McIntosh - Turkise VU-metere - HiFiens svar på kitch

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.263
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jeg vurderer muligens å selge min MA7900 grunnet en ikke 100% match med høyttalere. Har dere noen innsikt i hvordan etterspørselen er etter de nyeste integrerte forsterkerne fra Mcintosh. Den er litt over 1 år gammel.
    McIntosh er normalt blant de enkleste merkene å selge.
     

    Outport

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2014
    Innlegg
    233
    Antall liker
    39
    Hei, dere som har MA7900 eller MA8000. Hvis dere lytter til en låt som har en god innspillingskvalitet. Skrur opp bassen litt. Ikke så veldig mye, sånn passe. Er på lavt og normalt volum. Det låter bra. Så skrur dere opp volumet høytt. Blir det da litt grøtete i mellomtonen dvs. vanskeligere å skille instrumenter og detaljer fra hverandre?

    Eikstra bass fra Equalizeren fungerer godt på lavt til normalt volum, men skal det spilles hjøytt må bypass knappen trykkes inn. Kan dette stemme? Låter med god innspillingskvalitet.


    Låter med dårlig innspillingskvalitet kan man bruke Equalizeren og skru høytt uansett, kanskje?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.263
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Hei, dere som har MA7900 eller MA8000. Hvis dere lytter til en låt som har en god innspillingskvalitet. Skrur opp bassen litt. Ikke så veldig mye, sånn passe. Er på lavt og normalt volum. Det låter bra. Så skrur dere opp volumet høytt. Blir det da litt grøtete i mellomtonen dvs. vanskeligere å skille instrumenter og detaljer fra hverandre?

    Eikstra bass fra Equalizeren fungerer godt på lavt til normalt volum, men skal det spilles hjøytt må bypass knappen trykkes inn. Kan dette stemme? Låter med god innspillingskvalitet.


    Låter med dårlig innspillingskvalitet kan man bruke Equalizeren og skru høytt uansett, kanskje?
    Det høres ut som det er høyttalerene dine (evt i kombinasjon med rommet) som er utfordringen. Ville blitt overrasket dersom dette var MA7900/MA8000 problem. Hvilke høyttalere har du?
     

    Outport

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2014
    Innlegg
    233
    Antall liker
    39
    Blir enda en stund til jeg eventuelt har McIntosh integrert. Har B&W804D. Hadde MA8000 hjemme for en kjapp test en halv time for noen dager siden. Glemte å lytte skikkelig etter akkurat det jeg spør om da det var så god lyd. Hukommelsen gir meg en følelse av at jeg kanskje følte dette litt da jeg lyttet sist. God innspilling trenger gjerne ikke ekstra bass, men jeg hadde ekstra bass allikevel for å teste, Så du opplever ikke dette? Det er bra.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Hei, dere som har MA7900 eller MA8000. Hvis dere lytter til en låt som har en god innspillingskvalitet. Skrur opp bassen litt. Ikke så veldig mye, sånn passe. Er på lavt og normalt volum. Det låter bra. Så skrur dere opp volumet høytt. Blir det da litt grøtete i mellomtonen dvs. vanskeligere å skille instrumenter og detaljer fra hverandre?

    Eikstra bass fra Equalizeren fungerer godt på lavt til normalt volum, men skal det spilles hjøytt må bypass knappen trykkes inn. Kan dette stemme? Låter med god innspillingskvalitet.


    Låter med dårlig innspillingskvalitet kan man bruke Equalizeren og skru høytt uansett, kanskje?
    Bassen kan bli litt for mye uansett med Mcintoshen tenker jeg. Den er litt bløt og litt lite stram/oppløst vs. noen andre forsterkere der ute. Jeg ville aldri å lagt på mer bass på EQen for min egen del, selv om det kan være noe avhengig av opptak selvfølgelig.

    Eq kan også brukes for å kompensere for svakheter ved bruk av kabler, eller i match med høyttaler. Eq kan til en viss grad kompensere ved bruk mot noen høyttalere med vanskelig impedanssvigninger - der Mcintosh foretrekker en mest mulig stabil last som alle andre forsterkere med trafoer.

    Jeg tenker at man ikke skal være redd for å bruke eq, men det er alltid best å bruke minst mulig.

    For å endelig svare på ditt spørsmål (puh) så merker jeg aldri at mellomtonen blir grøtette på Ma7900. Lyden holder seg fin og stram, lenge etter at naboen banker i taket - selv ved bruk av Eq.
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Til Mcintosch folket, noen av dere som vet om de forskjellige utgangene må spilles inn på noe vis? Feks hvis du kun har benyttet 8-ohm uttaket men bytter høyttaler og nå skal benytte 4-ohm uttaket?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.263
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Til Mcintosch folket, noen av dere som vet om de forskjellige utgangene må spilles inn på noe vis? Feks hvis du kun har benyttet 8-ohm uttaket men bytter høyttaler og nå skal benytte 4-ohm uttaket?
    Det kan jeg ikke tro - det virker veldig søkt.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Hei, dere som har MA7900 eller MA8000. Hvis dere lytter til en låt som har en god innspillingskvalitet. Skrur opp bassen litt. Ikke så veldig mye, sånn passe. Er på lavt og normalt volum. Det låter bra. Så skrur dere opp volumet høytt. Blir det da litt grøtete i mellomtonen dvs. vanskeligere å skille instrumenter og detaljer fra hverandre?

    Eikstra bass fra Equalizeren fungerer godt på lavt til normalt volum, men skal det spilles hjøytt må bypass knappen trykkes inn. Kan dette stemme? Låter med god innspillingskvalitet.


    Låter med dårlig innspillingskvalitet kan man bruke Equalizeren og skru høytt uansett, kanskje?
    Det du beskriver er ofte en romrelatert problemstilling; aka metning. Rommet svelger unna en viss mengde energi i de forskjellige frekvenser (dette bestemmes av rommets form, takhøyde, materialer, vegger, gardiner, stoler og generell møblering), og leverer du for mye energi, går rommet i metning, og dermed setter resonanser og diverse igang et helt tivoli av lyder på vandring. Og gjengivelsen forstyrres.

    Sånn er livet. Høyttalerteknologi kombinert med akustiske tiltak kan begrense problemet.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    675
    Antall liker
    319
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har McIntosh D100 eller D150 som kan si noe om hvordan disse er å kjøre som digital preamp, kontra å bruke den som bare dac sammen med preamp feks C48?
    Jeg har i dag en C48 som jeg er svært fornøyd med. Men lurer på om den nesten blir litt i det meste laget når jeg bare har digitale kilder. Tenker på om jeg kan få bedre lyd men å bruke bare D150 i stedet for C48, eller blir det liten forskjell siden analogutgangen på C48 er bedre, selv om dacen er bedre i D150?
    Om noen har erfaring så er jeg taknemmelig for tilbakemelding.
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har d100 og har sammenlignet med forforsterkerdelen i ma7000 flere ganger. Det låter flott og oppløst med en gang men så blir jeg lei og bytter tilbake til den mer musikalske ma7000. Din c48 er jo bedre så et salg av denne ville helt sikker vært en nedgradering av anlegget for din del.
     

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    675
    Antall liker
    319
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har d100 og har sammenlignet med forforsterkerdelen i ma7000 flere ganger. Det låter flott og oppløst med en gang men så blir jeg lei og bytter tilbake til den mer musikalske ma7000. Din c48 er jo bedre så et salg av denne ville helt sikker vært en nedgradering av anlegget for din del.
    Takker for svar. Hadde en liten mistanke om det. Er veldig glad i lyden jeg har. Så særlig med bytting er ikke aktuelt, bare større McIntosh om lommeboka tillater det.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Såpass ja - det ante meg...
    Og ingen digitale innganger heller... - det var litt skuffende :(
    Ikke at det gjør så mye - den er langt utenfor mitt budsjett uansett , hehe :)
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Med tanke på hva MC1000 koster så var ikke prisen så galen! Viss den kan sammenlignes riktignok!
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.871
    Antall liker
    17.461
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Tja...Denne nyheten har både digital og analog inngang. Og en laaangt hyggeligere pris:
    McIntosh C47
    http://www.whathifi.com/news/mcintosh-introduces-c47-high-res-digital-preamplifier
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Ny lekker pre på vei fra Mac ser jeg :)
    Blir sikkert billig.McIntosh C1100 Stereo Preamplifier
    Vis vedlegget 337739

    Kr 140 000,- I følge Lyd og Bilde:rolleyes:
    140000 kr og ikke en enaste digital inngang , va er det som gjør mcintosh så kostbar , er det uv meterne , lyset i den , selve navnet , for lyden i mcintosh er bra frampå akkurat som di prøver for mye. Nå har jeg fått hørt en del mcintosh og det er ikke en forsterker som har virkelig fått meg til og kjøpe en , unnskyld at jeg sier dette men mcintosh er et skuffende produkt.

    Imagine
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Ny lekker pre på vei fra Mac ser jeg :)
    Blir sikkert billig.McIntosh C1100 Stereo Preamplifier


    Kr 140 000,- I følge Lyd og Bilde:rolleyes:
    140000 kr og ikke en enaste digital inngang , va er det som gjør mcintosh så kostbar , er det uv meterne , lyset i den , selve navnet , for lyden i mcintosh er bra frampå akkurat som di prøver for mye. Nå har jeg fått hørt en del mcintosh og det er ikke en forsterker som har virkelig fått meg til og kjøpe en , unnskyld at jeg sier dette men mcintosh er et skuffende produkt.

    Imagine
    En forforsterker skal ikke være noe annet en nettopp, en forforsterker i min verden.
    Jeg og sikkert veldig mange andre ønsker forforsterkere som er "renest" mulig.. Uten Digitale innganger/Hodetelefoner o.l :)

    For folk som vil ta den "helt ut" forventer nok McIntosh og deres like at folk stortsett har seperat DAC eller CD-spiller som har digitale innganger.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Imagine skrev:
    for lyden i mcintosh er bra frampå akkurat som di prøver for mye.

    Imagine
    "Mcintosh frempå i lyden"..? Det er vel ikke akkurat det som pleier å være beskrivelsen når det gjelder Mac men.....?
    Men hver sin smak selvsagt .
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.263
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Ny lekker pre på vei fra Mac ser jeg :)
    Blir sikkert billig.McIntosh C1100 Stereo Preamplifier
    Vis vedlegget 337739

    Kr 140 000,- I følge Lyd og Bilde:rolleyes:
    140000 kr og ikke en enaste digital inngang , va er det som gjør mcintosh så kostbar , er det uv meterne , lyset i den , selve navnet , for lyden i mcintosh er bra frampå akkurat som di prøver for mye. Nå har jeg fått hørt en del mcintosh og det er ikke en forsterker som har virkelig fått meg til og kjøpe en , unnskyld at jeg sier dette men mcintosh er et skuffende produkt.

    Imagine
    Jeg tror kanskje at de har en annen målgruppe enn akkurat deg. Noen kjøpere har de definitivt truffet over tid. For meg ville dette vært et interessant alternativ dersom den var transistorbasert. Jeg har allerede flere forforsterkere og integrerte forsterkere med DAC - jeg bruker pt ingen av de integrerte dac'ene, kun eksterne. Slik blir det gjerne en stund til. Imo er det ikke nødvendigvis lurt å kombinere et digitalt produkt hvor utviklingen går raskt med en balansert analog løsning av den pansrede typen i ett og samme chassis.
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Var ikke for og lage kvalme jeg skrev dette , men av det jeg har hørt av mcintosh og det pris leie det ligger på , så har det ikke imponert meg lydmessig innen prisen di ligger på var bare det.

    Imagine
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.263
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Var ikke for og lage kvalme jeg skrev dette , men av det jeg har hørt av mcintosh og det pris leie det ligger på , så har det ikke imponert meg lydmessig innen prisen di ligger på var bare det.

    Imagine
    Det er fullt lovlig å mene det!
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    Ovennevnte to boks pre. amp er vel arvtager til min gamle sliter C.2300:confused:. Jeg velger å styre unna, da mitt ultimate ønske er C. 1000. CPT. 3 bokser i én pre. Plasskrevende & svinaktig dyr. Må være mitt siste innkjøp i dette liv, bortsett fra dyre pickuper, da:rolleyes:.


    mvh
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.836
    Antall liker
    16.061
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Ovennevnte to boks pre. amp er vel arvtager til min gamle sliter C.2300:confused:. Jeg velger å styre unna, da mitt ultimate ønske er C. 1000. CPT. 3 bokser i én pre. Plasskrevende & svinaktig dyr. Må være mitt siste innkjøp i dette liv, bortsett fra dyre pickuper, da:rolleyes:.


    mvh
    Og det skal du ha oss til å tro ;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    Ovennevnte to boks pre. amp er vel arvtager til min gamle sliter C.2300:confused:. Jeg velger å styre unna, da mitt ultimate ønske er C. 1000. CPT. 3 bokser i én pre. Plasskrevende & svinaktig dyr. Må være mitt siste innkjøp i dette liv, bortsett fra dyre pickuper, da:rolleyes:.


    mvh
    Og det skal du ha oss til å tro ;)
    Nuja. Dette kan jo endre seg. Men jeg sverger til Mc. Har hatt 3 effekttrinn derfra (402, 501 & 1,2 kW):cool:.


    mvh
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Vurderer å gå for en løsning med c2500 og mc 452 på tannoy dc10ti. Hva mener folket om denne forsterkerkombinasjonen? Alternativet er c50, hvilken forforsterker burde jeg gå for?
     

    abbath

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.09.2013
    Innlegg
    322
    Antall liker
    462
    Sted
    Fredrikstad
    Vurderer å gå for en løsning med c2500 og mc 452 på tannoy dc10ti. Hva mener folket om denne forsterkerkombinasjonen? Alternativet er c50, hvilken forforsterker burde jeg gå for?
    Jeg er vertfall veldig fornøyd med rørforforsterker (c220) og 452 effekt komboen på dali. syntes rør pre og transistor effekt utfyller hverandre utrolig godt!
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Har hatt og testet ut mange seriøse amper. Her er de jeg husker i farten.

    Copland ( 505 el 515 ?)
    Midgard Oberion
    Luxman M-05
    Parasound HCA-3500
    Parasound JC-1
    Supratek ( husker ikke modellen)
    Hegel H-30 ( både en og to)
    Mc-275 x 2
    Mc-452
    Mc-601
    Mc-1.2KW

    Alle bra på mye, men ingen er i nærheten av Mc1.2KW på mine nåværende høyttalere, JBL 4365. Da tenker jeg på totalen.
    Det spiller så uanstrengt og luftig med mye krydder i lydbildet at det er en fryd. Noen av de andre ampene nevnt ovenfor hadde noen sterke sider, men ingen av de er i samme klasse som 1.2KW totalt sett.

    Kan nevne bassen til Hegel H-30 som ett godt eks her. Verdensklasse i mine ører. Samme med Supratek sin forførende mellomtone, osv...

    Det som er greia med Mc er at en hører på all musikken en har og ikke bare de innspillingene som er fra middels gode og oppover.
    Har tidligere gått i den fella der det var anlegget som styrte musikken som ble foretrukket, not good....Mc forever her.
     

    KnB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.517
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    2
    På tide med et besøk igjen musicman, mektige saker :rolleyes:
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Knb; bare å komme. Stort sett ledig på kveldstid. Tirsdag som kommer f,eks ?

    Kalle Klovn; helt enig. Noe eget med mye power tilgjengelig, og når forvrengningen i ampene er så lav blir det bra.
     

    KnB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.517
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    2
    musicman; er på Aruba, over neste helg, ringer :rolleyes:
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Her dukket det opp et par esker fra McIntosh i går C2500 og mc 452, fikk hørt tre fire timer før familien dro meg med på hytta. Litt abstinenser nå egentlig:) Spilte helt fantastisk på Tannot dc10ti. Eneste trøbbelet er at jeg ikke fikk til å benytte dacen i C2500, koblet til via coax fikk den ikke opp i menyen engang.Er det noen her som har mastergrad i c2500? Legger ved et par bilder.
    IMG_1642.jpg
    IMG_1652.jpg
    IMG_1661.jpg
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn