Elisabeth og jeg har drevet med salg av mat siden 2015, og var forholdsvis inne i komplekset "hva er sunt å spise?" også før dette. Aktiviteter vi var med på og møter vi hadde med alt fra ernæringseksperter til matprodusenter gjorde at vi besluttet å åpne Mølleren Sylvia i Oslo, en Debio gullsertifisert økologisk matbutikk. (Gullsertifisering betyr at minimum 90% av matvarene er sertifisert økologiske).
Vi har altså erfaring fra mange møter med produsenter og med kunder. En del av disse kundene har vært veldig takknemlige fordi de "gikk over til" økologisk mat, utfra råvarer og med minst mulig prosessering. Elisabeth kan fortelle om et stort antall som gjorde rene helsereisen som følge, der langvarige plager ble borte og energinivå og tiltakslyst ble langt "yngre". Jeg har selv opplevd dette, for den saks skyld.
Så nå er de nye kostholdsrådene kommet, i USA. Jeg har mye å skjelle ut Trump-administrasjonen for, men akkurat dette bifaller jeg, og det bygger selvsagt på forskning, men også på den enkle innsikten at dette er hva elitene i USA spiser. Landets helsedirektør, den mildt sagt underlige Robert F. Kennedy Jr. er helsefanatiker, og har forlangt at kostholdspyramiden skal snus opp/ned. Dette har han fått gjennom, til tross for betydelig motstand fra matvarelobbyen, som har motarbeidet initiativet.
Ta en tur til dette nettstedet som USAs helsedept har laget - Realfood - og kikk på de nye rådene: https://realfood.gov/
De går rett på sak, et stykke ned på førstesiden: 50% av befolkningen har diabetes eller er prediabetiske, 75% av voksne har minst én kronisk lidelse som kan relateres til maten, 90% av helserelatert innsats i USA handler om å lindre eller kurere kroniske lidelser som er relatert til kosthold og livsstil.
Nylig gikk San Francisco til sak mot flere multinasjonale virksomheter som produserer ultraprosessert mat, så slik sett er denne innsatsen tverrpolitisk. Vi står overfor en matvarerevolusjon, i forhold til hva som har vært gjeldende råd siden tidlig 1960-tall, som har vist seg å være et betydelig feilskjær, med dramatiske konsekvenser for folkehelsen.
Her på gården har vi kurs og gjennomganger med folk som har mengder av spørsmål og stor nysgjerrighet omkring dette, siden det går stikk imot hva vi ble lært opp til, fra barnsben av. Det tar tid å overbevise mange om at dette kan være riktig, også fordi helsemyndigheter verden over i tiår har brukt tid og ressurser på å overbevise oss om det motsatte. Men råvarebasert, økologisk og sunnest mulig bearbeiding kan umulig være feil, eller?
Så nå er de nye kostholdsrådene kommet, i USA. Jeg har mye å skjelle ut Trump-administrasjonen for, men akkurat dette bifaller jeg, og det bygger selvsagt på forskning, men også på den enkle innsikten at dette er hva elitene i USA spiser. Landets helsedirektør, den mildt sagt underlige Robert F. Kennedy Jr. er helsefanatiker, og har forlangt at kostholdspyramiden skal snus opp/ned. Dette har han fått gjennom, til tross for betydelig motstand fra matvarelobbyen, som har motarbeidet initiativet.
Stort sett slik jeg spiser og har spist lenge. Som nevnt noen ganger gjør jeg noe såpass unorsk som å ikke spise spesielt mye brød (typisk en skive om dagen til frokost) ellers er det mye proteiner og frukt/grønsaker. Å bruke melk som tørstedrikk sluttet jeg med for ca 20 år siden.
Sous vider avgårde ….
Etter lyriske tilbakemeldinger for vår nyttårskalkun (kalkunfilet tilberedt i sous vid), så i går var det en entrecot, i dag nakkekoteletter.
Kjøtt som ble «funnet» i grevens tid etter gårsdagens revisjon av fryseskapet på kjøkkenet. I dag har jeg tømt, avrimet, vasket og satt i gang igjen fryseboksen i kjelleren som også hadde noen «glemte» lekkerbiskener.
Igjen i grevens tid …