McIntosh - Turkise VU-metere - HiFiens svar på kitch

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.105
    Antall liker
    3.216
    Torget vurderinger
    1
    Wishmaster: Rart det du sier om D100. En Burmester til 75K burde vel egentlig gruse D100, ihvertfall teoretisk :) Vet ikke om det sier at D100 er en god pre eller Burmestern var ikke så bra.
    Skjønner godt hva du mener her. Jeg var på utkikk etter en forforsterker med innebygd DAC og kom brått over 099 til slags for en god pris og slo til. Etterpå begynte jeg å undersøke lit om andres erfaringer med Burmesterelektronikk på Klipsch høyttalere og fant så godt som ingenting, mens det var veldig mange fornøyde McIntosheiere med Klipsch høyttalere. Dessuten, hvis jeg ønsket å bygge ut til komplett Burmester elektronikk så kostet effektforsterkerene til Burmester skjorta i forhold til McIntosh hvis man skulle ha litt effekt. Selv om den blanke finnishen til Burmester er stilig, synes jeg McIntosh ser tøffere ut. Alt dette sammen med den irriterende tikkingen til 099, gjorde at jeg solgte både CD-spilleren og forforsterkeren fra Burmester og kjøpte McIntosh i stedet for. Planen var å gå for et par MC-601 etter hvert, men så fikk jeg lyst til å prøve klasse D forsterker....som jeg forøvrig synes spiller helt toppers! Videre blir kanskje til og med D100 solgt til fordel for en forforsterker med innebygd DSP, så jeg kommer nok ikke til et midlertidig mål med et komplett McIntosh elektronikk heller. :)

    Vedrørende 099 vs D100 så tror jeg ikke at jeg har skrevet at den ene er bedre enn den andre. Med tanke på at det var noen måneder mellom dem, vil jeg ut ifra hukommelsen si at de låter ganske likt. Noe av grunnen til den store prisforskjellen tipper jeg er at 099 har både en god platespillerinngang og analoge innganger, noe D100 ikke har.
     

    K.V.S

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    30.04.2009
    Innlegg
    88
    Antall liker
    10
    Da har jeg kjøpt meg en MA8000. I forbindelse med min artikkel om forsterkeren på Audiofidelity.no var jeg jo nokså tydelig på hva jeg synes om den. Det heter "put my money where my mouth is". Nå har jeg et eget tivoli i stua.

    :)

    Mvh
    Håkon Rognlien

    Jeg hadde MA8000 til test på mine JBL Array 1400 og det låt så bra at hadde finansene vært på plass så hadde den fortsatt stått i racket! :) En nytelse å se og høre på, OOOOser kraft av utseende og spillemåte!!

    Gratulerer;)

    Mvh
    Kjell
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Hei

    Til dere som har D100 dac/forforsterker. Vil dere si jeg evt ville hatt en del å hente opp mot min Hegel HD20 dac?
    Eller vil det være "pengene" ut vinduet :)

    Si gjerne noe om hva som evt vil bli forskjell i lyd om du har faktisk hørt disse opp mot hverandre selv ;)

    Det jeg liker med HD20 er at den tar liten plass. Og den har fulgt meg en stund gjennom noen anleggsbytter.
    Så jeg liker jo hvordan den låter også :) Men sant skal sies jeg ikke har prøvd noe annet enn Hegel HD2, HD11 og
    Cambridge DacMagic. Sistnevnte var ikke noen suksess hos meg.

    Mvh Øyvind
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.105
    Antall liker
    3.216
    Torget vurderinger
    1
    Hadde HD20 før jeg fikk tak D100, dog med noen måneders mellomrom, så skal ikke si noe om lyden.

    MEN, McIntosh gir jo en eierglede som Hegels små bokser ikke er i nærheten av! :)

    Kontakt Sondgarden om de har en du kan låne.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Jo ser den :) Ikke lett å huske lyd med mnd mellomrom :) Men da er jo spørsmålet om man like gjerne kan selge
    både MA6900 og HD20 for så og bytte den ut med en MA8000 som har innebygget dac :) Er selvsagt ikke den
    rimeligste løsningen men ;) I første omgang var det jo selvsagt lyden i Hegel McIntosh dacene opp mot hverandre
    som var det viktigste.

    Usikker om hvordan MA8000 vil låte opp mot MA6900. Om MA8000 og har fått noe mer "frempå" lyd som mye annet
    McIntosh senere år. Har hørt at min MA6900 skal låte litt varmere enn de nyeste kresjonene hvertfall.

    Mvh Øyvind
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    God lørdagskveld godtfolk, noen her inne som har kjennskap til McIntosh MX 151?
    Har du fått testet MX151 eller funnet ut noe, tenkte selv på denne sammen med 2 x DPA1sEBW og en DP6.3EBW. Eller hørt om andre som har kombinert forforsterker fra MC med effekttrin fra Dynamic Precision?
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Hei

    Til dere som har D100 dac/forforsterker. Vil dere si jeg evt ville hatt en del å hente opp mot min Hegel HD20 dac?
    Eller vil det være "pengene" ut vinduet :)

    Si gjerne noe om hva som evt vil bli forskjell i lyd om du har faktisk hørt disse opp mot hverandre selv ;)

    Det jeg liker med HD20 er at den tar liten plass. Og den har fulgt meg en stund gjennom noen anleggsbytter.
    Så jeg liker jo hvordan den låter også :) Men sant skal sies jeg ikke har prøvd noe annet enn Hegel HD2, HD11 og
    Cambridge DacMagic. Sistnevnte var ikke noen suksess hos meg.

    Mvh Øyvind
    Jeg tenker umiddelbart at Hegel er for analytisk - men at den ikke trenger å være en dårlig match mot en fargerik Mcintosh. Man sier at svært detaljerte og direkte koblede effekt-transistorforsterkere trenger en god forforsterker med rør for å myke ut de harde lydene. Hvis dette er en riktig påstand (jeg vil mene/høre at det er det) - vil det ikke være dumt å ha en Hegel forforsterker ettersom den sannsynligvis veier opp for noe av "unøyaktigheten" til Mcintoshen. Hvis det er en høyttaler jeg liker Hegel på må det være den gamle garden av Sonus Faber som også farget lyden "litt for" mye (på en god måte - men likevel farget den).

    For å si det på litt enklere: Mcintoshen din synger musikken. Hegel analyserer den. Det kan være et like bra ekteskap som D100 og MA6900 - som muligens blir litt kjedelig i lengden? D100 er jo heller ikke så tøff i utseende som en mcintosh skal være :)
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Takker for svar Redux :)

    Jeg er ikke sikker på hva man skal finne på :) Jeg har prøvd min Hegel H80 og på Sonusene mine.
    Det var faktisk slett ikke dumt utfall. Men har lagt den ut for evt bytte med en H300 for mer effekt
    for å se om den kan være enda bedre. Husker H300 til et par Focus 160 jeg hadde. Spilte bedre enn
    det meste jeg har hatt. Jeg har og et par Focus 160 igjen. Ikke helt samme lyden jeg husker fra H300
    med H80, så jeg vi ha H300 igjen for å høre alt sammen opp mot hverandre ;)

    Når det gjelder din resonans rundt farging og at varmt og kaldt vil jevne hverandre ut, så er jeg nok
    enig. Kan bli for mye av det gode. Så det trenger nok ikke være grønnere på den andre siden.
    Får roe ned dacjakten tror jeg til jeg evt får napp på en H300 for testing ;)

    Mvh Øyvind
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.162
    Antall liker
    22.677
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Gratulerer ja! MC275 "må" man vel nesten prøve en eller annen gang :)
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Så du har vært i mine trakter og hentet McIntoshen altså? Blir spennende å høre hva du syns når koblet opp
    og bayeren er sprettet :) God tur siste biten hjem.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Gratulerer, har hørt 275 ved flere anledninger hos brosjan da han hadde en; 275 har deilig mellomtone og bunn. Kunne tenkt meg å teste 275 i toppen på mine JBL'er en dag. Det er ingen uten arvinger eller noen som vil gjøre slekten arveløs her da? Stiller meg til disposisjon for Deres behov hva gjelder McIntosh ;D
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.272
    Antall liker
    3.301
    Torget vurderinger
    49
    Fin tur til Bergen i går i regnværet:)
    Koblet opp vidunderet i går, fungerer helt prikkfritt.
    Mc275 er bygget som en tank, har ikke hørt om noen som har klart og ødelegge den.
    Ingen brumming, hverken mekanisk fra trafo eller fra høyttalerne, akkurat slik det skal være:)
    Dette er MkIV utgaven med potmeter på rca inngangene, helt genialt, bare pass på at rør1 (det helt til venstre) er balansert .
    Dette pga at røret splitter signalet til høyre og venstre kanal.
    Bruker de rørene som fulgte med, og det spiller veldig bra.
     

    Vedlegg

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.272
    Antall liker
    3.301
    Torget vurderinger
    49
    Hva gikk du for og hva vil du oppnå med rørbyttet?
    Bestilte NOS-12AT7-RCA og NOS-12AX7-JAN RAYTHEON fra tubedepot, og Treasure KT88-Z fra Grant Fidelity. KT88-Z var discontinued, men pga stor etterspørsel tok de opp produksjonen igjen i 2013. Har ikke prøvd RCA 12AT7 tidligere, så litt usikker på hvordan det påvirker lyden. Tidligere opplevd effekt er mindre støy, renere tone og bedre oppløsning . Kommer tilbake med opplevd effekt når allt er i hus. 12AX7 JAN RAYTHEON er et veldig bra rør til 275, men har blitt veldig dyrt.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.272
    Antall liker
    3.301
    Torget vurderinger
    49
    Et annet rør jeg har lest mye positivt om er Golden Lion Trustworthy. Noen som har testet dette?
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.746
    Jeg har GL trustworthy i min Mc pre (1000T). Låter veldig bra, støyfritt og fint, god oppløsning super holografi.

    Anbefales!
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.272
    Antall liker
    3.301
    Torget vurderinger
    49
    Jeg har GL trustworthy i min Mc pre (1000T). Låter veldig bra, støyfritt og fint, god oppløsning super holografi.

    Anbefales!
    Høres bra ut BigSwifty :)
    Snakket med Motron, han anbefalte også disse, og hadde de på lager.
    Kjøpte noen Trustworthy fra England for en stund tilbake, husker ikke hvor mange jeg kjøpte, får ta meg en tur opp på loftet og se om jeg finner dem :)
     

    Classichifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.10.2010
    Innlegg
    138
    Antall liker
    47
    Torget vurderinger
    2
    Hei! Noen av dere som har erfaring eller bruker Mcintosh høytalerkabler?
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.272
    Antall liker
    3.301
    Torget vurderinger
    49
    Skal si man blir glemsk med åra:)
    Hadde 7 ubrukte Trustworthy i skattekista på loftet, så her er det bare og teste .
     

    Vedlegg

    Dokken

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.03.2013
    Innlegg
    245
    Antall liker
    94
    Sted
    Leknes
    Hei. Noen som kan tipse meg om hvor jeg finner USB-driver fra Windows7 til MA7900? Vil gjerne teste 24bit fra Foobar2000 inn på den innebygde dac'en, men får ikke dette til å virke. Har saumfart McIntosh sine sider, samt googlet opp og i mente. Er jeg blind?
    På forhånd takk :)
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Hei. Noen som kan tipse meg om hvor jeg finner USB-driver fra Windows7 til MA7900? Vil gjerne teste 24bit fra Foobar2000 inn på den innebygde dac'en, men får ikke dette til å virke. Har saumfart McIntosh sine sider, samt googlet opp og i mente. Er jeg blind?
    På forhånd takk :)
    Ligger da her: McIntosh MA7900, McIntosh MA7900 New Products, MA7900
    Under fanen downloads. McIntosh USB Audio Windows Driver A v2.0 (compatible up to Windows 8 ) (1.31 MB) (10/28/2013) Download
     

    Dokken

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.03.2013
    Innlegg
    245
    Antall liker
    94
    Sted
    Leknes
    He he... Der ja. Uff, er det mulig å bli så blind? Håper ørene mine er bedre enn blikket. Tusen takk for kjapt svar ;)
     

    supercharger2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.07.2003
    Innlegg
    272
    Antall liker
    377
    Torget vurderinger
    1
    Noen som er interessert i MC2KW? Jeg vurerer å selge mitt sett, ligger på torget.

    mvh Dag :)
     
    Sist redigert:
    T

    Tittentei

    Gjest
    Noen som er interessert i MC2KW? Jeg vurerer å selge mitt sett.

    mvh Dag :)
    Ja, jeg vil gjerne kjøpe det av deg. Synd jeg ikke har råd, haha! Lykke til med salget, og kjøpet for den som er så heldig :)

    [PS: Det er ikke lov å "reklamere for/linke til bruktannonser i forumet, men man kan nok si at man vurderer å selge og har lagt ut annonse, men da uten link skulle jeg mene.].
     
    L

    Labbis

    Gjest
    MHA100: Lekker liten sak som ikke bør forbigåes i stillhet.

    SAM_9107.jpg


    Først og fremst en super hodetelefonforsterker og Dac, men har også en 50 W`s forsterker. Har konsentrert meg om sistnevnte noen dager med digitale og analoge kilder, og må si jeg er begeistret. Har brukt et par gulvstående ht(90 dB) Sw er også koblet til, da via pre out(kan innstilles med monosignaler for dette bruk)
    Er ikke helt kvalifisert, men kan prøve meg med noen foreløpige inntrykk. Rolig og ryddig lydbilde med en fin klang. Musikalsk og med luft mellom instrumentene. (Hm, er det dette som er highend-kvaliteter?) Disse kvalitetene er også tilstede ved lavt lyttenivå, veldig bra.

    Flott kvalitetsfølelse og stor eieglede, for mitt behov en "keeper"

    Mvh
     

    Aerik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.340
    Antall liker
    5.441
    Sted
    Moss
    Lykke til med salget Dag, du kommer nok sterkere tilbake senere tenker jeg :)
    Men lekre er dem, der de står å lyser og lever alt en ønsker av power :)
    Jeg sier som svenskene "Porr" :cool: med stor P (Rappa bildet ditt jeg)

    d60fc366b7ec98fe43e14f7ec54ab87a.jpg
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Er det noen som kan si litt om de klangmessige forskjellene mellom Mcintosh MA6900 og Mcintosh MA7000? Hvilke er "best"? Jeg ønsker aller helst en forsterker som er litt varm i klangen, men med fokus på "trøkk" og rytmisk driv i mellombassen, slik at all musikk blir "gøy". Og det er samtidig helt ok med en avrundet diskantgjengivelse, slik at det er mulig å dra på litt uten at det "blør" i øregangene :)

    Hva er en OK pris for disse forsterkerne på bruktbørsen? 20 000-25 000 for MA6900 og 30 000-35 000 for Mcintosh MA7000?
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Er det noen som kan si litt om de klangmessige forskjellene mellom Mcintosh MA6900 og Mcintosh MA7000? Hvilke er "best"? Jeg ønsker aller helst en forsterker som er litt varm i klangen, men med fokus på "trøkk" og rytmisk driv i mellombassen, slik at all musikk blir "gøy". Og det er samtidig helt ok med en avrundet diskantgjengivelse, slik at det er mulig å dra på litt uten at det "blør" i øregangene :)

    Hva er en OK pris for disse forsterkerne på bruktbørsen? 20 000-25 000 for MA6900 og 30 000-35 000 for Mcintosh MA7000?
    Ut fra det jeg kan se i Norge og i utlandet - samt priser på demobrukte - kan du fint legge til 5000: dvs. 25 til 30k og 35 til 40k.
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Ja, du har (dessverre) rett. Det gikk en MA7000 for 35 000 på mine breddegrader for kort tid siden. Spørsmålet er om Mcintosh MA6900 er vel så god (les:"musikalsk") ?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn