MBL

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • anders1234

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.04.2013
    Innlegg
    283
    Antall liker
    129
    Torget vurderinger
    1
    noen her som har testet rør på radial elementene?
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.991
    Antall liker
    10.646
    Sted
    Skien
    MBL 116F ankommer min stue om ikke så alt for lenge så da melder jeg min ankomst i MBL tråden :)


    Mvh: Espen L
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Dårlig fremdrift i denne tråden, så flott at det kommer nye innlegg. Ser at det finnes flere MBL-tråder, men likevel....:) Et så godt merke burde hatt laaange tråder.
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.991
    Antall liker
    10.646
    Sted
    Skien
    Fikk beskjed nå i dag at mine nye 116F blir levert i min stue i morgen :)


    Mvh: Espen L
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.991
    Antall liker
    10.646
    Sted
    Skien
    Det neste må vel være lyden.....:cool:
    Alt for tidlig å konkludere noe med lyden, men kan si såpass at dette har vært godt over "snittet" hyggelig musikk helg!
    Første inntrykk er meget positivt :)

    L1001572.jpg


    PS! Skal ta og legge ut litt mer bilder under mitt anlegg og billedtråder.


    Mvh: Espen L
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det ser ut som du (de) har det svært så hyggjeleg.
    Ver obs på at det tek lang tid med flytting av høgtalarane før du vert skikkeleg fornøgd, reknar eg meg. Trur det er litt lettare utan ananas-mellomtone, men jobbing vert det uansett.
    Elles ser det ut som du har fornuftig elektronikk til å drive dei med.
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.991
    Antall liker
    10.646
    Sted
    Skien
    Det ser ut som du (de) har det svært så hyggjeleg.
    Ver obs på at det tek lang tid med flytting av høgtalarane før du vert skikkeleg fornøgd, reknar eg meg. Trur det er litt lettare utan ananas-mellomtone, men jobbing vert det uansett.
    Elles ser det ut som du har fornuftig elektronikk til å drive dei med.
    Har nok funnet et fornuftig utgangspunkt så nå skal de få gå sine 100 timer før jeg starter med å skyve litt på de Arve.
    De er nok en del lettere enn dine 101 å plassere men er sikkert en del å hente på disse også!
    Er tung drevne men forsterkeren har som forventet stålkontroll.


    Mvh: Espen L
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.991
    Antall liker
    10.646
    Sted
    Skien
    Synes den nye Nobel Line serien til MBL virkelig er lekker :)

    6_24_4 MBL.jpg


    MBL.png




    Mvh: Espen L
     

    Heipådeg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2016
    Innlegg
    226
    Antall liker
    178
    :) , men spiller MBL musikk ifht de tilårskomne SF Strad 8) ? Vi fortener en liten rapport nå.....

    mvh
    hpd
     
    T

    ThomasN

    Gjest
    Nok en død tråd... Men den fortjener å vekkes til liv igjen :)

    Etter å ha tatt en særdels hard beslutning om at mine Piega Classic 80.2 var litt i største laget for stua. Det som smertet mest var at det var at de ble i overkant ruvende, for lyden satt som ett skudd. Hva skal man da se etter som er størrelsemessig mindre, men samtidig kan frembringe gåsehud og skikkelig livefølelse om det er behov for det? MBL har egentlig alltid stått på ønskelisten, så nå var vel tiden inne for å sjekke det ut :) Må si at de "relativt små" MBL 116 F låter helt kanon :)

    Skjønner at ikke alle tenker liten her, men ved siden av Piega Classic 80.2 ruver dem på ingen som helst måte :)

    MBL.jpg
     
    Sist redigert av en moderator:

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.100
    Antall liker
    2.291
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    ThomasN; Jeg har Piega 80.2 og er også nysgjerrig på MBL. Det hadde vært kult om du hadde fortalt litt om hvordan du opplever styrker og svakheter, disse i forhold til hverandre. På papiret er jo en veldig stor forskjell effektiviteten. Man skulle tro det ble andre krav til forsterkere med MBL kontra Piega (?)
     
    T

    ThomasN

    Gjest
    ThomasN; Jeg har Piega 80.2 og er også nysgjerrig på MBL. Det hadde vært kult om du hadde fortalt litt om hvordan du opplever styrker og svakheter, disse i forhold til hverandre. På papiret er jo en veldig stor forskjell effektiviteten. Man skulle tro det ble andre krav til forsterkere med MBL kontra Piega (?)
    Det er liten tvil om at det er forskjell på følsomheten på Piega 80.2 og det eller meste som MBL hoster opp. Så hvis du skal spille veldig høyt med MBL, så stiller det krav til mye og ren kraft. Men jeg synes jeg måtte ha mye og skikkelig kraft på Piega 80,2.

    Jeg kjørte en stund med Conrad Johnson Premier 12 rør amper på mid/hi og en Vera Audio P400/1000 på bassen. Da kunne jeg spille hinsides høyt med både Piega og MBL.
    Men jeg har ikke behov for å spille så høyt, eller naboen har i hvertfall ikke behov for at jeg gjør det.
    Så jeg har endt opp med en Accuphase E-800 som jeg kan spille mer enn høyt nok med, og samtidig ha en helt fantastisk lyd. Det er jo bare 50 watt klasse A.

    Jeg likte Piega 80.2 veldig godt, men MBL 116F leverer musikk og tilstedeværelse på ett annet nivå. Rundstrålere tror jeg har kommet for å bli her :)
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.100
    Antall liker
    2.291
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Du går opp løypa for meg:) Har også tenkt på å anskaffe en Vera til bassene, 80.2 krever mye mer power i praksis enn oppgitt effektivitet skulle tilsi.

    E-800 ser helt sjef ut, kvalitet over kvantitet. 50w kl A push-pull, den yter sikkert minst det dobbelte oppgitt som A/B.

    Nysgjerrig på et par ting:

    -hadde ikke du REL suber tidligere, er behovet for sub borte med MBL/Accuphase?
    -vurderte du den integrerte MBL N51 som vel må sies å være i samme klasse og som i teorien skulle passe 116 som hånd i hanske?

    edit: var innom Stereofil og hørte MBL 111F (tror jeg) for halvannet år siden. De spilte på noen digre MBL-referanse monoblokker, og det er med klar ´margin beste lyden jeg har fått demonstrert i butikk eller hifimesse noensinne!
     
    Sist redigert:
    T

    ThomasN

    Gjest
    Vera leverer veldig bra, og kan absolutt anbefales på bassene til 80.2.
    Jeg vil si Vera fungerte fint alene på både 80.2 og MBL 116F, så det er mye for pengene der.

    Stemmer at jeg hadde 2 stk REL S/812, som by far er det beste jeg har hatt av subber. Jeg tror ett par slike hadde fungert som en drøm nå også, men det er ikke ett savn nå.

    Tenkte litt MBL N51, men jeg hadde bare ikke lyst på mer klasse D. De store MBL'ene hadde jo vært noe, men det passet dårlig mtp plassen jeg har tilgjengelig. De er store. Men har hørt dem på 116F og det er vanvittig hvor mye pondus det er ved fullt pådrag da.

    Så om tror du kommer til å smile bredt om du bytter til 111F :)
     

    januscp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    800
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    Mblane er eigentleg ikkje så veldig store, men sidan dei er kilne på plassering, vert det gjerne slik at dei dominerer i rommet.
    Hva mener du med at de er kilne på plassering? kan du gi et eller flere eksempler på kilen plassering, og konsekvens?
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Kort sagt, det skjer mykje når du flyttar på høgtalarane. Skal du optimalisere klangbalanse, dynamikk og perspektiv/lydbilde må du rekne med å bruke litt meir tid for å få ut heile potensialet (for det er ganske stort. Det er ikkje vanskeleg å få dei til å låte bra på desse felta, men om du jobbar litt ekstra med plasseringa (med utgangspunkt i det produsenten nemner) får du noko som ligg opp i mot det mest naturlege du kan få til av lydreproduksjon.
     

    januscp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    800
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    Kort sagt, det skjer mykje når du flyttar på høgtalarane. Skal du optimalisere klangbalanse, dynamikk og perspektiv/lydbilde må du rekne med å bruke litt meir tid for å få ut heile potensialet (for det er ganske stort. Det er ikkje vanskeleg å få dei til å låte bra på desse felta, men om du jobbar litt ekstra med plasseringa (med utgangspunkt i det produsenten nemner) får du noko som ligg opp i mot det mest naturlege du kan få til av lydreproduksjon.
    HT, ja, men jeg trodde du siktet til forsterkeren på bildene. Den kan vel stå hvorsomhelst? Nå trodde jeg at jeg måtte reorganisere plasseringen av min drev/dac kombo:eek::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:
     

    januscp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    800
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    Huff då! Nei, elektronikk er nok langt mindre kritisk til plassering.
    Ellers ville jeg kanskje mene at forsterkere generelt bør få litt mer luft enn bildene her tilsier. Blir de for varme går de i protect mode. Det er ikke bra det heller. All elektronikk bør ha godt med luft rundt seg. God kjøling gir lengre levetid.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn