Mat, drikke og røyk MAT

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Anbefaler å se på Alex, en fransk hobbykokk og ingeniør som blant annet har utforsket ramen.


    Han er morsom og tidvis genial.

    .. og han kan lage mat, men han ser matlaging fra et igneiørsyspunkt og ikke en tradisjonell kokks... men hey .. se på Heston hva slikt kan medføre.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    yumm.. tacos


    Rancho Sabor (https://www.facebook.com/RanchoSaborLLC/) - Huge thank you to Rancho Sabor - Sandra and Doug - for sharing with us an amazing farm to table Mexican food culinary experience. They cook everything from scratch the traditional way, most ingredients right from their backyard. The location is beautiful and the food is fresh. Don’t miss Sandra’s award winning guacamole!

    The Perfect Taco - What is the perfect taco? That is a serious and extremely challenging question - because there are so many variations and your personality that can affect what is the best taco to you. But Jeffrey Merrihue had an idea that the best taco is the freshest taco. So at Rancho Sabor in California, he arranged to cook a full goat, and have tortillas and salsa made exactly at the same time as pulling the goat out from the underground oven to have the fastest simultaneous taco in the world - or the Perfect Taco.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Herlig dame, og bare språkjongleringen er verdt det hele. Gernaro blir en amatør i sammenligning.

     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    The Noma Burger – René Redzepi Reopens With Take-Away & Wine Bar


    Restaurants in Copenhagen are finally allowed to open up again after the Corona crisis. Perhaps the most anticipated reopening is chef René Redzepi’s Noma, one of the world’s best restaurants. Instead of their seasonal, New Nordic-style tasting menu, however, Noma is opening its doors (or rather, its garden and greenhouses) as a natural wine bar. The wine bar is open to everyone – there are no reservations (it’s walk-in only) and take-out is also available for both food and wine bottles. Choose from a cheeseburger (dry-aged beef patty with onions, beef garum, and a pickle mayo) or a veggie burger (quinoa tempeh patty with fermentation liquids), and save room for the Basque cookie with an elderflower raisin caramel. Noma refers to their beef burger as "The Viking."
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Denne ser litt artig ut og burde egne seg for mat over bål i skogen og slikt. Ikke helt fjern fra vår fårikål heller.... selv om vi snakker om andre smaker og flere ingredienser, men kanskje som et alternativ til høsten?


    In this video, I share a South African tradition with you, Potjiekos. It is not only a delicious meal but a social event too! Its pronounced "Poy key kos"!
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.629
    Antall liker
    15.710
    Torget vurderinger
    2
    Småbutikker har det travelt nok med å få inn varer og betjene kundene som kommer til butikken. Å legge opp til å få levert varer ut av butikken kan bli for krevende. Amoi (fransk - til meg) er lansert "under radaren" og fortsatt i utprøving, før markedsføring begynner. På fredag ble tjenesten åpnet for andre en pilotkunder og målet er å fortsette å luke vekk barnesykdommer.

    Tim Wendelboe, Annis pølsemakeri, Ost & Sånt, Vulkan Fisk, Grünerløkka brygghus, m.fl. er med, også min kones "landhandel midt i byen". Etterhvert vil det komme til flere butikker.


    Å få inn god fisk "på dagen", ble plutselig veldig enkelt for oss og vi har spist en del sjømat i testfasen.

    Muligheten til å få levert øl på døren skal utprøves.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.689
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Dette ser glitrende ut, akkurat hva jeg trenger for tiden. Jeg lever i selvpålagt isolasjon og jeg er avhengig av at alle ting blir levert på døra. Utvalget hos Meny og Kolonial er en smule begrenset når det gjelder spesialiteter. Dette gleder jeg meg til å prøve.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    In nearly every recipe we have from Ancient Rome, a key ingredient is Garum or Liquamen; fermented fish sauce. While it usually takes two months to make, I use an ancient recipe for same day garum which gave me plenty of time to look at the history of Ancient Rome's favorite condiment.

     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    In New York, Paul discovers how doughnuts have been recreated with fresh, innovative flavours. He also meets Jim Lahey, an internet sensation for inventing a new way of baking bread at home that's so simple, Paul can hardly believe it works.

     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Guga kan bli litt mye av og til når alt skal handle om product-placement ... men av og til er selv den biten interessant. Frysetørking til hjemmebruk er ikke helt vanlig.

     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Liker matvloggere ... av og til så blir det noe bra. Har aldri sett noe slik som dette, en fusion av Skandinavia og Asia. Hot pot i Skauen .. på en måte..

     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det er noe helt eget å se når noen lager mat til veldig mange mennesker på en gang.

     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Her er hvordan man lager ekte risotto og ikke det tyntflytende slapset som endel undermålere tar til takke med.

    Kan varieres mye. Her er det sjømat, men sopp og asparges er glimrende alternativer avhengig av årstiden. Eller kanskje til og med ovnsbakte rotgrønnsaker i biter siden det nå går mot høst.

     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ikke helt sesongen for sitroner nå... best å vente på de fra Alalfi man får på Meny tidlig på våren. Men det er mye annet som er i sesong nå som man kan sylte eller fermentere. Agurker, rotgrønnsaker, sopp etc.

    Lett å lage og anbefales!

    Det er to måter..

    Enten salt og laktofermentering .... type sauerkraut eller disse sitronene, eller nedlegging i eddikklake. Begge deler er gull. Om man er usikker så bare søk litt på youtube etter fremgangsmetoder.

    Bare noe så enkelt som å lage syltet rødløk til burgerne og annet ... superenkelt og veldig godt.

     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Litt annerledes thaimat. Ikke prøvd dette, men det minner jo litt om jerky som er ganske vanlig i SØ-Asia. Spesielt i Vietnam er det mye snadder og spice jerky men kan kjøpe som snack, og ikke som her hjemme hvor klioprisen fort kan bli 1500-2000kr eller noe. Men dette er ikke jerky som sagt, men mer kjøtt som er tørket på grill og så knust med hammer. Ganske uvanlig, og det ser godt ut.

     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Har ikke prøvd å lage disse selv, men dette var en veldig artig teknikk jeg ikke har sett før, og som jeg tror kan anvendes til andre ting også som fazzoletti di seta etc.

    (Forøvrig en glimrende YT-kanal om man liker ekte kinesisk mat.)

    Spring Pancakes - Authentic Chunbing for Peking Duck, Jing Jiang Rou Si, or Moo Shu Pork (春饼)

     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Soppsesong nå, og om man plukker dem selv eller kjøper dem så er det tid for å bruke dem. Som tilbehør eller som prima donna. Her helt vegansk på en god måte. Vegan er ofte litt hipsterhalal ... men det betyr slett ikke at all maten er kjedelig og basert på erstatningsprodukter.

    I tillegg, en veldig artig teknikk med to stekepanner.

    Litt vanskelig å få tak i hele østerssopper her hjemme, men man kan dyrke dem selv uten store investeringer. Kjøp et kit eller bare bruk sagmugg og sporer i en plastpose eller noe.


    MAKING MUSHROOMS MEATY | ft Derek Sarno
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.714
    Antall liker
    13.199
    Soppsesong nå, og om man plukker dem selv eller kjøper dem så er det tid for å bruke dem. Som tilbehør eller som prima donna. Her helt vegansk på en god måte. Vegan er ofte litt hipsterhalal ... men det betyr slett ikke at all maten er kjedelig og basert på erstatningsprodukter.

    I tillegg, en veldig artig teknikk med to stekepanner.

    Litt vanskelig å få tak i hele østerssopper her hjemme, men man kan dyrke dem selv uten store investeringer. Kjøp et kit eller bare bruk sagmugg og sporer i en plastpose eller noe.
    En av de mest fascinerende rettene jeg har fått på restaurant var på Restaurant Kontrast i Oslo (1 Michelin-stjerne) for et år eller to siden. Vi var der i soppsesongen og ene retten i smaksmenyen var dagsferk skogssopp fra Østmarka. Det som var så utrolig fascinerende med retten var at de hadde klart å føkke det fullstendig opp. Det var en merkelig kreasjon med noe stikkelsbær og noe annet jeg ikke husker. Tror det er første gang jeg har fått fersk skogssopp og det ikke hatr vært godt. Hadde de bare gjort det enkelt og stekt den i godt med smør og servert på en skive godt brød så ville det gått kreasjonen en høy gang.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    En av de mest fascinerende rettene jeg har fått på restaurant var på Restaurant Kontrast i Oslo (1 Michelin-stjerne) for et år eller to siden. Vi var der i soppsesongen og ene retten i smaksmenyen var dagsferk skogssopp fra Østmarka. Det som var så utrolig fascinerende med retten var at de hadde klart å føkke det fullstendig opp. Det var en merkelig kreasjon med noe stikkelsbær og noe annet jeg ikke husker. Tror det er første gang jeg har fått fersk skogssopp og det ikke hatr vært godt. Hadde de bare gjort det enkelt og stekt den i godt med smør og servert på en skive godt brød så ville det gått kreasjonen en høy gang.
    Stikkelsbær og sopp høres ikke bra ut. Stikkelsbær er jo mest syre som er en godt motvekt mot fet fisk og fett kjøtt ... men noe mer magert en sopp er vanskelig se for seg ... så hva denne kokken har hatt i tankene er vanskelig å se for seg.

    Vil man gjenskape skogbunn eller noe slikt så pynte med 3-4 blader av oxalis eller noe, f.eks. gjøkesyre .. selv om sesongene her ikke passer helt.

    Finnes måter å gjøre slikt bra på også. Spiste en gang uer i rabarbrasaus og det var snadder.

    Sopp er tørr og mager og trenger fett. En smule syrlighet er ok så lenge den er der som en balanse mot fettet og ikke som et angrep på soppen. En ting jeg liker å lage er syltet sopp og da koker jeg gjerne soppen i vann med litt eddikk og krydder før jeg fortsetter å koke den i krydret olje til den slutter å boble og deretter nedlegger den i oljen.

    ..

    Men ja, det enkle er ofte det beste. Sopp, smør, salt, pepper, evt. urter og godt brød. Jeg liker å stoppe der. Ikke så glad i fløte/stuinger etc. om ikke det er som en saus i en helt annen rett.

    En sopprett jeg liker å lage er som følger:

    Smelt en smørpakke i en panne, ha i en hel sitron og la det putre en stund.
    Tilsett hele portobellosopper og la det hele putre i 20 minutter
    Ta dem ut, tilsett litt crème fraiche og nykvernet pepper.
    Legg dem på grillen en god stund.

    ... da kan folk ha pølsene og flintsteiken helt for seg selv.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Noen som har sett denne i Norge? Ser ikke ut til å være vanlig i jallasjappene.

    Red Boat Fish Sauce


     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    IMG_1059.jpg jeg fikk denne hvalen på tranøya i sommer. bestilte med litt røkt laks; har store problemer med det meste av slik laks som jeg kjøper i butikken – oftest for feit og tranaktig. langt fra min barndoms laks. men denne var henimot perfekt; bare en aldri så liten anelse for salt for min gane. hvalen er perfekt!
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.691
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Vis vedlegget 658301 jeg fikk denne hvalen på tranøya i sommer. bestilte med litt røkt laks; har store problemer med det meste av slik laks som jeg kjøper i butikken – oftest for feit og tranaktig. langt fra min barndoms laks. men denne var henimot perfekt; bare en aldri så liten anelse for salt for min gane. hvalen er perfekt!
    Røykelaksen i dag er vassblesen. Å selge vatn til røykelakspris er lukurativt.
    Er du plaga av for dårleg røykelaks, bør du ta han ut av plasten og henge han opp, gjerne i kjøleskåp om det går. Det går også an å legge han med skinnsida opp på eit lag med grovt salt, for å tørke han yttelegare ut, før du skrapar godt av alt saltet og henger opp fisken. Eigentleg burde du røyke laksen sjølv, fordi produsentane er redde for å røyke fisken for mykje...
     

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.629
    Antall liker
    4.024
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Kvällens rätt, röding med kanariska potatisar, gräddsås och lite löjrom. Toppad med gräslöksolja.
    198ABD64-6E22-46F3-BA52-B09B9CB43220.jpeg
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Denne er litt artig. Alex er på leit etter en god sausepanne, og finner denne. Men det er nesten litt leding over de hele med kobber og sølv og dermed en viss hifi-relevans.

     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.620
    Antall liker
    929
    Er det noen her som har smakt waguy-kjøtt? Veldig dyrt. Er det oppskrytt eller merker man tydelig forskjell fra annet storfe?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.714
    Antall liker
    13.199
    Er det noen her som har smakt waguy-kjøtt? Veldig dyrt. Er det oppskrytt eller merker man tydelig forskjell fra annet storfe?
    Det er stort sett veldig mye mer fettmarmorert enn hva man er vant til fra "vanlig" kjøtt. Det er, som du sier veldig dyrt, og jeg har kun kjøpt det i butikk en gang selv men har spist det på restaurant ved noen få anledninger. Det er en eksklusiv råvare og jeg synes det er veldig godt, men om man ikke er glad i kjøtt med mye innmarmorert fett så kan det kanskje bli litt i overkant. Det serveres gjerne svært lite stekt og skåret i tynne skiver slik at det omtrent skal smelte på tunga. Om det uttrykket noen sinne har gitt mening så er det for slikt kjøtt. På TV har jeg sett at det også er vanlig å servere i gryte skåret i tynne skiver i Japan men det har jeg aldri smakt. Det er også ganske mye "juks" visstnok med at det selges "utvannede" varianter av det av ymse blandingsraser, den faktiske eksporten av dette kjøttet fra Japan er ekstremt liten og skal deles på hele verden. Det jeg har spist er fort i denne kategorien selv om det var veldig godt.

    Det ypperste av det er visstnok i praksis omtrent ikke mulig å få tak i utenfor Japan og er helt forjævlig dyrt, enda mer så en det allerede svært dyre man får tak i på våre kanter.

    Om Sluket titter innom tror jeg han har en del erfaring med dette.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.620
    Antall liker
    929
    Det lokale kjøttet som kan kjøpes her er fra noen importerte dyr, på (Vikebukt, tror jeg)
    Jeg har sett stykkdelpriser, fra 1400 pr kg - 5800 pr kg,
    Min sønn tok seg råd til en liten bit i kveld men han var ikke overlykkelig, men han vill prøve en saftig biff senere sa han.
    Det selges i Kr.sund og Ålesund tror jeg
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.714
    Antall liker
    13.199
    Så lenge det ikke er elg så er mye gjort. Skogens konge og Øst-Norges største kulinariske misforståelse.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn