Mcintosh MC2KW verdens kraftigste noensinne ? ? ? ;D

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.975
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
baluba skrev:
Pallesen (i Bergen) konstruerte en rørforsterker på 2000w for endel år siden, så det er nok mye mer å gå på enn dette med transer. Skriver en relativt uinteressert som er mer på linje med digiman og SSM med sine triodekoblede EL34 på 18w.
Det er bare en praktisk grense for hvor kraftige forsterkere enn kan lage. I hvert fall til HiFi. En skal jo helst ha de i hus.
Noen 10-talls kW er ikke noe teknisk problem å realisere.
Men hensikten ???
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.331
Antall liker
16.422
Sted
Østfold
Hensikten? Min er større enn din så klart! Har du ikke forstått hensikten med tråden da? ;D
 
T

timc

Gjest
Jeg har èn utopisk watt. Den er MYYYYYE kraftigere enn dine 2000 rørwatt. ;)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.331
Antall liker
16.422
Sted
Østfold
Her er et bilde av monoblokkene mine:



Som dere ser er det 4 stk som er koblet balansert, 2 og 2.

Kona var litt skeptisk da jeg skulle ha dem i hus, men bikkja vår, som dere ser i forgrunnen, later ikke til å bekymre seg.
 
R

Roysen

Gjest
Forsøker herrene å si at forsterkerkraft kun er show-off og ikke av betdning for lydgjengivelsen? I så fall er jeg svært uenig.

Mvh
Roysen
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.472
Antall liker
4.271
Torget vurderinger
10
Som vanlig er det mangel på erfaring som gjør seg gjeldende! ;)
Flere med Fiat 127(til nød 131) her inne som kommer med anbefalinger om oppsett på Ferrari Enso uten å ha kjørt annet en fiat`n. ;D


Mvh.
SAL
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Ferrari EnZo er det neppe mange som har kjørt nei... :) Uansett er det også innen bilverdenen enkelte prisnipper som er gjengangere... Og ingen sitter med erfaring på alt... Men generellt er det greit å ha selv prøvd forsterkere ifht de høytalere de er ment å drifte.. :)
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
SAL skrev:
Som vanlig er det mangel på erfaring som gjør seg gjeldende! ;)
Flere med Fiat 127(til nød 131) her inne som kommer med anbefalinger om oppsett på Ferrari Enso uten å ha kjørt annet en fiat`n. ;D


Mvh.
SAL
Og hvor mange Enzo-eiere her inne er det som har egen racingbane eller tilgang på motorvei med fri fart? ;)

Riktig verktøy til jobben er vel uansett det som gir best resultat enten det gjelder landeveiscruising eller lyd. :)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.331
Antall liker
16.422
Sted
Østfold
Roysen skrev:
Forsøker herrene å si at forsterkerkraft kun er show-off og ikke av betdning for lydgjengivelsen? I så fall er jeg svært uenig.

Mvh
Roysen
SAL skrev:
Som vanlig er det mangel på erfaring som gjør seg gjeldende! ;)
Flere med Fiat 127(til nød 131) her inne som kommer med anbefalinger om oppsett på Ferrari Enso uten å ha kjørt annet en fiat`n. ;D


Mvh.
SAL
Watt er jo i prinsippet noe så enkelt som max spenningssving. Om man ikke overstiger forsterkerens maximale spenningssving har man i prinsippet mer effekt enn man behøver. Om høyttalerne nær smelter ved 114dB og har en følsomhet på 90dB er det ikke bruk for mer enn 250W. Er følsomheten 87dB og høyttalerne klarer 120dB skulle man gjerne ha 2kW for å klare de ekstra 9dB. Om man spiller musikk med store dynamiske transienter (over 20dB) er det ganske tvingende nødvendig å ha et system som kan spille veldig høyt før det klipper.

Personlig er jeg av den oppfating at mye effekt er viktig for systemets headroom.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.331
Antall liker
16.422
Sted
Østfold
Det er veldig opp til konstruktøren. Man kan klare seg med få prosent, eller man kan ha et filter som suger til seg størstedelen av forsterkerens effekt. Jeg har fått til gode resultater med begge varianter, men et filter som skal kvitte seg med et par hundre watt er ikke så praktisk. Det er også utvilsomt fordyrende på forsterkersiden.
 
R

Roysen

Gjest
JENO skrev:
SAL skrev:
Som vanlig er det mangel på erfaring som gjør seg gjeldende! ;)
Flere med Fiat 127(til nød 131) her inne som kommer med anbefalinger om oppsett på Ferrari Enso uten å ha kjørt annet en fiat`n. ;D


Mvh.
SAL
Og hvor mange Enzo-eiere her inne er det som har egen racingbane eller tilgang på motorvei med fri fart? ;)

Riktig verktøy til jobben er vel uansett det som gir best resultat enten det gjelder landeveiscruising eller lyd. :)

Så du mener at de som ikke har kjørt Enzo kan uttale seg på lik linje om dette produktet med folk som eier det men som ikke har kjørt det på en skikkelig bane?

Mvh
Roysen
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.331
Antall liker
16.422
Sted
Østfold
Roysen skrev:
JENO skrev:
SAL skrev:
Som vanlig er det mangel på erfaring som gjør seg gjeldende! ;)
Flere med Fiat 127(til nød 131) her inne som kommer med anbefalinger om oppsett på Ferrari Enso uten å ha kjørt annet en fiat`n. ;D


Mvh.
SAL
Og hvor mange Enzo-eiere her inne er det som har egen racingbane eller tilgang på motorvei med fri fart? ;)

Riktig verktøy til jobben er vel uansett det som gir best resultat enten det gjelder landeveiscruising eller lyd. :)

Så du mener at de som ikke har kjørt Enzo kan uttale seg på lik linje om dette produktet med folk som eier det men som ikke har kjørt det på en skikkelig bane?

Mvh
Roysen
Jeg vil vel tro at en som har veldig god peiling på biler og ikke har kjørt Enzo kan uttale seg med vel så stor tyngde som en som har absolutt null peiling på bil men allikevel har havnet bak rattet på en Enzo. For meg gir ikke det å ha sittet bak rattet nødvendigvis det minste troverdighet.
 
R

Roysen

Gjest
Snickers-is skrev:
Roysen skrev:
JENO skrev:
SAL skrev:
Som vanlig er det mangel på erfaring som gjør seg gjeldende! ;)
Flere med Fiat 127(til nød 131) her inne som kommer med anbefalinger om oppsett på Ferrari Enso uten å ha kjørt annet en fiat`n. ;D


Mvh.
SAL
Og hvor mange Enzo-eiere her inne er det som har egen racingbane eller tilgang på motorvei med fri fart? ;)

Riktig verktøy til jobben er vel uansett det som gir best resultat enten det gjelder landeveiscruising eller lyd. :)

Så du mener at de som ikke har kjørt Enzo kan uttale seg på lik linje om dette produktet med folk som eier det men som ikke har kjørt det på en skikkelig bane?

Mvh
Roysen
Jeg vil vel tro at en som har veldig god peiling på biler og ikke har kjørt Enzo kan uttale seg med vel så stor tyngde som en som har absolutt null peiling på bil men allikevel har havnet bak rattet på en Enzo. For meg gir ikke det å ha sittet bak rattet nødvendigvis det minste troverdighet.
Det er selvsagt et godt poeng, men litt på siden av hva man forsøker å poengetere her. En eier av Enzo har nødvendigvis gjort seg opp noen erfaringer om produktet og bør kunne få lov til å uttale seg med tyngde om det vedkommende har erfart. Mulig at bilkyndige som ikke har erfaring kan uttale seg på lik linje, men personer som aldri har kjørt Enzo eller har noen særlig erfaring med biler i den kategorien bør ikke ha så mye å si som veier like tungt.

Mvh
Roysen
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Ser ikke helt relevansen i den sammenlignengen, bil - effektforsterker.
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.784
Antall liker
21.302
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Snickers-is skrev:
Hensikten? Min er større enn din så klart! Har du ikke forstått hensikten med tråden da? ;D

hehe, hos set- og hornfolk er det visst omvendt: "min er mindre enn din!".
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.331
Antall liker
16.422
Sted
Østfold
Roysen skrev:
Snickers-is skrev:
Roysen skrev:
Forsøker herrene å si at forsterkerkraft kun er show-off og ikke av betdning for lydgjengivelsen? I så fall er jeg svært uenig.

Mvh
Roysen
SAL skrev:
Som vanlig er det mangel på erfaring som gjør seg gjeldende! ;)
Flere med Fiat 127(til nød 131) her inne som kommer med anbefalinger om oppsett på Ferrari Enso uten å ha kjørt annet en fiat`n. ;D


Mvh.
SAL
Watt er jo i prinsippet noe så enkelt som max spenningssving. Om man ikke overstiger forsterkerens maximale spenningssving har man i prinsippet mer effekt enn man behøver. Om høyttalerne nær smelter ved 114dB og har en følsomhet på 90dB er det ikke bruk for mer enn 250W. Er følsomheten 87dB og høyttalerne klarer 120dB skulle man gjerne ha 2kW for å klare de ekstra 9dB. Om man spiller musikk med store dynamiske transienter (over 20dB) er det ganske tvingende nødvendig å ha et system som kan spille veldig høyt før det klipper.

Personlig er jeg av den oppfating at mye effekt er viktig for systemets headroom.
Det er ikke mange som har motstridende meneinger om dette med hensyn på lettdrevne høytalere i tråden og det er også påpekt at Watt kanskje ikke er den beste måten å måle forsterkerens kraft på.

Mvh
Roysen
"Kraft" blir jo et litt diffust begrep i denne sammenhengen. Vi kan bruke begrepet "effekt" som utelukkende måles i Watt. Vi kan bruke begrepet "energi", det vil i såfall si noe om enten produktets evne til å levere effekt over tid, eller produktets evne til å lagre energi. Men ingen av disse faktorene sier noe om hvordan produktet låter.

Min erfaring tilsier at de fleste forsterkere yter helt utrolig bra helt til man kobler til en høyttaler. Når det er gjort er det mange som yter alt annet enn bra. Jeg antar det er dette du er ute etter når du snakker om "forsterkerens kraft"?

Svenskenes Powercube er jo en interessant måte å tenke på. http://www.audiograph.se/ . LTS har også forsøkt seg på en variant der de forsøker å emulere en høyttaler ved hjelp av et system av spoler og kondensatorer. Det ingen av disse tar høyde for er hvordan dette igjen påvirker høyttalerens arbeidsforhold. I prinsippet burde man lage en referansehøyttaler som yter optimalt på "den ideelle forsterker" og bruke den som en del av måleverktøyet, men det er vanskelig å skape en helt presis vitenskap rundt dette. Som du kanskje skjønner er det ikke tilfeldig at jeg har ønsket å produsere både høyttalere og forsterkere.
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
Snickers-is skrev:
Her er et bilde av monoblokkene mine:



Som dere ser er det 4 stk som er koblet balansert, 2 og 2.

Kona var litt skeptisk da jeg skulle ha dem i hus, men bikkja vår, som dere ser i forgrunnen, later ikke til å bekymre seg.
Tror heller at det er den separate strømforsyningen som er avbildet,... to ladelytter på hver side med tilhørende likerettingsdioder..... ;) Forsterkeren (monoblokkene) derimot ser du her....

 
R

Roysen

Gjest
65finger skrev:
Ser ikke helt relevansen i den sammenlignengen, bil - effektforsterker.
Har du lest gjennom hva som er skrevet? Det er da ikke beskrevet noen sammenheng mellom bil og effektforsterker. Det er gjort et eksempel på hvordan ulike personers kompetansegrunnlag bør gi vekt til deres uttalelser.

Mvh
Roysen
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.331
Antall liker
16.422
Sted
Østfold
Roysen skrev:
Det er selvsagt et godt poeng, men litt på siden av hva man forsøker å poengetere her. En eier av Enzo har nødvendigvis gjort seg opp noen erfaringer om produktet og bør kunne få lov til å uttale seg med tyngde om det vedkommende har erfart. Mulig at bilkyndige som ikke har erfaring kan uttale seg på lik linje, men personer som aldri har kjørt Enzo eller har noen særlig erfaring med biler i den kategorien bør ikke ha så mye å si som veier like tungt.

Mvh
Roysen
Nå begynner jo relevansen til emnet å bli til dels begrenset, men uansett, jeg har inntrykk av at mangel på kunnskap for mange er selve forutsetningen for å uttale seg. Det er litt skummelt for en som lurer på noe, og en person med mange innlegg og høy troverdighet på det jevne uttaler seg litt utenfor sin egentlige kunnskapsbase, mer på bakgrunn av en "følelse" enn egentlig kunnskap. Mange med lang fartstid på forumet eller en rolle som skribent eller annet har jo også et slags press på seg om å mene noe i mange sammenhenger. Det jeg mener å si er at man skal kunne utrolig mye for å vite med sikkerhet at det man uttaler er fullstendig uangripelig. Det er ikke alltid godt å vite når man skal skrive det man tror, når man skal si nei, hvor bastant man skal være når man skriver osv. Hvor ofte vet vi egentlig med sikkerhet at det vi skriver er helt korrekt? Derfor tror jeg kort og godt ikke vi kan unngå det, vi må bare gi hverandre litt slakk.
 
R

Roysen

Gjest
Snickers-is skrev:
Roysen skrev:
Det er selvsagt et godt poeng, men litt på siden av hva man forsøker å poengetere her. En eier av Enzo har nødvendigvis gjort seg opp noen erfaringer om produktet og bør kunne få lov til å uttale seg med tyngde om det vedkommende har erfart. Mulig at bilkyndige som ikke har erfaring kan uttale seg på lik linje, men personer som aldri har kjørt Enzo eller har noen særlig erfaring med biler i den kategorien bør ikke ha så mye å si som veier like tungt.

Mvh
Roysen
Nå begynner jo relevansen til emnet å bli til dels begrenset, men uansett, jeg har inntrykk av at mangel på kunnskap for mange er selve forutsetningen for å uttale seg. Det er litt skummelt for en som lurer på noe, og en person med mange innlegg og høy troverdighet på det jevne uttaler seg litt utenfor sin egentlige kunnskapsbase, mer på bakgrunn av en "følelse" enn egentlig kunnskap. Mange med lang fartstid på forumet eller en rolle som skribent eller annet har jo også et slags press på seg om å mene noe i mange sammenhenger. Det jeg mener å si er at man skal kunne utrolig mye for å vite med sikkerhet at det man uttaler er fullstendig uangripelig. Det er ikke alltid godt å vite når man skal skrive det man tror, når man skal si nei, hvor bastant man skal være når man skriver osv. Hvor ofte vet vi egentlig med sikkerhet at det vi skriver er helt korrekt? Derfor tror jeg kort og godt ikke vi kan unngå det, vi må bare gi hverandre litt slakk.
Nå synes jeg du er på bærtur Snickers. Erfaring med mange produkter og hva de gjør med lyden er kanskje ikke kompetanse?

Mvh
Roysen
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Roysen skrev:
65finger skrev:
Ser ikke helt relevansen i den sammenlignengen, bil - effektforsterker.
Har du lest gjennom hva som er skrevet? Det er da ikke beskrevet noen sammenheng mellom bil og effektforsterker. Det er gjort et eksempel på hvordan ulike personers kompetansegrunnlag bør gi vekt til deres uttalelser.

Mvh
Roysen
Opps nå har jeg lest det Roysen. Det var bare god gammel hersketeknikk. En metafor brukt for å så tvil om andres vurderingsgrunnlag
 
R

Roysen

Gjest
65finger skrev:
Roysen skrev:
65finger skrev:
Ser ikke helt relevansen i den sammenlignengen, bil - effektforsterker.
Har du lest gjennom hva som er skrevet? Det er da ikke beskrevet noen sammenheng mellom bil og effektforsterker. Det er gjort et eksempel på hvordan ulike personers kompetansegrunnlag bør gi vekt til deres uttalelser.

Mvh
Roysen
Opps nå har jeg lest det Roysen. Det var bare god gammel hersketeknikk. En metafor brukt for å så tvil om andres vurderingsgrunnlag
Så du er altså uenig?

Mvh
Roysen
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.331
Antall liker
16.422
Sted
Østfold
65finger skrev:
Roysen skrev:
65finger skrev:
Ser ikke helt relevansen i den sammenlignengen, bil - effektforsterker.
Har du lest gjennom hva som er skrevet? Det er da ikke beskrevet noen sammenheng mellom bil og effektforsterker. Det er gjort et eksempel på hvordan ulike personers kompetansegrunnlag bør gi vekt til deres uttalelser.

Mvh
Roysen
Opps nå har jeg lest det Roysen. Det var bare god gammel hersketeknikk. En metafor brukt for å så tvil om andres vurderingsgrunnlag
Er det ikke bedre å debattere relevansen og argumentere for ditt syn?
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Roysen skrev:
65finger skrev:
Roysen skrev:
65finger skrev:
Ser ikke helt relevansen i den sammenlignengen, bil - effektforsterker.
Har du lest gjennom hva som er skrevet? Det er da ikke beskrevet noen sammenheng mellom bil og effektforsterker. Det er gjort et eksempel på hvordan ulike personers kompetansegrunnlag bør gi vekt til deres uttalelser.

Mvh
Roysen
Opps nå har jeg lest det Roysen. Det var bare god gammel hersketeknikk. En metafor brukt for å så tvil om andres vurderingsgrunnlag
Så du er altså uenig?

Mvh
Roysen
ut i fra de vurderingene og innspillene som er kommet frem i denne tråden kan ikke jeg trekke konklusjoner om deltagerene har kompetanse på effektforsterkere eller ikke. Med unntak av Snickers-is og timc som er konstruktører.
 
T

timc

Gjest
Presisering:

Jeg er IKKE en fosterkerkonstruktør. Jeg har bachelor i elektronikk, og har mekket sammen ett par forsterkere utfra skjema.

Det er høyttalere jeg føler jeg har best kontroll, på og jobber med å lære mer om.


-Tim
 
R

Roysen

Gjest
65finger skrev:
Roysen skrev:
65finger skrev:
Roysen skrev:
65finger skrev:
Ser ikke helt relevansen i den sammenlignengen, bil - effektforsterker.
Har du lest gjennom hva som er skrevet? Det er da ikke beskrevet noen sammenheng mellom bil og effektforsterker. Det er gjort et eksempel på hvordan ulike personers kompetansegrunnlag bør gi vekt til deres uttalelser.

Mvh
Roysen
Opps nå har jeg lest det Roysen. Det var bare god gammel hersketeknikk. En metafor brukt for å så tvil om andres vurderingsgrunnlag
Så du er altså uenig?

Mvh
Roysen
ut i fra de vurderingene og innspillene som er kommet frem i denne tråden kan ikke jeg trekke konklusjoner om deltagerene har kompetanse på effektforsterkere eller ikke. Med unntak av Snickers-is og timc som er konstruktører.
Så du forstod ikke spørsmålet?

1) Mener du at eier av et produkt nødvendigvis innehar kompetanse om eget produkt opparbeidet ved å lytte til produktet?

2) Mener du at personer som hverken har hørt produktet eller på annet vis innehar spesiell kompetanse som uten å lytte til produktet kan si noe om dens lydkvalitet (som f.ek. Snickers eller timc) kan si noe om produktets kvalitet med like stor tyngde som en som eier produktet?

Mvh
Roysen
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
timc skrev:
Presisering:

Jeg er IKKE en fosterkerkonstruktør. Jeg har bachelor i elektronikk, og har mekket sammen ett par forsterkere utfra skjema.

Det er høyttalere jeg føler jeg har best kontroll, på og jobber med å lære mer om.


-Tim
Beklager. Men fra min subjektive vurdering viser du høy teknisk kompetanse i innleggene her inne. Jeg vil presisere at jeg ikke har noen teknisk kompetanse
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Roysen skrev:
65finger skrev:
Roysen skrev:
65finger skrev:
Roysen skrev:
65finger skrev:
Ser ikke helt relevansen i den sammenlignengen, bil - effektforsterker.
Har du lest gjennom hva som er skrevet? Det er da ikke beskrevet noen sammenheng mellom bil og effektforsterker. Det er gjort et eksempel på hvordan ulike personers kompetansegrunnlag bør gi vekt til deres uttalelser.

Mvh
Roysen
Opps nå har jeg lest det Roysen. Det var bare god gammel hersketeknikk. En metafor brukt for å så tvil om andres vurderingsgrunnlag
Så du er altså uenig?

Mvh
Roysen
ut i fra de vurderingene og innspillene som er kommet frem i denne tråden kan ikke jeg trekke konklusjoner om deltagerene har kompetanse på effektforsterkere eller ikke. Med unntak av Snickers-is og timc som er konstruktører.
Så du forstod ikke spørsmålet?

Mvh
Roysen
Joda men du må gjerne presisere.
 
T

timc

Gjest
65finger skrev:
timc skrev:
Presisering:

Jeg er IKKE en fosterkerkonstruktør. Jeg har bachelor i elektronikk, og har mekket sammen ett par forsterkere utfra skjema.

Det er høyttalere jeg føler jeg har best kontroll, på og jobber med å lære mer om.


-Tim
Beklager. Men fra min subjektive vurdering viser du høy teknisk kompetanse i innleggene her inne. Jeg vil presisere at jeg ikke har noen teknisk kompetanse
Takk for det :)

Joda. Litt kompetanse er der, men som sagt er jeg ikke konstruktør av forsterkere. Jeg bare bygger dem fra tid til annen.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.331
Antall liker
16.422
Sted
Østfold
Roysen skrev:
Snickers-is skrev:
Roysen skrev:
Det er selvsagt et godt poeng, men litt på siden av hva man forsøker å poengetere her. En eier av Enzo har nødvendigvis gjort seg opp noen erfaringer om produktet og bør kunne få lov til å uttale seg med tyngde om det vedkommende har erfart. Mulig at bilkyndige som ikke har erfaring kan uttale seg på lik linje, men personer som aldri har kjørt Enzo eller har noen særlig erfaring med biler i den kategorien bør ikke ha så mye å si som veier like tungt.

Mvh
Roysen
Nå begynner jo relevansen til emnet å bli til dels begrenset, men uansett, jeg har inntrykk av at mangel på kunnskap for mange er selve forutsetningen for å uttale seg. Det er litt skummelt for en som lurer på noe, og en person med mange innlegg og høy troverdighet på det jevne uttaler seg litt utenfor sin egentlige kunnskapsbase, mer på bakgrunn av en "følelse" enn egentlig kunnskap. Mange med lang fartstid på forumet eller en rolle som skribent eller annet har jo også et slags press på seg om å mene noe i mange sammenhenger. Det jeg mener å si er at man skal kunne utrolig mye for å vite med sikkerhet at det man uttaler er fullstendig uangripelig. Det er ikke alltid godt å vite når man skal skrive det man tror, når man skal si nei, hvor bastant man skal være når man skriver osv. Hvor ofte vet vi egentlig med sikkerhet at det vi skriver er helt korrekt? Derfor tror jeg kort og godt ikke vi kan unngå det, vi må bare gi hverandre litt slakk.
Nå synes jeg du er på bærtur Snickers. Erfaring med mange produkter og hva de gjør med lyden er kanskje ikke kompetanse?

Mvh
Roysen
Jeg tror du misforstår litt nå, det finnes mange kompetansenivåer. Man får ikke nødvendigvis ubegrensede mengder kompetanse av å teste mye utstyr hjemme.

Jeg husker fortsatt en uttalelse om at klasse D ikke kunne være rask nok til å gjengi området rundt 100Hz, at dette skyldtes at den digitale signalbehandlingen ikke var rask nok, og at transformatoren på utgangen var en "treg" flaskehals på nettopp dette området. For ordens skyld ble uttalelsen gitt om en forsterker som er mer enn 400 ganger raskere enn hva den behøver for å gjengi 100Hz helt uten dynamisk tap, den har ingen digital signalbehandling og ingen trafo på utgangen. Uttalelsen kom fra en som har skrevet mye på forumet og blir sett på som en man kan støtte seg til for faglige vurderinger. Personen har også skrevet mange bladartikler og stått bak temaaviser innen audio. Episoden førte til at enkelte faktisk trodde det han sa var riktig. Det at han har testet veldig mye utstyr hjelper lite når han beveger seg utenfor sitt kompetanseområde, men det er ikke lett for dem som ikke kjenner hans kompetanse å vite at han befinner seg langt utenfor sitt kompetanseområde.

Poenget mitt var helt enkelt at jo mer kunnskap man tilegner seg, jo mer forstår man viktigheten av å være ydmyk overfor den delen av faget man ikke har kunnskap om. Alltid når vi skriver er det et element av kunnskap og et element av ønske om å uttrykke seg. Utfordringen ligger i å vite både om seg selv om om andre hvor stor andel det er av det ene og hvor stor andel det er av det andre. Et stort element av behov for å uttrykke seg vil for de aller fleste fra tid til annen gjøre at vi skriver over evne. Risikoen synes å være størst når emnet befinner seg litt i ytterkant av ens egen kompetanse.

Jeg tror han som har arvet en hemningsløs mengde penger og kjøpt seg en bil han over hodet ikke mestrer, som har avhendet bilen på en mest mulig diskret måte og gått over til Bentley, gjerne vil uttale seg når den forrige bilen debatteres. Han har hatt den, kjørt den, levd med den en periode og bilen har gitt ham både ærefrykt og mange åpne spørsmål. Han vil med stor sannsynlighet krysse mange grenser for sin egen kunnskap i en slik debatt og følelser vil spille inn i stor grad.

Denne fyrens måte å fremstå i debatter vil også gå igjen i hifidebatter, jo dyrere utstyr, jo sterkere følelser, og jo større behov for å uttrykke seg. (Jeg forsøker ikke å pirke på deg for å ha dyrt anlegg nå Roysen, det er bare slikt som skjer i veldig mange debatter og med veldig mange medlemmer på dette forumet og på mange andre).
 
N

nb

Gjest
Av personer med betydelig selvoppnevnt kompetanse og erfaring innen HiFi har det også blitt hevdet at klasse D-amper stopper utklingingen til instrumenter for tidlig.
 
R

Roysen

Gjest
65finger skrev:
Roysen skrev:
65finger skrev:
Roysen skrev:
65finger skrev:
Roysen skrev:
65finger skrev:
Ser ikke helt relevansen i den sammenlignengen, bil - effektforsterker.
Har du lest gjennom hva som er skrevet? Det er da ikke beskrevet noen sammenheng mellom bil og effektforsterker. Det er gjort et eksempel på hvordan ulike personers kompetansegrunnlag bør gi vekt til deres uttalelser.

Mvh
Roysen
Opps nå har jeg lest det Roysen. Det var bare god gammel hersketeknikk. En metafor brukt for å så tvil om andres vurderingsgrunnlag
Så du er altså uenig?

Mvh
Roysen
ut i fra de vurderingene og innspillene som er kommet frem i denne tråden kan ikke jeg trekke konklusjoner om deltagerene har kompetanse på effektforsterkere eller ikke. Med unntak av Snickers-is og timc som er konstruktører.
Så du forstod ikke spørsmålet?

Mvh
Roysen
Joda men du må gjerne presisere.
Det opprinnelige spørsmålet er presisert.

Mvh
Roysen
 
T

timc

Gjest
Veldig viktig å som Snickers sier at det finnes flere kompetansenivåer eller områder om man vil.

En som tester mye og leser populærliteratur (hifimagasiner) vil opparbeide seg en subjektiv kunnskapsbase, der han/hun får et godt innblikk i hvordan komponenter oppfører seg i ulike situasjoner. Dette er kunnskap som overhodet ikke er verdiløs, men den må brukes med forsiktighet.

Problemer oppstår ofte når samme person skal forklare HVORFOR komponent X oppfattes som den gjør.

Eksempelet snickers referer til ett godt eksempel. INGEN skal tvile på opplevelsen personen hadde med PWM forsterkeren, men begrunnelsen er jo helt borti natta.


-Tim
 
T

timc

Gjest
nb skrev:
Av personer med betydelig selvoppnevnt kompetanse og erfaring innen HiFi har det også blitt hevdet at klasse D-amper stopper utklingingen til instrumenter for tidlig.

Subjektivt er det flere (meg selv inkludert) som opplever det slik. Det er ikke det samme som å si at forsterkeren faktisk gjør det. Hva grunnen til denne OPPLEVDE "stuttheten" i lyden er, vet jeg pr. i dag ikke.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Roysen skrev:
65finger skrev:
Roysen skrev:
65finger skrev:
Roysen skrev:
65finger skrev:
Roysen skrev:
65finger skrev:
Ser ikke helt relevansen i den sammenlignengen, bil - effektforsterker.
Har du lest gjennom hva som er skrevet? Det er da ikke beskrevet noen sammenheng mellom bil og effektforsterker. Det er gjort et eksempel på hvordan ulike personers kompetansegrunnlag bør gi vekt til deres uttalelser.

Mvh
Roysen
Opps nå har jeg lest det Roysen. Det var bare god gammel hersketeknikk. En metafor brukt for å så tvil om andres vurderingsgrunnlag
Så du er altså uenig?

Mvh
Roysen
ut i fra de vurderingene og innspillene som er kommet frem i denne tråden kan ikke jeg trekke konklusjoner om deltagerene har kompetanse på effektforsterkere eller ikke. Med unntak av Snickers-is og timc som er konstruktører.
Så du forstod ikke spørsmålet?

Mvh
Roysen
Joda men du må gjerne presisere.
Det opprinnelige spørsmålet er presisert.

Mvh
Roysen
Det var dette jeg kommenterte: sitat Sal: Som vanlig er det mangel på erfaring som gjør seg gjeldende!
Flere med Fiat 127(til nød 131) her inne som kommer med anbefalinger om oppsett på Ferrari Enso uten å ha kjørt annet en fiat`n.

Hvor er spørsmålet i denne påstanden Roysen?
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.331
Antall liker
16.422
Sted
Østfold
65finger skrev:
Roysen skrev:
65finger skrev:
Roysen skrev:
65finger skrev:
Roysen skrev:
65finger skrev:
Roysen skrev:
65finger skrev:
Ser ikke helt relevansen i den sammenlignengen, bil - effektforsterker.
Har du lest gjennom hva som er skrevet? Det er da ikke beskrevet noen sammenheng mellom bil og effektforsterker. Det er gjort et eksempel på hvordan ulike personers kompetansegrunnlag bør gi vekt til deres uttalelser.

Mvh
Roysen
Opps nå har jeg lest det Roysen. Det var bare god gammel hersketeknikk. En metafor brukt for å så tvil om andres vurderingsgrunnlag
Så du er altså uenig?

Mvh
Roysen
ut i fra de vurderingene og innspillene som er kommet frem i denne tråden kan ikke jeg trekke konklusjoner om deltagerene har kompetanse på effektforsterkere eller ikke. Med unntak av Snickers-is og timc som er konstruktører.
Så du forstod ikke spørsmålet?

Mvh
Roysen
Joda men du må gjerne presisere.
Det opprinnelige spørsmålet er presisert.

Mvh
Roysen
Det var dette jeg kommenterte: sitat Sal: Som vanlig er det mangel på erfaring som gjør seg gjeldende!
Flere med Fiat 127(til nød 131) her inne som kommer med anbefalinger om oppsett på Ferrari Enso uten å ha kjørt annet en fiat`n.

Hvor er spørsmålet i denne påstanden Roysen?
Hvorfor legger dere ikke bare denne død? Jeg kan ikke se den tilfører debatten noe som helst av verdi.
 
R

Roysen

Gjest
Snickers-is skrev:
Jeg tror du misforstår litt nå, det finnes mange kompetansenivåer. Man får ikke nødvendigvis ubegrensede mengder kompetanse av å teste mye utstyr hjemme.

Jeg husker fortsatt en uttalelse om at klasse D ikke kunne være rask nok til å gjengi området rundt 100Hz, at dette skyldtes at den digitale signalbehandlingen ikke var rask nok, og at transformatoren på utgangen var en "treg" flaskehals på nettopp dette området. For ordens skyld ble uttalelsen gitt om en forsterker som er mer enn 400 ganger raskere enn hva den behøver for å gjengi 100Hz helt uten dynamisk tap, den har ingen digital signalbehandling og ingen trafo på utgangen. Uttalelsen kom fra en som har skrevet mye på forumet og blir sett på som en man kan støtte seg til for faglige vurderinger. Personen har også skrevet mange bladartikler og stått bak temaaviser innen audio. Episoden førte til at enkelte faktisk trodde det han sa var riktig. Det at han har testet veldig mye utstyr hjelper lite når han beveger seg utenfor sitt kompetanseområde, men det er ikke lett for dem som ikke kjenner hans kompetanse å vite at han befinner seg langt utenfor sitt kompetanseområde.

Poenget mitt var helt enkelt at jo mer kunnskap man tilegner seg, jo mer forstår man viktigheten av å være ydmyk overfor den delen av faget man ikke har kunnskap om. Alltid når vi skriver er det et element av kunnskap og et element av ønske om å uttrykke seg. Utfordringen ligger i å vite både om seg selv om om andre hvor stor andel det er av det ene og hvor stor andel det er av det andre. Et stort element av behov for å uttrykke seg vil for de aller fleste fra tid til annen gjøre at vi skriver over evne. Risikoen synes å være størst når emnet befinner seg litt i ytterkant av ens egen kompetanse.

Jeg tror han som har arvet en hemningsløs mengde penger og kjøpt seg en bil han over hodet ikke mestrer, som har avhendet bilen på en mest mulig diskret måte og gått over til Bentley, gjerne vil uttale seg når den forrige bilen debatteres. Han har hatt den, kjørt den, levd med den en periode og bilen har gitt ham både ærefrykt og mange åpne spørsmål. Han vil med stor sannsynlighet krysse mange grenser for sin egen kunnskap i en slik debatt og følelser vil spille inn i stor grad.

Denne fyrens måte å fremstå i debatter vil også gå igjen i hifidebatter, jo dyrere utstyr, jo sterkere følelser, og jo større behov for å uttrykke seg. (Jeg forsøker ikke å pirke på deg for å ha dyrt anlegg nå Roysen, det er bare slikt som skjer i veldig mange debatter og med veldig mange medlemmer på dette forumet og på mange andre).
Nå tror jeg du misforstår meg litt også Snickers. Jeg hevder ikke at å lytte til mange komponenter hjemme gir ubegrenset kunnskap eller kompetanse om du vil, men det vil nødvendigvis gi en god kompetanse om hvordan produktene man har lyttet til lyder, hvilke kombinsjoner som går godt sammen og hva som kanskje ikke spiller så godt sammen.

Det vil også gi bedre kunnskap/kompetanse om de produktene/kombinasjoenen man har testet enn personer uten spesiell kompetanse på området og uten erfaring med de spesifikke produktene.

Mvh
Roysen
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.554
Antall liker
35.469
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
timc skrev:
nb skrev:
Av personer med betydelig selvoppnevnt kompetanse og erfaring innen HiFi har det også blitt hevdet at klasse D-amper stopper utklingingen til instrumenter for tidlig.
Subjektivt er det flere (meg selv inkludert) som opplever det slik. Det er ikke det samme som å si at forsterkeren faktisk gjør det. Hva grunnen til denne OPPLEVDE "stuttheten" i lyden er, vet jeg pr. i dag ikke.
Det virker som det er noen detaljforskjeller mellom ulike forsterkere, men klasse-D-konstruksjoner trenger gjerne et robust lavpassfilter på utgangen for å ta ned switchestøyen. Mine Hypexer har -0,5 dB ved 20 kHz og ruller av ganske bratt over det. Subjektiv "luft" og "utklingning" bor oppe i området 12-18 kHz. Det kan jo tenkes at filteret begynner å rulle av med noen tiendedels dB allerede i dette området. I tillegg har enkelte klasse-D-forsterkere en viss impedansavhengighet der oppe, sånn at den eksakte frekvensgangen i det området avhenger av lasten. Forskjellene er i omtrent samme størrelsesorden som forskjellen mellom ulike høyttalerkabler, noen tiendedels dB. Her kan man jo spekulere på en sammenheng. Men man kan også skyve på de nødvendige tiendedels dB i EQ for å få det til å låte så luftig som bare det.

I prinsippet er det vel ingen ting i veien for å bygge effektforsterkere på flere ti-talls kW. Det fine med en slik ville være at man også kunne sveise ganske tykke stålplater med den, bare man matet inn et firkantsignal med passe frekvens på inngangen og lagde en automatisk trådmater som kunne kobles til utgangene. Derimot har jeg litt vanskelig for å se poenget med flere kW kontinuerlig effekt fra en forsterker. Tross alt, den effekten skal stort sett omsettes til varme i delefilteret og høyttalerspolen, og der er det ikke spesielt mye av hverken ventilasjon eller kjøleribber. En høyttaler med effektivitet 90 dB @ 1 W @ 1 m vil omdanne 99,4 % av effekten den får tilført til varme, og bare 0,6 % til lyd. Og det er ganske bra tall, til høyttaler å være. Derimot ser jeg lett visse poenger ved å ha en staut strømforsyning med minimalt spenningsfall ved pådrag, tilstrekkelig stort spenningssving til å gjengi ethvert tenkelig signal uten klipping, og tilstrekkelig mye og hurtig strøm til å akselerere høyttalermembranen selv i de verste transienter og særeste impedansekurver. Og da blir kanskje bivirkningen en ganske høy effektrating.

Selv har jeg 1,3 kW klasse-D-watt pr side, beregnet i 4 ohm. Mer effekt er ikke det jeg ønsker meg mest akkurat nå. 1000 W inn i høyttalere med 87 dB @ 1 W @ 1 m er ikke det samme som 10 W inn i 107 dB @ 1 W @ 1 m mht dynamikk etc. Noen har sterke meninger om dette: http://sound.westhost.com/articles/pwr-vs-eff.htm
 
Topp Bunn