McIntosh - Turkise VU-metere - HiFiens svar på kitch

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • abbath

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.09.2013
    Innlegg
    322
    Antall liker
    462
    Sted
    Fredrikstad
    Gratulerer med fantastiske forsterkere, spiller nok flott det oppsettet der! Er det ikke sånn at dacèn må aktiveres ved og gå inn på setup og bla deg til dac og vri input hjulet slik at det står dac - on ? tror det er noe i den retningen vertfall.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer så mye - ble gromt dette , og tipper det låter bra ja :)
    Må si den hytteturen kom rimeleig ubeleilig :)

    Kjenner ikke til c2500 , så kan ikke hjelpe deg der dessverre...
    Kan det være en slags "skip funksjon" som er aktivert ?
     
    Sist redigert:

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    675
    Antall liker
    319
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer med fantastiske forsterkere. Bare gi dem noen uker med inspilling, så kommer det virkelig til å bli gøy. Kom gjerne med noen beskrivelser av lyden når du har fått testet litt.
    Her dukket det opp et par esker fra McIntosh i går C2500 og mc 452, fikk hørt tre fire timer før familien dro meg med på hytta. Litt abstinenser nå egentlig:) Spilte helt fantastisk på Tannot dc10ti. Eneste trøbbelet er at jeg ikke fikk til å benytte dacen i C2500, koblet til via coax fikk den ikke opp i menyen engang.Er det noen her som har mastergrad i c2500? Legger ved et par bilder. Vis vedlegget 340637 Vis vedlegget 340636 Vis vedlegget 340638
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Takk for hyggelige gratulasjoner. Meget fornøyd med lyden allerede nå så blir spennende å høre om innspilling vil forandre lyden noe. Luktet at forsterkerne ikke var nye under spilling.
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med fantastiske forsterkere. Bare gi dem noen uker med inspilling, så kommer det virkelig til å bli gøy. Kom gjerne med noen beskrivelser av lyden når du har fått testet litt.
    Her dukket det opp et par esker fra McIntosh i går C2500 og mc 452, fikk hørt tre fire timer før familien dro meg med på hytta. Litt abstinenser nå egentlig:) Spilte helt fantastisk på Tannot dc10ti. Eneste trøbbelet er at jeg ikke fikk til å benytte dacen i C2500, koblet til via coax fikk den ikke opp i menyen engang.Er det noen her som har mastergrad i c2500? Legger ved

    et par bilder. Vis vedlegget 340637 Vis vedlegget 340636 Vis vedlegget 340638


    Hvordan vil du si at lyden forandret seg under innspillingen?
     

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    675
    Antall liker
    319
    Torget vurderinger
    2
    Det jeg merket i mitt eget oppsett var som følger. Lyden ble glattere og litt mer detaljert. Større fargepalett om en ønsker. Litt som forsljellen mellom Wav og Mp3. Klart ikke like ekstremt, men sammenlignbar for å forsøke forklare litt av forskjellene. Hører at mange sier at dem ikke hører forskjell om feks tonekontrollene er koblet til eller ikke. Flere har hørt hos meg og merket at det forskjell når tonekontrollen var innkoblet eller ikke. Dette selv om alt var nøytralt stilt. En likte best uten, en annen med. Sa ikke noe før etter en stund, men begge sa at ting skjedde med lyden uten at jeg fortalte hva jeg gjore. Men om alle legger merke til det eller ikke, skal ikke jeg påstå. Heller ikke at jeg kan uten videre si om en forsterker er innspillet eller ikke. Men merket forskjeller til det bedre med alt av nytt utstyr jeg har benyttet opp gjennom tiden.
    Gratulerer med fantastiske forsterkere. Bare gi dem noen uker med inspilling, så kommer det virkelig til å bli gøy. Kom gjerne med noen beskrivelser av lyden når du har fått testet litt.
    Her dukket det opp et par esker fra McIntosh i går C2500 og mc 452, fikk hørt tre fire timer før familien dro meg med på hytta. Litt abstinenser nå egentlig:) Spilte helt fantastisk på Tannot dc10ti. Eneste trøbbelet er at jeg ikke fikk til å benytte dacen i C2500, koblet til via coax fikk den ikke opp i menyen engang.Er det noen her som har mastergrad i c2500? Legger ved

    et par bilder. Vis vedlegget 340637 Vis vedlegget 340636 Vis vedlegget 340638


    Hvordan vil du si at lyden forandret seg under innspillingen?
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Fikk heldigvis dra hjem en kveld tidligere for å komme hjem til de nye krumtappene.. De har stått og spillt i hele dag og har endelig forstått menyen på C2500. Vet det er tidlig men har sammenlignet dacen i C2500 mot D100. Mulig det har med innspilling å gjøre men enn så lenge er det rimelig klart at jeg må beholde D100. Den er faktisk ganske mye bedre enn så lenge.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Er vel samme dac I c2500 som c48... syns dacen I c48 var litt tam, grå og kjedelig. D100 antar jeg er mye bedre. Spent på prisen på c48/c2500 uten dac kostnadene... Den låter nemlig ikke "mcintosh"..
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Har lest at det er samme dac i D100 som C2500 faktisk, ikke burr brown. Forskjell i lyden er det i alle fall.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Interessant dette ang. innebygd dac. Jeg har jo c48(som Skorob vet :)) , og bruker den innebygde enn så lenge hvertfall.
    Synes det låter flott , men jeg har ikke sammenlignet med så mye annet. Men har testet opp mat dac'en i Antimode Dualcoren min , og det er ganske dødt løp egentlig. Etter både min og mange andres mening så skal den faktisk være rimelig bra. Jeg ser at noen mener at den er like god som f.eks Nad N51 , og den har jo fått mye skryt.
    Det finnes jo selvsagt mye som sikkert er bedre der ute , men er blir sikkert kostende litt :)

    Så er jo spørsmålet om eksterne dac'er oppleves bedre fordi dem kanskje har litt høyere nivå...? Det skal ikke mye til for at slikt gjør utslag.
    Når jeg har sammenlignet med Dualcoren , så har jeg nivåmatchet til +- 0,5 db , og da er det ikke lett å skille dem synes jeg. Men jeg holder faktisk en ørliten knapp på å benytte c48'ens innebygde dac.
    Men jeg må vel få testet en annen ekstern dac av god kvalitet for å få fred i sjelen :)
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Rimelig sikker på at dacen I c48/50/2500 er lik... men ingenting er sikkert. Men rart om c2500 får en annen dac I den serien der.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Interessant dette ang. innebygd dac. Jeg har jo c48(som Skorob vet :)) , og bruker den innebygde enn så lenge hvertfall.
    Synes det låter flott , men jeg har ikke sammenlignet med så mye annet. Men har testet opp mat dac'en i Antimode Dualcoren min , og det er ganske dødt løp egentlig. Etter både min og mange andres mening så skal den faktisk være rimelig bra. Jeg ser at noen mener at den er like god som f.eks Nad N51 , og den har jo fått mye skryt.
    Det finnes jo selvsagt mye som sikkert er bedre der ute , men er blir sikkert kostende litt :)

    Så er jo spørsmålet om eksterne dac'er oppleves bedre fordi dem kanskje har litt høyere nivå...? Det skal ikke mye til for at slikt gjør utslag.
    Når jeg har sammenlignet med Dualcoren , så har jeg nivåmatchet til +- 0,5 db , og da er det ikke lett å skille dem synes jeg. Men jeg holder faktisk en ørliten knapp på å benytte c48'ens innebygde dac.
    Men jeg må vel få testet en annen ekstern dac av god kvalitet for å få fred i sjelen :)
    Dacen er ikke dårlig nei. ☺ men du har nok endel å hente med D100, eller kanskje audio gd sine.. er begrenset hvor bra dacen kan være, da analog delen I c48 er så knakende god. Den kvaliteten koster nok endel å oppnå. Riia trinnet er jo også relativt godt I disse modellene med masse muligheter. ☺
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Det jeg opplever her er en fyldigere men strammere bass. Forsøker å finne ut hvilken chip som sitter i forskjellige for
    forsterkerne her, men det er ikke så lett. c48 og ca 50 ble jo lansert i 2010 og c2500 i 2013 så er jo umulig at de har byttet chip i mellomtiden. Mener å ha lest det men er ikke 100% sikker gitt.

    Står uansett ikke noe om : The 8 channel 32-bit, 192kHz Digital to AnalogConverter is used in a Stereo Quad Balanced Mode, i brosjyren til c2500 å er nok rimelig mye enklere dac uansett.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Lite vits å komme ut med D100 om dac'ene i preampen er like gode nei :). Dacen i D100 er nok nærmere den man finner i MCD1100. Men at det er DAC i preampen er jo uansett greit nok, bare det ikke fyrer opp prisen for mye på produktet, dac'er er så "forskjellige" at hva som er bra/best er opp til enhver her...
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    Lealaus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2013
    Innlegg
    126
    Antall liker
    63
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    9
    Hei

    C48, c50 og c2500 er like.
    Videre mener jeg Mcintosh sa det skal være samme chip i D100 som står i cd spilleren MCD301.

    Jeg har selv testet c48, c50, c2500 og D100. Har nå en C2500 men bruker å streame gjennom min MCD 500.
    Jeg testet D100 samtidig med C2500 og MCD 500. Klar vinner er MCD 500.

    Jeg har mailet en del med Hinton, Chuck hos Mcintosh USA, og fått opplyst disse data.
    Jeg mener å huske st han sa det stod en burr Brown 32/192 i C48, C50 og C2500 mens i Mcd500 skulle det være en ess-sabre av veldig god kvalitet.

    I mitt oppsett var det ingen tvil og en utrolig stor forskjell mellom C2500 og MCD500. MCD500 er jo ikke en ren dac men å streame gjennom funker helt topp og mye bedre en gjennom C2500.
     

    Lealaus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2013
    Innlegg
    126
    Antall liker
    63
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    9
    Lite vits å komme ut med D100 om dac'ene i preampen er like gode nei :). Dacen i D100 er nok nærmere den man finner i MCD1100. Men at det er DAC i preampen er jo uansett greit nok, bare det ikke fyrer opp prisen for mye på produktet, dac'er er så "forskjellige" at hva som er bra/best er opp til enhver her...
    Det stemmer ikke, MCD1100 har en helt annen dac. Disse kan overhodet ikke sammenlignes!
     

    Lealaus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2013
    Innlegg
    126
    Antall liker
    63
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    9
    MCD500 og MCD1100 skal ha samme type dac om jeg ikke husker helt feil.
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Lyden her har uansett aldri vært så bra. :eek: Nå er det bare å selge unna en del greier for å finansiere dette... Tenkte å beholde disse oppsettene: Tannoy dc10ti, c2500, mc452, d100 i kjellerstuen og Luxman 590ax, yamaha soavo p1, nad m51 til stue-annlegget. Martin logan, ma7000, luxman 350aii m.m selges.
     

    Lealaus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2013
    Innlegg
    126
    Antall liker
    63
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    9
    Lyden her har uansett aldri vært så bra. :eek: Nå er det bare å selge unna en del greier for å finansiere dette... Tenkte å beholde disse oppsettene: Tannoy dc10ti, c2500, mc452, d100 i kjellerstuen og Luxman 590ax, yamaha soavo p1, nad m51 til stue-annlegget. Martin logan, ma7000, luxman 350aii m.m selges.
    Flott oppsett :), du får eksperimentere litt med "tube rolling" her er det mye å hente i forhold til originale rør!
    Har testet mye forskjellig på mine forsterkere... veldig kjekt :)
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Hei

    C48, c50 og c2500 er like.
    Videre mener jeg Mcintosh sa det skal være samme chip i D100 som står i cd spilleren MCD301.

    Jeg har selv testet c48, c50, c2500 og D100. Har nå en C2500 men bruker å streame gjennom min MCD 500.




    Jeg testet D100 samtidig med C2500 og MCD 500. Klar vinner er MCD 500.

    Jeg har mailet en del med Hinton, Chuck hos Mcintosh USA, og fått opplyst disse data.
    Jeg mener å huske st han sa det stod en burr Brown 32/192 i C48, C50 og C2500 mens i Mcd500 skulle det være en ess-sabre av veldig god kvalitet.

    I mitt oppsett var det ingen tvil og en utrolig stor forskjell mellom C2500 og MCD500. MCD500 er jo ikke en ren dac men å streame gjennom funker helt topp og mye bedre en gjennom C2500.

    D100 benytter ESS Sabre MCD 301 benytter Burr-Brown DSD1792. Det er uansett spennende det du sier om mcd 500 da jeg opplever at streaming ikke gir meg helt det samme som cd avspilling.
     

    Lealaus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2013
    Innlegg
    126
    Antall liker
    63
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    9
    Hei

    C48, c50 og c2500 er like.
    Videre mener jeg Mcintosh sa det skal være samme chip i D100 som står i cd spilleren MCD301.

    Jeg har selv testet c48, c50, c2500 og D100. Har nå en C2500 men bruker å streame gjennom min MCD 500.




    Jeg testet D100 samtidig med C2500 og MCD 500. Klar vinner er MCD 500.

    Jeg har mailet en del med Hinton, Chuck hos Mcintosh USA, og fått opplyst disse data.
    Jeg mener å huske st han sa det stod en burr Brown 32/192 i C48, C50 og C2500 mens i Mcd500 skulle det være en ess-sabre av veldig god kvalitet.

    I mitt oppsett var det ingen tvil og en utrolig stor forskjell mellom C2500 og MCD500. MCD500 er jo ikke en ren dac men å streame gjennom funker helt topp og mye bedre en gjennom C2500.

    D100 benytter ESS Sabre MCD 301 benytter Burr-Brown DSD1792. Det er uansett spennende det du sier om mcd 500 da jeg opplever at streaming ikke gir meg helt det samme som cd avspilling.
    Hei

    Kan nok stemme det ja:) Er en god stund siden jeg hadde mail korrespondanse. Kan nok finne tilbake til mailene!
    Jeg har også testet streaming opp mot cd og vinyl. Hos meg og mitt oppsett er vinyl på topp så cd og til slutt streaming.
    Dette har nok mye med hva utstyr en besitter. Akkurat som alle kabel diskusjoner på forumet... er jo etter min mening "mye" lettere å skille forskjeller om en har et bra anlegg:rolleyes:
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Lyden her har uansett aldri vært så bra. :eek: Nå er det bare å selge unna en del greier for å finansiere dette... Tenkte å beholde disse oppsettene: Tannoy dc10ti, c2500, mc452, d100 i kjellerstuen og Luxman 590ax, yamaha soavo p1, nad m51 til stue-annlegget. Martin logan, ma7000, luxman 350aii m.m selges.
    Flott oppsett :), du får eksperimentere litt med "tube rolling" her er det mye å hente i forhold til originale rør!
    Har testet mye forskjellig på mine forsterkere... veldig kjekt :)

    Hvilke rør er å anbefale?
     

    Lealaus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2013
    Innlegg
    126
    Antall liker
    63
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    9
    Lyden her har uansett aldri vært så bra. :eek: Nå er det bare å selge unna en del greier for å finansiere dette... Tenkte å beholde disse oppsettene: Tannoy dc10ti, c2500, mc452, d100 i kjellerstuen og Luxman 590ax, yamaha soavo p1, nad m51 til stue-annlegget. Martin logan, ma7000, luxman 350aii m.m selges.
    Flott oppsett :), du får eksperimentere litt med "tube rolling" her er det mye å hente i forhold til originale rør!
    Har testet mye forskjellig på mine forsterkere... veldig kjekt :)

    Hvilke rør er å anbefale?
    Alltid vanskelig å anbefale på andres vegne, men min klare favoritt har til dags dato vært Telefunken smooth Plate. Versjon 2 eller 3.
    Disse rør koster jo litt men du trenger jo kun 2stk på main om du ikke har plate spiller i bruk.

    Av ny produserte rør vil jeg anbefale Genalex 12ax7 B759. Disse spiller også fantastisk synes jeg. Akkurat nå har jeg disse på main inngang og Telefunken på platespiller.
     

    Lealaus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2013
    Innlegg
    126
    Antall liker
    63
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    9
    Lyden her har uansett aldri vært så bra. :eek: Nå er det bare å selge unna en del greier for å finansiere dette... Tenkte å beholde disse oppsettene: Tannoy dc10ti, c2500, mc452, d100 i kjellerstuen og Luxman 590ax, yamaha soavo p1, nad m51 til stue-annlegget. Martin logan, ma7000, luxman 350aii m.m selges.
    Flott oppsett :), du får eksperimentere litt med "tube rolling" her er det mye å hente i forhold til originale rør!
    Har testet mye forskjellig på mine forsterkere... veldig kjekt :)

    Hvilke rør er å anbefale?
    Alltid vanskelig å anbefale på andres vegne, men min klare favoritt har til dags dato vært Telefunken smooth Plate. Versjon 2 eller 3.
    Disse rør koster jo litt men du trenger jo kun 2stk på main om du ikke har plate spiller i bruk.

    Av ny produserte rør vil jeg anbefale Genalex 12ax7 B759. Disse spiller også fantastisk synes jeg. Akkurat nå har jeg disse på main inngang og Telefunken på platespiller.
    En må være obs på at det er mye fake ute på markedet. Er lett å dømme et telefunken rør nedenom og hjem om en tester et kinesisk/russisk fake rør.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.116
    Antall liker
    3.235
    Torget vurderinger
    1
    MCD1100 bruker ESS SABRE32 Reference 32-bit 8-Channel Audio DAC (ES9018S)
    MCD550 bruker ESS SABRE32 Reference 32-bit 8-Channel Audio DAC (ES9018S)
    MCD500 bruker ESS Sabre Reference 9008 (ES9008S)
    MCD301 bruker Burr-Brown DSD 1792.
    D100 bruker ESS SABRE32 Reference 32-bit 8-Channel Audio DAC (ES9018S)
    D150 bruker ESS SABRE32 Reference 32-bit 8-Channel Audio DAC (ES9018S)



    :)
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.263
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Lyden her har uansett aldri vært så bra. :eek: Nå er det bare å selge unna en del greier for å finansiere dette... Tenkte å beholde disse oppsettene: Tannoy dc10ti, c2500, mc452, d100 i kjellerstuen og Luxman 590ax, yamaha soavo p1, nad m51 til stue-annlegget. Martin logan, ma7000, luxman 350aii m.m selges.
    Flott oppsett :), du får eksperimentere litt med "tube rolling" her er det mye å hente i forhold til originale rør!
    Har testet mye forskjellig på mine forsterkere... veldig kjekt :)

    Hvilke rør er å anbefale?
    Alltid vanskelig å anbefale på andres vegne, men min klare favoritt har til dags dato vært Telefunken smooth Plate. Versjon 2 eller 3.
    Disse rør koster jo litt men du trenger jo kun 2stk på main om du ikke har plate spiller i bruk.

    Av ny produserte rør vil jeg anbefale Genalex 12ax7 B759. Disse spiller også fantastisk synes jeg. Akkurat nå har jeg disse på main inngang og Telefunken på platespiller.
    Jeg hadde også meget bra erfaring med Telefunken Smooth Plate (12ax7)
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    MCD1100 bruker ESS SABRE32 Reference 32-bit 8-Channel Audio DAC (ES9018S)
    MCD550 bruker ESS SABRE32 Reference 32-bit 8-Channel Audio DAC (ES9018S)
    MCD500 bruker ESS Sabre Reference 9008 (ES9008S)
    MCD301 bruker Burr-Brown DSD 1792.
    D100 bruker ESS SABRE32 Reference 32-bit 8-Channel Audio DAC (ES9018S)
    D150 bruker ESS SABRE32 Reference 32-bit 8-Channel Audio DAC (ES9018S)



    :)
    Vet du hvilken c2500 benytter?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.263
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    MCD1100 bruker ESS SABRE32 Reference 32-bit 8-Channel Audio DAC (ES9018S)
    MCD550 bruker ESS SABRE32 Reference 32-bit 8-Channel Audio DAC (ES9018S)
    MCD500 bruker ESS Sabre Reference 9008 (ES9008S)
    MCD301 bruker Burr-Brown DSD 1792.
    D100 bruker ESS SABRE32 Reference 32-bit 8-Channel Audio DAC (ES9018S)
    D150 bruker ESS SABRE32 Reference 32-bit 8-Channel Audio DAC (ES9018S)



    :)
    Jeg ville ikke stirret meg blind på hvilken DAC chip som brukes - det kan bla være vesentlige variasjoner i analogdelene til DAC'ene.

    For øvrig mener jeg å ha lest at D100 bruker en ESS chip som heter 9016S (ikke 9018), men det kan godt være feil.

    Det betyr for øvrig ikke mye for meg - jeg er meget godt fornøyd med min MCD1100.
     
    Sist redigert:

    Lealaus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2013
    Innlegg
    126
    Antall liker
    63
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    9
    MCD1100 bruker ESS SABRE32 Reference 32-bit 8-Channel Audio DAC (ES9018S)
    MCD550 bruker ESS SABRE32 Reference 32-bit 8-Channel Audio DAC (ES9018S)
    MCD500 bruker ESS Sabre Reference 9008 (ES9008S)
    MCD301 bruker Burr-Brown DSD 1792.
    D100 bruker ESS SABRE32 Reference 32-bit 8-Channel Audio DAC (ES9018S)
    D150 bruker ESS SABRE32 Reference 32-bit 8-Channel Audio DAC (ES9018S)



    :)
    Hvor har du disse opplysninger fra? Ser i din signatur at du har MCD500 og D100, regner med du har testet disse opp mot hverandre.
    Var forskjellige hos meg så hva er din mening? Kan ikke helt forstå at de skal være like!
     

    Lealaus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2013
    Innlegg
    126
    Antall liker
    63
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    9
    MCD1100 bruker ESS SABRE32 Reference 32-bit 8-Channel Audio DAC (ES9018S)
    MCD550 bruker ESS SABRE32 Reference 32-bit 8-Channel Audio DAC (ES9018S)
    MCD500 bruker ESS Sabre Reference 9008 (ES9008S)
    MCD301 bruker Burr-Brown DSD 1792.
    D100 bruker ESS SABRE32 Reference 32-bit 8-Channel Audio DAC (ES9018S)
    D150 bruker ESS SABRE32 Reference 32-bit 8-Channel Audio DAC (ES9018S)



    :)
    Jeg ville ikke stirret meg blind på hvilken DAC chip som brukes - det kan bla være vesentlige variasjoner i analogdelene til DAC'ene.

    For øvrig mener jeg å ha lest at D100 bruker en ESS chip som heter 9016S (ikke 9018), men det kan godt være feil.

    Det betyr for øvrig ikke mye for meg - jeg er meget godt fornøyd med min MCD1100.

    Støtter deg her, hadde som nevnt tidligere D100, C2500 og MSD500 på test og alle låter forskjellig.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.116
    Antall liker
    3.235
    Torget vurderinger
    1
    Vet du hvilken c2500 benytter?
    Er dessverre ikke klokere enn det jeg kan søke meg frem til på nettet, men det ser ut til å være en eller annen Burr-Brown. C48 og C50 skal også bruke en Burr-Brown, men ikke samme som i C2500.

    Ellers kan det godt være at D100/D150 bruker en ES9016S i stedet for en ES9018S, nettet er ikke enige der. Etter nærmere ettertanke er det nok nærliggende å tro at en såpass billig sak som D100/D150 bruker den enklere ES9016S.

    Hvor har du disse opplysninger fra? Ser i din signatur at du har MCD500 og D100, regner med du har testet disse opp mot hverandre.
    Var forskjellige hos meg så hva er din mening? Kan ikke helt forstå at de skal være like!
    Har ikke "testet". Brukte bare MCD500 rett i forsterker først, men hadde behov flere digitale innganger så da ble det en D100. Etter at den kom i hus er jeg fornøyd og har jeg ikke brukt analogutgangene på MCD500 mer.
     
    Sist redigert:

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Chipen er som oftest ikke så dyr.. oppbyggingen rundt den er alfa Omega. Min dac bruker samme chip som min reciver.... må si at accuphase dacen er rimelig mye heftige enn reciveren sin. Reciver en og dacen bruker ess9018s.
     

    Lealaus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2013
    Innlegg
    126
    Antall liker
    63
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    9
    Vet du hvilken c2500 benytter?
    Er dessverre ikke klokere enn det jeg kan søke meg frem til på nettet, men det ser ut til å være en eller annen Burr-Brown. C48 og C50 skal også bruke en Burr-Brown, men ikke samme som i C2500.

    Ellers kan det godt være at D100/D150 bruker en ES9016S i stedet for en ES9018S, nettet er ikke enige der. Etter nærmere ettertanke er det nok nærliggende å tro at en såpass billig sak som D100/D150 bruker den enklere ES9016S.

    Hvor har du disse opplysninger fra? Ser i din signatur at du har MCD500 og D100, regner med du har testet disse opp mot hverandre.
    Var forskjellige hos meg så hva er din mening? Kan ikke helt forstå at de skal være like!
    Har ikke "testet". Brukte bare MCD500 rett i forsterker først, men hadde behov flere digitale innganger så da ble det en D100. Etter at den kom i hus er jeg fornøyd og har jeg ikke brukt analogutgangene på MCD500 mer.
    Er nok mye usikre momenter i sving her ja.
    Uansett så sjekket jeg mailen fra chuck hinton og han bekrefter at c48, c50 og 2500 har samme dac. Regner med at han har rett og goggle feil. Dette har jeg skriftlig på mail.
     

    Lealaus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2013
    Innlegg
    126
    Antall liker
    63
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    9
    Vet du hvilken c2500 benytter?
    Er dessverre ikke klokere enn det jeg kan søke meg frem til på nettet, men det ser ut til å være en eller annen Burr-Brown. C48 og C50 skal også bruke en Burr-Brown, men ikke samme som i C2500.

    Ellers kan det godt være at D100/D150 bruker en ES9016S i stedet for en ES9018S, nettet er ikke enige der. Etter nærmere ettertanke er det nok nærliggende å tro at en såpass billig sak som D100/D150 bruker den enklere ES9016S.

    Hvor har du disse opplysninger fra? Ser i din signatur at du har MCD500 og D100, regner med du har testet disse opp mot hverandre.
    Var forskjellige hos meg så hva er din mening? Kan ikke helt forstå at de skal være like!
    Har ikke "testet". Brukte bare MCD500 rett i forsterker først, men hadde behov flere digitale innganger så da ble det en D100. Etter at den kom i hus er jeg fornøyd og har jeg ikke brukt analogutgangene på MCD500 mer.
    Er nok mye usikre momenter i sving her ja.
    Uansett så sjekket jeg mailen fra chuck hinton og han bekrefter at c48, c50 og 2500 har samme dac. Regner med at han har rett og goggle feil. Dette har jeg skriftlig på mail.
    Her er svaret jeg fikk da jeg spurte han om dac i disse forsterkerne:

    Hinton, Chuck

    til*meg
    19. aug. 2013

    Detaljer

    Yes, burr brown 32/192 DAC

    *

    Chuck Hinton of McIntosh, Wadia and Snell Tech Support

    McIntosh Sales Admin & McIntosh Car Audio Sales

    *** ********Toll Free: (888)-979-3737 X311

    *************

    Hinton, Chuck
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Googlet litt her og så et bilde av at de benyttet denne DAC chippen AMTEL : C2500 bottom view of Amtel AT91SAM7S128 chip:

     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.116
    Antall liker
    3.235
    Torget vurderinger
    1
    Hvis det er snakk om en Burr-Brown i C2500 (og hvis det er samme i C48 og c50 ), så er det vel PCM1795?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn