massive høyttalerkabler pr 2x4mm2

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Jeg har en kompis som kan måle spolene, så jeg tenkte egentlig å bygge helt nytt filter med bra biter på. Men er litt redd det blir enda lysere pga av bedre detaljert. Jeg har jo tona ned diskanten betraktelig nå med PR 2X2.5kv el kabel og Silk signal kabel. Synes egentlig den PR kabelen funker veldig bra, og i følge Solhaug skal den vist åpne seg litt når den får spilt en stund, så den skal få stå på en stund enda ivertfall. Skall også følge Solhaugs råd om å bruke 6 stk 33ohm motsatnder i paralell i stedet for en 5,6 ohm til bassene for å sørge for skikkelige muligheter for strøm tilførsel.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.955
Antall liker
1.293
Sted
Nadadouro, Portugal
Andre med mere erfaring kan sikkert svare bedre, men, jeg endte opp med ca. 6 kilo delefilter i hver høyttaler, kostet en formue i Mundorf Supreme og alt annet.

Umiddelbart skjønner jeg ikke helt du har problemer med lys diskant, du har vel jobbet med rommet eller andre ting der kan virke inn på dette ? Andre av dine komponenter ?
Jeg tror ikke overgangen fra Solen til Mundorf Supreme vil virke overveldende stor på dig, det er noe annet hvis man oppgraderer høyttalere med 30 år gamle komponenter med nye, da kan man få bakoversveis av den tilsynelatende lyse karakter.
Derimot tror jeg du vil oppleve en mer gjenneomsiktig og "anonym" diskant, og du vil i hele lydbildet oppleve mye større ro, dybde og bredde. Oppgraderer du hele filtret vil du, som jeg sagde også oppleve større "strømtilførsel" idet høyttaleren synes å spille høyere.
Men pass opp, dette er gjerne veien til endeløs tweaking og lite ren musikklytting !
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
  Og Knut; gamle hobbykverulant, du blander deg selvfølgelig inn, til tross for at du strengt tatt ikke har noe å bidra med.
 


  Hr. Mørk og cellolyttingen er et godt eksempel på hva et trenet øre kan høre, da i noe mer seriøse omgivelser.


   Mvh.  RS
Det er flere enn Knut og meg som ikke har noe å bidra med her, og som bare vrir seg unna med intetsigende tullball.
Bare du kunne besvare de enkle sp.målene du blir stilt, og besvart dem med tyngde og fakta så folk forstår hva du sier, hadde det gjort både undertegnede og andre meddebattanter litt klokere.

Vidar
 

seh

Medlem
Ble medlem
04.01.2007
Innlegg
36
Antall liker
14
Torget vurderinger
2
Alle som er interesserte i kabler bør lese "Les cables: la fin du mystere?" av Perre Johannet i L Audiophile No 23 1993. Dette er den eneste artikkelen jeg har syntes vært verdt å lese om kabler. L Audiophile var et fransk magasin som var meget bra men dessverre sluttet i 1995. Jeg har ikke lest artikkelen på mange år men anbefalingen til P. Johannet er at man skal bruke mange tynne isolerte ledere koplet sammen ved forsterkeren og ved høyttaleren. Jeg har spilt på ulike varianter av slike kabler siden 1993.

seh
 
K

kbwh

Gjest
Vil bytte av kondensatorer til for eks Mundorf supreme påvirke diskanten i den grad at den blir mere pågående eller vil den bli mere varmere og behagelig ?? Jeg er veldig hekta på Sonus Faber Cremona på McIntosh lyden  ::)
Varmen fra Cremona sammenliknet med Helicon har mest med valg av diskantløsning å gjøre. De har svært forskjellig spredningskarakteristikk ved høye frekvenser. Helicon sprer "bedre". Dersom du vil ha mer varme fra Helicon er det lurt å dempe refleksjoner fra sideveggene.
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Varmen fra Cremona sammenliknet med Helicon har mest med valg av diskantløsning å gjøre. De har svært forskjellig spredningskarakteristikk ved høye frekvenser. Helicon sprer "bedre". Dersom du vil ha mer varme fra Helicon er det lurt å dempe refleksjoner fra sideveggene.
Har prøvd litt demping, men fikk ikke noe særlig effekt syntes jeg. Prøvde bare met et fleece pledd på siden da. Kommer det no refleksjoner mellom/bak høytalerne også eller er dette minimalt stort sett.

 
K

kbwh

Gjest
Et fleecepledd er akustisk nesten helt transparent. Du trenger noe som dreper førsterefleksjonen på den høyre sideveggen (først og fremst) og på frontveggen (og kanskje i taket?)

Glava har noen plater som heter Ecophon som faktisk ser ganske ok ut og virker helt ned i 500Hz-området. Dette er veggvarianten:
http://www.ecophon.no/templates/SystemPage____75613.aspx

Edit: Men dette hører hjemme i Akustikk, rom og plassering...
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
  Helicon...400:


   Du bør definitivt gjøre forsøk med videre demping av rommet. Fex. gulvet foran høyttalerne er nakent og fritt reflekterende, Flatskjerm-TV`en vil i likhet med bilder bak glassfront (huff!) reflektere og dermed forsterke flutterekko, dvs. høyfrekvente problemer.

  I et rom med flere gjensidig forsterkende elementer av denne art vil lyden være hard og pågående, uansett høyttaler.

   Ang. Mundorf Supreme osv: Mye enig m. Niels. Fokuser heller på å oppgradere strømkapasiteten i bassfilteret, det er her det virkelig høres.
 Det betyr min.6kv tråd i spoler, paralellkobling av kondensatorer (ex: 6x48=1stk 8R60W) og Solen-kondiser i alle ledd, gjerne paralellkoblet de og.
 Når set kobles opp med min. 6kv massiv tråd vil bassen knapt være til å kjenne igjen, og forsterkeren vil ha en vesentlig enklere jobb. Dermed vil den spille mer uanstrengt også i øvre register.

  Du må for all del gjerne oppgradere i øvre register også, men da først og fremst spoler og motstander. Foliespoler (de største!) forvrenger mindre enn trådspoler og gir dermed renere+luftigere lyd. Oppdimensjonering av motstander i form av paralellkobling som beskrevet likeså. Ex; 4x22ohm for å oppnå 5,5ohm gir god strømkapasitet og dermed ren åpen lyd.


PS: du bør vinkle høyttalerne ltt ut fra sideveggene for å redusere refleksjoner!

  Mvh.  RS
 
Topp Bunn