Mat, drikke og røyk MAT

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.794
    Torget vurderinger
    23
    Min lokale bonde på Holt Gård har slaktet noen økologiske Mangalitsagriser og jeg skal hente kjøtt denne uken. Sluket har nturligvis bestilt. Pris er 150-200 per kilo. De gikk sine siste skritt på Gilde på Sem og er foredlet av slakter Dan Hjorteseth i Stokke. Grisene er 18 måneder gamle. Kommer vaakumpakket og fryst. Sist gang kom pakkene i fem eller tikilosforpakninger med assortert utvalg. Også pølser og bacon.

    Om noen i Oslo vil ha noe, send meg en PM.
    Gromt som fy... smaker bare så utrolig mye bedre enn butikkgris, bare å trå til! Support your local Hog Farm!!!
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Litt vanskelig i Norge siden det er umulig å få tak i gode poteter her, men til inspirasjon okke som. En fransk klassiker som kanskje kan nytes om man handler privat.

     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.246
    Antall liker
    3.486
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Kommenterte dette for en kamerat som er flink med mat. Han har jobbet på michelinrestauranter i årevis.

    Han sier at det er bare tull at du ikke får tak i gode poteter i Norge i dag. Iallefall i sentrale strøk. Det var dårlig for noen år siden (fem) , men nå er det bra.

    Derimot er det er mye dårlig. For eks Gildekjøtt som kun går på kilo og ikke kvalitet.
     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Prøv å få tak i en stor Maris Piper eller en Russet i Norge, eller noe som helst tilsvarende. Umulig ... joda med mindre du driver en michelinretaurant i Oslo...

    De norske monopolistiske kjedebutikkene selger bare tredjegardssorteringer av matvarer siden vi som forbrukere ikke har annet valg enn å handle der grunnet tollmurene og nasjonalismen.
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.119
    Antall liker
    1.871
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Prøv å få tak i en stor Maris Piper eller en Russet i Norge, eller noe som helst tilsvarende. Umulig ... joda med mindre du driver en michelinretaurant i Oslo...

    De norske monopolistiske kjedebutikkene selger bare tredjegardssorteringer av matvarer siden vi som forbrukere ikke har annet valg enn å handle der grunnet tollmurene og nasjonalismen.
    Det var da svært til eder og galle. Prøv og få tak i Gulløye eller Rød Kvæfjord i utlandet da? Poteter i ypperste klasse. Det jeg forbinder med importerte poteter er grøtete innmat grunnet overgjødsling og altfor rask vekst. Tollmuren er der for en veldig god grunn og det skal alle(eller de fleste) være glade for. Norge bugner over av fantastiske råvarer men de er dyrere å produsere på grunn av avstander/transport, lønnsnivå, produksjonskostnader, kort sesong med mere.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.127
    Antall liker
    2.649
    Hva er det jeg ikke har skjønt?

    Det siste som nå er kommet på markedet er vegetarisk "bacon". Leser en test av det nå. Fra før har vi vegatariske pølser, burgere og andre vegatariske produkter som skal etterligne kjøtt.
    Hva er det jeg ikke forstår her? Trodde de som likte å spise grønnsaker, bønner og soya, spiser det fordi det er det dem har lyst på, og ikke kjøtt. Og dem som spiser kjøtt spiser det fordi det er det dem har lyst på, og heller ikke ønsker at produktet skal se ut som en grønnsak.:unsure:
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Våren er kommet og utesesongen er på gang - har nå tatt av vinterpysjen til pizzaovnen jeg støpte i fjor og kjørte et par oppvarmingsrunder mtp å tørke ut strukturen. Like greit å bruke varmen til litt matlaging, og noe annet enn pizza siden jeg ikke fyrte den hardt :)

    Kyllingene ble meeeeget saftige, ble rett og slett overrasket 🥰
    Grønnsaksformen var en blanding ut fra restebeholdningen i kjøleskapet, med litt skinke og Chorizo. Utover det ikke annet enn olje, salt og pepper - rett og slett digg!

    175553506_10158709580512217_6459121701711670225_n.jpg 175501471_10158706905067217_3178982312302465897_n.jpg 174854623_10158706905057217_7814577139583018942_n.jpg
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Var på en søndagsutflukt til Hurumlandet i dag. Der er det en del muligheter for å fylle handleposen med snadder. En av de er Bergsmyrene som dyrker økologiske grønnsaker. Utvalget er rimelig nok ikke alverden nå på året men noe hadde de. I sesongen er det en veldig bra plass å handle - de driver biodynamisk og da skal grønnsakene ha andre grønnsaker å henge med og prate med så de har stort utvalg i gårdsbutikken og ikke bare noen få sorter som slike steder ofte har. Den er "alltid" åpen siden det er selvbetjening og betaling med Vipps. Om jeg ikke tar helt feil så er det en av hoffleverandørene til Maaemo i Oslo. Prisene er det ingen ting å si på.

    Var også innom Biffgården som har et bredt utvalg i ymse stykningsdeler fra Limousin-fe. Mye kalv og noe ungku. Ikke vært der før så vet ikke hvordan det pleier å være men de hadde mye "cuts" som er vanskelig å oppdrive på butikken i alle fall. Selvbetjening med kortterminal så de tipper jeg stort sett alltid har åpent. På vei hjemover så vi et skilt om gårdsutsalg og svingte innom et tredje sted, det var en emigrert Østerriker som hadde lam og gris og plukket med meg litt derfra også. De har i utgangspunktet kun åpent noen timer lørdag og søndag men nå var det selvbetjening der også.

    Det er et stykke å kjøre til stedene da de ligger langt ute på Hurumlandet, men har man plass i fryseren er det absolutt verdt turen. De er nok en del andre steder som selger ymse også så neste gang skal jeg gjøre litt mer research på forhånd og ta en runde. Som en bonus er det flott natur ute ved kysten der også.



     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Vegansk lunch i dag til en forandring

    B74D3A42-EA84-4BB5-A156-786F4D4CB5FA.jpeg

    Ble ganske digg. Et salthode (romano), mango, paprika, gulrot, vårløk og peanøtter. Samt nudler som fortsatt var lune.

    Dressing med sukker, limesaft, rød chili, revet ingefær, lys soyasaus og litt vann. Ferk koriander drysset over.
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.118
    Antall liker
    9.429
    Vegansk lunch i dag til en forandring

    Vis vedlegget 717650

    Ble ganske digg. Et salthode (romano), mango, paprika, gulrot, vårløk og peanøtter. Samt nudler som fortsatt var lune.

    Dressing med sukker, limesaft, rød chili, revet ingefær, lys soyasaus og litt vann. Ferk koriander drysset over.
    Sikker på at ingen dyr ble utnyttet under produksjonen av ingrediensene? :)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Sikker på at ingen dyr ble utnyttet under produksjonen av ingrediensene? :)
    Nei har et relativt avslappet forhold til sertifiseringen. Mangoen kom også sannsynligvis fra Pakistan så vanskelig å komme helt til bunns i.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.691
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Her er den nye klassikeren som vil knuse Grandiosa på det norske markedet bare noen er gale nok til å importere den.:cool:

    pizza.jpg
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    7.540
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    På topp 3 av alle burgere jeg har spist i mitt liv....... bare synd at det er så langt unna.....dvs kanskje bare bra at det er langt unna...... er vel nesten som og pumpe kolestrolet intravenøst rett inn i hjertet....... men skitt au.... vi lever bare en gang.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Dette er en stor burger. Octuple bypass burger fra Heart Attack Grill. Inneholder ca 8.000 kCal. Om det ikke er nok så kan man også få 40 skiver bacon som ekstra på den. Neppe særlig god eller spisevennelig, men stor er den i alle fall.

    burger.jpg
     
    Sist redigert:

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    7.540
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Erfaringsmessig er aldri disse "mega" burgerne særlig gode. Den jeg tok bilde av er en "Sloppy-Joe" og den er faktisk værd og ta turen til Budapest for. Kona foretrekker merkelig nok en burger variant med Mac'n cheese og guttungen liker med blå-ost hvilket jeg synes skulle vært forbudt ved lov...... minsta skal som meg ha Slppy-Joe, mens hun eldste foretrekker Gilde karbonader hjemme .....men greit nok.....hver sin smak.
     

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Kvällens måltid, inte något pris för uppläggning.😂
    Vintern möter våren. Svartkål, purjolök och grädde.
    DE0EA6C5-4306-411D-8178-3765A3375F6C.jpeg
     
    Sist redigert:

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.370
    Veldig fornøyd med Effeuno 134 pizzaovnen min.

    Måtte jo nerde litt og kjøpte IR måler. Får faktisk 510 grader ut av ovnen min før termostaten slår inn.


    DC0C1310-69EA-423F-B92E-1AB43E97EC10.jpeg
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.980
    Antall liker
    3.831
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Dagens lammelår grillet lof&slof 4 timer i eikerøyk. Grønnsakene og «brødpudding» (ikke søt) fra grillen også.

    80087E3F-C0ED-4DDF-B158-832582659469.jpeg
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.429
    Antall liker
    12.525
    Sted
    Sørlandet
    Kylling a la Toscana:

    74DC3EEB-A8D7-4DAB-A840-25DED99A67B4.jpeg

    Prima kvalitet fra slakteren i Søgne. Jeg digger det når alt kjøttet behøver er litt salt og litt pepper. Gjerne kun servert med poteter (chips eller olivenbakte) og en god bernaisesaus. Ikke noe mer - ikke noe mindre.

    C428D9C0-ADBD-4161-9139-6A3B1D44EFE9.jpeg

    Middagen vår i går er en rett jeg lærte meg på Sardinia. Veldig enkel og veldig godt. Nå skal det sies at scampi her og scampi der ikke er det samme men man tager det man haver.. squash, hvitvin (god eplejuice kan brukes som alternativ) god olivenolje, gode tomater. Salt og pepper. Jeg fraviker oppskriften med at jeg tillegger litt hvitløk (nå steiler amm) og litt chili. Serveres med spagethi.

    820DE313-3BB9-4295-B37E-456FFE37E897.jpeg

    Mvh
    -BB-
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn