Mat, drikke og røyk MAT

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • PUKK OG GRUS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Innlegg
    582
    Antall liker
    448
    Sted
    Aarhus
    Ikke sett gås i noen butikker her, men her lyst til å prøve å lage en en gang. Selv and har vært vanskelig å få tak i her og butikkene klager over utsolgte leverandører. Fikk heldigvis tak i tilslutt på Rema av alle steder (Stange til -50% sogar... ikke ille når alle andre er tom). Kommer til å lage dansk juleand i romjulen en gang, med rødkål og karamelliserte poteter osv. Det er riktig godt og hadde det vært opp til meg skulle jeg gjerne byttet ut pinnekjøttet med en slik på julaften også.
    stekt gås ved et par anledninger. forsøkt både langtidsstekt 24 timer og kortere 4 timer.kortsteking imo best resultat. sett i forhold til and. ikke verdt dobbelt pris (1 år siden)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Får sikkert tak i på glass, evt. crème, men ferske er det nok litt verre med.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.634
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Safranrisotto med erter, sukkererter og asparges. Omvendte familiens tvilere ...
    64E0C388-C2E2-4B2F-9361-41C990EED5D2.jpeg
    bildet og opplegging ikke helt på høyden ser jeg ...
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.634
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Nyttårsaften med corona-tiltak og gode venner:
    Beef Wellington
    Panne cotta med multer og pistasjkrokan
    Det blir 2 retter til, men de vet jeg ikke enda.
    🙂
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.562
    Antall liker
    13.028
    På hytta og skulle ha southern style fried chicken med fries, comeslaw og chilimajones etter ønske fra ungene men glemte frityroljen hjemme så da blir det pizza i dag. Butikkene åpne i morgen så da ordner det seg.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.562
    Antall liker
    13.028
    På hytta og skulle ha southern style fried chicken med fries, comeslaw og chilimajones etter ønske fra ungene men glemte frityroljen hjemme så da blir det pizza i dag. Butikkene åpne i morgen så da ordner det seg.
    Da gikk strømmen her også med kun en av to pizzaer i ovnen. Plan c blir i så fall brødskive med smør og fenalår.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Klasker denne i bordet.
    Eneste ribba som er bra, marmorert i kjøttet som Kobe biff.
    Hva tester sier er knekkene likegyldig. God jul:=)
    Vis vedlegget 682418
    Prøvde en sånn for første gang i år, og må si det er den beste ribba jeg kan huske å ha fått fra norske butikker. Blir definitivt sånn neste gang jeg kommer over det også.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.241
    Antall liker
    8.203
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Prøvde en sånn for første gang i år, og må si det er den beste ribba jeg kan huske å ha fått fra norske butikker. Blir definitivt sånn neste gang jeg kommer over det også.
    Kjøpte to så jeg har en ut på nyåret også.
    Ja finnes ikke bedre, lang stekte den i 7 timer.
    Safttigere finnes ikke er nå min mening, herlig marmorering.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.241
    Antall liker
    8.203
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Kjøpte en fersk kalkun på Meny idag.
    Den var også meget saftig og god.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Kjøpte to så jeg har en ut på nyåret også.
    Ja finnes ikke bedre, lang stekte den i 7 timer.
    Safttigere finnes ikke er nå min mening, herlig marmorering.
    Var det vi gjorde også, langtidsstekte den etter NRK sin oppskrift fra Ribba grad for grad, og må si jeg nesten ble litt overrasket over hvor mye bedre den var enn annen ribbbe jeg har smakt. Dette var i romjula, så spiste en annen ribbe på julaften som var helt ok, men kunne ikke måle seg med den fra Jæren smak. Lønner seg å spørre de bak disken på Meny tydeligvis, han jeg snakket med fortalte at det var den ribba han pleide å kjøpe selv og steke til familien sin også.

    Men nå har det blitt nok ribbe for en stund for min del.
     

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.604
    Antall liker
    3.949
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Nyårmeny.
    Sidecar Royal

    NV Champagne Frédéric Savart l’Ouverture Premier Cru Brut
    Ostron med chevicetopp
    Små räkbakelser
    Blomkålskräm med parmesanostflarn
    70DB56B1-D1A7-4C81-8EA7-9649292ADDF3.jpeg

    Huvudrätten
    Inferi eller Titari från Brunelli
    Chuleton, potatiskaka, portvinssås och citrongrönsaker(gulbeta, morötter, brysselkål).


    Efterrätt
    Salt kolapanacotta med karamelliserade päron, spritsad gräddtopp och hallon.

    895DEC23-5929-41B5-B045-F3B2387C8F07.jpeg
     
    Sist redigert:

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.685
    Antall liker
    2.288
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Svensk gravlax er noe jeg savner, søt og god. Den gravlaksen du får kjøpt i Norge er ikke god. Alle produsentene inkludert Fiskeriet og Gutta fra Havet bruker alt for mye salt, det smaker mer som spekelaks. Ja jeg vet at det er enkelt å lage selv, men du må minst bruke et par fileter på 3/4 til en kilo pr. stk. og da blir det alt for mye for to gamle mennesker.
     

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.604
    Antall liker
    3.949
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Svensk gravlax er noe jeg savner, søt og god. Den gravlaksen du får kjøpt i Norge er ikke god. Alle produsentene inkludert Fiskeriet og Gutta fra Havet bruker alt for mye salt, det smaker mer som spekelaks. Ja jeg vet at det er enkelt å lage selv, men du må minst bruke et par fileter på 3/4 til en kilo pr. stk. og da blir det alt for mye for to gamle mennesker.
    Det går alldeles utmärkt att frysa laxen efter gravningen.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.065
    Antall liker
    1.057
    Sted
    '
    Kålruletter, en rett som drar meg tilbake til 70-tallet. Skikkelig retromat, tar forholdsvis lang til å tilberede.

    2012 Drappier Millésime Exception.
    OK til grønnsaksbasert mat, ellers litt mye sitronbrussmak etter min smak. Ingen Krug, eller Belle Epoque.

    KR005CL35FK71X.jpg
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.065
    Antall liker
    1.057
    Sted
    '
    Champagnen var i hovedsak til forretten, men for å komme i riktig 70-tallsstemning burde det vært Golden Power eller Mateus rose.:)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Colonialen i Bergen har utvidet med en slakteravdeling. .. og du verden. En slakterbutikk der du ser dem partere dyrene (som åpent kjøkken restauranter) . Da jeg var innom holdt de på med å dele opp norskprodusert wagyu .. kødder ikke, de sa det var noe av det første. Slikt er dog litt over mitt bugdett men jeg handlet litt annet. De produserer pølser selv der og hadde to forskjellige i disken, rå, som pølser skal være. Og .. det er kanskje de beste pølsene jeg har spist. Jeg kjøpte også et stykke med nyretapp fra Angus med flott marmorering. Det er et stykke jeg har hørt gjetord om men aldri prøvd. Og prisene er ikke avskrekkende, slett ikke. Anbefaler så mye å ta turen innom om man vil ha noe godt kjøtt. 20 meter fra Walken så om man vil ha noe i glasset samtidig så er det på samme sted. Så langt har Solheim vært den mest seiglivede, og Baunen gikk inn til regjeringen, men her tror jeg vi ser konturene av en ny konge på haugen i Bergen.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.685
    Antall liker
    2.288
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Februar er den måneden hvor rekene er på sitt beste. Jeg tror jeg må kjøpe meg en kilo neste uke.:)
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    En av de få råvarene som er absolutt billigst når de er i sesong. En av få sjanser man har på å profitere på at nordmenn er teite i matveien
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.065
    Antall liker
    1.057
    Sted
    '
    Sjøkreps fra Smøla.
    God til nesten hva det måtte være å drikke..

    S52F099VF56YL0J8.jpg
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.685
    Antall liker
    2.288
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Scampi, med andre ord.
    Ja du har helt rett. Det er bare så synd at det er lov å selge asiatiske oppdrettsreker under betegnelsen scampi i Norge både i butikk og på restaurant. Det er ikke tillatt i EU. Der er det bare sjøkreps (Nephrops Norvegicus) som kan kalles scampi. De andre må kalles kongereker eller tigerreker eller noe liknende.

    Sjøkreps – Wikipedia
    Sjøkreps i Norge[rediger | rediger kilde]
    Den norske rekeoppdrettsbransjen, og matkjedene, har valgt å bruke navnet scampi på oppdrettsrekene tigerreker, kongereker og kjempereker fra Asia, Afrika og Sør-Amerika. Dette oppsto i Norge i slutten av 80-årene. En samlet norsk matbransje har adoptert navnebruken, man vil derfor ikke finne navnet scampi brukt på norsk sjøkreps i norske mat og kokebøker, eller menyer. Matkjedene selger oppdrettsrekene under navnet scampi, frosne eller opptinet. I seriøse matkretser utenfor Norge vil man ikke finne navnet scampi brukt på oppdrettsreker.

    Zoologisk har sjøkreps (Nephrops Norvegicus) ingenting med oppdrettsrekene tigerreker, kongereker og kjempereker å gjøre. I dag har vannameireker (Litopenaeus vannamei) overtatt det meste av salget av oppdrettsreker i Norge. I Storbritannia er det forbudt å bruke navnet scampi på reker; både på villreker og oppdrettsreker. Det skal kun brukes på Nephrops Norvegicus. Fish Labelling Regulations viser til at disse fire navnene er tillatt brukt som navn på oppdrettsreker: Scampi, Norway Lobster, Langoustine, og Dublin Bay Prawns. Det tyske verket Shrimps Hummer & Langusten skriver dette om å bruke navnet scampi på oppdrettsreker: «Skylden for at reker og scampi, på tross av mye oppklaringsinformasjon ofte blir forvekslet, ligger i den klare prisforskjellen mellom disse skalldyrene. Det finnes alltid useriøse forretninger, som utnytter forbrukerens manglende kunnskap, og bruker den mer «verdifulle» betegnelsen scampi på de billige oppdrettsrekene for å ta ut en høyere pris.»
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.032
    Antall liker
    9.311
    Ja du har helt rett. Det er bare så synd at det er lov å selge asiatiske oppdrettsreker under betegnelsen scampi i Norge både i butikk og på restaurant. Det er ikke tillatt i EU. Der er det bare sjøkreps (Nephrops Norvegicus) som kan kalles scampi. De andre må kalles kongereker eller tigerreker eller noe liknende.

    Sjøkreps – Wikipedia
    Sjøkreps i Norge[rediger | rediger kilde]
    Den norske rekeoppdrettsbransjen, og matkjedene, har valgt å bruke navnet scampi på oppdrettsrekene tigerreker, kongereker og kjempereker fra Asia, Afrika og Sør-Amerika. Dette oppsto i Norge i slutten av 80-årene. En samlet norsk matbransje har adoptert navnebruken, man vil derfor ikke finne navnet scampi brukt på norsk sjøkreps i norske mat og kokebøker, eller menyer. Matkjedene selger oppdrettsrekene under navnet scampi, frosne eller opptinet. I seriøse matkretser utenfor Norge vil man ikke finne navnet scampi brukt på oppdrettsreker.

    Zoologisk har sjøkreps (Nephrops Norvegicus) ingenting med oppdrettsrekene tigerreker, kongereker og kjempereker å gjøre. I dag har vannameireker (Litopenaeus vannamei) overtatt det meste av salget av oppdrettsreker i Norge. I Storbritannia er det forbudt å bruke navnet scampi på reker; både på villreker og oppdrettsreker. Det skal kun brukes på Nephrops Norvegicus. Fish Labelling Regulations viser til at disse fire navnene er tillatt brukt som navn på oppdrettsreker: Scampi, Norway Lobster, Langoustine, og Dublin Bay Prawns. Det tyske verket Shrimps Hummer & Langusten skriver dette om å bruke navnet scampi på oppdrettsreker: «Skylden for at reker og scampi, på tross av mye oppklaringsinformasjon ofte blir forvekslet, ligger i den klare prisforskjellen mellom disse skalldyrene. Det finnes alltid useriøse forretninger, som utnytter forbrukerens manglende kunnskap, og bruker den mer «verdifulle» betegnelsen scampi på de billige oppdrettsrekene for å ta ut en høyere pris.»
    Jepp, og da er det litt morsomt når feinschmeckerne lovpriser dårlige oppdrettsreker i den tro at det er gourmetmat.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn