MC: step-up transformator eller ny RIAA

Fant

--o-o--
Ble medlem
23.04.2015
Innlegg
237
Antall liker
104
Sted
Nittedal
Jeg spiller på en Michell Gyro SE med SME309 inn i EAR 834P RIAA. Sistnevnte tar kun MM, så på armen sitter det en Goldring 2400. Når jeg kjøpte vinylsnurra (hei CC!), satt det på en Denon DL-304 som jeg har lyst til å høre på.
Alternativene mine er en SUT, a la Ortofon ST-7 til ca 7.000,- eller selge EAR og kjøpe en ny RIAA som tar både MC og MM, prisklasse 10-15.000,-.
Har lest at en passiv SUT kan ha mindre støy enn en aktiv MC-forsterker, men SUT-utvalget virker ikke veldig stort.
Av andre RIAA'er har jeg hørt Whest som jeg synes ble for skarp i mitt anlegg og Heed som ble vel mørk. Trives forsåvidt med rør og EAR.

SUT eller ny RIAA? Hvilker modeller anbefales? Hva gir mest bang for the bucks?
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.904
Antall liker
19.799
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
EAR er en ganske fin riaa, som rigeligt kan gengi´ din DL-304 med en ordentlig SUT foran.
Et virkeligt "Bang For The Buck" er S.A.C. Thailand/Silk Audio´s SUT´s. De er intet mindre end aldeles fremragende. Har selv MC-220A, og de dækker 95% af,
hvad impedans, du render ind i på de fleste MC´s.
De kan være svære at få helt brumfri som DIY, men Silk bygger dem gerne ind i box med phonoplugs "und alles" for næsten ingen penge (se billeder på siden).
Det ville være mit klare bud :)

SACThailand
 

lille hiawata

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2008
Innlegg
4.257
Antall liker
2.494
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
Du kan jo titte på lundahl, gode trafoer. Du må påregne litt lodding. Kjøp rett fra fabrikk i Sverige.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Jeg spiller på en Michell Gyro SE med SME309 inn i EAR 834P RIAA. Sistnevnte tar kun MM, så på armen sitter det en Goldring 2400. Når jeg kjøpte vinylsnurra (hei CC!), satt det på en Denon DL-304 som jeg har lyst til å høre på.
Alternativene mine er en SUT, a la Ortofon ST-7 til ca 7.000,- eller selge EAR og kjøpe en ny RIAA som tar både MC og MM, prisklasse 10-15.000,-.
Har lest at en passiv SUT kan ha mindre støy enn en aktiv MC-forsterker, men SUT-utvalget virker ikke veldig stort.
Av andre RIAA'er har jeg hørt Whest som jeg synes ble for skarp i mitt anlegg og Heed som ble vel mørk. Trives forsåvidt med rør og EAR.

SUT eller ny RIAA? Hvilker modeller anbefales? Hva gir mest bang for the bucks?
En passiv SUT kan ha mindre støy enn en aktiv MC-forsterker. Og den kan meget godt ha mer støy. Dette vil avhenge av plassering, oppsett, pickup etc.

SUT-utvalget er enormt, både DIY og ferdigprodukter.
Resultatet kommer til å avhenge av hvor god match du oppnår mellom pickup og stepup. Det er essensielt å treffe her.
Skreddersy derfor ikke en trafo til en pickup du er usikker på.

Holder du til i Oslo-området kan du låne en Jensen av meg for å teste, den er beregnet på pickuper med internimpedance 40ohm som vel samsvarer godt med din Denon.
 

MFA

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2007
Innlegg
630
Antall liker
1.902
Torget vurderinger
1
Heisann

Har en del til felles med trådstarter. Denne uken har en rega aria blitt satt til side for en ny brukt rør riaa. Puresound P10 mm. Har også klart å finne en T10 step up fra samme produsent. Har også en Gyrodec, en oppdatert eldre spiller med en saec 407/ex arm. Har ingen mm pu men en sumiko bluepoint no2 hi output mc spiller flott direkte i riaa. Har liggende en madrigal, en sumiko talisman b, en dl 103r og nettopp en dl304. Sistnevnte har spillet meget bra selv om fjærende spiller og 1.2g vtf kan bli litt nervøst. Er i gang med litt eksperimenter rundt stepup. Ingen konklusjoner ennå.

Har med siste investering tilført uendelig med variabler i systemet. Første utfordring hos meg er å finne en kabel med rette egenskaper mellom sut og riaa. Kjenner at her kommer jeg til å ha spennende tider i møte.

Trådstarter sin riaa er da god og egnet til en fin stepup. Denon, stepup og rør burde bli bra.

1456CF6E-27DA-47EF-9B3E-00E7041976DA.jpg


Mvh Atle
 

hpm-1100

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2011
Innlegg
727
Antall liker
472
Sted
Askøy
Torget vurderinger
26
Jeg spiller på en Michell Gyro SE med SME309 inn i EAR 834P RIAA. Sistnevnte tar kun MM, så på armen sitter det en Goldring 2400. Når jeg kjøpte vinylsnurra (hei CC!), satt det på en Denon DL-304 som jeg har lyst til å høre på.
Alternativene mine er en SUT, a la Ortofon ST-7 til ca 7.000,- eller selge EAR og kjøpe en ny RIAA som tar både MC og MM, prisklasse 10-15.000,-.
Har lest at en passiv SUT kan ha mindre støy enn en aktiv MC-forsterker, men SUT-utvalget virker ikke veldig stort.
Av andre RIAA'er har jeg hørt Whest som jeg synes ble for skarp i mitt anlegg og Heed som ble vel mørk. Trives forsåvidt med rør og EAR.

SUT eller ny RIAA? Hvilker modeller anbefales? Hva gir mest bang for the bucks?

Hei, jeg hadde også en gyro se med sme 309 og denon dl 304,prøvd forskjellige riaa, også ear 834p med mc/mm, det var meget bra, brukt også asr mini basis og whest ps 20, alle var meget bra men absolutt best resultater fått jeg med en audion mm rør riaa og zyx step up. Jeg ville beholde ear riaa og finner en god step up, denon har noe bra, fidelity research også. Ear også har en god step up men er ikke billig.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
ZYX sin stepup er vel aktiv? I hvert fall var den batteridrevne varianten jeg hadde aktiv.
Den var forresten helt håpløs mht støy og batterivarighet.

Oslo Audio Society
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Du kan jo titte på lundahl, gode trafoer. Du må påregne litt lodding. Kjøp rett fra fabrikk i Sverige.
Lundahl er bra og mye for pengene.
De krever litt arbeid.
Jeg hadde "stor suksess" med Lundal ifm en DPA forforsterker og Ortofon SPU.
Jeg traff Lundahl i München i mai i fjor. Han var helt sikker på at han husket meg.
Både fra jobb og hobby.
 

hpm-1100

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2011
Innlegg
727
Antall liker
472
Sted
Askøy
Torget vurderinger
26
ZYX sin stepup er vel aktiv? I hvert fall var den batteridrevne varianten jeg hadde aktiv.
Den var forresten helt håpløs mht støy og batterivarighet.

Oslo Audio Society
Helt uenig, min zyx ccp 1 har null støy, aldri hatt, med volumet helt på max, 99dB høyttalere, helt tyst. Byttet batterier en gang i 5-6 år. Fungere utmerket spesielt med rør riaa.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
ZYX sin stepup er vel aktiv? I hvert fall var den batteridrevne varianten jeg hadde aktiv.
Den var forresten helt håpløs mht støy og batterivarighet.

Oslo Audio Society
Helt uenig, min zyx ccp 1 har null støy, aldri hatt, med volumet helt på max, 99dB høyttalere, helt tyst. Byttet batterier en gang i 5-6 år. Fungere utmerket spesielt med rør riaa.
Nei, nå må du lese hva jeg skriver i tråden. «Den var ...» skriver jeg, relatert til mitt oppsett. Det relaterer seg altså til hjemme hos meg.
Og så sier jeg annet sted at stepuper og støy avhenger av plassering. Hos meg var ZYX absolutt det produktet som plukket opp mest støy, jeg fikk inn radiostasjoner og gudene vet hva.
 

vrøvl

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.05.2009
Innlegg
943
Antall liker
308
Torget vurderinger
1
Min erfaring med SUT er begrenset til Xindak MC-10. Det er en god erfaring. Enkelheten med en passiv løsning tiltaler meg.

Har dog kun testet den mot noen relativt enkle RIAA-trinn med MM og MC. En Pro-Ject PhonoBox DS og en NAD C162 forforsterker. I begge tilfeller ble det bedre lyd med å bruke SUT inn på MM-inngangen, enn MC-inngang uten SUT.

Siden du allerede har et veldig bra RIAA-trinn i EAR, så høres det fornuftig ut å teste med SUT, fremfor å bytte ut alt.

... Med mindre byttesyken er et sterkt element.
 
Sist redigert:

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.904
Antall liker
19.799
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Vil stadig holde på, at et par Silk MC-220A med fabriksbox til 18000 Thai baht slår alt til prisen :)

Transformer_MC-Chassis2.jpg
 
Sist redigert:

hpm-1100

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2011
Innlegg
727
Antall liker
472
Sted
Askøy
Torget vurderinger
26
ZYX sin stepup er vel aktiv? I hvert fall var den batteridrevne varianten jeg hadde aktiv.
Den var forresten helt håpløs mht støy og batterivarighet.

Oslo Audio Society
Helt uenig, min zyx ccp 1 har null støy, aldri hatt, med volumet helt på max, 99dB høyttalere, helt tyst. Byttet batterier en gang i 5-6 år. Fungere utmerket spesielt med rør riaa.
Nei, nå må du lese hva jeg skriver i tråden. «Den var ...» skriver jeg, relatert til mitt oppsett. Det relaterer seg altså til hjemme hos meg.
Og så sier jeg annet sted at stepuper og støy avhenger av plassering. Hos meg var ZYX absolutt det produktet som plukket opp mest støy, jeg fikk inn radiostasjoner og gudene vet hva.
Enig med at plassering er viktig. Hos meg er zyx helt stille. Hadde en denon step up som var plagget av støy, ikke alltid enkelt å blir kvitt av det.
 

Berka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
194
Antall liker
445
Sted
Valnesfjord
Torget vurderinger
5
Jeg har gode erfaringer med Thorhauge Intersection MC step-up i kombinasjon med MM rør riaaer; Audion Phono pre og ANK L3 Phono Sign. Denne step-upen er batteridrevet og du justere belastning. God step-up til ok pris.
 

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Innlegg
1.706
Antall liker
602
Torget vurderinger
10
Er Thorhauge stepup enda å få kjøpt fra butikk?
 

PederP

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2019
Innlegg
4.191
Antall liker
12.708
Sted
Nordvest på Jæren
Torget vurderinger
2
Her er min SUT med Lundahl transformatorar. Lodda opp på veroboard med mulighet for å kople om forsterking og sette inn motstandar for impedanstilpasning.
Bygde den inn i ein metallboks for skjerming. Veldig nøgd med resultatet.
Eg har ikkje samanlikna med så mange andre SUT-ar, sidan eg bare har ein Ortofon T-3000 som ikkje passer like godt til alle pickuppar.
Samanlikna med aktive (EC, Yamaha, Kenwood) må eg sei at det er veldig god valuta for pengane.

Peder

SUT-c.jpg SUT-o.jpg
 

Fant

--o-o--
Ble medlem
23.04.2015
Innlegg
237
Antall liker
104
Sted
Nittedal
Etter en god researchperiode endte jeg opp med en SUT fra K&K Audio (http://www.kandkaudio.com/moving-coil-phono-step-up-kits/), dvs premiumvarianten med Lundahl LL1931 trafoer. Den har switch for valg mellom 18 og 24db forsterkning. Lastimpedansen justeres ved å sette inn par av motstander på kortet. Jeg bestilte med 7 par slik at jeg kan teste forskjelige verdier for nåværende og evt framtidige pickuper. All kommunikasjon med K&K gikk kjapt og greit. Den er støyfri og innfrir foreløpig. Har ikke rukket å teste ulike motstandsverdier.
 

btolli

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.11.2005
Innlegg
323
Antall liker
168
Torget vurderinger
2
Jeg kan anbefale en noe dyrere variant, Ear Mc4. Bruker den sammen med Zyx R-1000 PU, og resultatetet er svært bra. Jeg ble selv overrasket over
hvor bra det ble! Følges anbefalingene om jord fra SUT til PRE, og selvsagt PU til jord på PRE, er den fullstendig stille. Dette er en passiv enhet uten strømtilkobling, og det har fire input: 3,6,12 og 40 ohm, avhengig av hvilken PU som benyttes. Zyx R-1000 plugges i 6 ohm. Min pre er ARC Ph5.
Som sagt overraskende positivt resultat for meg, og absolutt verdt de ekstra kronene.
 

erikr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2005
Innlegg
265
Antall liker
445
Sted
Bergen
Torget vurderinger
10
Jeg har gode erfaringer med Thorhauge Intersection MC step-up i kombinasjon med MM rør riaaer; Audion Phono pre og ANK L3 Phono Sign. Denne step-upen er batteridrevet og du justere belastning. God step-up til ok pris.
Anbefaler Thorhauge step-up.
Stille som graven og tilfører lyden en ekstra punch.
Lundahl-trafoene i min Cary PH-302 mkll er koblet ut til fordel for Thorhauge.
Gir en mye mer underholdende gjengivelse enn trafoene i mitt anlegg.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Riktig laget er alle Step Up stille. En trafo tilfører ikke støy, sus, brum eller hva en kaller det.
Er det den fra thorHauge med FET som forsterker?
Fungerer stort sett bra. Kom bort i et problem sammen med en BAT forforsterker.
Viktor Komenko sa: Totally wrong design.
thorHauge: Ikke noe problem.
Så satt vi der da.
En choke i hver kanal mot jord løste problemet.
 

Berka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
194
Antall liker
445
Sted
Valnesfjord
Torget vurderinger
5
Etter en god researchperiode endte jeg opp med en SUT fra K&K Audio (http://www.kandkaudio.com/moving-coil-phono-step-up-kits/), dvs premiumvarianten med Lundahl LL1931 trafoer. Den har switch for valg mellom 18 og 24db forsterkning. Lastimpedansen justeres ved å sette inn par av motstander på kortet. Jeg bestilte med 7 par slik at jeg kan teste forskjelige verdier for nåværende og evt framtidige pickuper. All kommunikasjon med K&K gikk kjapt og greit. Den er støyfri og innfrir foreløpig. Har ikke rukket å teste ulike motstandsverdier.
Har selv sett på denne som et alternativ til min Thorhauge mc step-up. Rapporter gjerne mere etterhvert om dine erfaringer og testing av ulike motstander.
 

PederP

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2019
Innlegg
4.191
Antall liker
12.708
Sted
Nordvest på Jæren
Torget vurderinger
2
Eg kjøpte trafoar direkte frå Lundahl, putta dei i ein blikkboks og lodda på kontaktar og soklar til impedanstilpasning og forsterkning.
Det blir ein del rimeligare enn å kjøpe ferdig.

Peder
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Litt moro å lage dette selv.
Følg anvisningene.
Blir bra :)
 
Topp Bunn