McIntosh - Turkise VU-metere - HiFiens svar på kitch

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Chipen er som oftest ikke så dyr.. oppbyggingen rundt den er alfa Omega. Min dac bruker samme chip som min reciver.... må si at accuphase dacen er rimelig mye heftige enn reciveren sin. Reciver en og dacen bruker ess9018s.
    Receiveren din er jeg rimelig sikker på bruker 9016 , det samme som Yamaha bruker på sine toppmodeller.
    Men som det er nevnt her , så er det nok ikke bare hvilken chip som er benyttet som teller :)
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    Begynner man her å tvile på kvaliteten til Mc. :confused:.


    mvh
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Så hvis man har et budsjett på 30-35.000 på brukten så kan det være like greit å kjøpe C46 og D100 som en C48?
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Så hvis man har et budsjett på 30-35.000 på brukten så kan det være like greit å kjøpe C46 og D100 som en C48?
    Analogbiten i C48 er nok endel oppgradert etter den nye "MC sounden" som i mine ører er endel strammere enn foregående, faktisk litt mer "pån" som noen påpeker før her. Digital biten er nok bare for å følge strømmen.

    EDIT: JEg kjøpte C48 pga analogbiten, den var i mine ører helt konge :D.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Chipen er som oftest ikke så dyr.. oppbyggingen rundt den er alfa Omega. Min dac bruker samme chip som min reciver.... må si at accuphase dacen er rimelig mye heftige enn reciveren sin. Reciver en og dacen bruker ess9018s.
    Receiveren din er jeg rimelig sikker på bruker 9016 , det samme som Yamaha bruker på sine toppmodeller.
    Men som det er nevnt her , så er det nok ikke bare hvilken chip som er benyttet som teller :)

    Ah, stemmer.. er Bluray spilleren som bruker 9018 (BDP 88 ).
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Googlet litt her og så et bilde av at de benyttet denne DAC chippen AMTEL : C2500 bottom view of Amtel AT91SAM7S128 chip:

    Amtel er USB kontrolleren.. er vel også den som gjør at de ikke støtter DSD selv om chippen i utgangspunktet gjør det mener jeg... Er iallefall den biten man bytter i Audio GD sine produkter for å oppnå DSD support (om DAC chippen gjør det).
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    IMG_1771.jpg


    Tenkte å komme men en liten korrigering etter å ha latt det nye oppsettet spille en god del timer, og det gjelder den innbygde DACen i c2500. Tidligere var det walkover for D100 men nå er det ikke lengre en på langt nær like tydelig kvalitetsforskjell. Lyden er forskjellig, mer trykk i D100 mens DACen i c2500 virker mer oppløst og setter opp et mer 3d bilde.

    Forsterkerkomboen spiller foresten fortsatt strålende, kunne ikke vært mer fornøyd:cool:
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Så hvis man har et budsjett på 30-35.000 på brukten så kan det være like greit å kjøpe C46 og D100 som en C48?
    Nei det tror jeg ikke, analogdelen i c2500 er den beste jeg har hørt hjemme hos meg.
    Tviler ikke på at c2500 er bedre, men det blir for dyrt for en fattig stakkar. Har lyst til å kjøpe en MC452 som du har, og da var det pre til denne jeg tenkte på.
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Skal trø litt varsomt her, så ikke ta det som kritikk.
    Hvorfor er det så mange MA7000 på brukten for tida?
    Har det blitt solgt veldig mange av disse?
    Blir folk lei av den?
    Eller oppgraderer de fleste til dyrere MC?

    Har jo vært 3-5 på brukten av denne i det siste, og det samtidig.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Vis vedlegget 342029

    Tenkte å komme men en liten korrigering etter å ha latt det nye oppsettet spille en god del timer, og det gjelder den innbygde DACen i c2500. Tidligere var det walkover for D100 men nå er det ikke lengre en på langt nær like tydelig kvalitetsforskjell. Lyden er forskjellig, mer trykk i D100 mens DACen i c2500 virker mer oppløst og setter opp et mer 3d bilde.

    Forsterkerkomboen spiller foresten fortsatt strålende, kunne ikke vært mer fornøyd:cool:
    Meget lekkert oppsett :)
    Hvordan vil du beskrive Tannoy'ene da ? Er litt nysgjerrig på disse i grunn. Og siden du også bruker Mac , så er det moro og høre hvordan det passer sammen :)
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Skal trø litt varsomt her, så ikke ta det som kritikk.
    Hvorfor er det så mange MA7000 på brukten for tida?
    Har det blitt solgt veldig mange av disse?
    Blir folk lei av den?
    Eller oppgraderer de fleste til dyrere MC?

    Har jo vært 3-5 på brukten av denne i det siste, og det samtidig.
    Hei.

    Det er nok solgt en god del av MA7000, den er jo en av de lekreste forsterkerne som er laget og den har vært på markedet siden 2007/08.
    Jeg skal også være litt forsiktig her men er jo også en økende arbeidsledighet som kan gjøre at noen ønsker å realisere noen kr.

    Jeg har prøvd mange andre forsterkere her hjemme Parasound p5/a21, MA 6300, MA8000, Doxa, Luxman l-590ax og Luxman l-350aii, ingen av de har fått meg til å vurdere å selge MA7000 engang. Mht prisøkning på Mcintosh og den svake krona tror jeg mange kan gjøre gode kjøpe på denne. Er nok ikke lenge til prisen på MC øker enda mer, MA8000 koster i dag 123 000,- i Sverige.

    Men den må vike her for c2500/mc452 ikke så rart mht pris egentlig.
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Skal trø litt varsomt her, så ikke ta det som kritikk.
    Hvorfor er det så mange MA7000 på brukten for tida?
    Har det blitt solgt veldig mange av disse?
    Blir folk lei av den?
    Eller oppgraderer de fleste til dyrere MC?

    Har jo vært 3-5 på brukten av denne i det siste, og det samtidig.
    Hei.

    Det er nok solgt en god del av MA7000, den er jo en av de lekreste forsterkerne som er laget og den har vært på markedet siden 2007/08.
    Jeg skal også være litt forsiktig her men er jo også en økende arbeidsledighet som kan gjøre at noen ønsker å realisere noen kr.

    Jeg har prøvd mange andre forsterkere her hjemme Parasound p5/a21, MA 6300, MA8000, Doxa, Luxman l-590ax og Luxman l-350aii, ingen av de har fått meg til å vurdere å selge MA7000 engang. Mht prisøkning på Mcintosh og den svake krona tror jeg mange kan gjøre gode kjøpe på denne. Er nok ikke lenge til prisen på MC øker enda mer, MA8000 koster i dag 123 000,- i Sverige.

    Men den må vike her for c2500/mc452 ikke så rart mht pris egentlig.
    Mener du da at MA8000 ikke helt kan forsvares prismessig i forhold til MA7000?
    Hvis man tar brukten og regner MA7000 for 40.000 + D100 for 15.000. Da er man på ca 55.000.
    Mens en MA8000 koster ca 70.000 på brukten.
    Greit å spør deg siden du har eller har hatt disse tinga.
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    70.000,- på brukten er jo ikke galt og MA8000 er jo bedre enn MA7000. Men hos meg var i alle fall komboen MA7000 og D100 bedre enn "bare" MA8000. Det skal poengteres at jeg ikke har eid MA8000 bare prøvd den.
    Den "nye" Mcintosh lyden får man i stor grad ved å benytte D100 som forforsterker på MA7000, dette fungerte knirkefritt mht vu meters osv. Lyden var da en god del strammere og effektdelen virket enda sterkere enn som integrert . Men jeg foretrakk uansett over tid å kjøre MA7000 som integrert liker nok lyden litt varm.

    Jeg gikk for Luxman 590ax den gangen MA8000 ble vurdert for å få noe litt annet enn MA7000.
     

    Bårsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.03.2009
    Innlegg
    123
    Antall liker
    7
    Sted
    Oslo
    Vis vedlegget 342029

    Tenkte å komme men en liten korrigering etter å ha latt det nye oppsettet spille en god del timer, og det gjelder den innbygde DACen i c2500. Tidligere var det walkover for D100 men nå er det ikke lengre en på langt nær like tydelig kvalitetsforskjell. Lyden er forskjellig, mer trykk i D100 mens DACen i c2500 virker mer oppløst og setter opp et mer 3d bilde.

    Forsterkerkomboen spiller foresten fortsatt strålende, kunne ikke vært mer fornøyd:cool:
    Meget lekkert oppsett :)
    Hvordan vil du beskrive Tannoy'ene da ? Er litt nysgjerrig på disse i grunn. Og siden du også bruker Mac , så er det moro og høre hvordan det passer sammen :)
    Det er mulig spørsmålet kommer litt tidlig, men har du prøvd ut 4 kontra 8ohm høytalerkobling?
    Edit; spørsmålet er til Strømling
     
    Sist redigert:

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Hei;)

    Ja det er forsøkt, på Tannoy likte jeg 8-ohm best. Forsøkte på Martin Logan også der foretrakk jeg 4-ohm.
     

    Bårsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.03.2009
    Innlegg
    123
    Antall liker
    7
    Sted
    Oslo
    Ja jeg kjører også på 8ohm (med ganske lik høyttaler), men foretrekker bassen på 4ohm - det skal ikke være så enkelt ;D
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Ja jeg kjører også på 8ohm (med ganske lik høyttaler), men foretrekker bassen på 4ohm - det skal ikke være så enkelt ;D
    Ja den høyttaleren er ikke så lettdrevet som mange skal ha det til, høyt blir det uansett men kontroll krever massivt med krefter.
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    ^^ Minner meg litt om de som klager over at de ikke får "trøkk" m. store B&W og Mc. Mener å huske at B&W er oppgitt til 8 Ohm, men spiller best på Mc. fra 4 Ohm utgangene.


    mvh
     

    Bårsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.03.2009
    Innlegg
    123
    Antall liker
    7
    Sted
    Oslo
    Ja "trøkk" er kanskje dekkende. DC10 er på ingen måte noen "tam" høyttaler på 8 ohm, men det er mer på 4
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Ja "trøkk" er kanskje dekkende. DC10 er på ingen måte noen "tam" høyttaler på 8 ohm, men det er mer på 4
    Tror det blir mye smak og behag, egentlig. Jeg drev stort sett mine DC10t fra 4-Ohm utgangen på MA8000, like den varianten best. Fungerer fint også på 8 Ohm, men jeg opplevde det mer behersket og noe mindre slagkraftig enn fra 4-Ohm utgang.

    Vet ikke om det oppleves på samme måte med DC10Ti.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Bårsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.03.2009
    Innlegg
    123
    Antall liker
    7
    Sted
    Oslo
    Ja det høres ut som en beskrivelse jeg kan kjenne igjen. Dog synes jeg mye av musikken blir i overkant lys i klangen på 4 ohm
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    ^^ Minner meg litt om de som klager over at de ikke får "trøkk" m. store B&W og Mc. Mener å huske at B&W er oppgitt til 8 Ohm, men spiller best på Mc. fra 4 Ohm utgangene.


    mvh
    Tillater meg å opplyse om at jeg nu bruker 8 Ohm utgangene på 4 Ohm h.t. [audio physic] Virgo 25. Lyder meget bedre enn på 4 Ohm utgangene.


    mvh
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Har nettopp bytta fra 8 til 4 ohm på jbl 4365. Virker som bassen ble litt strammet opp, men er ikke helt sikker enda, må spille litt mer før endelig konklusjon. Jbl er vel i området 6 ohm, hvis ikke jeg husker feil.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Skal trø litt varsomt her, så ikke ta det som kritikk.
    Hvorfor er det så mange MA7000 på brukten for tida?
    Har det blitt solgt veldig mange av disse?
    Blir folk lei av den?
    Eller oppgraderer de fleste til dyrere MC?

    Har jo vært 3-5 på brukten av denne i det siste, og det samtidig.
    Hei.

    Det er nok solgt en god del av MA7000, den er jo en av de lekreste forsterkerne som er laget og den har vært på markedet siden 2007/08.
    Jeg skal også være litt forsiktig her men er jo også en økende arbeidsledighet som kan gjøre at noen ønsker å realisere noen kr.

    Jeg har prøvd mange andre forsterkere her hjemme Parasound p5/a21, MA 6300, MA8000, Doxa, Luxman l-590ax og Luxman l-350aii, ingen av de har fått meg til å vurdere å selge MA7000 engang. Mht prisøkning på Mcintosh og den svake krona tror jeg mange kan gjøre gode kjøpe på denne. Er nok ikke lenge til prisen på MC øker enda mer, MA8000 koster i dag 123 000,- i Sverige.

    Men den må vike her for c2500/mc452 ikke så rart mht pris egentlig.
    Takk for svar.
    Blir enten til at jeg bygger videre på Audionet eller så er jo MC352 / 452 / 501 effekt + C46 / C220 pre + D100 en løsning jeg ser på. Noe i den duren.
    Som en outsider er det MA7000 + D100. Sett en del på Accuphase også, men der leter man litt i blinde siden man har ingen ide`om hva de koster pga manglende priser.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.639
    Antall liker
    3.250
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Focalius, en fordel med McIntosh er at det finnes et velfungerende bruktmarked. Det er greit å vite enten man er kjøper eller selger.
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Focalius, en fordel med McIntosh er at det finnes et velfungerende bruktmarked. Det er greit å vite enten man er kjøper eller selger.
    Hehe. Jeg er veldig klar over det. Det er vel et av få merker man kan ha 1-2 år uten å tape for mye ved et videresalg.
    Kjøper man mer ukjente merker så taper man vesentlig mer på brukten.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Skal trø litt varsomt her, så ikke ta det som kritikk.
    Hvorfor er det så mange MA7000 på brukten for tida?
    Har det blitt solgt veldig mange av disse?
    Blir folk lei av den?
    Eller oppgraderer de fleste til dyrere MC?

    Har jo vært 3-5 på brukten av denne i det siste, og det samtidig.
    Hei.

    Det er nok solgt en god del av MA7000, den er jo en av de lekreste forsterkerne som er laget og den har vært på markedet siden 2007/08.
    Jeg skal også være litt forsiktig her men er jo også en økende arbeidsledighet som kan gjøre at noen ønsker å realisere noen kr.

    Jeg har prøvd mange andre forsterkere her hjemme Parasound p5/a21, MA 6300, MA8000, Doxa, Luxman l-590ax og Luxman l-350aii, ingen av de har fått meg til å vurdere å selge MA7000 engang. Mht prisøkning på Mcintosh og den svake krona tror jeg mange kan gjøre gode kjøpe på denne. Er nok ikke lenge til prisen på MC øker enda mer, MA8000 koster i dag 123 000,- i Sverige.

    Men den må vike her for c2500/mc452 ikke så rart mht pris egentlig.
    Takk for svar.
    Blir enten til at jeg bygger videre på Audionet eller så er jo MC352 / 452 / 501 effekt + C46 / C220 pre + D100 en løsning jeg ser på. Noe i den duren.
    Som en outsider er det MA7000 + D100. Sett en del på Accuphase også, men der leter man litt i blinde siden man har ingen ide`om hva de koster pga manglende priser.
    Accuphase e470 koster ca 90000kr nå tipper jeg (lav krone). Fantastisk amp, som fikk meg til å selge mitt veldig gode mcintosh oppsett bestående av c48 og mc1.2kw
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Focalius, en fordel med McIntosh er at det finnes et velfungerende bruktmarked. Det er greit å vite enten man er kjøper eller selger.
    Hehe. Jeg er veldig klar over det. Det er vel et av få merker man kan ha 1-2 år uten å tape for mye ved et videresalg.
    Kjøper man mer ukjente merker så taper man vesentlig mer på brukten.
    Den som kjøper med gjennsalg I tankene senere kommer sjeldent I mål. ☺
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.639
    Antall liker
    3.250
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Focalius, en fordel med McIntosh er at det finnes et velfungerende bruktmarked. Det er greit å vite enten man er kjøper eller selger.
    Hehe. Jeg er veldig klar over det. Det er vel et av få merker man kan ha 1-2 år uten å tape for mye ved et videresalg.
    Kjøper man mer ukjente merker så taper man vesentlig mer på brukten.
    Den som kjøper med gjennsalg I tankene senere kommer sjeldent I mål. ☺
    tull og tøys skorob:rolleyes:
    Den som har gjensalg i bakhodet når man kjøper kan prøve litt forskjellig uten å bli blakk! Det er vel kanskje den rimeligste veien til målet?
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Skorob@

    Klipsch Cornwall som du har er en morsom høyttaler som er lett å like. Har selv lyttet en del på denne da en kamerat hadde de for noen år siden. Er derimot ganske sikker på at å påstå at Accuphase er bedre amper enn Mc på bakgrunn av en sammenligning gjort på dine Cornwall blir feil. Forøvrig må jeg si at dine nye amper er meget flotte.

    Har hatt mange seriøse amper innom døra, både egne og en del som har vært på utlån, og som alltid er det snakk om å finne den perfekte match. I ditt tilfelle funker Accuphase bedre på Cornwall enn Mc, men det gjør de nok ikke på mine Jbl. Som erfaringer gjennom flere år har vist er det å finne den rette partner alfa og omega.

    Det som går igjen med Mc Intosh når en snakker med likesinnede, er evnen til å kunne spille i timesvis uten å bli lyttetrett. Dette uten at det går på bekostning av detaljer osv... Mc gjør noe med lyden som ingen andre amper gjør etter dem. Noen hater det og mange elsker det. Det har som sagt vært mange seriøse amper innom hos meg, og de imponerte stort i begynnelsen, men etter en stund begynte det og bli uinteressant og fokuset på musikken forsvant samtidig som lyttetrettheten kom snikende.

    Ønsker en å spille skikkelig høyt, er det ingen amper hittil som banker Mc. Det viser seg at en faktisk spiller høyere enn en tror. Her er det nok den lave forvrengningen over hele frekvensområdet som spiller inn.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Skorob@

    Klipsch Cornwall som du har er en morsom høyttaler som er lett å like. Har selv lyttet en del på denne da en kamerat hadde de for noen år siden. Er derimot ganske sikker på at å påstå at Accuphase er bedre amper enn Mc på bakgrunn av en sammenligning gjort på dine Cornwall blir feil. Forøvrig må jeg si at dine nye amper er meget flotte.

    Har hatt mange seriøse amper innom døra, både egne og en del som har vært på utlån, og som alltid er det snakk om å finne den perfekte match. I ditt tilfelle funker Accuphase bedre på Cornwall enn Mc, men det gjør de nok ikke på mine Jbl. Som erfaringer gjennom flere år har vist er det å finne den rette partner alfa og omega.

    Det som går igjen med Mc Intosh når en snakker med likesinnede, er evnen til å kunne spille i timesvis uten å bli lyttetrett. Dette uten at det går på bekostning av detaljer osv... Mc gjør noe med lyden som ingen andre amper gjør etter dem. Noen hater det og mange elsker det. Det har som sagt vært mange seriøse amper innom hos meg, og de imponerte stort i begynnelsen, men etter en stund begynte det og bli uinteressant og fokuset på musikken forsvant samtidig som lyttetrettheten kom snikende.

    Ønsker en å spille skikkelig høyt, er det ingen amper hittil som banker Mc. Det viser seg at en faktisk spiller høyere enn en tror. Her er det nok den lave forvrengningen over hele frekvensområdet som spiller inn.
    Har kort sagt tenkt omtrent det samme. McIntosh "gjør" et eller annet med lyden som i mine ører bare virker veldig riktig og veldig musikalsk.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.639
    Antall liker
    3.250
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Skorob@

    Klipsch Cornwall som du har er en morsom høyttaler som er lett å like. Har selv lyttet en del på denne da en kamerat hadde de for noen år siden. Er derimot ganske sikker på at å påstå at Accuphase er bedre amper enn Mc på bakgrunn av en sammenligning gjort på dine Cornwall blir feil. Forøvrig må jeg si at dine nye amper er meget flotte.

    Har hatt mange seriøse amper innom døra, både egne og en del som har vært på utlån, og som alltid er det snakk om å finne den perfekte match. I ditt tilfelle funker Accuphase bedre på Cornwall enn Mc, men det gjør de nok ikke på mine Jbl. Som erfaringer gjennom flere år har vist er det å finne den rette partner alfa og omega.

    Det som går igjen med Mc Intosh når en snakker med likesinnede, er evnen til å kunne spille i timesvis uten å bli lyttetrett. Dette uten at det går på bekostning av detaljer osv... Mc gjør noe med lyden som ingen andre amper gjør etter dem. Noen hater det og mange elsker det. Det har som sagt vært mange seriøse amper innom hos meg, og de imponerte stort i begynnelsen, men etter en stund begynte det og bli uinteressant og fokuset på musikken forsvant samtidig som lyttetrettheten kom snikende.

    Ønsker en å spille skikkelig høyt, er det ingen amper hittil som banker Mc. Det viser seg at en faktisk spiller høyere enn en tror. Her er det nok den lave forvrengningen over hele frekvensområdet som spiller inn.
    Har kort sagt tenkt omtrent det samme. McIntosh "gjør" et eller annet med lyden som i mine ører bare virker veldig riktig og veldig musikalsk.
    Jeg tror det er den ekstremt lave forvrengningen som er nøkkelen, og i så fall gjør McIntosh minst mulig med lyden...
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Focalius, en fordel med McIntosh er at det finnes et velfungerende bruktmarked. Det er greit å vite enten man er kjøper eller selger.
    Hehe. Jeg er veldig klar over det. Det er vel et av få merker man kan ha 1-2 år uten å tape for mye ved et videresalg.
    Kjøper man mer ukjente merker så taper man vesentlig mer på brukten.
    Den som kjøper med gjennsalg I tankene senere kommer sjeldent I mål. ☺
    Godt poeng det, Skorob. Men for min del er det litt annerledes. Heldigvis for min egen del er jeg ærlig med meg selv om det.
    Har alltid byttet mye utstyr og ser stor glede i å teste nye ting. Og da trenger jeg ikke nødvendigvis å eie det.

    Etter jeg ble kjent med en annen i nærmiljøet så har det eskalert. Han har mye mer enn meg stående og jeg har fått testet mye av godsakene hans. Og han prøver noe av mitt.
    Så for å skille mellom alle disse produktene som har kvaliteter på forskjellige måter må man prøve og feile litt. Komponenter fra "høyt på hylla" kan bli temmelig dårlig når man matcher det sammen. Og så må man veie opp hvilken kvaliteter som kommer først i rekken. Og så blir man vel til slutt veldig kresen (en hel rekke kriterier) på hvordan det skal låte. Fordi man savner det den hadde, og det den andre hadde osv. Ingen klarer det best på alt....så langt.

    Og så er det en annen viktig faktor, nemlig eierglede. Og der synes jeg McIntosh treffer meg spot on. Jeg er langt fra overbevist om at f.eks en MC452 banker mine egne blokker. Men jeg overbevist om at den er fetere å se til. Har hatt MC402 før og jeg savner den veldig mye. Kall meg barnslig, men lysa og finishen osv er det lite som har gitt meg mer eierglede, og lyden var også veldig bra. Så kanskje jeg rett og slett må kjøpe MC igjen for å stoppe jaget etter å prøve nye ting hele tida. Og da vil jeg ikke prøve bare en ren effekt. Feiler jeg i stuntet, så taper jeg mindre enn hvis jeg skulle gå for et annet merke.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Skorob@

    Klipsch Cornwall som du har er en morsom høyttaler som er lett å like. Har selv lyttet en del på denne da en kamerat hadde de for noen år siden. Er derimot ganske sikker på at å påstå at Accuphase er bedre amper enn Mc på bakgrunn av en sammenligning gjort på dine Cornwall blir feil. Forøvrig må jeg si at dine nye amper er meget flotte.

    Har hatt mange seriøse amper innom døra, både egne og en del som har vært på utlån, og som alltid er det snakk om å finne den perfekte match. I ditt tilfelle funker Accuphase bedre på Cornwall enn Mc, men det gjør de nok ikke på mine Jbl. Som erfaringer gjennom flere år har vist er det å finne den rette partner alfa og omega.

    Det som går igjen med Mc Intosh når en snakker med likesinnede, er evnen til å kunne spille i timesvis uten å bli lyttetrett. Dette uten at det går på bekostning av detaljer osv... Mc gjør noe med lyden som ingen andre amper gjør etter dem. Noen hater det og mange elsker det. Det har som sagt vært mange seriøse amper innom hos meg, og de imponerte stort i begynnelsen, men etter en stund begynte det og bli uinteressant og fokuset på musikken forsvant samtidig som lyttetrettheten kom snikende.

    Ønsker en å spille skikkelig høyt, er det ingen amper hittil som banker Mc. Det viser seg at en faktisk spiller høyere enn en tror. Her er det nok den lave forvrengningen over hele frekvensområdet som spiller inn.
    Har kort sagt tenkt omtrent det samme. McIntosh "gjør" et eller annet med lyden som i mine ører bare virker veldig riktig og veldig musikalsk.
    Jeg tror det er den ekstremt lave forvrengningen som er nøkkelen, og i så fall gjør McIntosh minst mulig med lyden...
    Nå har jeg begrenset erfaring med de forskjellige McIntosh modellene, men jeg har også et Krell forsterkersett som jeg opplever som virkelig nøytralt, ufarget, og gjennomsiktig i lyden. I forhold til det så opplever jeg at McIntosh forsterkeren min helt klart "gjør" et eller annet med lyden, og ikke virker like nøytral.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Focalius, en fordel med McIntosh er at det finnes et velfungerende bruktmarked. Det er greit å vite enten man er kjøper eller selger.
    Hehe. Jeg er veldig klar over det. Det er vel et av få merker man kan ha 1-2 år uten å tape for mye ved et videresalg.
    Kjøper man mer ukjente merker så taper man vesentlig mer på brukten.
    Den som kjøper med gjennsalg I tankene senere kommer sjeldent I mål. ☺
    Godt poeng det, Skorob. Men for min del er det litt annerledes. Heldigvis for min egen del er jeg ærlig med meg selv om det.
    Har alltid byttet mye utstyr og ser stor glede i å teste nye ting. Og da trenger jeg ikke nødvendigvis å eie det.

    Etter jeg ble kjent med en annen i nærmiljøet så har det eskalert. Han har mye mer enn meg stående og jeg har fått testet mye av godsakene hans. Og han prøver noe av mitt.
    Så for å skille mellom alle disse produktene som har kvaliteter på forskjellige måter må man prøve og feile litt. Komponenter fra "høyt på hylla" kan bli temmelig dårlig når man matcher det sammen. Og så må man veie opp hvilken kvaliteter som kommer først i rekken. Og så blir man vel til slutt veldig kresen (en hel rekke kriterier) på hvordan det skal låte. Fordi man savner det den hadde, og det den andre hadde osv. Ingen klarer det best på alt....så langt.

    Og så er det en annen viktig faktor, nemlig eierglede. Og der synes jeg McIntosh treffer meg spot on. Jeg er langt fra overbevist om at f.eks en MC452 banker mine egne blokker. Men jeg overbevist om at den er fetere å se til. Har hatt MC402 før og jeg savner den veldig mye. Kall meg barnslig, men lysa og finishen osv er det lite som har gitt meg mer eierglede, og lyden var også veldig bra. Så kanskje jeg rett og slett må kjøpe MC igjen for å stoppe jaget etter å prøve nye ting hele tida. Og da vil jeg ikke prøve bare en ren effekt. Feiler jeg i stuntet, så taper jeg mindre enn hvis jeg skulle gå for et annet merke.
    Eierglede , rockefot og lysten til å spille høyere enn med annet utstyr er nok noen stikkord når det gjelder Mac ja :)
    Har egentlig troa på aktive høyttalere , men da må jeg jo selge Mac'ene , og derfor blir det nok ikke noe av :)
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Den som kjøper med gjennsalg I tankene senere kommer sjeldent I mål. ☺
    Godt poeng det, Skorob. Men for min del er det litt annerledes. Heldigvis for min egen del er jeg ærlig med meg selv om det.
    Har alltid byttet mye utstyr og ser stor glede i å teste nye ting. Og da trenger jeg ikke nødvendigvis å eie det.

    Etter jeg ble kjent med en annen i nærmiljøet så har det eskalert. Han har mye mer enn meg stående og jeg har fått testet mye av godsakene hans. Og han prøver noe av mitt.
    Så for å skille mellom alle disse produktene som har kvaliteter på forskjellige måter må man prøve og feile litt. Komponenter fra "høyt på hylla" kan bli temmelig dårlig når man matcher det sammen. Og så må man veie opp hvilken kvaliteter som kommer først i rekken. Og så blir man vel til slutt veldig kresen (en hel rekke kriterier) på hvordan det skal låte. Fordi man savner det den hadde, og det den andre hadde osv. Ingen klarer det best på alt....så langt.

    Og så er det en annen viktig faktor, nemlig eierglede. Og der synes jeg McIntosh treffer meg spot on. Jeg er langt fra overbevist om at f.eks en MC452 banker mine egne blokker. Men jeg overbevist om at den er fetere å se til. Har hatt MC402 før og jeg savner den veldig mye. Kall meg barnslig, men lysa og finishen osv er det lite som har gitt meg mer eierglede, og lyden var også veldig bra. Så kanskje jeg rett og slett må kjøpe MC igjen for å stoppe jaget etter å prøve nye ting hele tida. Og da vil jeg ikke prøve bare en ren effekt. Feiler jeg i stuntet, så taper jeg mindre enn hvis jeg skulle gå for et annet merke.
    Eierglede , rockefot og lysten til å spille høyere enn med annet utstyr er nok noen stikkord når det gjelder Mac ja :)
    Har egentlig troa på aktive høyttalere , men da må jeg jo selge Mac'ene , og derfor blir det nok ikke noe av :)
    Som du vet så testet jeg jo MC402 med (bare) Parasound P5 som pre. Veil nypris kan man regne dette til 60.000 for MC402 og 10.000 for P5. Da testet jeg med 3 par høyttalere i 50-60.000 kroners klassen. Totalt ca 130.000 kr veil. Monitor Audio PL200, B&W 804 Diamond og Audio Physic Scorpio 2 Puls var høyttalerene for den som måtte lure. Motstanderen var Adam Audio Column MK3 som var aktive parret opp med P5. De koster 62.000 veil, så her snakker vi halve prisen.
    Adam-ene var ikke best på absolutt alt, men totalt sett var det for meg liten tvil om at de stod igjen som vinnere. Og det til halve prisen også. Og de var dessverre ikke de peneste høyttalerene heller, så man kunne ikke skylde på at designen gjorde at de ble beholdt. Det var rett og slett lyd per krone som gjorde det "galskap" å beholde det andre.
    Tok en god stund før jeg solgte MC402 uansett. Den stod ofte på i racket og lyste, og jeg dagdrømte om at det var den som var effekten til de aktive.
    Men jeg skjønner absolutt poenget ditt og hadde ikke solgt et slikt sett selv for så å gamble på aktive. PL300 er ikke akkurat dårlige de heller :)
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn