McIntosh - Turkise VU-metere - HiFiens svar på kitch

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • EndreV

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.01.2011
    Innlegg
    94
    Antall liker
    45
    Sted
    Hell
    Torget vurderinger
    2
    Hei,

    Jeg har en MC402 og kjøpte i høst en MF M6 pre. Når jeg koblet opp denne så fikk jeg utrolig mye/høy bakgrunnsstøy. Støyen er konstant, uavhengig om lydkilder er koblet til og volumnivå. Etter en dialog med Olav hos Audiocompaniet ble M6 pre sendt til de for kontroll. De var litt vage med å at de hørte noe si om de hørte noe unormalt eller ikke, men tilslutt skiftet de vist nok noen komponenter i strømforsyningen. (Den var hos AC i snaue 4 mnd før de fikk solma seg til å sende den tilbake, men det er en annen historie) Fikk den tilbake her om dagen. Det er fortsatt unormalt mye støy etter min mening. Olav hos AC sier at hvis det fortsatt er støy så er det dårlig matching mellom M6 pre og MC402, og ikke noe galt med M6 pre. Noen som har vært borti slik "dårlig matching" før?

    EndreV
     

    EndreV

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.01.2011
    Innlegg
    94
    Antall liker
    45
    Sted
    Hell
    Torget vurderinger
    2
    Hva slags støy? Brum, hiss, sakte pulserende?
    Det er sus/hiss. Høres ikke når man spiller musikk men høres ved oppstart, mellom sanger og mute. Meget irriterende
     
    A

    ANM

    Gjest
    Vel, om dette hisset ikke er til stedet uten M6 ligger nok ikke problemet i Mc alene. Har null innsikt i MFs kretser, men om den er dc koblet med dc servo kunne du kanskje opplevd en skrapende lyd. Kan kanskje være en eller annen oscillering som oppstår mellom utgang og inngang dem imellom. Prøvd både XLR og RCA?
     

    EndreV

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.01.2011
    Innlegg
    94
    Antall liker
    45
    Sted
    Hell
    Torget vurderinger
    2
    Vel, om dette hisset ikke er til stedet uten M6 ligger nok ikke problemet i Mc alene. Har null innsikt i MFs kretser, men om den er dc koblet med dc servo kunne du kanskje opplevd en skrapende lyd. Kan kanskje være en eller annen oscillering som oppstår mellom utgang og inngang dem imellom. Prøvd både XLR og RCA?
    Det er samme støy både med XLR og RCA. Det er dønn stille når jeg kobler T+A DAC8 dirkete på MC402. Har heldigvis en avtale om at jeg kan få sende tilbake M6 pre til han jeg kjøpte den av om jeg ikke finner ut at det.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Tror ikke helt på mismatch for å være ærlig, M6 har nesten lik impedanse som Mcs egne preamper og en gain på 20dB om jeg regnet riktig. At støyen opptrer med både med XLR og RCA utelukker imo en eller annen oscillasjon. Hvem vet. Bytt skiten!;D
     

    EndreV

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.01.2011
    Innlegg
    94
    Antall liker
    45
    Sted
    Hell
    Torget vurderinger
    2
    Tror ikke helt på mismatch for å være ærlig, M6 har nesten lik impedanse som Mcs egne preamper og en gain på 20dB om jeg regnet riktig. At støyen opptrer med både med XLR og RCA utelukker imo en eller annen oscillasjon. Hvem vet. Bytt skiten!;D
    Ja ikke vet jeg. av det jeg har klart å lest meg fram til så klarer ikke jeg å se at det skal være så ille "mismatch". Blir nok slik at jeg sender den tilbake over helga. Skal teste med en MF M6 500i først for å se om vi får samme støyen med den.

    Takker for svar ANM! :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Hva slags støy? Brum, hiss, sakte pulserende?
    Det er sus/hiss. Høres ikke når man spiller musikk men høres ved oppstart, mellom sanger og mute. Meget irriterende
    Du har jo lascala.. Jeg måtte ha dempe ledd mellom pre og effekt på mitt oppsett: mcintosh c48 og mc1.2kW på Cornwall. Overraskende mye sus faktisk. Null sus med Yamaha surround reciver preout til mc1.2kW... Men så har Yamaha veldig lav gain og volt ut av RCA kontaktene på den recivere jeg hadde. C48 hadde heller ikke nevneverdig sus når den var koblet til en karan ksa400.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    En ting til . Bw cm9 hadde ikke noe unormal høy sus på MC oppsettet uten dempeledd...
     

    EndreV

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.01.2011
    Innlegg
    94
    Antall liker
    45
    Sted
    Hell
    Torget vurderinger
    2
    Hva slags støy? Brum, hiss, sakte pulserende?
    Det er sus/hiss. Høres ikke når man spiller musikk men høres ved oppstart, mellom sanger og mute. Meget irriterende
    Du har jo lascala.. Jeg måtte ha dempe ledd mellom pre og effekt på mitt oppsett: mcintosh c48 og mc1.2kW på Cornwall. Overraskende mye sus faktisk. Null sus med Yamaha surround reciver preout til mc1.2kW... Men så har Yamaha veldig lav gain og volt ut av RCA kontaktene på den recivere jeg hadde. C48 hadde heller ikke nevneverdig sus når den var koblet til en karan ksa400.
    Ble også testet med Klipsch Chorus II, fikk tilnærmet samme støy/sus der. For utenom sus mellom låtene så spiller dette oppsettet jo fantastisk bra, så kanskje dempeledd er løsningen ja?
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Ligger et sett på brukten nå av typen: Rothwell attenuator 10db XLR, så si samme som jeg har liggende, men jeg selger ikke mine, kjekt å ha, og importøren har lagt inn årene :(.
     

    EndreV

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.01.2011
    Innlegg
    94
    Antall liker
    45
    Sted
    Hell
    Torget vurderinger
    2
    Kjøpte nettopp et par Rothwell attenuator 10db XLR av han han som selger på brukten han sender i morgen :) Skal sjekke siden til Mala også
     
    A

    ANM

    Gjest
    Jepp, når båten lekker tett det med Norgesplaster og ro videre. :) Folk får selvfølgelig gjøre som de vil.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.197
    Antall liker
    22.866
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har "null" sus med C50 og MC252 på Chorus II i stuen i alle fall...

    Jeg har et spørsmål vedrørende C50/2500 hvis noen kan hjelpe meg. De har 3 stk. rca/xlr utganger som er merket med Main, 1 og 2. Er det noen forskjell på disse? Jeg har bare brukt Main uten å tenke så mye mer på det og det står i grunnen ingen ting om dette i bruksanvisningen.
     

    Lealaus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2013
    Innlegg
    126
    Antall liker
    63
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    9
    Jeg har "null" sus med C50 og MC252 på Chorus II i stuen i alle fall...

    Jeg har et spørsmål vedrørende C50/2500 hvis noen kan hjelpe meg. De har 3 stk. rca/xlr utganger som er merket med Main, 1 og 2. Er det noen forskjell på disse? Jeg har bare brukt Main uten å tenke så mye mer på det og det står i grunnen ingen ting om dette i bruksanvisningen.
    Er ikke forskjell bortsett fra at utgang 1 og 2 må aktiveres i front til høyre for mute knappen hvor det står output 1 - 2
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Jeg har "null" sus med C50 og MC252 på Chorus II i stuen i alle fall...

    Jeg har et spørsmål vedrørende C50/2500 hvis noen kan hjelpe meg. De har 3 stk. rca/xlr utganger som er merket med Main, 1 og 2. Er det noen forskjell på disse? Jeg har bare brukt Main uten å tenke så mye mer på det og det står i grunnen ingen ting om dette i bruksanvisningen.
    Kan være at din Mc252 har inngangsfølsomhet på 1.6 vs 2.5/5(RCA/XLR) på MC1.2kw.
     

    consen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2006
    Innlegg
    386
    Antall liker
    61
    Sted
    STORD
    Kan noen her inn hjulpet meg med om en Audio Research LS 27 rørpre kunne passet sammen med mc452 eller mc 601? Tenker da på om de ville drevet effektrinnet tilfredstillende. Kan ikke dette med ohm osv.
    Audio Research LS 27
    OUTPUT IMPEDANCE

    700 ohms Balanced, 350 ohms SE Main (2). 20K ohms minimum load and 2000pF maximum capacitance. Outputs (3): 2 Main, 1 Main, 1 Record (XLR and RCA connectors).
    http://www.audioresearch.com/en-us/products/preamplifiers/ls27

    Inngangsmotstand i McIntosh.
    Input Impedance

    22,000 ohms Balanced
    22,000 ohms Unbalanced

    Her ser vi at motstanden som belaster LS27 ikke må være under 20 000 ohm.
    Dette går såvidt siden MC601 og MC452 er på 22 000 ohm.

    Om kravet til kapasitiv last på 2 nano Farad er oppfylt er ikke godt å si.
    LS27 må ikke se inn i en kondensator som er større enn 2 nF.
    Og McIntosh sier ikke hva inngangen deres er kapasitivt.

    Om en ikke overholder dette kravet, kan LS27 gå i selvsving og oscillere.
    Da lager den en hyletone. Dette er ofte på en frekvens over det hørbare.
    Men det belaster diskantelementet i høyttaleren som kan bli sprengt.

    Jeg anser det ikke helt trygt å kople LS27 til MC601.
    En kommer nær grenseverdier her.

    Rør-forforsterkere egner seg bedre til å drive rør effekttrinn.
    Rør-effekttrinn har ofte 100 000 ohm i inngangsmotstand men omtrent ingen kondensatorbelastning og en har da god margin.

    Denne sammenkoplingen kan godt gå bra.
    Men jeg tør ikke gi deg en garanti på det.

     
    A

    ANM

    Gjest
    Er ved nærmere ettersyn tilbøyelig til å være enig med consen. En annen ting er at de tilsynelatende legger opp til at McIntosh best skal trives med McIntosh.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.639
    Antall liker
    3.250
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Har kjørt et par tester for å sjekke om det er sus hos meg. Satte volumet på 50 - det gir normalt peaker i lytteposisjonen på 110-115dB ved avspilling av musikk. Hos meg går signalet fra C48, via MEN220 og til MC1.2kw plus Adyton Imagic 2.0 samt aktive subber. Ved valg av linjeinngang med spiller påslått hører jeg først sus når jeg kommer 1m fra høyttalerne. Ved påslått Rega Ios mc Riaa så hører jeg sus i lytteposisjonen, men ikke mye. Det er for lvrig en særdeles stille Riaa. Kort oppsummert så er ikke dette noe problem hos meg.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Var ikke noe nevneverdig sus på cm9 hos meg heller. :). Dem ere vel også ca 94db/1w
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.197
    Antall liker
    22.866
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har "null" sus med C50 og MC252 på Chorus II i stuen i alle fall...

    Jeg har et spørsmål vedrørende C50/2500 hvis noen kan hjelpe meg. De har 3 stk. rca/xlr utganger som er merket med Main, 1 og 2. Er det noen forskjell på disse? Jeg har bare brukt Main uten å tenke så mye mer på det og det står i grunnen ingen ting om dette i bruksanvisningen.
    Er ikke forskjell bortsett fra at utgang 1 og 2 må aktiveres i front til høyre for mute knappen hvor det står output 1 - 2
    Ok, det var det jeg regnet med. Takker for svar.
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Kan noen her inn hjulpet meg med om en Audio Research LS 27 rørpre kunne passet sammen med mc452 eller mc 601? Tenker da på om de ville drevet effektrinnet tilfredstillende. Kan ikke dette med ohm osv.
    Audio Research LS 27
    OUTPUT IMPEDANCE

    700 ohms Balanced, 350 ohms SE Main (2). 20K ohms minimum load and 2000pF maximum capacitance. Outputs (3): 2 Main, 1 Main, 1 Record (XLR and RCA connectors).
    http://www.audioresearch.com/en-us/products/preamplifiers/ls27

    Inngangsmotstand i McIntosh.
    Input Impedance

    22,000 ohms Balanced
    22,000 ohms Unbalanced

    Her ser vi at motstanden som belaster LS27 ikke må være under 20 000 ohm.
    Dette går såvidt siden MC601 og MC452 er på 22 000 ohm.

    Om kravet til kapasitiv last på 2 nano Farad er oppfylt er ikke godt å si.
    LS27 må ikke se inn i en kondensator som er større enn 2 nF.
    Og McIntosh sier ikke hva inngangen deres er kapasitivt.

    Om en ikke overholder dette kravet, kan LS27 gå i selvsving og oscillere.
    Da lager den en hyletone. Dette er ofte på en frekvens over det hørbare.
    Men det belaster diskantelementet i høyttaleren som kan bli sprengt.

    Jeg anser det ikke helt trygt å kople LS27 til MC601.
    En kommer nær grenseverdier her.

    Rør-forforsterkere egner seg bedre til å drive rør effekttrinn.
    Rør-effekttrinn har ofte 100 000 ohm i inngangsmotstand men omtrent ingen kondensatorbelastning og en har da god margin.

    Denne sammenkoplingen kan godt gå bra.
    Men jeg tør ikke gi deg en garanti på det.

    Takk for et meget godt svar selvom det ikke var det jeg ville ha ;-) Har testet en del forsterkere nå og kommet til at jeg må ha en Mcintosh i hus igjen i tillegg til ARC som virkelig spiller som er drøm. Luxman var også meget bra da. Klasse D er imponerende i starten men lytteøktene blir mye kortere.
    Trenger en Mac som kan drive både Sonus Faber Amati Futura og Wilson Sabrina. Hadde vært fint om en MA8000 hadde holdt.Da den er relativt enkel å plassere. Alternativet er c47 demobrukt fra Soundgarden og vente på at mc601 dukker opp på brukten.

    Hva sier folket og hvordan er klangen og trykket i MA8000?
     
    A

    ANM

    Gjest
    C47 er en strålende forforsterker hvor både dac og RIAA holder høyt nivå. Prøvde MA8000 en ukes tid før jeg valgte komboen jeg nå har. Eneste grunn til at den ikke ble aktuell er at den ikke ga meg ønsket effektløft i forhold til det jeg hadde og at RIAA, tross bedre specs en C47, ikke leverte varene i forhold til støygulv. DACen er også en eldre generasjon enn C47, om den slags er viktig.

    Apropos LS27 mot MC601 synes jeg kanskje consen svartmaler det litt, om AR er seriøse og presise med spec. 22k er ingen tung last generelt og dette med kapasitansen ville jeg nok oversett om ikke du skulle drifte rør eller mosfet med 10m kabel. Men klart, minste hint om potensielt mislykket resultat skremmer uansett.:)
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    C47 er en strålende forforsterker hvor både dac og RIAA holder høyt nivå. Prøvde MA8000 en ukes tid før jeg valgte komboen jeg nå har. Eneste grunn til at den ikke ble aktuell er at den ikke ga meg ønsket effektløft i forhold til det jeg hadde og at RIAA, tross bedre specs en C47, ikke leverte varene i forhold til støygulv. DACen er også en eldre generasjon enn C47, om den slags er viktig.

    Apropos LS27 mot MC601 synes jeg kanskje consen svartmaler det litt, om AR er seriøse og presise med spec. 22k er ingen tung last generelt og dette med kapasitansen ville jeg nok oversett om ikke du skulle drifte rør eller mosfet med 10m kabel. Men klart, minste hint om potensielt mislykket resultat skremmer uansett.:)
    Det som er viktig er at det er nok strøm til at bassen blir god på lavt volum. Virker som Amatiene virkelig krever sin forsterker. Litt rart at jeg skulle finne det i en ARC REF 75 SE men den klarer det altså. Er egentlig styrete med rør så det hadde vært fint med en transistor sak jeg kunne byttet litt på med. Har trua på c47 jeg også, liker virkelig at dacen er bra, vil egentlig ha så få bokser som mulig.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Har testet flere preamper i den dyre enden og har endt opp med Hegel P-30. Ingen var i nærheten av bassen som P-30 formidler med stålkontroll. Vil fraråde rør-pre hvis en er ute etter tight og dynamisk bass i kombinasjon med Mc sine amper da disse har en såpass feit lyd i utgangspunktet.

    For ordens skyld må det nævnes at ikke en eneste Mc pre har vært innom mitt oppsett. Mulig det er en god match, men basert på erfaringer med rør- pre'er generellt tviler jeg på om det er noen vits i å dra en Mc pre i hus.

    Ikke meningen å banne i kirka, har jo MC 1.2 KW og er storfornøyd.
     
    Sist redigert:
    A

    ANM

    Gjest
    For ordens skyld må det nævnes at ikke en eneste Mc pre har vært innom mitt oppsett. Mulig det er en god match, men basert på erfaringer med rør- pre'er generellt tviler jeg på om det er noen vits i å dra en Mc pre i hus.
    Denne forsto jeg rett og slett ikke? Om du ikke liker rørpre så dropper du vel rørpre. C47-48-50-52 er jo transistorerte.
     

    abbath

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.09.2013
    Innlegg
    322
    Antall liker
    462
    Sted
    Fredrikstad
    Har testet flere preamper i den dyre enden og har endt opp med Hegel P-30. Ingen var i nærheten av bassen som P-30 formidler med stålkontroll. Vil fraråde rør-pre hvis en er ute etter tight og dynamisk bass i kombinasjon med Mc sine amper da disse har en såpass feit lyd i utgangspunktet.

    For ordens skyld må det nævnes at ikke en eneste Mc pre har vært innom mitt oppsett. Mulig det er en god match, men basert på erfaringer med rør- pre'er generellt tviler jeg på om det er noen vits i å dra en Mc pre i hus.

    Ikke meningen å banne i kirka, har jo MC 1.2 KW og er storfornøyd.
    Er ikke helt enig i dette. Med c2600 har aldri bassen vært strammere og lyden mer dynamisk i detta huset vertfall. Uansett volum kommer bassen meget bra frem og er stram og fin. Har dog ikke prøvd p-30 da:rolleyes:
     

    Outport

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2014
    Innlegg
    233
    Antall liker
    39
    Vil legge på bordet ett par antagelser. Hvis man bruker EQ i C47 eller C52
    fortrinnsvis i bassen. Er det best å være tålmodig og spare til C52. Fordi C52 kan justere bassen fra 50hz og 100hz. Fks. 50hz på ca. klokka 10min ov over hel og 100hz ca. 6 eller 7min over hel. Altså ett mellomrom som ikke blir brukt mellom 50hz og 100hz. Dette gir en mer nøyaktig bass etter lydsmak og godlyd rent teknisk riktig. Hvis man liker å bruke bassen i EQ. Forskjellig instilling fra rom til rom

    MA8000 er for svak til å drive gulvstående høyttalere til over 150000 gjetter jeg. Altså
    drive høyttalerne til sitt maksimale på høytt og lavt volum. Fortrinnsvis høytt volum.
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Vet ikke om det er noe i det, men de forsterkerene jeg har hatt som klarer å gjengi en god bassgjengivelse på lavt volum har ikke hatt høy tomgangstrøm.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    For ordens skyld må det nævnes at ikke en eneste Mc pre har vært innom mitt oppsett. Mulig det er en god match, men basert på erfaringer med rør- pre'er generellt tviler jeg på om det er noen vits i å dra en Mc pre i hus.
    Denne forsto jeg rett og slett ikke? Om du ikke liker rørpre så dropper du vel rørpre. C47-48-50-52 er jo transistorerte.


    My bad, mente Mc sine med rør. De transistorbaserte står på min shortlist for utprøving, men er foreløpig så fornøyd at det blir nok ikke med det første.
     

    consen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2006
    Innlegg
    386
    Antall liker
    61
    Sted
    STORD
    Kan noen her inn hjulpet meg med om en Audio Research LS 27 rørpre kunne passet sammen med mc452 eller mc 601? Tenker da på om de ville drevet effektrinnet tilfredstillende. Kan ikke dette med ohm osv.
    Audio Research LS 27
    OUTPUT IMPEDANCE

    700 ohms Balanced, 350 ohms SE Main (2). 20K ohms minimum load and 2000pF maximum capacitance. Outputs (3): 2 Main, 1 Main, 1 Record (XLR and RCA connectors).
    http://www.audioresearch.com/en-us/products/preamplifiers/ls27

    Inngangsmotstand i McIntosh.
    Input Impedance

    22,000 ohms Balanced
    22,000 ohms Unbalanced

    Her ser vi at motstanden som belaster LS27 ikke må være under 20 000 ohm.
    Dette går såvidt siden MC601 og MC452 er på 22 000 ohm.

    Om kravet til kapasitiv last på 2 nano Farad er oppfylt er ikke godt å si.
    LS27 må ikke se inn i en kondensator som er større enn 2 nF.
    Og McIntosh sier ikke hva inngangen deres er kapasitivt.

    Om en ikke overholder dette kravet, kan LS27 gå i selvsving og oscillere.
    Da lager den en hyletone. Dette er ofte på en frekvens over det hørbare.
    Men det belaster diskantelementet i høyttaleren som kan bli sprengt.

    Jeg anser det ikke helt trygt å kople LS27 til MC601.
    En kommer nær grenseverdier her.

    Rør-forforsterkere egner seg bedre til å drive rør effekttrinn.
    Rør-effekttrinn har ofte 100 000 ohm i inngangsmotstand men omtrent ingen kondensatorbelastning og en har da god margin.

    Denne sammenkoplingen kan godt gå bra.
    Men jeg tør ikke gi deg en garanti på det.

    Takk for et meget godt svar selvom det ikke var det jeg ville ha ;-) Har testet en del forsterkere nå og kommet til at jeg må ha en Mcintosh i hus igjen i tillegg til ARC som virkelig spiller som er drøm. Luxman var også meget bra da. Klasse D er imponerende i starten men lytteøktene blir mye kortere.
    Trenger en Mac som kan drive både Sonus Faber Amati Futura og Wilson Sabrina. Hadde vært fint om en MA8000 hadde holdt.Da den er relativt enkel å plassere. Alternativet er c47 demobrukt fra Soundgarden og vente på at mc601 dukker opp på brukten.

    Hva sier folket og hvordan er klangen og trykket i MA8000?
    Du har virkelig gode komponenter. En sann hi-fi entusiast.
    MC601 er virkelig skikkelig high-end og samtidig lyttervennlig.
    Superdetaljert og samtidig behagelig.
    Håper du får råd til en slik en dag.
    8000 er nok en god trøst mens du venter på MC601 :)
    (les dette med all godvilje)
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Kan noen her inn hjulpet meg med om en Audio Research LS 27 rørpre kunne passet sammen med mc452 eller mc 601? Tenker da på om de ville drevet effektrinnet tilfredstillende. Kan ikke dette med ohm osv.
    Audio Research LS 27
    OUTPUT IMPEDANCE

    700 ohms Balanced, 350 ohms SE Main (2). 20K ohms minimum load and 2000pF maximum capacitance. Outputs (3): 2 Main, 1 Main, 1 Record (XLR and RCA connectors).
    http://www.audioresearch.com/en-us/products/preamplifiers/ls27

    Inngangsmotstand i McIntosh.
    Input Impedance

    22,000 ohms Balanced
    22,000 ohms Unbalanced

    Her ser vi at motstanden som belaster LS27 ikke må være under 20 000 ohm.
    Dette går såvidt siden MC601 og MC452 er på 22 000 ohm.

    Om kravet til kapasitiv last på 2 nano Farad er oppfylt er ikke godt å si.
    LS27 må ikke se inn i en kondensator som er større enn 2 nF.
    Og McIntosh sier ikke hva inngangen deres er kapasitivt.

    Om en ikke overholder dette kravet, kan LS27 gå i selvsving og oscillere.
    Da lager den en hyletone. Dette er ofte på en frekvens over det hørbare.
    Men det belaster diskantelementet i høyttaleren som kan bli sprengt.

    Jeg anser det ikke helt trygt å kople LS27 til MC601.
    En kommer nær grenseverdier her.

    Rør-forforsterkere egner seg bedre til å drive rør effekttrinn.
    Rør-effekttrinn har ofte 100 000 ohm i inngangsmotstand men omtrent ingen kondensatorbelastning og en har da god margin.

    Denne sammenkoplingen kan godt gå bra.
    Men jeg tør ikke gi deg en garanti på det.

    Takk for et meget godt svar selvom det ikke var det jeg ville ha ;-) Har testet en del forsterkere nå og kommet til at jeg må ha en Mcintosh i hus igjen i tillegg til ARC som virkelig spiller som er drøm. Luxman var også meget bra da. Klasse D er imponerende i starten men lytteøktene blir mye kortere.
    Trenger en Mac som kan drive både Sonus Faber Amati Futura og Wilson Sabrina. Hadde vært fint om en MA8000 hadde holdt.Da den er relativt enkel å plassere. Alternativet er c47 demobrukt fra Soundgarden og vente på at mc601 dukker opp på brukten.

    Hva sier folket og hvordan er klangen og trykket i MA8000?
    Du har virkelig gode komponenter. En sann hi-fi entusiast.
    MC601 er virkelig skikkelig high-end og samtidig lyttervennlig.
    Superdetaljert og samtidig behagelig.
    Håper du får råd til en slik en dag.
    8000 er nok en god trøst mens du venter på MC601 :)
    (les dette med all godvilje)
    Takk for det.Testet mye og er rimelig sikker på at jeg har høyttalere som blir værende lenge. Ble dyrt å finne høyttalere som gav en musikalsk forbedring i forhold til Yamaha Soavo P1. Ja det er også noe av det fine med Mcintosh, holder seg bra i verdi og er lette å omsette ved behov.
    Jeg har hatt mc452/c2500 og ma7000 tidligere det spilte meget bra. Har vært en runde rundt hifi riktige forsterkere, mye imponerende men spiller ikke musikk som Mcintosh(ARC gjør det, men vil ha et sett ss også). Tror det er fraværet av forvrengning som gjør Mac så bra.
     
    A

    ANM

    Gjest
    My bad, mente Mc sine med rør. De transistorbaserte står på min shortlist for utprøving, men er foreløpig så fornøyd at det blir nok ikke med det første.
    Nei, kan hende det bare vil være en ren estetisk oppgradering, imponerende tall på P30. Jeg er av den oppfatning at en pre bør innholde RIAA og DAC, ingen unnskyldning for å omgå slikt i dag. Vel, er litt delt da den nye RIAA MP1100 er svært fristende. :)

    Når det kommer til rør er impedansen på last essensiell for frekvenslineariteten, da langt de fleste fortsatt er late og bruke kondiss på utgang. For stor, går utover høye frekvenser - for liten, de lave.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Finn en rør pre som banker Hegel'n, og jeg tar'n. :cool:

    Rør amper generellt, enten det er snakk om power eller pre, har en besnærende måte å formidle musikken på. Spesielt fra mellomtonen og oppover. Det jeg sliter med er bassen i disse da "fotavtrykket" gjerne blir i største laget og det begynner å flyte utover. Overdriver litt nå, men det er nå en gang slik jeg opplever det. I ett annet oppsett kan det stille seg annerledes og rør bare er greia. Som sagt, Mc transistor frister å prøve.
     

    REman

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.11.2013
    Innlegg
    78
    Antall liker
    49
    Er det noen som har prøvd MB50? Jeg lurer spesielt på hvor bra DAC'en er.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Finn en rør pre som banker Hegel'n, og jeg tar'n. :cool:

    Rør amper generellt, enten det er snakk om power eller pre, har en besnærende måte å formidle musikken på. Spesielt fra mellomtonen og oppover. Det jeg sliter med er bassen i disse da "fotavtrykket" gjerne blir i største laget og det begynner å flyte utover. Overdriver litt nå, men det er nå en gang slik jeg opplever det. I ett annet oppsett kan det stille seg annerledes og rør bare er greia. Som sagt, Mc transistor frister å prøve.
    Det du beskriver i bassområdet er ikke relatert til rørforsterkere som sådan. Du finner alle varianter også på det feltet. Derimot kan du ha vært uheldig med impedansmatch; det vil lett bli utflytende om forforsterkeren ikke klarer å drive effekttrinnet på skikkelig vis. Da mister den kontrollen, og det vil ende opp omlag på samme måte som en effektforsterker som mister styringen på høyttaleren. Så mest sannsynlig har du forsøkt å spille med rør forforsterkere som ikke har klart å kontrollere lasten du har lagt på dem.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn