McIntosh - Turkise VU-metere - HiFiens svar på kitch

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Er det forresten gunstig å ha pre stående oppå power, kan ikke det gi forstyrrelser?
    Dette er klart en midlertidig løsning. Noen får sikkert nevroser av det, men ikke så store nevroser som de får når de innser at det faktisk er digital romkorreksjon som er i den boksen:D

    jeg bare liker å spille musikk, nevrosene får andre ta seg av!
    Jeg spør no en gang til siden det ser ut til at du i ekstasen misset mitt spørsmål lenger opp :p
    Hvilken pre er det:confused:
    Og hvilken romkorreksjonsprogram benyttes, er det Lyngdorfs Room Perfekt:confused:
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.263
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Sorry, boksen som vises er MEN220, dvs delefilter, romkorreksjon og eq basert på Lyngdorf RoomPerfect. Pre er for øvrig en C48.

    Edit: når man i ekstasen klarer å rote bort lesebrillene sine så er det for gjort å overse et innlegg!
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Spørsmål: bruker dere medbrakt lakris eller kjøper dere skikkelig nordost til deres mcintosh forsterkere? Jeg bruker ennå lakris som er med forsterkeren - er det noe å hente på ny strømkabel. ?
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Sorry, boksen som vises er MEN220, dvs delefilter, romkorreksjon og eq basert på Lyngdorf RoomPerfect. Pre er for øvrig en C48.

    Edit: når man i ekstasen klarer å rote bort lesebrillene sine så er det for gjort å overse et innlegg!
    Ok jeg som tok feil av delefilter og pre, Room Perfect skal vistnok være skuddsikkert, hva er din erfaring?
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Spørsmål: bruker dere medbrakt lakris eller kjøper dere skikkelig nordost til deres mcintosh forsterkere? Jeg bruker ennå lakris som er med forsterkeren - er det noe å hente på ny strømkabel. ?
    Lager egne kabler med totalt 15kv mm tverrsnitt, og ikke lengre enn nødvendig (60cm). Har ikke testet inngående mot de kablene som følger med. Hittil kan jeg ikke si at det er forskjell, men mere praktisk med korte kabler enn de lange original kablene.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.263
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Sorry, boksen som vises er MEN220, dvs delefilter, romkorreksjon og eq basert på Lyngdorf RoomPerfect. Pre er for øvrig en C48.

    Edit: når man i ekstasen klarer å rote bort lesebrillene sine så er det for gjort å overse et innlegg!
    Ok jeg som tok feil av delefilter og pre, Room Perfect skal vistnok være skuddsikkert, hva er din erfaring?
    Jeg er veldig godt fornøyd med fleksibiliteten som MEN220 gir meg og jeg oppfatter den som rimelig transperant. Jeg skal ikke si at den er uunnværlig for alle som bruker sub, men det er ikke langt unnå. Den står klart på min liste over komponenter jeg kan anbefale!
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.263
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    En MA 6900 kan overhodet ikke sammenlignes med Mc 1.2kw. Har testet ut div Mc amper, og når en kommer opp til 1.2kw, ja da skjønner en greia med Mcintosh.
    Får litt følelsen at det ikker er noe poeng å kjøpe McIntosh i det hele tatt hvis man ikke går for 1.2kw, når jeg leser dette.
    Nå har jeg hatt 1.2kw i noen dager, og den er absolutt en helt fantastisk forsterker. Det er imidlertid også mc501 som nå står arbeidsledige ved siden av. Stor forskjell? - nei, i realiteten ikke. Kort fortalt: jeg er ekstremt godt fornøyd med mc501, men enda mer fornøyd med mc1.2kw!
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.682
    Antall liker
    4.139
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Sorry, boksen som vises er MEN220, dvs delefilter, romkorreksjon og eq basert på Lyngdorf RoomPerfect. Pre er for øvrig en C48.

    Edit: når man i ekstasen klarer å rote bort lesebrillene sine så er det for gjort å overse et innlegg!
    Ok jeg som tok feil av delefilter og pre, Room Perfect skal vistnok være skuddsikkert, hva er din erfaring?
    Jeg er veldig godt fornøyd med fleksibiliteten som MEN220 gir meg og jeg oppfatter den som rimelig transperant. Jeg skal ikke si at den er uunnværlig for alle som bruker sub, men det er ikke langt unnå. Den står klart på min liste over komponenter jeg kan anbefale!
    Har du mulighet for å gå inn å justere kurven etter kjørt rp?
    Er forsåvidt enig med deg i at rp gjør en god jobb i bassen, særlig med aktiv deling, delay, gain mulighetene den gir.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.263
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jepp, full mulighet til å lage en helg haug med forskjellige kurver. Kobler til PC via rs232 og justerer derfra.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    En MA 6900 kan overhodet ikke sammenlignes med Mc 1.2kw. Har testet ut div Mc amper, og når en kommer opp til 1.2kw, ja da skjønner en greia med Mcintosh.
    Får litt følelsen at det ikker er noe poeng å kjøpe McIntosh i det hele tatt hvis man ikke går for 1.2kw, når jeg leser dette.
    Nå har jeg hatt 1.2kw i noen dager, og den er absolutt en helt fantastisk forsterker. Det er imidlertid også mc501 som nå står arbeidsledige ved siden av. Stor forskjell? - nei, i realiteten ikke. Kort fortalt: jeg er ekstremt godt fornøyd med mc501, men enda mer fornøyd med mc1.2kw!

    Hvis forskjellen mellom 501 og 1.2kw ikke er stor har du en flaskehals eller to i anlegget ditt.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.263
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    En MA 6900 kan overhodet ikke sammenlignes med Mc 1.2kw. Har testet ut div Mc amper, og når en kommer opp til 1.2kw, ja da skjønner en greia med Mcintosh.
    Får litt følelsen at det ikker er noe poeng å kjøpe McIntosh i det hele tatt hvis man ikke går for 1.2kw, når jeg leser dette.
    Nå har jeg hatt 1.2kw i noen dager, og den er absolutt en helt fantastisk forsterker. Det er imidlertid også mc501 som nå står arbeidsledige ved siden av. Stor forskjell? - nei, i realiteten ikke. Kort fortalt: jeg er ekstremt godt fornøyd med mc501, men enda mer fornøyd med mc1.2kw!

    Hvis forskjellen mellom 501 og 1.2kw ikke er stor har du en flaskehals eller to i anlegget ditt.
    Det har nok mer med hvordan man bruker skalaen. Tror ikke det er mange flaskehalser her;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.263
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    En MA 6900 kan overhodet ikke sammenlignes med Mc 1.2kw. Har testet ut div Mc amper, og når en kommer opp til 1.2kw, ja da skjønner en greia med Mcintosh.
    Får litt følelsen at det ikker er noe poeng å kjøpe McIntosh i det hele tatt hvis man ikke går for 1.2kw, når jeg leser dette.
    Nå har jeg hatt 1.2kw i noen dager, og den er absolutt en helt fantastisk forsterker. Det er imidlertid også mc501 som nå står arbeidsledige ved siden av. Stor forskjell? - nei, i realiteten ikke. Kort fortalt: jeg er ekstremt godt fornøyd med mc501, men enda mer fornøyd med mc1.2kw!

    Hvis forskjellen mellom 501 og 1.2kw ikke er stor har du en flaskehals eller to i anlegget ditt.
    En måte å se det på er Stereoplay sin poengsetting for lyd. 61 poeng til mc501 og 62 til mc1.2kw. Ikke akkurat dag og natt selv om det er forskjell.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Vilken høyttaler man putter på disse ampene er helt utslagsgivende. Stikkord ; kapasitet.
    Ikke meningen å 'disse' de mindre Mc ampene, men har en store høyttalere med stor kapasitet kommer naturlig nok forskjellen mellom ampene lettere frem. Matcing, matching,,,
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    J.Rasmussen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    557
    Antall liker
    182
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    10
    En MA 6900 kan overhodet ikke sammenlignes med Mc 1.2kw. Har testet ut div Mc amper, og når en kommer opp til 1.2kw, ja da skjønner en greia med Mcintosh.
    Får litt følelsen at det ikker er noe poeng å kjøpe McIntosh i det hele tatt hvis man ikke går for 1.2kw, når jeg leser dette.
    Nå har jeg hatt 1.2kw i noen dager, og den er absolutt en helt fantastisk forsterker. Det er imidlertid også mc501 som nå står arbeidsledige ved siden av. Stor forskjell? - nei, i realiteten ikke. Kort fortalt: jeg er ekstremt godt fornøyd med mc501, men enda mer fornøyd med mc1.2kw!

    Hvis forskjellen mellom 501 og 1.2kw ikke er stor har du en flaskehals eller to i anlegget ditt.
    Det er ikke det at det er noen flaskehals. 501 er bare SÅ bra. Har selv hatt 275, 402*2,501 og 1201. og kan bekrefte at 501 ikke ligger mye etter ifht 1201 og 1,2.
    501 ligger forøvrig milevis forran 402. ;-)
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    @ J. Rasmussen: Kunne ikke vært mer enig. Har selv hatt 402, 501 x 2, og nu 1,2 kW. Ingen stor forskjell på 501 & 1,2 kW. Men sistnevnte har litt mer av alt. Vanskelig å sette fingeren på én spes. parameter.


    mvh
     

    Terje Berg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Innlegg
    1.328
    Antall liker
    1.082
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    I rest my case.

    For noen er forskjellen stor, for andre ikke. Det viktigste er at en er fornøyd.
    Dine 4365 krever en del strøm for å våkne. Så er det nok strømreservene som spiller inn her.

    Hadde samme erfaring på mine gamle 4365, dog annet forsterkermerke
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Mye av grunnene til mitt valg av å selge 1.2 lå nok i at Cornwall aldri vil kunne dra nytta av denne ampen sine sterkeste sider, kraft og fortsatt ha den gode lyden. Valget var knalltøfft, men noen ganger må man bare satse litt. Inn kommer det et par 150 watter....
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    Mye av grunnene til mitt valg av å selge 1.2 lå nok i at Cornwall aldri vil kunne dra nytta av denne ampen sine sterkeste sider, kraft og fortsatt ha den gode lyden. Valget var knalltøfft, men noen ganger må man bare satse litt. Inn kommer det et par 150 watter....
    Dette er interessant. Jeg hadde jbl k2 9800 SE (SE er viktig, spesial delefilter laget for det japanske markedet 50.000.- for to) med 1.2kw- 94 db, men 1.2 fikk aldri ordentlig kontroll p 15-tommerne. Jeg trodde det var et rom/plasseringsproblem og forsonte meg med det. Inn kom 2kw, og plutselig ble bassen tightere enn et flueanus.

    Jeg får si det med V8-entusiastene; "there´s no such thing as too much power!".
     

    Bat78

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    368
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    7
    Vil nødig være spydig mot McIntosh her, men hos hvilke andre merker vil man savne kontroll med 1,2 kw til rådighet per kanal? Jeg sier ikke dette fordi jeg har noe imot merket. Har hatt McIntosh selv, og vurderer det igjen. Liker lyden, elsker designet! Men er skeptisk til effekten de skal yte, spesielt når jeg hører om slike opplevelser...
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Vil nødig være spydig mot McIntosh her, men hos hvilke andre merker vil man savne kontroll med 1,2 kw til rådighet per kanal? Jeg sier ikke dette fordi jeg har noe imot merket. Har hatt McIntosh selv, og vurderer det igjen. Liker lyden, elsker designet! Men er skeptisk til effekten de skal yte, spesielt når jeg hører om slike opplevelser...
    Det er vel slik med Mcintosh som med alle andre high-end dingser at desto høyere på stigen du kommer - desto mer betaler du for hvert steg du går opp. Jeg tenker at 1,2 kW er "overkill" i de fleste sammenhenger, men respekterer at noen velger å være helt kompromissløse når de handler forsterkere, selv om modellen under sikkert kan gjøre mye av den samme jobben i en del rom og på en del høyttalere.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    Bat, tror du misforstår. Prøvd mange andre forsterkere på disse (notorisk vanskelige) høyttalerne. Nagra, Phase linear, Mark Levinson, conrad johnson etc...De var milevis unna 1.2 - for ikke å snakke om 2kw.

    Som Mc-entusiast har jeg lest det meste (alt? :) av tester og har aldri kommet over en test der effektangivelse blir trukket i tvil - snarere tvertimot.

    "Skepsis er bitre sjelers sadisme", sa et klokt menneske en gang. Kan du begrunne din skepsis, eller er det bare et sleivete skudd fra hofta?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.263
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Vil nødig være spydig mot McIntosh her, men hos hvilke andre merker vil man savne kontroll med 1,2 kw til rådighet per kanal? Jeg sier ikke dette fordi jeg har noe imot merket. Har hatt McIntosh selv, og vurderer det igjen. Liker lyden, elsker designet! Men er skeptisk til effekten de skal yte, spesielt når jeg hører om slike opplevelser...
    Flaks at jeg bare bruker mine fra 150hz og oppover da;)
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Vil nødig være spydig mot McIntosh her, men hos hvilke andre merker vil man savne kontroll med 1,2 kw til rådighet per kanal? Jeg sier ikke dette fordi jeg har noe imot merket. Har hatt McIntosh selv, og vurderer det igjen. Liker lyden, elsker designet! Men er skeptisk til effekten de skal yte, spesielt når jeg hører om slike opplevelser...
    Flaks at jeg bare bruker mine fra 150hz og oppover da;)
    Kan jeg spørre hvilke høyttalerkabler og strømkabler du bruker på monoblokkene?
     

    Bat78

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    368
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    7
    Mest et sleivete skudd fra hofta☺
    Det viktigste er at man er fornøyd med sin oppgradering????????????

    En annen klok mann sa; "Det er bedre å tvile før man tror,- enn omvendt".
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Bat, tror du misforstår. Prøvd mange andre forsterkere på disse (notorisk vanskelige) høyttalerne. Nagra, Phase linear, Mark Levinson, conrad johnson etc...De var milevis unna 1.2 - for ikke å snakke om 2kw.

    Som Mc-entusiast har jeg lest det meste (alt? :) av tester og har aldri kommet over en test der effektangivelse blir trukket i tvil - snarere tvertimot.

    "Skepsis er bitre sjelers sadisme", sa et klokt menneske en gang. Kan du begrunne din skepsis, eller er det bare et sleivete skudd fra hofta?
    Som å stille seg til gapestokken dette her. Selv om jeg kanskje kan tilgis siden jeg har foreslått byttehandel (fra Audionet AMP blokker) med Kalle Klovn sine MC501 blokker.

    Jeg hadde MC402 og brukte stort sett PL200 | Monitor Audio på denne. Dette er relativt små høyttalere. Jeg kunne likevel få MC402 i kne og blinke på protect, og bunne nåla på 1600 watt. Dette klarte jeg med deling på 80 hz også. Da har vel jeg og Bat78 (kamerat fra samme sted) lov til å være litt nysgjerrige på hvor kraftige de egentlig er? Så vi skyter ikke helt fra hofta, bare dårlig siktet :)
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.209
    Antall liker
    22.930
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Har du sammenlignet med mange andre forsterkere med VU-meter og Power Guard?

    Før MC1201 hadde jeg en Adcom GFA-7700, en relativt kraftig forsterker på 7x200W med tilsvarende lamper/protection som Power Guard. De blinket som et juletre når jeg dro på med P-39F...
     
    Sist redigert:

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    I rest my case.

    For noen er forskjellen stor, for andre ikke. Det viktigste er at en er fornøyd.
    Dine 4365 krever en del strøm for å våkne. Så er det nok strømreservene som spiller inn her.

    Hadde samme erfaring på mine gamle 4365, dog annet forsterkermerke

    Nettopp. Jo mere power jo bedre resultat på jbl 4365.
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    Blir omtrent som å kjøre fra mandalssnuten i en Fjordling 18 ft. m. Evinrude V.8. 300 h.k. Snuten hadde en Draco/Oceancraft. Havnepolitiet ga seg v. Ryvingen fyr.25 år siden & o.t.


    mvh
     

    Terje Berg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Innlegg
    1.328
    Antall liker
    1.082
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    Bat, tror du misforstår. Prøvd mange andre forsterkere på disse (notorisk vanskelige) høyttalerne. Nagra, Phase linear, Mark Levinson, conrad johnson etc...De var milevis unna 1.2 - for ikke å snakke om 2kw.

    Som Mc-entusiast har jeg lest det meste (alt? :) av tester og har aldri kommet over en test der effektangivelse blir trukket i tvil - snarere tvertimot.

    "Skepsis er bitre sjelers sadisme", sa et klokt menneske en gang. Kan du begrunne din skepsis, eller er det bare et sleivete skudd fra hofta?
    Som å stille seg til gapestokken dette her. Selv om jeg kanskje kan tilgis siden jeg har foreslått byttehandel (fra Audionet AMP blokker) med Kalle Klovn sine MC501 blokker.

    Jeg hadde MC402 og brukte stort sett PL200 | Monitor Audio på denne. Dette er relativt små høyttalere. Jeg kunne likevel få MC402 i kne og blinke på protect, og bunne nåla på 1600 watt. Dette klarte jeg med deling på 80 hz også. Da har vel jeg og Bat78 (kamerat fra samme sted) lov til å være litt nysgjerrige på hvor kraftige de egentlig er? Så vi skyter ikke helt fra hofta, bare dårlig siktet :)
    Nysgjerrighet driver verden fremover - så det er bare fint! ;) Mitt poeng var bare at denne tvilen om oppgitt effekt (som dere ikke er alene om, den dukker opp innimellom) har blitt relativt grundig tilbakevist i mange uavhengige tester i mange tiår. I flere tester jeg har lest, har det blitt påvist at McIntosh heller har vært konservative i sin oppgitte effekt. Jeg har vært på fabrikken i Binghampton og snakket mye med sjefen Charlie Randall. Man kan like eller ikke like McIntosh, men at det er dønn seriøse og dedikerte folk som står bak, er det ikke tvil om. Du overlever ikke i High-end hifi-bransjen i over 60 år ved å lure folk.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Terje Berg@

    Vet at du har hatt 4365, og lurer på om du har testet de med virkelig potente amper ? I mitt tilfelle begynte det å skje saker og ting fra 3-400 gode watt og oppover. De spiller godt med mindre også, men bassene trenger power.

    Forskjellen fra 3-400 watt og opp til Mc 1.2kw kan vel beskrives med ett enkelt ord og det er på godt norsk, 'Headroom'.
    En hører det lettest på større trommer som får en mere naturlig utklinging som henger lenger i luften, (som i virkeligheten).
    De 'mindre' ampene (som likevel er kraftige nok til å treffe deg i brystkassa) mangler noe av denne utklingingen og da ender en opp med noe mindre realisme i lyden.

    Men dette vet en ikke før en får prøvd ut noe som virkelig har plenty med kraftreserver. Angrer ikke ett sekund på at jeg tok sjansen på å dra Mc 1.2kw i hus for utprøving. Det ble dyrt, men er verdt hver krone.

    Hadde jeg fortsatt hatt mine gamle Silverline høyttalere hadde nok også mine to stk Mc 275 fortsatt blitt værende. Som alltid er det Matching som gjelder.
     

    Terje Berg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Innlegg
    1.328
    Antall liker
    1.082
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    Terje Berg@

    Vet at du har hatt 4365, og lurer på om du har testet de med virkelig potente amper ? I mitt tilfelle begynte det å skje saker og ting fra 3-400 gode watt og oppover. De spiller godt med mindre også, men bassene trenger power.

    Forskjellen fra 3-400 watt og opp til Mc 1.2kw kan vel beskrives med ett enkelt ord og det er på godt norsk, 'Headroom'.
    En hører det lettest på større trommer som får en mere naturlig utklinging som henger lenger i luften, (som i virkeligheten).
    De 'mindre' ampene (som likevel er kraftige nok til å treffe deg i brystkassa) mangler noe av denne utklingingen og da ender en opp med noe mindre realisme i lyden.

    Men dette vet en ikke før en får prøvd ut noe som virkelig har plenty med kraftreserver. Angrer ikke ett sekund på at jeg tok sjansen på å dra Mc 1.2kw i hus for utprøving. Det ble dyrt, men er verdt hver krone.

    Hadde jeg fortsatt hatt mine gamle Silverline høyttalere hadde nok også mine to stk Mc 275 fortsatt blitt værende. Som alltid er det Matching som gjelder.
    Har hatt litt forskjellig på dem...
    Audio Research REF150 og REF210 (Ref150 låt klart best og føltes mye kraftigere enn REF210). Electrocompaniet Nemo, Holton NX500R2. Nemo fungerte klart best, mens REF150 på en god nr. 2.
    En watt er en watt uansett hvordan en vrir på det. Nøkkelen er nok strømreserve. Evnen til å spille høyt uten at forsterkeren blir anstrengt
    Min far har JBL K2 S9900. K2 oppleves mer lettdreven og har mer push/fysikk i midbassen, på samme forsterkeri
     

    nudiebear

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.07.2008
    Innlegg
    53
    Antall liker
    1
    Bat, tror du misforstår. Prøvd mange andre forsterkere på disse (notorisk vanskelige) høyttalerne. Nagra, Phase linear, Mark Levinson, conrad johnson etc...De var milevis unna 1.2 - for ikke å snakke om 2kw.

    Som Mc-entusiast har jeg lest det meste (alt? :) av tester og har aldri kommet over en test der effektangivelse blir trukket i tvil - snarere tvertimot.

    "Skepsis er bitre sjelers sadisme", sa et klokt menneske en gang. Kan du begrunne din skepsis, eller er det bare et sleivete skudd fra hofta?
    Som å stille seg til gapestokken dette her. Selv om jeg kanskje kan tilgis siden jeg har foreslått byttehandel (fra Audionet AMP blokker) med Kalle Klovn sine MC501 blokker.

    Jeg hadde MC402 og brukte stort sett PL200 | Monitor Audio på denne. Dette er relativt små høyttalere. Jeg kunne likevel få MC402 i kne og blinke på protect, og bunne nåla på 1600 watt. Dette klarte jeg med deling på 80 hz også. Da har vel jeg og Bat78 (kamerat fra samme sted) lov til å være litt nysgjerrige på hvor kraftige de egentlig er? Så vi skyter ikke helt fra hofta, bare dårlig siktet :)
    Og likevel fungerer 402'en greit fortsatt her du :)
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Bat, tror du misforstår. Prøvd mange andre forsterkere på disse (notorisk vanskelige) høyttalerne. Nagra, Phase linear, Mark Levinson, conrad johnson etc...De var milevis unna 1.2 - for ikke å snakke om 2kw.

    Som Mc-entusiast har jeg lest det meste (alt? :) av tester og har aldri kommet over en test der effektangivelse blir trukket i tvil - snarere tvertimot.

    "Skepsis er bitre sjelers sadisme", sa et klokt menneske en gang. Kan du begrunne din skepsis, eller er det bare et sleivete skudd fra hofta?
    Som å stille seg til gapestokken dette her. Selv om jeg kanskje kan tilgis siden jeg har foreslått byttehandel (fra Audionet AMP blokker) med Kalle Klovn sine MC501 blokker.

    Jeg hadde MC402 og brukte stort sett PL200 | Monitor Audio på denne. Dette er relativt små høyttalere. Jeg kunne likevel få MC402 i kne og blinke på protect, og bunne nåla på 1600 watt. Dette klarte jeg med deling på 80 hz også. Da har vel jeg og Bat78 (kamerat fra samme sted) lov til å være litt nysgjerrige på hvor kraftige de egentlig er? Så vi skyter ikke helt fra hofta, bare dårlig siktet :)
    Og likevel fungerer 402'en greit fortsatt her du :)
    Har jo angret litt på salget noen ganger. Det er noe eget med McIntosh :)
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Jeg skal teste en C46 forforsterker til Tirsdag. Jeg vet at denne har HT (home theater input).
    Det ligger også en rørpre C220 til salgs til ca samme pris. Har denne HT input?
    Hvilken er å fortrekke av disse?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.263
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jeg skal teste en C46 forforsterker til Tirsdag. Jeg vet at denne har HT (home theater input).
    Det ligger også en rørpre C220 til salgs til ca samme pris. Har denne HT input?
    Hvilken er å fortrekke av disse?
    Jeg hadde tidligere C220. Det er en meget fin pre, men jeg kan ikke huske at den har HT input. Jeg mener å huske at jeg alltid satte volumet til fast nivå på den når jeg så film.
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Jeg skal teste en C46 forforsterker til Tirsdag. Jeg vet at denne har HT (home theater input).
    Det ligger også en rørpre C220 til salgs til ca samme pris. Har denne HT input?
    Hvilken er å fortrekke av disse?
    Jeg hadde tidligere C220. Det er en meget fin pre, men jeg kan ikke huske at den har HT input. Jeg mener å huske at jeg alltid satte volumet til fast nivå på den når jeg så film.
    Takk for svar.
    Er kanskje vanskelig å beskrive klangen i denne? Vet du sånn ca hva den kostet i sin tid?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn