Mat, drikke og røyk MAT

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.851
    Torget vurderinger
    23
    Blir god suppe 😋😋
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.851
    Torget vurderinger
    23
    Ingen mat i dag. Legetime. Fastende. 😐😐 Tar igjen senere!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.851
    Torget vurderinger
    23

    Fattigmannsvarianten her...

    20240104_112441.jpg
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.916
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Lager hvitløksmasjones. 3 fedd hvitløk på en pk majo.
    IMG_4960.jpeg

    Serveres oppå dette:
    Biffsnadder, smørstekt med brokkoli, blomkål og litt løk.
    IMG_4961.jpeg

    Johan-Kr
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.656
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Deilig måltid i går. Vi fikk fatt i et 2,5kg stykke med entrecôte fra Horgens. Grasfôra Angus. Fordi disse kun får gress er marmoreringen beskjeden, men det er gode fettstrimer på stykket.
    Jeg brukte reverse-sear metoden. Lot kjøttet stå på kjøkkenbenken over natten, satt inn med litt salt og pepper over det hele, etter at blodet i pakken det kom i var samlet opp. Tørket kjøttet og saltet/pepret.
    Inn i ovnen om kvelden, med termometer i tykkeste del. 130 grader på ovnen og lot det varmes opp til 50ºC kjernetemperatur. Satte det til å hvile mens grønnsakene ble klare. Litt over én time i ovnen, hviletid 20 minutter, med kjøttstykket under folie. Kjernetemp steg til 56ºC under hviletiden.

    Kjøttet hviler etter ovnen.

    tempImagecBxmPe.jpg

    Deretter ut til grillen. Full fyr, intens varme, fettet fikk fart i flammene. Det ble en nydelig crust, med litt karbon og god maillard respons.

    Tilbake til kjøkkenet. Kjøttstykket fikk hvile litt. Så var det "sannhetens time". Mørt, saftig og velsmakende. Mange lovord. Lagde saus av blodet, sammen med smør og sky etter oppskjæringen og litt rødvin.

    Med tøfler i minus 18.


    IMG_9151.jpeg

    IMG_9153.jpeg

    IMG_9155.jpeg

    Seks sultne personer er klare.

    tempImageUyBFh4.jpg

    Den som tok dette bildet av sin tallerken ville ha sennep. Jeg må jo bøye meg for ønsket. Ellers chimichurri.

    IMG_9156.jpeg
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.851
    Torget vurderinger
    23
    Brilliant! :love: :love:
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.242
    Deilig måltid i går. Vi fikk fatt i et 2,5kg stykke med entrecôte fra Horgens. Grasfôra Angus. Fordi disse kun får gress er marmoreringen beskjeden, men det er gode fettstrimer på stykket.
    Jeg brukte reverse-sear metoden. Lot kjøttet stå på kjøkkenbenken over natten, satt inn med litt salt og pepper over det hele, etter at blodet i pakken det kom i var samlet opp. Tørket kjøttet og saltet/pepret.
    Inn i ovnen om kvelden, med termometer i tykkeste del. 130 grader på ovnen og lot det varmes opp til 50ºC kjernetemperatur. Satte det til å hvile mens grønnsakene ble klare. Litt over én time i ovnen, hviletid 20 minutter, med kjøttstykket under folie. Kjernetemp steg til 56ºC under hviletiden.

    Kjøttet hviler etter ovnen.
    ...
    Smaken er som kjent som baken, men jeg synest 56 grader er for høyt for entrecôte av prima kvalitet eller hvilketsomhelst annet biffstyjkke for den saks skyld Jeg pleier å ta mine på 52-53 når jeg lager entrecôte. Bildet av skjeringen av biffene indikerer også en temeratur godt over 56 grader så enten viser termometert feil eller så har det stått plassert på et ugunstig sted - det er også store variasjoner i temperatur gjennom kjøttstykket siden fargen går fra grå til lys rosa så kanskje er det 56 helt i midten med klart høyere lengre ut.

    Riktig nok i Farenheit, men
    120F = 49c
    130F = 55c
    140F = 60c
    150F = 65.5c

    1704652843083.png


    Jeg har fått med meg at reverse sear er in om dagen uten at jeg har prøvd det selv, men basert på bildene så ender du opp med en ganske tykk stripe ytterst som er helt gjennomstekt (altså grå), det er muligens en konsekvens av at kjøttstykket er ganske varmt og (mer enn) ferdig da det går på grillen for siste finish, da er det nesten ikke til unngå at en bred stripe blir overstekt siden det tross alt tar noe tid å få en ordentlig crust og tempen ytterst rekker å stige ganske mye et godt stykke inn.

    Mest av denne grunn pleier jeg ikke å temperere biffene noe særlig før steking. Med et relativt kaldt kjøttstykke så kan jeg grille skikkelig ordentlig hardt på utsiden for å få god skrope og så steker jeg ferdig på lav temperatur i ovenen til litt under ønsket kjernetemperatur og ender da opp med en svært tynt lag ytterst som er godt stekt - man ønsker jo dette så tynt som mulig siden grått kjøtt ikke er særlig stas.. Med lav steketemperatur så slipper man også mye av lotteriet med hvor mye kjenertempen faktisk stiger under hvilen siden det ikke skjer allverden. Etter et lite opphold på benken for å se at temperaturen stabiliserer seg pleier jeg å hvile biffen i stekeovnen som jeg setter på 50 eller 55 grader, da kan kjøttet stå der lenge uten at noe går spesielt galt og det holder på tempearturen (jeg har to stekeovner, noe som er praktisk for å holde ting varmt osv).
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.656
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Det må du gjerne syns. Den ble perfekt mør og temperaturen fungerer godt på disse angusstykkene.

    Ellers er jeg, som halvargentiner, meget glad i «muy poco hecho». Men her tok jeg også hensyn til de andre gjestenes preferanser.
     

    Kondis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.02.2013
    Innlegg
    912
    Antall liker
    712
    Sted
    Okkaby
    Torget vurderinger
    13
    Sør-Korea innfører forbud mot hundekjøtt-industrien
    Dermed blir det slutt på en flere hundre år lang tradisjon.

    Publisert:
    Oppdatert for mindre enn 3 timer siden
    Lovforslaget ble vedtatt i nasjonalforsamlingen tirsdag og trer i kraft fra 2027. Da blir det forbudt med produksjon, salg og forbruk av hundekjøtt.

    Straffen for å bryte forbudet vil være tre år i fengsel eller i underkant av 250.000 kroner i bot.

    Å spise hundekjøtt har vært en tradisjon i Sør-Korea i mange hundre år. Men nå er det primært eldre personer som spiser hund.

    Ved april 2022 var det rundt 1100 gårder som avlet 570.000 hunder til å bli servert på rundt 1600 restauranter i landet, ifølge Sør-Koreas landbruksdepartement.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.851
    Torget vurderinger
    23
    Det var synd. Hund er godt!
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.481
    Antall liker
    3.602
    Sted
    Sunnmøre


    Hund er synd, men det er helt OK å spise kaniner. Rart.
    Ein stad går grensa. For meg går ho før kanin.

    Eg har faktisk enno minne frå den gongen eg måtte gå ut frå ein mathall i Toulouse etter synet av flådde kaninskrottar. Eg skal ikkje påstå at det er rasjonelt. Det er instinkt.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    931
    Lapin, ganske vanlig flere steder, aldri smakt, hverken hare eller kanin. I Spania fusker de og bruker katt i stedet har jeg lest men vet ikke
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.656
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Lapin, ganske vanlig flere steder, aldri smakt, hverken hare eller kanin. I Spania fusker de og bruker katt i stedet har jeg lest men vet ikke
    Ville vært merkelig fusk. Har spist hare flere ganger, i Spania. En av min fars venner var restauranteier og meget stolt av etablissementets liebre con ajo, som var en variant av traveren conejo al ajillo.

     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.791
    Antall liker
    2.352
    Sted
    Portugal
    Kanin er veldig godt og helt vanlig her, kan kjøpes i alle matbutikker.

    Jeg har hørt at det er nesten ikke hunder igjen i SLUKETS nabolag.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    931
    Det jeg leste eller hørte for 30-40 år siden var at det var 2 muligheter på menyen, man kunne bestille med hode og da fikk man hare eller kanin , men en billigere variant var uten hode og da kunne det være katt. Husker ikke de spanske ordene og sannhetsgehalten i dette kan jeg ikke stå for. Kilden var en student i Oviedo, det husker jeg i det minste.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    931
    Kanin er veldig godt og helt vanlig her, kan kjøpes i alle matbutikker.

    Jeg har hørt at det er nesten ikke hunder igjen i SLUKETS nabolag.
    Det var populært i Norge under krigen. Rask formering og billig foring og en proteinkilde i vanskelige tider.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.656
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Har nevnt denne knivsliperen tidligere. Man kan sette på ulike slipere, vinkelen er konstant og resultatet blir slik at kun innvidde med forstand bør få røre knivene.

     

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.644
    Antall liker
    4.078
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Kvällens andra pizza, den första var med kronärtskocka, champinjoner och Höng tryffelost.
    IMG_5670.jpeg
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.656
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Skinke meg her og der. Tips: Kolonihagens økologiske skåret skinke hos Rema 1000.

    Erik Røed fra Herfra Gård kommer med supplerende opplysninger til Marit Kolbys innlegg.

    417364535_358657970223683_2682146929983927120_n.jpg

    Skjermbilde 2024-01-17 kl. 12.21.53.png

    Skjermbilde 2024-01-17 kl. 12.20.40.png

    Skjermbilde 2024-01-17 kl. 12.20.19.png
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.481
    Antall liker
    3.602
    Sted
    Sunnmøre
    Skinke meg her og der. Tips: Kolonihagens økologiske skåret skinke hos Rema 1000.
    Erik Røed fra Herfra Gård kommer med supplerende opplysninger til Marit Kolbys innlegg.
    Då er kanskje spørsmålet i kva grad E450/E451 vert brukt for å halda på (naturleg) fuktigheit i skinka, eller føremålet er å halda på salt/sukkerlake som er trykkpressa (eller kva dei no gjer) inn i kjøtet?

    "Kokt skinke" er jo uansett er litt underleg produkt, tykkjer eg, særleg med den levetida Gilde opererer med: At ei opna pakke tynnskore, "kokt" kjøtpålegg kan halda seg friskt så lenge i kjøleskapet, med ei nesten knasande kjensle når du tygg det, framstår som intuitivt naturstridig.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.916
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Litt kjøkkeneksperimentering…

    Lammepølse fra Jacobs, bacon, rødløk, paprika, tomater og et par speilegg. Agurk og hjemmelaget guaccamole til. Va
    IMG_5047.jpeg

    Johan-Kr
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.481
    Antall liker
    3.602
    Sted
    Sunnmøre
    Her skal eg prøva å laga aligot. Har selt det inn til ungane som “potetstappe”. Måtte gå for Gruyère, sidan eg ikkje fann nokon som fører Tomme her i provinsen.

    IMG_0717.jpeg
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.851
    Torget vurderinger
    23
    Hadde flotte levende sjøkreps her forrige dagen, hoder og skall ble til kraft hos "krepseleverandør" Chalshus 😎 Skall av reker, krabbe, kreps, hummer etc. er gull verdt til kraft.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.656
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.242
    Måtte gå for Gruyère
    av skjebner man kan lide her i livet så er de aller, aller fleste verre enn å "måtte gå for Gruyère".

    Selv spiste jeg ostefundue for en person til middag i dag da resen av familen "ikke var sultne" som de sa (vi kjørte hjem fra fjellet i dag så måltidene har blitt en del ute av sync) men om de ikke innser storheten i en blanding av Gruyèe, Comté og Emmentaler smeltet i tørr hvitvin og krydret med pepper og muskatnøtt så tenker jeg vel at de får ha det så godt. Jeg klarer fint å dyppe daggammelt surdeigsbrød i osteguffen og drikke en klunk av den samme tørre hvitvinen alene.

    Dagens fact: Fonude er fransk for smelte/smeltet og i så måte et treffende navn på retten.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn