McIntosh - Turkise VU-metere - HiFiens svar på kitch

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.331
    Torget vurderinger
    49
    Hei folkens,

    De siste par månedene har jeg lagt merke til det spraker/knitrer svakt i venstre kanal. Det er kun enkelte låter, men alikevel tror jeg at det skjer oftere nå enn tidligere. Spiller på en MC275 så er dette et tegn på at rør burde skiftes snart?
    Du kan prøve å bytte side på rørene for og se om sparkingen skifter side. Har hatt 275 selv og den spraket når ene røret var dårlig. Bruker du XLR, kan du se bort fra 12AX7 røret til venstre, bytte plass på de neste 12AX7 rørene, og bytte parvis plass på 12AT7, 2 til venstre med de to til høyre.
     

    tomekatomek

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.08.2013
    Innlegg
    71
    Antall liker
    65
    Torget vurderinger
    8
    Hei dere!

    Jeg har en MA7000 og et par med JBL S2600. Tenkte å leke litt med bi-wire og forskjellige kabler for bunn og topp.

    Vanligvis er jeg vandt til A+B, men den muligheten har jeg ikke på Mcintosh.

    Har noen erfaring med det? Tanken var å koble toppen til 4 OHM og bassen til 8 OHM men hvor kobler jeg minusene hen? Kan koble dobbelt opp på minusene på Mcitoshen?

    Må nesten forhøre meg før jeg svir noe her.
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.582
    Antall liker
    493
    Hei dere!

    Jeg har en MA7000 og et par med JBL S2600. Tenkte å leke litt med bi-wire og forskjellige kabler for bunn og topp.

    Vanligvis er jeg vandt til A+B, men den muligheten har jeg ikke på Mcintosh.

    Har noen erfaring med det? Tanken var å koble toppen til 4 OHM og bassen til 8 OHM men hvor kobler jeg minusene hen? Kan koble dobbelt opp på minusene på Mcitoshen?

    Må nesten forhøre meg før jeg svir noe her.
    Da vil du få altfor mye bass vil jeg tro. Jeg ville ha koblet bass og diskant til samme uttaket på Mcintosh (8ohm).
     

    supercharger2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.07.2003
    Innlegg
    272
    Antall liker
    377
    Torget vurderinger
    1
    Da vil du få altfor mye bass vil jeg tro. Jeg ville ha koblet bass og diskant til samme uttaket på Mcintosh (8ohm).
    har prøvd det samme, ble ikke bra hos meg. Bruker samme uttak på topp og bunn.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    Hvor bra er dac2 enheten til McIntosh? Noen som har sammenlignet?
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer til evo med en meget bra pre, har samme selv. Dac delen er også god, men etter å ha sammenlignet med min diy dac som er tweaket i alle retninger så foretrekker jeg den, men det er ikke natt og dag forskjell. Kunne fint ha levd med Mc dac’en i 52, så bra er den.

    Det som overrasket meg er den innebygde riaa’en i Mc-52. Den er fullt på høyde med ASR basis exclusive som jeg hadde på lån, riktig nok en av de tidligere utgavene, men uansett ble jeg imponert over Mc her.

    Sammen med sine slektninger
    IMG_1362.jpeg
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.846
    Antall liker
    50.868
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Da er den på plass, lyden i den kan ingen si noe på🥰. Det mangler 2 lys i den på nederste rekke så jeg får ny front eller dioder på den av Neby. Savner ikke noe på dac/Riaa siden kontra Accuphase, ble til og med mindre støy på MC her😱.
    IMG_5253.jpeg
     

    tomekatomek

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.08.2013
    Innlegg
    71
    Antall liker
    65
    Torget vurderinger
    8
    Hei dere.

    Føler meg nesten litt dum men jeg sliter skikkelig med å programmere om den nye fjernkontrollen, H085. Hadde en eldre kontroll som ble litt for klissete og ekkel; og jeg fikk kjøpt i dag en nyere en. Men uansett om jeg følger punktene i instruksen så får jeg ikke aktivert CD1 og CD2 for å kunne bytte om inngangen med den nye kontrollen

    Har noen av dere vært bort i det? Takk på forhånd!
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.207
    Antall liker
    22.916
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Hei dere.

    Føler meg nesten litt dum men jeg sliter skikkelig med å programmere om den nye fjernkontrollen, H085. Hadde en eldre kontroll som ble litt for klissete og ekkel; og jeg fikk kjøpt i dag en nyere en. Men uansett om jeg følger punktene i instruksen så får jeg ikke aktivert CD1 og CD2 for å kunne bytte om inngangen med den nye kontrollen

    Har noen av dere vært bort i det? Takk på forhånd!
    Du har MA7000 ref. et innlegg over her? I følge denne siden skulle du hatt HR093..


    IMG_1069.png
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.261
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Finnes mange rimelige alternativer til McIntosh. Er vel ingen menneskerett at alle skal ha råd til alt?😁
    Per definisjon så vil det alltid være merker som plasserer seg prismessig slik at de blir dyrere enn det allmuen har råd til. I samfunnsøkonomien er luksusvarer definert som et produkt hvor etterspørselen stiger mer enn proporsjonalt med inntektsøkningen. Motsetningen er nødvendige varer, hvor etterspørselen stiger mindre enn inntektsøkningen.

    McIntosh er definitivt det elektronikkmerket (her ekskluderer jeg høyttalere) som har gitt meg mest eierglede. Definitivt en luksusvare!
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    288
    Sted
    Tranby
    Har et sett med Nova Utopia BE og det spiller veldig høyt på -20 db på målerne. Byttet fra minste Bukkene Bruse ML no 331 til MC 462, synes nok den spiller bedre, ikke mye. Alder har nok noe å si. Men ikke noe ukontrollerbar bass, synes den holder vel så godt igjen som ml'n i bassen. Mark Levinson er jo kjent for å ha bra grep på høyttaler med krevende bass. Dagens ML'r er mye dyrere og MC er billig i forhold.
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Voldsomt oppsett :D


    " I would recommend that McIntosh and Kudos send someone here ASAP to hear just how good their equipment is sounding together in this system, they probably won’t be surprised but I think they will be impressed. "

    McIntosh KudosT808.jpeg
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    De må høres. Mc-høyttalere er blanda drops. De store er jo så sin sak. Låter fint - men det skulle jo joggu meg bare mangle! Men jeg prøvde de minste, XR 50 for en god stund siden. Og det var saker! Et merkelig konstruksjonsprinsipp og selvsagt en heidundrendes pris - men de leverte en morofaktor som var direkte vanedannende.

    Spilte de nøytralt? :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO: På ingen måte, men for å bruke et presist uttrykk - de spilte drittøft!

    Jeg hadde dem bare noen dager på lån av ren nysgjerrighet, men husker enda hvor gøy det låt. Hvis disse har den samme morofaktoren og litt mere køl, må jeg prøve dem!
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Negative vi er @Kalle Klovn !
    Når du ligger på sofaen er dine side ved side også, lyd er ikke alt!
    Ta tilbake det du skrev ellers inndrar vi rettighetene dine til å kommentere i denne tråden.😡

    Kona var heller ikke overbevist, måtte ta henne i skole også.
     

    Proethifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.04.2023
    Innlegg
    540
    Antall liker
    642
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Hei alle!

    Vurderer å skaffe meg en CD Transport. Er det noen her inne som har erfaring med disse? Og eventuelt hvilket drivverk de har?

    MCINTOSH MCT500 - - - - - MCINTOSH MCT80
    IMG_1123.jpg
    IMG_1122.png
     

    Proethifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.04.2023
    Innlegg
    540
    Antall liker
    642
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Den ene er fullformat, den andre feilformat.
    Er klar over det med størrelsen. ;-)
    Men mener å huske at du har skrevet noe om at du kjøpte din nåværende CD spiller pga. av at den ikke hadde et CD-ROM drev? Noe kjennskap til nyere CD spillere fra McIntosh sin type drev?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Er klar over det med størrelsen. ;-)
    Men mener å huske at du har skrevet noe om at du kjøpte din nåværende CD spiller pga. av at den ikke hadde et CD-ROM drev? Noe kjennskap til nyere CD spillere fra McIntosh sin type drev?
    Nei, min gamle 95mod MCD7009 som egentlig er en Teac har ikke CD-ROM drev, hva den MCD350en jeg kjøpte for et år siden vet jeg ikke hva inneholder. :)
     

    Proethifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.04.2023
    Innlegg
    540
    Antall liker
    642
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Nei, min gamle 95mod MCD7009 som egentlig er en Teac har ikke CD-ROM drev, hva den MCD350en jeg kjøpte for et år siden vet jeg ikke hva inneholder. :)
    Har begge de CD-spillerene digitale utganger? Og hvis de brukes som CDT, høres de forskjellige ut?
     
    Sist redigert:

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Hei! Vurderer nå å gå tilbake til klassikeren over alle klassikere: Mcintosh 275. Det er vel nå 10 år siden jeg solgte 2 stk mk.V som jeg hadde kjørt som monoblokker.
    Av alle forsterkere som jeg har eid siden 1990 (er vel mer enn 20 stk) så er det denne jeg føler er den mest musikalske formidleren. Nå vil jeg tilbake dit. Men denne gang vil jeg nøye meg med en. Jeg har de perfekte høyttalere som vil bli en super match, de nærmest skriker etter å bli brukt sammen med rør. Noen som har prøvd både 275 mk.V og mk.VI og kan si noe om det har skjedd noe særlig lydmessig?
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.207
    Antall liker
    22.916
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg vet ikke 100% sikkert, men jeg tror ikke det er noen lydmessige forskjeller på Mk. V og VI. Mk. VI har bedre høyttalerterminaler og Trigger inn/ut som er en veldig hendig funksjon hvis man har en forforsterker med Trigger ut. Så har VI også disse grønne lysene under smårørene hvis det er noe man liker, men jeg er usikker på om de kan slås av hvis man ikke liker dette. Jeg hadde en Mk. VI for en stund, men har ikke hørt Mk. V.
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Jeg vet ikke 100% sikkert, men jeg tror ikke det er noen lydmessige forskjeller på Mk. V og VI. Mk. VI har bedre høyttalerterminaler og Trigger inn/ut som er en veldig hendig funksjon hvis man har en forforsterker med Trigger ut. Så har VI også disse grønne lysene under smårørene hvis det er noe man liker, men jeg er usikker på om de kan slås av hvis man ikke liker dette. Jeg hadde en Mk. VI for en stund, men har ikke hørt Mk. V.
    Viktigste fysiske forskjellen er at mk.VI har fått bedre tilkoblinger for høyttalerkablene. På mk.V kan man kun bruke bananplugger.
    Den har også fått en litt kraftigere strømforsyning så jeg lurte på om noen hadde hørt om det utgjør noen lydmessig forskjell?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.281
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg vet ikke 100% sikkert, men jeg tror ikke det er noen lydmessige forskjeller på Mk. V og VI. Mk. VI har bedre høyttalerterminaler og Trigger inn/ut som er en veldig hendig funksjon hvis man har en forforsterker med Trigger ut. Så har VI også disse grønne lysene under smårørene hvis det er noe man liker, men jeg er usikker på om de kan slås av hvis man ikke liker dette. Jeg hadde en Mk. VI for en stund, men har ikke hørt Mk. V.
    De kan slåes av ved hjelp av en Mc Pre koblet sammen med trigger kabel.
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    De kan slåes av ved hjelp av en Mc Pre koblet sammen med trigger kabel.
    Ok, høres da ut som det lydmessig er små forskjeller. Har tilbud om kjøp av en mk. V. Denne ble vel produsert mellom 2007 og 2012. Noen som har erfaring med en 11-16 år gammel 275? Greit nok, bør vel sjekke rør, men ellers?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn