den "gamle" litt rundere Mcintosh lyden. Har ikke hørt den men spiller helt sikkert nydelig. Fattern har MA6300, den har ikke autoformere men spiller helt nydelig.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.187
    Antall liker
    22.828
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Det spiller kanskje ingen rolle, men MA6600 er vel lillebroren til MA7000 og hører til generasjonen etter MA6900.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Kjøpte nettopp et par Rothwell attenuator 10db XLR av han han som selger på brukten han sender i morgen :) Skal sjekke siden til Mala også
    Med Rothwell på XLR kablene så ble susingen betydelig redusert. Nå må jeg legge øret inntil diskant/tweeter for å høre at det suser. Det må vel være innafor:confused:
    Godt å lese at du fikk bort mye av susingen(mulig jeg faktisk brukte 20db utgaven av Rothwell). Kjente meg fort igjen der ass, og folk som sier det ikke er noe stort problem hos dem, besitter som oftest høyttalre med følsomhet på 95 eller mindre, mens "vi" har/hadde 105 og 102 :p. Men du verden å Mcintosh leverer på Heritage serien (klipsch generelt også..). Syns ikke selve lydkvaliteten blir noe dårligere med Rothwell eller..
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.714
    Antall liker
    11.181
    Torget vurderinger
    2
    Vi får være enige i at vi ikke blir enige mtp rør pre'er. Ikke dag og natt forskjell det er snakk om, men uansett hvilke rør pre jeg har testet er resultatet det samme.
    Dersom du har testet alle med samme effekttrinn, er vel det kanskje helt naturlig. Så å si alle rør forforsterkere må se inn i høy impedans på effekttrinnet.

    Som nevnt: Det finnes alle varianter av lyd også fra rør forforsterkere. Det er et objektivt faktum, og ikke noe vi behøver å være enige om. Men kan den ikke kontrollere lasten den er koblet til, høres den bare døll ut, dessverre.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Joda, ser den. Men vi har vel alle hørt uttrykket "transistorbass", og det kommer nok ikke ut av ingenting. Det finnes sikkert unntak i gitte oppsett, men som oftest har transistoramper en tightere bass enn røramper. Unntak finnes sikkert, men har foreløpig ikke erfart dette selv.
     

    Lealaus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2013
    Innlegg
    126
    Antall liker
    63
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    9
    Joda, ser den. Men vi har vel alle hørt uttrykket "transistorbass", og det kommer nok ikke ut av ingenting. Det finnes sikkert unntak i gitte oppsett, men som oftest har transistoramper en tightere bass enn røramper. Unntak finnes sikkert, men har foreløpig ikke erfart dette selv.
    Noen som alltid må ha siste ordet!
    Tror alle har forstått at du er totalt imot rør, sikkert greit å la ballen dø:)
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Joda, ser den. Men vi har vel alle hørt uttrykket "transistorbass", og det kommer nok ikke ut av ingenting. Det finnes sikkert unntak i gitte oppsett, men som oftest har transistoramper en tightere bass enn røramper. Unntak finnes sikkert, men har foreløpig ikke erfart dette selv.
    Noen som alltid må ha siste ordet!
    Tror alle har forstått at du er totalt imot rør, sikkert greit å la ballen dø:)

    Rør er kjekke saker det. Heilt til det smeller.
     

    EndreV

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.01.2011
    Innlegg
    94
    Antall liker
    45
    Sted
    Hell
    Torget vurderinger
    2
    Kjøpte nettopp et par Rothwell attenuator 10db XLR av han han som selger på brukten han sender i morgen :) Skal sjekke siden til Mala også
    Med Rothwell på XLR kablene så ble susingen betydelig redusert. Nå må jeg legge øret inntil diskant/tweeter for å høre at det suser. Det må vel være innafor:confused:
    Godt å lese at du fikk bort mye av susingen(mulig jeg faktisk brukte 20db utgaven av Rothwell). Kjente meg fort igjen der ass, og folk som sier det ikke er noe stort problem hos dem, besitter som oftest høyttalre med følsomhet på 95 eller mindre, mens "vi" har/hadde 105 og 102 :p. Men du verden å Mcintosh leverer på Heritage serien (klipsch generelt også..). Syns ikke selve lydkvaliteten blir noe dårligere med Rothwell eller..
    Får se om jeg går til anskaffelse av 20db utgaven etterhvert men for nå så er jeg fornøyd, så takk for gode råd :) Neste steg blir vel å finne subwoofer(e) som matcher La Scala'ene men det får bli i en annen tråd :rolleyes:
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Var å lyttet til MA8000 på Olympica 3 i dag, låt flott etter mine ører. Spilte relativt høyt og da stod nålen å vippet mellom 30 og 300watt. Det jeg synes er litt rart er at jeg når jeg spiller tilsvarende høyt hjemme på Amati og ARC REF 75 er jeg nesten aldri i nærheten av 30 watt. Hva kan det komme av?
    Dette er ikke for å snakke ned Mcintosh, elsker både lyden og utseende.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Kan hende det har en sammenheng med at Mc sin metere er ekte wattmetere og ikke kun VU-metere. Du vet at lasten er langt fra lineær og kun lese av signalspenningen gir ingen god indikasjon på effektforbruket.
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Kan hende det har en sammenheng med at Mc sin metere er ekte wattmetere og ikke kun VU-metere. Du vet at lasten er langt fra lineær og kun lese av signalspenningen gir ingen god indikasjon på effektforbruket.
    Mye mulig dette er riktig men er ARC er jo ikke kjent som noen undermålere de heller. Tror du de watt meterene er feil?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Var å lyttet til MA8000 på Olympica 3 i dag, låt flott etter mine ører. Spilte relativt høyt og da stod nålen å vippet mellom 30 og 300watt. Det jeg synes er litt rart er at jeg når jeg spiller tilsvarende høyt hjemme på Amati og ARC REF 75 er jeg nesten aldri i nærheten av 30 watt. Hva kan det komme av?
    Dette er ikke for å snakke ned Mcintosh, elsker både lyden og utseende.
    Her er det mange faktorer som utgjør en forskjell: høyttalernes følsomhet, lytteavstand, hvor dempet rommet er, forskjell i hvor riktige watt-meterne er og forskjell i forvrengning i både høyttalere og forsterkere. Min erfaring med de mcintosh forsterkerne jeg har hatt er at jeg spiller høyere i målte dB enn på andre forsterkere uten at jeg har oppfattet det som "høyt". Jeg tror det er McIntosh forsterkernes ultralave forvrengning som er årsaken.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Kan hende det har en sammenheng med at Mc sin metere er ekte wattmetere og ikke kun VU-metere. Du vet at lasten er langt fra lineær og kun lese av signalspenningen gir ingen god indikasjon på effektforbruket.
    Mye mulig dette er riktig men er ARC er jo ikke kjent som noen undermålere de heller. Tror du de watt meterene er feil?
    Tror du griper etter halmstrå. Les brukermanualen til ref 75 og MA8000. Hvem av de har oppgitt spec på meterne?
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Kan hende det har en sammenheng med at Mc sin metere er ekte wattmetere og ikke kun VU-metere. Du vet at lasten er langt fra lineær og kun lese av signalspenningen gir ingen god indikasjon på effektforbruket.
    Mye mulig dette er riktig men er ARC er jo ikke kjent som noen undermålere de heller. Tror du de watt meterene er feil?
    Tror du griper etter halmstrå. Les brukermanualen til ref 75 og MA8000. Hvem av de har oppgitt spec på meterne?
    Veiver egentlig i blinde, bare brukt ørene:) Er ikke umulig det Kalle Klovn sier om forvrengning er årsaken.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Med mindre du tester det på oppsettet hjemme er alt mulig. Bare si at rør eller ikke, 75 er en pusling sammenlignet med MA8000 og det du mest sannsynlig opplever hjemme er kompresjon og mangel på headroom. IMO

    Med pusling mener jeg kun effektmessig og påstår ikke at 75 er dårlig.:)
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Har fortsatt ikke landet helt enda, er det noen her som har levd med MA8000 som kan dele sin betraktninger om denne sexy forsterkeren?
     

    Påsan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    265
    Antall liker
    311
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    21
    Har fortsatt ikke landet helt enda, er det noen her som har levd med MA8000 som kan dele sin betraktninger om denne sexy forsterkeren?
    Kort fortalt er det mitt enkleste HiFi-forhold. Den er vakker, gjør som den blir fortalt uten å mukke og trekker det meste av normale høyttalere med tilstrekkelig driv.
    Den innebygde DAC og Riaa vet jeg jeg lite om da jeg knapt har brukt det.
    Men som ren integrert forsterker er den fabelaktig etter min mening, og får du tak i en til under 60k burde det være en no-brainer. Lydkvaliteten oppfattes som (min mening) merkbart bedre enn MA7000 på de fleste parametere, dog noe rundere i kantene enn mitt tidligere sett med Musical Innovation MI23 pre og MI17 klasse A monoblokker. De er nok en del hakk hvassere på ren skjær lydkvalitet, men eiergleden i MA8000 er second to none for min del. Plug and play, ingen problemer, god lyd, akseptert av kjerringa = suksesskriterier innfridd.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.780
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Fått "infulensa" Kalle Klovn?:confused:
    Det frister altså med en løsning med MX160 slik at jeg kan kjøre multikanal med RoomPerfect.
    Ja det er jo drømmen det , men fyttigrisen for en pris på MX160 ...:(
    Selv sikler jeg på MX122 , men også den er dyr synes jeg , og særlig mtp. hvor fort utdaterte slike prosessorer blir ...
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Hadde jeg fått solgt et par av forsterkerne jeg har på finn.no ville jeg handlet umiddelbart. Dette er effektrin for livet. ARC på rør og MC på transistor hadde vært noe. Eneste " utroskapen" fra World of Mcintosh da hadde vært Wilson høyttalerne mine.
     

    Outport

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2014
    Innlegg
    233
    Antall liker
    39
    Mcintosh Townhouse sier han som har filma denne lille youtube videoen. Ja, det er visst i Manhatten. Kul video. Synd den ikke er lenger og viser alle etasjer og utstyr. Sonus Faber lansering. Søkte på Guarneri homage Tradition for morro skyld. https://www.youtube.com/watch?v=kztAXqCddS8
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn