Mcintosh MC2KW verdens kraftigste noensinne ? ? ? ;D

T

timc

Gjest
Asbjørn skrev:
1000 W inn i høyttalere med 87 dB @ 1 W @ 1 m er ikke det samme som 10 W inn i 107 dB @ 1 W @ 1 m mht dynamikk etc.

Dette må du nesten forklare nærmere. Her følger jeg deg ikke. Dynamikk er jo nivåforskjeller (eventuelt evnent til å gjenngi små utsving)

Hvorfor blir ikke disse to eksemplene likeverdige? Ser bort fra kompresjon/forvrengning som vil oppstå i 1000w tilfellet akkurat nå. DERSOM du har det med i beregningen så er jeg helt enig.

Dersom du mener det er en matematisk forskjell så hadde det vært fint med en forklaring. Klarer ikke se det i farten.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Her er tonen gemyttlig som den pleier :-*

Det er meningsløst å snakke om tusen watt eller ti watt for den saks skyld ettersom det kun er en måleenhet og ikke sier noe kvalitativt om hvordan effekten leveres. Som med toppfart. Tusen watt kan være morro det, sjøl disponerer jeg ca. 2x500 i 8ohm noe som er overkill til mitt lettdrevne oppsett.

Effekten og kvaliteten på denne er kun en side av saken, en minst like viktig side er hvor effektivt høyttalerne er i stand til å behandle wattene. Dette er mye likt motorisering av bil; 1000hk i en Bentley tilsvarer ca. 100hk i en Chatham eller noe sånt.

edit:8

Mvh. RS
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.550
Antall liker
35.462
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
timc skrev:
Dette må du nesten forklare nærmere. Her følger jeg deg ikke. Dynamikk er jo nivåforskjeller (eventuelt evnent til å gjenngi små utsving)

Hvorfor blir ikke disse to eksemplene likeverdige? Ser bort fra kompresjon/forvrengning som vil oppstå i 1000w tilfellet akkurat nå. DERSOM du har det med i beregningen så er jeg helt enig.

Dersom du mener det er en matematisk forskjell så hadde det vært fint med en forklaring. Klarer ikke se det i farten.
Matematisk og matematisk, som alltid kommer det an på hvilke forhold som er med i den matematiske modellen, som uansett er en forenklet abstraksjon av virkeligheten. Jeg tenkte på sånne ting som den øyeblikkelige kompresjonen ved at magnetfeltet i gapet endrer seg idet det kommer en strømpuls gjennom spolen, den nesten like øyeblikkelige kompresjonen fra at lederen i spolen varmes opp og endrer resistivitet midt i transienten, det termiske tapet i effektivitet når hele høyttalermotoren med spoler og magneter kommer til en eller annen steady state temperatur etter noen minutters spilling, osv.

For eksempel øker resistiviteten i kobber med 0,004 ohm pr grad, altså at en spole som har 5 ohm seriemotstand ved 20 grader, vil ha 5 (1 + (100-20)*0,004) = 6,6 ohm ved 100 grader. Det tilsvarer å redusere ledertverrsnittet med ca en tredjedel, hvis jeg ikke har regnet feil i farten. Samtidig faller styrken på magnetfeltet med 10-20 % (for hhv neodymium og ferritt) hvis motoren stabiliserer seg på en driftstemperatur rundt 100 grader i stedet for "kaldstart" fra 20 grader. Da gjør det en ganske stor forskjell om "varmeelementet" prøver å dissipere 10 W eller 1000 W.

Artikkelen fra Rod Elliott som jeg linket til går gjennom en del av disse effektene. Noe av det vil kanskje være med i effektivitetsratingen av en gitt høyttaler, andre ting vil gjerne ikke være tatt med. Jeg har ennå ikke sett et eneste datablad for et hifi-element som oppgir "power compression", altså effektivitetstapet som oppstår ved å spille med en gitt effekt såpass lenge at motoren stabiliserer seg på den nye driftstemperaturen. Selv på gode PA-elementer kan det være ganske mange dB når man begynner å nærme seg den termiske grensen.

Så vi er nok egentlig helt enige. :)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.331
Antall liker
16.421
Sted
Østfold
timc skrev:
timc skrev:
timc skrev:
timc skrev:
timc skrev:
timc skrev:
timc skrev:
timc skrev:
timc skrev:
timc skrev:
timc skrev:
Og drit i å multiqoute så fryktelig mye.
Og drit i å multiqoute så fryktelig mye.
Og drit i å multiqoute så fryktelig mye.
Og drit i å multiqoute så fryktelig mye.
Og drit i å multiqoute så fryktelig mye.
Og drit i å multiqoute så fryktelig mye.
Og drit i å multiqoute så fryktelig mye.
Og drit i å multiqoute så fryktelig mye.
Og drit i å multiqoute så fryktelig mye.
Og drit i å multiqoute så fryktelig mye.
Og drit i å multiqoute så fryktelig mye.
Hva vil det si å multiquote?
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.331
Antall liker
16.421
Sted
Østfold
Asbjørn skrev:
timc skrev:
Dette må du nesten forklare nærmere. Her følger jeg deg ikke. Dynamikk er jo nivåforskjeller (eventuelt evnent til å gjenngi små utsving)

Hvorfor blir ikke disse to eksemplene likeverdige? Ser bort fra kompresjon/forvrengning som vil oppstå i 1000w tilfellet akkurat nå. DERSOM du har det med i beregningen så er jeg helt enig.

Dersom du mener det er en matematisk forskjell så hadde det vært fint med en forklaring. Klarer ikke se det i farten.
Matematisk og matematisk, som alltid kommer det an på hvilke forhold som er med i den matematiske modellen, som uansett er en forenklet abstraksjon av virkeligheten. Jeg tenkte på sånne ting som den øyeblikkelige kompresjonen ved at magnetfeltet i gapet endrer seg idet det kommer en strømpuls gjennom spolen, den nesten like øyeblikkelige kompresjonen fra at lederen i spolen varmes opp og endrer resistivitet midt i transienten, det termiske tapet i effektivitet når hele høyttalermotoren med spoler og magneter kommer til en eller annen steady state temperatur etter noen minutters spilling, osv.

For eksempel øker resistiviteten i kobber med 0,004 ohm pr grad, altså at en spole som har 5 ohm seriemotstand ved 20 grader, vil ha 5 (1 + (100-20)*0,004) = 6,6 ohm ved 100 grader. Det tilsvarer å redusere ledertverrsnittet med ca en tredjedel, hvis jeg ikke har regnet feil i farten. Samtidig faller styrken på magnetfeltet med 10-20 % (for hhv neodymium og ferritt) hvis motoren stabiliserer seg på en driftstemperatur rundt 100 grader i stedet for "kaldstart" fra 20 grader. Da gjør det en ganske stor forskjell om "varmeelementet" prøver å dissipere 10 W eller 1000 W.

Artikkelen fra Rod Elliott som jeg linket til går gjennom en del av disse effektene. Noe av det vil kanskje være med i effektivitetsratingen av en gitt høyttaler, andre ting vil gjerne ikke være tatt med. Jeg har ennå ikke sett et eneste datablad for et hifi-element som oppgir "power compression", altså effektivitetstapet som oppstår ved å spille med en gitt effekt såpass lenge at motoren stabiliserer seg på den nye driftstemperaturen. Selv på gode PA-elementer kan det være ganske mange dB når man begynner å nærme seg den termiske grensen.

Så vi er nok egentlig helt enige. :)
Dette er jo høyst relevant... innen PA...

Om man har 87dB ved 1W og spiller på 111dB peak (da har man 6dB headroom om forsterkeren er på 1kW) og man legger bransjestandarden på 9dB til grunn for crestfaktor så er effektomsetningen teoretisk 31,25W i snitt. Det blir ikke veldig mye varme ut av det på en høyttaler som er dimensjonert for å kunne omsette 1kW og levere 117dB ut.
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Roysen skrev:
JENO skrev:
SAL skrev:
Som vanlig er det mangel på erfaring som gjør seg gjeldende! ;)
Flere med Fiat 127(til nød 131) her inne som kommer med anbefalinger om oppsett på Ferrari Enso uten å ha kjørt annet en fiat`n. ;D


Mvh.
SAL
Og hvor mange Enzo-eiere her inne er det som har egen racingbane eller tilgang på motorvei med fri fart? ;)

Riktig verktøy til jobben er vel uansett det som gir best resultat enten det gjelder landeveiscruising eller lyd. :)

Så du mener at de som ikke har kjørt Enzo kan uttale seg på lik linje om dette produktet med folk som eier det men som ikke har kjørt det på en skikkelig bane?

Mvh
Roysen
Det jeg mener er at å eie en Enzo i Norge er meningsløst. Eiergleden er sikkert topp, men den er fryktelig upraktisk i rushtrafikken eller humpete riksveier. Med en stasjonsvogn kommer man like fort frem, og får med seg både unger og bagasje.

For å overføre dette til hifi, så mener jeg at hvis man har et lite, eller på andre måter "dårlig" lytterom, så kommer man lengre ved å benytte produkter som presterer bra også under slike forhold enn å bare kjøre på med prestisjeprodukter som aldri får vist jeg fra sin beste side pga for dårlige rammebetingelser.

Jeg har løst dette ved å bruke horn, som for det første reduserer refleksjoner (og dermed reduserer behov for akustikktiltak eller god plass) og for det andre får det beste ut av gode, MEN wattsvake forsterkere. Mitt neste prosjekt skal utnytte refleksjon fra sidevegger og eliminere reflekson fra gulv/tak. Jeg tror ikke et par toppmodeller fra f eks MBL med tilhørende elektronikk hadde gitt meg bedre lyd enn i dag, da det er rommet som setter begrensningene. Bedre (les: større) horn derimot kunne fristet, men det er nok vanskelig da jeg ikke er ungkar. Igjen er det rommet (veien/banen) som setter begrensningene.

Dette var altså ikke et spark til dere med prestisjeutstyr, men heller litt pirking i analogien til SAL, da jeg ikke synes den helt holdt mål. Om det er rommet som er begrensende faktor hos andre har jeg ingen formening om før jeg eventuelt har vært på lyttebesøk.

For å fullføre analogien kan jeg meddele at jeg drømmer om både racingbane og racerbil i fremtiden, men jeg ville foretrukket en Nissan GTR framfor Enzo da GTRen er like rask, men er billigere og mer praktisk (har bl a baksete). Den har dog lavere prestisje da, for den som bryr seg om det. ;)

Håper med dette at denne delen av diskusjonen er lagt død, da det er langt mer interessante poenger å debattere. For ordens skyld har jeg begrenset erfaring med dyrt utstyr, men har ingenting mot at andre tilegner seg og deler av den erfaringen. :)
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.550
Antall liker
35.462
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Snickers-is skrev:
Om man har 87dB ved 1W og spiller på 111dB peak (da har man 6dB headroom om forsterkeren er på 1kW) og man legger bransjestandarden på 9dB til grunn for crestfaktor så er effektomsetningen teoretisk 31,25W i snitt. Det blir ikke veldig mye varme ut av det på en høyttaler som er dimensjonert for å kunne omsette 1kW og levere 117dB ut.
OK, det kommer vel litt an på hva man legger i "mye varme". 30 W kontinuerlig i noen minutter kan være nok til å øke temperaturen i spolen med alt fra 15 til 90 grader, eller 0,5-3 grader pr Watt, i følge "Handbook for Sound Engineers". Det er jo betydelig mer varme enn fra de 3 W som er nødvendig for å gi samme lydtrykk hvis høyttaleren greier 97 dB @ 1 W. Etter noen timer vil også magnetsystemet stabilisere seg termisk, og da må jo temperaturen i spolen bli enda høyere etter hvert som varmeavledningen avtar. Jeg ville ikke se bort fra ca 100 graders temperaturstigning med kontinuerlig drift ved den effekten i typiske hifi bassmellomtoner. Sammenlign gjerne hva som skjer med en kokeplate som står på laveste trinn (ofte 130 W) i en times tid. Det er ikke mange hifi-høyttalere til husbruk som er dimensjonert for å ta unna 1 kW kontinuerlig uten å ta fyr. Jeg får visse problemer med å se hva man da skal med 2-3 kW average power, hvis gjennomsnittlig signal (102 dB i ditt eksempel, som forsåvidt er rimelig høyt) er 31 W, og peak (111 dB, 9 dB høyere) ender opp et sted rundt 260 W? 6 dB headroom (altså 1 kW) burde da holde for de fleste formål.

Her forresten en søt liten rørforsterker på 200 kW med ganske stor båndbredde, for de som likevel måtte trenge det. ;)
 

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Innlegg
1.057
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
Har herrene fått overdose Erasmus Montanus? Ballen er forlengst på tribunen.

Av og til ligner debattene denne megetsigende bauta fra teaterscenen. Praktikerne med erfaring(Jacob) blir forsøkt villedet av de lærde(erasmus) til å akseptere en virkelighet som kan skrives med formelheftet.

Misforstå meg ikke. Reell kunnskap er flott, både i form av erfaring og teknisk innsikt.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det er bra med subjektive opplevelser av utstyr, men problemet oppstår når man lager universelle sannheter basert på det.

Måler jeg f.eks høyttalerne mine i rommet mitt forteller ikke det noe annet enn hvordan høyttalerne opptrer i det spesifikke rommet. Jeg måler da både høyttalerne og rommet og det blir veldig feil å trekke en konklusjon om høyttalerne alene.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.331
Antall liker
16.421
Sted
Østfold
mutz skrev:
Har herrene fått overdose Erasmus Montanus? Ballen er forlengst på tribunen.

Av og til ligner debattene denne megetsigende bauta fra teaterscenen. Praktikerne med erfaring(Jacob) blir forsøkt villedet av de lærde(erasmus) til å akseptere en virkelighet som kan skrives med formelheftet.

Misforstå meg ikke. Reell kunnskap er flott, både i form av erfaring og teknisk innsikt.
Men i historien om Erasmus Montanus var målet å gjøre verden uforståelig for å demonstrere hvor skolert han var. Videre var det kun Rasmus som viste interesse for denne kunnskapsonanien. Jeg finner i grunnen ingen tilsvarende karakterer i denne debatten.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.550
Antall liker
35.462
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Nei, jeg prøver bare å forstå hvordan dingsene funker, jeg. Da er det ganske virkningsfullt å prøve å uttrykke sin begrensede forståelse, for så å bli korrigert av de som har mer kunnskap og erfaring. Personlig har jeg lært mye mer på den måten enn ved å drømme opp "erfaringsbaserte" teorier selv og insistere på at de er de eneste sannheter.

Eksempelvis mente jeg lenge at inni hver NORD-10 minidatamaskin satt det en liten gnom med grønn skjerm på hodet som telegraferte hjem til Rolf Skår hver gang det skulle gjøres et regnestykke, og at Skår så tok frem fjærpennen og regnet ut svaret før han telegraferte det tilbake til gnomen, men etterhvert ble det meg forklart at det ikke var riktig slik det fungerte. ;)
 

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Innlegg
1.057
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
Snickers-is skrev:
mutz skrev:
Har herrene fått overdose Erasmus Montanus? Ballen er forlengst på tribunen.

Av og til ligner debattene denne megetsigende bauta fra teaterscenen. Praktikerne med erfaring(Jacob) blir forsøkt villedet av de lærde(erasmus) til å akseptere en virkelighet som kan skrives med formelheftet.

Misforstå meg ikke. Reell kunnskap er flott, både i form av erfaring og teknisk innsikt.
Men i historien om Erasmus Montanus var målet å gjøre verden uforståelig for å demonstrere hvor skolert han var. Videre var det kun Rasmus som viste interesse for denne kunnskapsonanien. Jeg finner i grunnen ingen tilsvarende karakterer i denne debatten.
Samtidig som han ville vise verden hvor skolert han var med sine disputter, satt han inne med kunnskap som var høyst reell. De ulærde hadde kunnskap nok til å handtere sin gjøren og laden i sin egen livssituasjon. Men Erasmus preket i vei med sin høytflyvende kunnskap som var betydningsløs for menigmann.

En parallell vil være at en vanlig tråd som denne blir kuppet av kunnskapsonanister som sporer av tråden til en politisk debatt om hvems utsagn som veier tyngst.
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Dette blir bare bedre og bedre! Diskuterer vi litteratur nå? ;D

Asbjørn skrev:
mutz skrev:
Har herrene fått overdose Erasmus Montanus? Ballen er forlengst på tribunen.
Spilte han for Rosenborg?

;)
Ikke så langt unna, Holberg er et vaskeekte trøndernavn, godt kjent på Innherred. :)
 

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Innlegg
1.057
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
;D

Tilbake til saken. Har vi konkludert med hvilken forsterker til hi-fi bruk som har mest pulver?
 
R

Roysen

Gjest
JENO skrev:
Det jeg mener er at å eie en Enzo i Norge er meningsløst. Eiergleden er sikkert topp, men den er fryktelig upraktisk i rushtrafikken eller humpete riksveier. Med en stasjonsvogn kommer man like fort frem, og får med seg både unger og bagasje.

For å overføre dette til hifi, så mener jeg at hvis man har et lite, eller på andre måter "dårlig" lytterom, så kommer man lengre ved å benytte produkter som presterer bra også under slike forhold enn å bare kjøre på med prestisjeprodukter som aldri får vist jeg fra sin beste side pga for dårlige rammebetingelser.

Jeg har løst dette ved å bruke horn, som for det første reduserer refleksjoner (og dermed reduserer behov for akustikktiltak eller god plass) og for det andre får det beste ut av gode, MEN wattsvake forsterkere. Mitt neste prosjekt skal utnytte refleksjon fra sidevegger og eliminere reflekson fra gulv/tak. Jeg tror ikke et par toppmodeller fra f eks MBL med tilhørende elektronikk hadde gitt meg bedre lyd enn i dag, da det er rommet som setter begrensningene. Bedre (les: større) horn derimot kunne fristet, men det er nok vanskelig da jeg ikke er ungkar. Igjen er det rommet (veien/banen) som setter begrensningene.

Dette var altså ikke et spark til dere med prestisjeutstyr, men heller litt pirking i analogien til SAL, da jeg ikke synes den helt holdt mål. Om det er rommet som er begrensende faktor hos andre har jeg ingen formening om før jeg eventuelt har vært på lyttebesøk.

For å fullføre analogien kan jeg meddele at jeg drømmer om både racingbane og racerbil i fremtiden, men jeg ville foretrukket en Nissan GTR framfor Enzo da GTRen er like rask, men er billigere og mer praktisk (har bl a baksete). Den har dog lavere prestisje da, for den som bryr seg om det. ;)

Håper med dette at denne delen av diskusjonen er lagt død, da det er langt mer interessante poenger å debattere. For ordens skyld har jeg begrenset erfaring med dyrt utstyr, men har ingenting mot at andre tilegner seg og deler av den erfaringen. :)
Her mener jeg du bommer ganske så grundig. Med hensyn på Enzo har du tydeligvis ikke skjønt analogien. SAL har da ikke nevnt noe om norske veier, Norge eller dårlige kjøreforhold i det hele tatt. Analogien går på Enzo som bil sammenlignet med andre biler uavhengig av kjøreforhold.

For det andre er ingen forsterkere avhengig av akustikk for å yte sitt beste. Det er det høytalere som er. En forsterker oppfører seg likt i alle rom. I denne tråden diskuteres forsterkere.

For det tredje tar du grundig feil dersom du tror en topp høytaler ikke lyder bedre enn enn middels god høytaler i et dårlig rom. Du har rett i at den gode høytaleren ikke får vist sitt beste, men det betyr ikke at den ikke vil spille bedre enn enn en middels god høytaler. Et godt eksempel er hjemme hos meg. Rommet er ikke av de aller beste, men likevel forbedres lydkvaliteten av en skikkelig god høytaler sammenlignet med en middelmådig.

De punktene jeg nevner her er helt uavhengig av prestisje, som de som ikke har råd eller ikke vet bedre ynder å bruke som et argument for noe de ikke skjønner.

Mvh
Roysen
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.546
Antall liker
9.709
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
En av de rareste tråder noensinne. Om et uinteressant tema. I hvert fall hvis målet med forsterkeren er musikkreproduksjon og ikke en diskusjon om "min er større enn din".
 
R

Roysen

Gjest
erato skrev:
En av de rareste tråder noensinne. Om et uinteressant tema. I hvert fall hvis målet med forsterkeren er musikkreproduksjon og ikke en diskusjon om "min er større enn din".
Nytten av en kraftig forsterker, forskjellige måter å måle forsterkerens kraft på og bruksformer må det vel være lov å mene noe om og dele sine erafringer med uten å bli beskyldt for "min er større enn din"?

Mvh
Roysen
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.550
Antall liker
35.462
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
erato skrev:
En av de rareste tråder noensinne. Om et uinteressant tema. I hvert fall hvis målet med forsterkeren er musikkreproduksjon og ikke en diskusjon om "min er større enn din".
Dessuten, hvis man kommer i skade for å ta temaet seriøst, kan man vise seg å være "kunnskapsonanist". Det er visstnok heller ikke bra.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.546
Antall liker
9.709
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Roysen skrev:
erato skrev:
En av de rareste tråder noensinne. Om et uinteressant tema. I hvert fall hvis målet med forsterkeren er musikkreproduksjon og ikke en diskusjon om "min er større enn din".
Nytten av en kraftig forsterker, forskjellige måter å måle forsterkerens kraft på og bruksformer må det vel være lov å mene noe om og dele sine erafringer med uten å bli beskyldt for "min er større enn din"?

Mvh
Roysen
Selvsagt. Men utgangspunktet for tråden var hvilken forsterker som var størst, en usedvanlig uinteressant premiss. Hvor stor forsterkeren må være for å være en god musikkformidler er en helt annen diskusjon, som hverken henger sammen med trådstarters premiss eller alle avsporingene i pussige bilanalogier.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.546
Antall liker
9.709
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Asbjørn skrev:
erato skrev:
En av de rareste tråder noensinne. Om et uinteressant tema. I hvert fall hvis målet med forsterkeren er musikkreproduksjon og ikke en diskusjon om "min er større enn din".
Dessuten, hvis man kommer i skade for å ta temaet seriøst, kan man vise seg å være "kunnskapsonanist". Det er visstnok heller ikke bra.
Her dreier det seg om nytelse må vite! ;D
 
R

Roysen

Gjest
erato skrev:
Roysen skrev:
erato skrev:
En av de rareste tråder noensinne. Om et uinteressant tema. I hvert fall hvis målet med forsterkeren er musikkreproduksjon og ikke en diskusjon om "min er større enn din".
Nytten av en kraftig forsterker, forskjellige måter å måle forsterkerens kraft på og bruksformer må det vel være lov å mene noe om og dele sine erafringer med uten å bli beskyldt for "min er større enn din"?

Mvh
Roysen
Selvsagt. Men utgangspunktet for tråden var hvilken forsterker som var størst, en usedvanlig uinteressant premiss. Hvor stor forsterkeren må være for å være en god musikkformidler er en helt annen diskusjon, som hverken henger sammen med trådstarters premiss eller alle avsporingene i pussige bilanalogier.
Ikke størst, men kraftigst - noe som det er mulig å synes noe om avhengig av måten det måles på og hva forsterkeren skal benyttes til. Noe som ikke alle synes er uinteressant selv om kanskje du gjør det.

Mvh
Roysen
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
@Roysen:
Mitt poeng er at det er vanskelig å diskutere en komponents ytelser uavhengig av kontekst. En komponent inngår alltid i et system. Hva som er best avhenger av systemet. Hva som er kraftigst forsterker, og trådens tema, går det dog an å diskutere. :)

@Asbjørn:
Du er alltid saklig og flink til å formidle tekniske ting på en forståelig måte. Fortsett gjerne med det! :) Du prøver å forstå hvordan ting henger sammen, og lar oss bli med på resonnementene. Du kan diskutere uten å bli personlig eller usaklig, og er dermed et eksempel til etterfølgelse her på Sentralen!
 
R

Roysen

Gjest
JENO skrev:
@Roysen:
Mitt poeng er at det er vanskelig å diskutere en komponents ytelser uavhengig av kontekst. En komponent inngår alltid i et system. Hva som er best avhenger av systemet. Hva som er kraftigst forsterker, og trådens tema, går det dog an å diskutere. :)
Det er vel også helt feil! Man kan fint diskutere parametere som kraft, forvrengning, støy etc. uavhengig av i hvilket rom og med hvilke høytalere den skal benyttes.

Mvh
Roysen
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.472
Antall liker
4.271
Torget vurderinger
10
Roysen skrev:
JENO skrev:
Det jeg mener er at å eie en Enzo i Norge er meningsløst. Eiergleden er sikkert topp, men den er fryktelig upraktisk i rushtrafikken eller humpete riksveier. Med en stasjonsvogn kommer man like fort frem, og får med seg både unger og bagasje.

For å overføre dette til hifi, så mener jeg at hvis man har et lite, eller på andre måter "dårlig" lytterom, så kommer man lengre ved å benytte produkter som presterer bra også under slike forhold enn å bare kjøre på med prestisjeprodukter som aldri får vist jeg fra sin beste side pga for dårlige rammebetingelser.

Jeg har løst dette ved å bruke horn, som for det første reduserer refleksjoner (og dermed reduserer behov for akustikktiltak eller god plass) og for det andre får det beste ut av gode, MEN wattsvake forsterkere. Mitt neste prosjekt skal utnytte refleksjon fra sidevegger og eliminere reflekson fra gulv/tak. Jeg tror ikke et par toppmodeller fra f eks MBL med tilhørende elektronikk hadde gitt meg bedre lyd enn i dag, da det er rommet som setter begrensningene. Bedre (les: større) horn derimot kunne fristet, men det er nok vanskelig da jeg ikke er ungkar. Igjen er det rommet (veien/banen) som setter begrensningene.

Dette var altså ikke et spark til dere med prestisjeutstyr, men heller litt pirking i analogien til SAL, da jeg ikke synes den helt holdt mål. Om det er rommet som er begrensende faktor hos andre har jeg ingen formening om før jeg eventuelt har vært på lyttebesøk.

For å fullføre analogien kan jeg meddele at jeg drømmer om både racingbane og racerbil i fremtiden, men jeg ville foretrukket en Nissan GTR framfor Enzo da GTRen er like rask, men er billigere og mer praktisk (har bl a baksete). Den har dog lavere prestisje da, for den som bryr seg om det. ;)

Håper med dette at denne delen av diskusjonen er lagt død, da det er langt mer interessante poenger å debattere. For ordens skyld har jeg begrenset erfaring med dyrt utstyr, men har ingenting mot at andre tilegner seg og deler av den erfaringen. :)
Her mener jeg du bommer ganske så grundig. Med hensyn på Enzo har du tydeligvis ikke skjønt analogien. SAL har da ikke nevnt noe om norske veier, Norge eller dårlige kjøreforhold i det hele tatt. Analogien går på Enzo som bil sammenlignet med andre biler uavhengig av kjøreforhold.

For det andre er ingen forsterkere avhengig av akustikk for å yte sitt beste. Det er det høytalere som er. En forsterker oppfører seg likt i alle rom. I denne tråden diskuteres forsterkere.

For det tredje tar du grundig feil dersom du tror en topp høytaler ikke lyder bedre enn enn middels god høytaler i et dårlig rom. Du har rett i at den gode høytaleren ikke får vist sitt beste, men det betyr ikke at den ikke vil spille bedre enn enn en middels god høytaler. Et godt eksempel er hjemme hos meg. Rommet er ikke av de aller beste, men likevel forbedres lydkvaliteten av en skikkelig god høytaler sammenlignet med en middelmådig.

De punktene jeg nevner her er helt uavhengig av prestisje, som de som ikke har råd eller ikke vet bedre ynder å bruke som et argument for noe de ikke skjønner.

Mvh
Roysen
Takk Roysen! Nå slapp jeg å skrive så mye her, Jeno skyter jo i tillegg på feil skive! ;)

Mvh.
SAL
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Dette var ikke så alvorlig ment fra meg, og det var virkelig ikke meningen å dra i gang en så voldsom diskusjon rundt dette. Jeg innser at jeg kan ha dreid siktet i en retning som interesserer meg mer enn det utgangspunktet var i herrene SAL og Roysen sine øyne. Utgangspunktet var uansett en analogi som jeg forsøkte å pirke i på en litt humoristisk måte, krydret med litt smileys for å understreke dette, en analogi som jeg tydeligvis har tolket feil. Ferdig! :)
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Roysen skrev:
For det tredje tar du grundig feil dersom du tror en topp høytaler ikke lyder bedre enn enn middels god høytaler i et dårlig rom. Du har rett i at den gode høytaleren ikke får vist sitt beste, men det betyr ikke at den ikke vil spille bedre enn enn en middels god høytaler. Et godt eksempel er hjemme hos meg. Rommet er ikke av de aller beste, men likevel forbedres lydkvaliteten av en skikkelig god høytaler sammenlignet med en middelmådig.
Hva er en bedre høyttaler? Har du aldri opplevd at stativhøyttalere låter bedre enn større og dyrere gulvstående i samme rom? Høyttalere må være tilpasset rommet. En rimelig høyttaler med billigere elementer kan fint overgå en høyttaler med mer kostbar elementer. Det kan ofte være vrient å definere hva som er en bedre høyttaler. Og spesielt hvis man sammenliger ulike høyttaler konstruksjoner som f.eks Emerald Physics vs. B&W. Helt ulike prinsipper og den ene er ikke nødvendigvis bedre enn den andre. Viktigere å finne ut hvilke som spiller best i ens eget rom.
 
T

timc

Gjest
Roysen skrev:
JENO skrev:
Det er vel også helt feil! Man kan fint diskutere parametere som kraft, forvrengning, støy etc. uavhengig av i hvilket rom og med hvilke høytalere den skal benyttes.

Mvh
Roysen
Kan man egentlig det?

Jeg vil i stor grad si nei. Eksempel: Å diskutere hvordan forsterkeren oppfører seg i en gitt last, gir ikke mening dersom man bruker den med en høyttaler som aldri vil representere denne lasten.

Lasten vil påvirke alle parametrene du ramser opp. Ref. Snickers sitt innlegg om spesifikasjoner med og uten reaktiv last.


-Tim
 
R

Roysen

Gjest
timc skrev:
Roysen skrev:
Det er vel også helt feil! Man kan fint diskutere parametere som kraft, forvrengning, støy etc. uavhengig av i hvilket rom og med hvilke høytalere den skal benyttes.

Mvh
Roysen
Kan man egentlig det?

Jeg vil i stor grad si nei. Eksempel: Å diskutere hvordan forsterkeren oppfører seg i en gitt last, gir ikke mening dersom man bruker den med en høyttaler som aldri vil representere denne lasten.

Lasten vil påvirke alle parametrene du ramser opp. Ref. Snickers sitt innlegg om spesifikasjoner med og uten reaktiv last.


-Tim
Her er vi enig Tim, men last er vel også et generellt begrep og ikke høytalerspesifikt. Man trenger ikke å teste all høytalere med 4 Ohms impedanse for å vite hvordan forsterkeren yter ved en 4 Ohms last. En 4 Ohms last kan man finne både i store, små, veldig gode, middelmådige, dyre og rimelige høytalere.

Mvj
Roysen
 
N

nb

Gjest
Roysen skrev:
Her er vi enig Tim, men last er vel også et generellt begrep og ikke høytalerspesifikt. Man trenger ikke å teste all høytalere med 4 Ohms impedanse for å vite hvordan forsterkeren yter ved en 4 Ohms last. En 4 Ohms last kan man finne både i store, små, veldig gode, middelmådige, dyre og rimelige høytalere.

Mvj
Roysen
Finnes det en høyttaler med 4 Ohms impedanse? Pointet til Snickers er vel at en reell last er betydelig mer kompleks enn hva en måling ved konstant last representerer.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.331
Antall liker
16.421
Sted
Østfold
Lasten kan være ganske flat eller variere mellom svært induktiv til svært kapasitiv i løpet av et smalt frekvensbånd. Dette er i høyeste grad høyttalerspesifikt.
 
R

Roysen

Gjest
orso skrev:
Roysen skrev:
For det tredje tar du grundig feil dersom du tror en topp høytaler ikke lyder bedre enn enn middels god høytaler i et dårlig rom. Du har rett i at den gode høytaleren ikke får vist sitt beste, men det betyr ikke at den ikke vil spille bedre enn enn en middels god høytaler. Et godt eksempel er hjemme hos meg. Rommet er ikke av de aller beste, men likevel forbedres lydkvaliteten av en skikkelig god høytaler sammenlignet med en middelmådig.
Hva er en bedre høyttaler? Har du aldri opplevd at stativhøyttalere låter bedre enn større og dyrere gulvstående i samme rom? Høyttalere må være tilpasset rommet. En rimelig høyttaler med billigere elementer kan fint overgå en høyttaler med mer kostbar elementer. Det kan ofte være vrient å definere hva som er en bedre høyttaler. Og spesielt hvis man sammenliger ulike høyttaler konstruksjoner som f.eks Emerald Physics vs. B&W. Helt ulike prinsipper og den ene er ikke nødvendigvis bedre enn den andre. Viktigere å finne ut hvilke som spiller best i ens eget rom.
Nå var det vel ikke størrelsen på høytaleren som var et poeng. Det ble forsøkt argumentert for at en dyr eller meget god høytaler ikke kunne yte bedre enn en mindre god høytaler i et middelmådig rom.

Mvh
Roysen
 
T

timc

Gjest
Her misforstår du hvor jeg vil hen Roysen. La meg omformulere.

Det er helt sant at du kan finne like laster i ulike konstruksjoner av ymse kvalitet. Så langt er ting greit.

Store kraftige transistortrinn, som du sverger til, har vanligvis en veldig høy dempingsfaktor (bare for å ta en parameter). Da kan vi si noe (langt fra mye/alt) om kontrollen den har på en bass.

Spør deg så: Er det ønskelig med veldig høy dempingsfaktor på ett horn? Hvorfor?/hvorfor ikke?


-Tim
 
R

Roysen

Gjest
Snickers-is skrev:
Lasten kan være ganske flat eller variere mellom svært induktiv til svært kapasitiv i løpet av et smalt frekvensbånd. Dette er i høyeste grad høyttalerspesifikt.
Alle disse parameterne er målbare og vil kunne måles på generellt grunnlag for deretter å testes mot forsterkeren. Impedansen ble nevnt som et forenklet eksempel.

Mvh
Roysen
 
R

Roysen

Gjest
timc skrev:
Her misforstår du hvor jeg vil hen Roysen. La meg omformulere.

Det er helt sant at du kan finne like laster i ulike konstruksjoner av ymse kvalitet. Så langt er ting greit.

Store kraftige transistortrinn, som du sverger til, har vanligvis en veldig høy dempingsfaktor (bare for å ta en parameter). Da kan vi si noe (langt fra mye/alt) om kontrollen den har på en bass.

Spør deg så: Er det ønskelig med veldig høy dempingsfaktor på ett horn? Hvorfor?/hvorfor ikke?


-Tim
Tim,

Om du leser tilbake i tråden vil du se at jeg mener at kraftige forsterkere ikke nødvendigvis egner seg til lettdrevne høytalere (f.eks. horn). Jeg skrev også at jeg mente at de egnet seg på høytalere med fra normal til vanskelig last.

Mvh
Roysen
 
T

timc

Gjest
Jeg sier ikke lettdrevne høyttalere generelt.

Jeg bare spør: Er høy dempingsfaktor en positiv ting på horn? Helt uavhengig av effekt.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Snickers:
Kan du nevne noen høyttalere hvor ICEpower ikke vil passe og det vil låte slankt.
Det er vel sjelden man opplever så totalt ulike tilbakemeldinger som fra ICE. Kan mismatch være en primær årsak til det?
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.331
Antall liker
16.421
Sted
Østfold
timc skrev:
Jeg sier ikke lettdrevne høyttalere generelt.

Jeg bare spør: Er høy dempingsfaktor en positiv ting på horn? Helt uavhengig av effekt.
Det finnes ikke noe kategorisk svar på et slikt spørsmål.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.331
Antall liker
16.421
Sted
Østfold
orso skrev:
Snickers:
Kan du nevne noen høyttalere hvor ICEpower ikke vil passe og det vil låte slankt.
Det er vel sjelden man opplever så totalt ulike tilbakemeldinger som fra ICE. Kan mismatch være en primær årsak til det?
Triangle generelt er typisk dårlig match til ICE.
 
Topp Bunn