massive høyttalerkabler pr 2x4mm2

JonnYb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
311
Antall liker
0
Det låter nå mer uanstrengt av en eller annen merkelig grunn i bassområdet. Tolker dit hen at den liker gode gjennomstrømningsmuligheter. I en enkelt leder..

Med flerkordell opplever jeg ikke samme følelsen selv om kvadrat er stort. Så da antar jeg også at det er fler faktorer som spiller inn. Mulig det blir mer forskning på feltet seinere ;)
 

JonnYb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
311
Antall liker
0
jamen, var da en "saklig" sammenligning, hvis en bil får høyere ytelse pga av bedre avgassannlegg, så kan vel dette måles, ganske greit.  Denne sammenligningen vil vel da egentlig si at forstkeren blir istand til å yte mer krefter (watt) pga, tykkere ledere.

Dette har jeg opplevd. En observasjon jeg faktisk hadde glemt i farten. Men ja, det er en av tingene jeg mener bidrar i stor grad til "bedre" lyd fra anlegget. Mulig det også er målbart
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
hvordan iallverden klarer du å sammenligne avgassannlegget i en bil med en kobbertråd ??

  " Nå er du ute og "tror" igjen

Mvh.  RS "

Huff det var klønete av meg.


mvh Jørgen

Ja det var klønete Finvaag. Eksempelet er slett ikke så langt vekk, om man bare kjenner litt til sakene :-*


Mvh. RS
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
En Cello er noe mer kompleks enn et stykke kobbertråd, synes du ikke RS?


Du går glipp av poenget. Den elektroakustiske lydformidlingen via høyttalere er minst like kompleks som noe instrument. Og; det er i begge tilfeller snakk om for uinnvidde tildels "uforklarlige" faktorer i form av materialvalg som fører til ulik klangkvalitet.
En øvet lytter som f.ex. Hr. Mørk er i stand til å skille mellom tilsynelatende likeverdige violiners klang. På samme måte kan en kvalifisert lytter med stor sikkerhet evaluere saker i hifi-sammenheng, fjernt fra amatørmessig synsing.


Mvh. RS
 
K

knutinh

Gjest
 Du går glipp av poenget.  Den elektroakustiske lydformidlingen via høyttalere er minst like kompleks som noe instrument. Og; det er i begge tilfeller snakk om for uinnvidde tildels "uforklarlige" faktorer i form av materialvalg som fører til ulik klangkvalitet.
  En øvet lytter som f.ex. Hr. Mørk er i stand til å skille mellom tilsynelatende likeverdige violiners klang. På samme måte kan en kvalifisert lytter med stor sikkerhet evaluere saker i hifi-sammenheng, fjernt fra amatørmessig synsing.
 
  Mvh.  RS
Du bruker tilsynelatende Mørk som et sannhetsbevis på at dagens celloer er underlegne, all vitenskap tar feil og du selv er en fagmann. Er ikke det å trekke ting litt langt?

Kan jeg bruke den feite nabogutten som bevis på at Grandiosa er den beste pizzaen, eller verdens beste rett?

Jeg er villig til å akseptere at håndverkere for noen hundre år siden, sammen med århundrer med aldring og bruk skapte instrumenter som har en svært spesiell klang. At vi greier å gjenskape denne klangen er langt fra noen selvfølge. Men det er heller ingen selvfølge at herr Mørk kun er styrt av lydmessige og taktile egenskaper ved instrumentet. Jeg er ingen instrumentmaker og overlater heller dette til de som kan det.

I både Truls og ditt tilfelle vil jeg imidlertid si at hvis dere stiller opp på en blindtest så vil det være mulig å besvise med stor grad av sikkerhet at deres utsagn skyldes lydmessige forhold ved instrumentet/kabelen dere beskriver. Alt annet er for meg synsing og dermed interessant mest ut fra et anekdotisk perspektiv. Jeg bytter ikke høyttalerkabler bare fordi du sier at jeg vil tjene enormt på det.

-k
 
K

kbwh

Gjest
Vi vet ikke om en cello er godt bygd før etter ca. 80 år sier folk som kan dette.
Kobbertråder spilles inn raskere enn dette i følge RS. Iallefall med litt godt pådrag.
Det utleder jeg til at en cello er noe mer kompleks...
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.765
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Ja det var klønete Finvaag. Eksempelet er slett ikke så langt vekk, om man bare kjenner litt til sakene :-*


  Mvh.  RS
du kjenner tydeligvis til alle saker du selv om jeg ikke helt skjønner hva du mener med " om man bare kjenner til sakene".
 

JonnYb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
311
Antall liker
0
Så sitter man igjen og lurer på hvorfor man kunne være så dum å bidra i en kabeltråd ::)
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
du kjenner tydeligvis til alle saker du selv om jeg ikke helt skjønner hva du mener med " om man bare kjenner til sakene".  

Nettopp, og du er ikke alene :-*


Mvh. RS
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Og Knut; gamle hobbykverulant, du blander deg selvfølgelig inn, til tross for at du strengt tatt ikke har noe å bidra med.



Hr. Mørk og cellolyttingen er et godt eksempel på hva et trenet øre kan høre, da i noe mer seriøse omgivelser.


Mvh. RS
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
jamen, var da en "saklig" sammenligning, hvis en bil får høyere ytelse pga av bedre avgassannlegg, så kan vel dette måles, ganske greit.  Denne sammenligningen vil vel da egentlig si at forstkeren blir istand til å yte mer krefter (watt) pga, tykkere ledere.

Å? Begynner det å gå opp for deg? Forsterkerens ytelse er avhenging av dimensjoneringen av strømbaner, kan det være så vanskelig å begripe? Spinkle strømbaner gir spinkel, anstrengt lyd. Massive strømbaner/kabler leverer strøm vesentlig bedre enn multiledfere.

At så noen kabelselgere skriker opp og vil korsfeste undertegnede får så være 8)


Mvh. RS
 

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
503
Antall liker
16
Massive strømbaner/kabler leverer strøm vesentlig bedre enn multiledfere.
Mvh. RS
Dette er en ganske hårete påstand. La oss si at du har rett. Men hvordan vil du backe opp denne påstanden uten å si at det bare er slik?

Mvh
Bjørn
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Dette er en ganske hårete påstand. La oss si at du har rett. Men hvordan vil du backe opp denne påstanden uten å si  at det bare er slik?

Mvh
Bjørn

Du sliter? På den ene siden, fatter man ikke det selvfølgelige mht. dimensjonering av strømbaner bør man f.ex. forsøke å ta grunnskolen om i gjen. Jeg ser det uansett ikke som mitt ansvar. Dette bør alle med normalt utviklede sjelsevner se det innlysende i.

Når det gjelder massive ledere kontra multicore er vi inne på et felt der teori og praksis spriker. I følge teorien vil kvadrat være kvadrat, flere tynne vil tilsvare en tykk. Dette påstår jeg ikke stemmer med virkeligheten. Her kan man aktivt gå inn og ta stilling eller la det være.
Som med fela til Mørk; ikke alle ville høre forskjell, men for de som vil lære er det fritt fram.


Mvh. RS
 
K

knutinh

Gjest
  Og Knut; gamle hobbykverulant, du blander deg selvfølgelig inn, til tross for at du strengt tatt ikke har noe å bidra med.
 
I så fall er vi vel kanskje to, gamle rabulist?
  Hr. Mørk og cellolyttingen er et godt eksempel på hva et trenet øre kan høre, da i noe mer seriøse omgivelser.


   Mvh.  RS
Men ønsker du at et kabel skal ha den hårete impulsresponsen som en cello har? :)

-k
 

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
503
Antall liker
16
Når det gjelder massive ledere kontra multicore er vi inne på et felt der teori og praksis spriker. I følge teorien vil kvadrat være kvadrat, flere tynne vil tilsvare en tykk. Dette påstår jeg ikke stemmer med virkeligheten. Her kan man aktivt gå inn og ta stilling eller la det være.
Mvh. RS
Så det er bare noe du tror m.a.o. Hva tror du kan være grunnen til at det er slik du sier da?

Mvh
Bjørn
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.765
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
  Å? Begynner det å gå opp for deg? Forsterkerens ytelse er avhenging av dimensjoneringen av strømbaner, kan det være så vanskelig å begripe? Spinkle strømbaner gir spinkel, anstrengt lyd. Massive strømbaner/kabler leverer strøm vesentlig bedre enn multiledfere.


 Mvh.  RS
 
så altså forsterkeren blir istand til å levere flere watt pga at du f.eks bruker 6mm istede for 4mm høyttalerkabel? å måle utgangseffekten kan vel ikke være så vanskelig, så dette må da vel kan gjennomføres..
 

JonnYb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
311
Antall liker
0
så altså forsterkeren blir istand til å levere flere watt pga at du f.eks bruker 6mm istede for 4mm høyttalerkabel?   å måle utgangseffekten kan vel ikke være så vanskelig, så dette må da vel kan gjennomføres..

Hvorfor ikke finne ut av dette, har vi noen frivillige?

Men la oss øke differansen mellom kvadraten litt. Hva med typisk 2,5 kv mot 4*6 kv. Er det forskjell burde da kunne vises her :)
 

tiriljones

Medlem
Ble medlem
24.02.2005
Innlegg
43
Antall liker
0
 Du går glipp av poenget.  Den elektroakustiske lydformidlingen via høyttalere er minst like kompleks som noe instrument. Og; det er i begge tilfeller snakk om for uinnvidde tildels "uforklarlige" faktorer i form av materialvalg som fører til ulik klangkvalitet.
  En øvet lytter som f.ex. Hr. Mørk er i stand til å skille mellom tilsynelatende likeverdige violiners klang. På samme måte kan en kvalifisert lytter med stor sikkerhet evaluere saker i hifi-sammenheng, fjernt fra amatørmessig synsing.

 
  Mvh.  RS
Jeg tror nok at Hr.Mørk er mer ute etter akkurat DEN lyden som han ønsker.Som musiker så vet jeg at DEN lyden som du leter etter kan være uavhengig av tekniske spesifikasjoner,pris på instrument osv.
Du må ikke glemme den personlige eller psykiske faktoren her,eller uttrykket som noen musikeret leter etter.
Ellers må jeg si at jeg følger debatten din/deres med stor interesse. :)

mvh
Tiriljones
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
så altså forsterkeren blir istand til å levere flere watt pga at du f.eks bruker 6mm istede for 4mm høyttalerkabel?   å måle utgangseffekten kan vel ikke være så vanskelig, så dette må da vel kan gjennomføres..

Flere watt du liksom; mere strøm heter det. Watt er toppfart...

Prøv å tenke litt; har du sett mange brente delefiltre? Eller brunsvidde effektforsterkere med krølla printbaner? De fleste med litt hifi-erfaring har vel det. Men fatter man hvorfor de går varme?

Joda, det går noen watt igjennom, men det er det da ment å gjøre. Årsaken til dette problemet er som jeg stadig påpeker; tragisk underdimensjonerte strømbaner. Det gir stor gjennomstrømningsmotstand med påfølgende varmeutvikling og tap av effekt-kontreoll-lydkvalitet osv.

Dette problemet kan selvfølgelig være til stede uten at det nødvendigvis behøver å ta fyr noe sted. Svært få innen hifi-bransjen ser ut til å fatte dette, til tross for at det hører med til grunnskolepensum ::)


Mvh. RS
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Hvorfor ikke finne ut av dette, har vi noen frivillige?

Men la oss øke differansen mellom kvadraten litt.  Hva med typisk 2,5 kv mot 4*6 kv.  Er det forskjell burde da kunne vises her  :)

  Godt forslag, men det hjelper lite å ha frivillige om de ikke også er kompetente. (ref. Hr.Mørk og celloen)


  Mvh.  RS
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.803
Antall liker
1.646
Sted
Sjælland. Danmark.
skal prøve noe lignende snart blir bare ikke så tykke ledere, tenkte å prøve 3 stk solit core per pol, på runt om 2,5mm per leder. Noen innvendinger?? kan dette funke?
:)
:) :) :)
Jeg har hørt om et lytteforsøg gjort af nogle personer der arbejder med det mål at skabe den perfekte forstærker. De endevender alt og de har gjort forsøg med antal af ledere. De har lyttet på 1, 2, 3 og 4 ledere i solid core. De foretrak 3 ledere.
Det smarte ved kobber som RS foreslår er at det er billigt, og man kan selv lave forsøg. Prøv med forskellig kvadrat, forsklellige ledere, og prøv så at fjerne plastikken og vikle f.eks. malertape rundt om det, for ikke at risikere en kortslutning.
Der er mange der mener noget, men få der prøver. Erfaring er nu meget betydningsfuld, men kan resultere i, at man må sluge kameler.
Selv har jeg gjort forsøg med mange ting og også kabel tykkelser. Jeg bruger dog sølv pålagt 24 karat guld. NLE kabler til basserne. 2 x 2,5 kvt. men vil på et tidspunkt øge dem til 4 x 2,5 = 10 kvt.
Grundet til at det ikke er gjort er at jeg nok flytter delefiltret ud af højttaleren.

Mvh. Sven Palvig
:D
 
K

knutinh

Gjest
Svært få innen hifi-bransjen ser ut til å fatte dette, til tross for at det hører med til grunnskolepensum ::)
Hva er grunnskolepensum?
P=V*I ?
V=R*I ?

Såvidt jeg husker ble jeg presentert for Ohms lov første gang i skolesammenheng i første-gym.

Eller ligninger mellom effekt (watt) og topphastighet?
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
  Flere watt du liksom; mere strøm heter det. Watt er toppfart...

Prøv å tenke litt; har du sett mange brente delefiltre? Eller brunsvidde effektforsterkere med krølla printbaner? De fleste med litt hifi-erfaring har vel det. Men fatter man  hvorfor de går varme?
 
 Joda, det går noen watt igjennom, men det er det da ment å gjøre. Årsaken til dette problemet er som jeg stadig påpeker; tragisk underdimensjonerte strømbaner. Det gir stor gjennomstrømningsmotstand med påfølgende varmeutvikling og tap av effekt-kontreoll-lydkvalitet osv.

  Dette problemet kan selvfølgelig være til stede uten at det nødvendigvis behøver å ta fyr noe sted. Svært få innen hifi-bransjen ser ut til å fatte dette, til tross for at det hører med til grunnskolepensum ::)


  Mvh.  RS



 
Og svært få later til å fatte at den totale resistansen i hele kretsløpet fra + til - på forsterkerutgangene betyr noe som helst. Er disse i det heletatt klar over at effektapet i talespolen i høyttalerne utgjør absolutt brorparten av det totale effekttapet - og ikke minst hvilke strømbegrensning denne resistansen utgjør?

Hvor lukter det brent hen når du presser anlegget for mye? Er det kablene, forsterkeren eller høyttaleren?

Vidar
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Hva er grunnskolepensum?
P=V*I ?
V=R*I ?

Såvidt jeg husker ble jeg presentert for Ohms lov første gang i skolesammenheng i første-gym.

Eller ligninger mellom effekt (watt) og topphastighet?
Igjen Knut; istedet for å vase rundt på leting etter tråder hvor du kan kverulere, hold deg til emner der du ut fra erfaring har noe å fare med.
Dette er tydeligvis for tungt stoff for deg :-*


Mvh. RS
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Og svært få later til å fatte at den totale resistansen i hele kretsløpet fra + til - på forsterkerutgangene betyr noe som helst. Er disse i det heletatt klar over at effektapet i talespolen i høyttalerne utgjør absolutt brorparten av det totale effekttapet - og ikke minst hvilke strømbegrensning denne resistansen utgjør?

Hvor lukter det brent hen når du presser anlegget for mye? Er det kablene, forsterkeren eller høyttaleren?

Vidar

Du er virkelig tungnem :p

- bygger ikke du høyttalere? Hvorfor prøver du da ikke? Eller ville du fatte noe?


Mvh. RS
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Det var da voldsomt til temperatur i denne tråden. Jeg kan ikke ikle meg kompetanse på kabelområdet, men kan derimot en del om kommunikasjon og om mennesker. Jeg vet ikke om denne debatten er en videreføring av tidligere personangrep og konflikter. Jeg har derimot ved to anledninger blitt kontaktet av R.Solhaug som velvillig har påpekt at mine høyttalerkabler sitat "ikke er gode". Jeg har snart 15 års fartstid som "miljøskadd hi-fi krapyl" (forøvrig en merkelig måte å omtale potensielle kunder på) og erkjenner at kabler har innflytelse på lydgjengivelsen uten at min kompetanse strekker til å forklare hvorfor og hvordan. Så langt alt vel. Når jeg skal handle meg nytt utstyr til mitt kjære hi-fi tempel, oppsøker jeg hyggelige serviceinnstilte mennesker som kan produktene de selger. Jo mer påståelige hi-fi selgere er, jo mer skeptisk blir jeg. Elementær salgsteknikk innebærer bla. ikke snakke nedlatende om 1. kunden 2. konkurrerende produkter. I disse dager har jeg faktisk vært på jakt etter nye høyttalerkabler (ja jeg har for mange år siden vært gjennom diy perioden mht kabler, og ga ganske fort opp). Når jeg leser tonen i R.Solhaug sine innlegg i denne tråd og legger dette til en temmelig oppsøkende kundevirksomhet, har disse faktorene ført til at han mistet en potensiell kunde! Da jeg etter å ha blitt kontaktet første gang ba om å få tilsendt "vareprøver" som etter sigende var utsøkte målt mot andre produkter fikk jeg aldri svar på henvendelsen min. Et godt råd fra en tidligere potensiell kunde til selgere av hi-fi utstyr av alle typer, må være å ta kundene på alvor og ikke bruke nedlatende karakteristikker av vår manglende faglige innsikt. Og for å avslutte med et spørsmål til R.Solhaug som hevder å være fagmann; hva mener du kvalifiserer for en slik tittel. Du har selv trukket fram Truls Mørk; Ja han er jeg enig i at er en fagmann på sitt fagfelt. I det ligger det en formell kompetanse som mannen har studert i mange år å få. Det ligger mange års hardt arbeide, øving og et udiskutabelt talent bak hans suksess. Du trekker ham også fram i et svar på spørsmål om hvem som er kompetente til å vurdere dine produkter/påstander. Ser du hvordan dette kan oppfattes?
Slutten på mitt kabeleventyr er forhåpentligvis nært! Jeg ringte PM Audio i går og bestilte et sett Black Magic the Giant hos Paul som er kunnskapsrik, hyggelig og service innstilt! Jeg følte meg godt ivaretatt som kunde, og ikke minst; mine spørsmål og min uvitenhet ble håndtert på en skikkelig måte! Way to go Paul!!
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12



Morro med kabel diskusjoner  ;D

Solhaug har nokk rett i mye av det han sier, bare han kanskje sier det med litt for store ord. Så vi får bare ta hann som hann er.

Har selv et godt eksempel på underdimensjonerte komponenter i delefilteret på mine Helicon 400. Ene motsatnden er helt brent som dere ser på bildet.

Måtte også teste med en 2X2,5 kv PR kabel mens jeg leste denne tråden, siden jeg sliter med noe overivrig diskant. Må si jeg ble litt overasket på hvor mere behagelig det ble nå, selv uten å miste for mye detaljer. Det er vel kanskje som Solhaug skriver at det er mere "naturlig" det er ivertfall mere behagelig. så jeg kommer ivertfall til å kjøre på med kobber av ett eller annet slag. Har tidligere prøvd rent sølv til både signal og høyt kabler, det skriker !!!  Til signal nå har jeg Silk og VanDenHul. Men det er sikker noe bedre alternativ til høytalerkabler en PR kabelen da ??
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Nei, problemet er ikke at jeg bruker store ord, men at folk ikke har hørt ymse mods på virkelig gode anlegg.


Mvh. RS
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Jøss,du er ydmyk

Vidar/Low-Q har (?) holdt på med høyttalerbygging i årevis, og spurt og fått svar en rekke ganger på hvordan høyttalere bør kables. Han vet godt hva jeg anbefaler, men har ikke giddet å prøve det ut sjøl. Derfor svarer jeg som jeg gjør.


Mvh. RS
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
gut_man;

- ikke helt med? Hvor har du det fra at jeg er forhandler? Etter 15 som hifi-nørd år bør du ha registrert at jeg anbefaler folk å gjøre DIY-kabler. Både fordi det er rimelig og ikke minst fordi det spiller bedre enn alt overprisa junl om det gjøres/dimensjoneres skikkelig.


Mvh. RS
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Tips: kobler du opp en "fersk"/uinnspilt kobberkabel til diskanten vil det ta lang tid før den åpner opp ettersom det går lite strøm til diskantene. Lar du derimot kpbberet jobbe litt med bass åpner det fort opp og gir deg den luftigste og reneste topp du kan få ut fra øvrige komponenter.
En utrenet lytter vil typisk hevde "det mangler detaljer", mens det som virkelig slker er at en masse forvregningskomponenter forsvinner.

Gudd løkk!


Mvh. RS
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Bruker en kabel til diskant og bass ! Jeg skal la denne kabelen stå på non dager nå så får jeg se hva som skjer, men er uansett sikker på at det er kobber som er tingen til mitt annleg. Bare jeg får målt de spolene i delefilteret skal jeg bygge nye filter til Helicon.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Oppgradert filter vil gjøre underverker! Tykkere kobbertråd gir mer strøm=rikere lyd, og kan de bi-wires bør du!


Mvh. RS
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.955
Antall liker
1.293
Sted
Nadadouro, Portugal
Jeg så bildet av dine filtre, ingen overraskelse mht komponenter der nei.
Du kan, i begyndelsen, la spolerne og motstandene sitte, (skift den ut der var brent) oppgrader da evt. kondensatorene først med Mundorf Supreme og se da.
Der er litt forskjellige meninger, men jeg er ikke helt sikker på du vil høre forskjell med f.eks. foliespoler og metaloksyd motstander.
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Jeg så bildet av dine filtre, ingen overraskelse mht komponenter der nei.
Du kan, i begyndelsen, la spolerne og motstandene sitte, (skift den ut der var brent) oppgrader da evt. kondensatorene først med Mundorf Supreme og se da.
Der er litt forskjellige meninger, men jeg er ikke helt sikker på du vil høre forskjell med f.eks. foliespoler og metaloksyd motstander.  
Vil bytte av kondensatorer til for eks Mundorf supreme påvirke diskanten i den grad at den blir mere pågående eller vil den bli mere varmere og behagelig ?? Jeg er veldig hekta på Sonus Faber Cremona på McIntosh lyden ::)
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.955
Antall liker
1.293
Sted
Nadadouro, Portugal
Min begrensede erfaring siger mig at Solen SC, som du har, er en god diskant kondensator, derfor brukes den også av mange fabrikanter, også fordi den er billig.
Den gir en "frisk" diskant synes jeg. Med Mundorf Supreme opplevde jeg en langt roligere diskant, mere homogen, glatt, og anonym på den måten at "den bare er der men man legger ikke merke til den". Så "behageligere" er et bra ord.
Kan du, da bør du samtidig oppgradere i mellomtone seksjonen med samme, men avhengig av verdier kan det fort bli veldig dyrt, pluss at du må vite størrelsen på kondensatorerne. Disse er mye større enn de du har nå og krever mye plass på printet, en 8uf er ca. 10 cm lang, men eventuelt kan du lodde de sammen bak på printet kanskje ?
http://www.madisound.com/mundorfcaps.html
En annen ting der skjer noen ganger når man skifter til så mye bedre komponenter er at høyttaleren kan plutselig virke mere effektiv, synes å spille mere dynamisk.
Skal du skifte spoler må du sikkert sende filtret helt, til Eltek, de kan da måle verdien på spolene tror jeg.
Men, skal du kjøbe store/mellomstore verdier av Mundorf eller Solen kan den være en fordel å kjøbe fra USA, der er gjerne besparelser.
Jeg kjøbte bl.a. 100 uf Solen kondensatorer til bassen fra USA.
http://www.madisound.com/cgi-bin/index.cgi?cart_id=7827073.24055&pid=925
 
Topp Bunn