Massemorder henrettet, heldigvis

G

Gjestemedlem

Gjest
Skal man først ha statlig dødsstraff så er han sikkert en grei kandidat.

Men metodene virker jo ikke særlig avskrekkende. De fleste massemordere kalkulerer jo med risikoen for å bli drept selv, og ønsker det kanskje også. Eksempler er de sedvanlige skoleskytingene som ofte får en happy ending for gjerningsmannen.

Koking i olje, offentlig brenning på bål, bli spist av små sultne gnagere i et glassbur live på TV. Daglig fjerning av små legemsdeler, opphenging i bur med påfølgende sulting, korsfestelse etc. Da snakker vi om systemer som er egnet for å avskrekke forbrytere. Dagens sentimentale pinglehenrettelser er bare dårlige disneyvarianter som sikkert virker forlokkende på kriminelle tøffinger.

Nei, jeg er mer tilhenger av Cruel and Unusual punishment.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.297
BBking skrev:
http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3366769.ece

I Norge måtte vi betalt kost og losji for mannen i mange år. Dette er tjenlig bruk av dødsstraff. Naturligvis.
Hvorfor syns du det er mer riktig å henrette folk hvis de har tatt livet av mange mennesker med overlegg og ikke bare ett?

I USA bruker dem desinfiseringsvæske på huden på de dødsdømte før giftsprøyten settes, sånn at det ikke skal bli uønskede infeksjoner.

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.433
Torget vurderinger
18
BBking skrev:
http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3366769.ece

I Norge måtte vi betalt kost og losji for mannen i mange år. Dette er tjenlig bruk av dødsstraff. Naturligvis.
Tviler på at kost er et godt argument for dødsstraff. Så vidt jeg vet koster en gjennomsnittlig "death row" fange langt mer enn en livstids fange. Gjennomsnittstiden på "death row" er over 10 år og det er mye mer kostbart å ha folk på dødscelle i forhold til vanlig fengsel. I tillegg kommer alle ankemulighetene man har som dødsdømt.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.751
Torget vurderinger
12
Naturligvis?

Dødsstraff er ikke en straffemetode som er et opplyst samfunn verdig.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.297
Trondmeg skrev:
Naturligvis?

Det er derfor vi etterhvert kommer til å avvikle dødstraff, fordi vi beveger oss mot opplysthet. Vi er i ferd med å konstatere at det å ta livet av hverandre ikke er særlig formålstjenlig sett i forhold til hva slags type samfunn vi hevder egentlig å ville ha.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.653
Torget vurderinger
24
Trondmeg skrev:
Naturligvis?

_ da passer det jo bra i USA..........

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.370
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Ingen har rett til å ta andres liv. Uansett. An eye for an eye - and the world will become blind. Et praktisk argument er også alle de som blir feilaktig dømt. Man kan ikke benådes fra en fullført livstidsdom.

At vedkommende kan få sitte på multippel livstid og råtne er en annen sak, og trolig helt fortjent.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Hvis man er for dødsstraff så er sikker Jonn Allen Muhammad en god kanidat, men jeg er prinsippielt imot dødsstraff, det hører ikke hjemme i et opplyst samfunn.

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
wotg skrev:
Hvis man er for dødsstraff så er sikker Jonn Allen Muhammad en god kanidat, men jeg er prinsippielt imot dødsstraff, det hører ikke hjemme i et opplyst samfunn.
hm.

Resultat 1–10 av ca. 208 000 for opplyst samfunn. (0,23 sekunder)

spurv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Antall liker
2
Og plutselig kom det en pedofil djevel og tok de som er "imot dødsstraff" sine barn og gjorde sitt og tok dems liv... da ville nok dem også endra syn ;).. er så veldig lett å si man er imot, når man nesten ikke vet hva man er imot! Har man drept 1 eller flere, så harn vel egentlig gjort sitt....

Selv er jeg for dødsstraff, ser ingen grunn til å ha slike folk inne i dagens samfunn/system. Blir som når en hund har biti en unge, avlives med det samme (jeg er mer imot dete iallefall, siden ette oftest er en menneskeskapt oppførsel, som kan reverseres enklere hos dyr enn hos mennesker)....

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.751
Torget vurderinger
12
spurv skrev:
Og plutselig kom det en pedofil djevel og tok de som er "imot dødsstraff" sine barn og gjorde sitt og tok dems liv... da ville nok dem også endra syn ;).. er så veldig lett å si man er imot, når man nesten ikke vet hva man er imot! Har man drept 1 eller flere, så harn vel egentlig gjort sitt....

Selv er jeg for dødsstraff, ser ingen grunn til å ha slike folk inne i dagens samfunn/system. Blir som når en hund har biti en unge, avlives med det samme (jeg er mer imot dete iallefall, siden ette oftest er en menneskeskapt oppførsel, som kan reverseres enklere hos dyr enn hos mennesker)....
Synes du virkelig at det er når man kanskje er på sitt mest irrasjonelle man bør vektlegges sine holdninger?
Et klokt menneske vil forhåpentligvis forbli klokt. Det er ikke alltid motild fungerer best.

Nex

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2007
Antall liker
133
Så kommer dette med bevis førsel.
Hvor sikker skal man være før man tar livet av folk?
75% , 80%

FBI brukte en metode hvor de samenlignet metallsammensetningen i kuler funnet på åsted med metallsammensetningen i patroner funnet hos mistenkte. Matchet sammensetningen ble dette ofte fellende bevis.
I ettertid viser det seg at denne metoden ikke holder mål. Hvor mange som sitter uskyldig i fengsel eller i himmelen pga. dette er uvisst.

Hva med utro tjenere?

"One FBI lab scientist, who connected suspects to bullets through lead analysis, has been indicted after admitting she gave false testimony, and a technician has resigned while under investigation for alleged improper testing of more than 100 DNA samples, according to records and interviews."

Her lukter FRPmannsblod.

S

Slubbert

Gjest
spurv skrev:
Og plutselig kom det en pedofil djevel og tok de som er "imot dødsstraff" sine barn og gjorde sitt og tok dems liv... da ville nok dem også endra syn ;).
Det er en grunn til at fornærmede ikke er ansvarlig for straffeutmålingen, rettsvesenet handler ikke om hevn.

At staten skal ha makt til å ta sine egne borgeres liv er selvsagt fullstendig uakseptabelt, slik makt eller tillit bør en stat aldri gis.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Slubbert skrev:
At staten skal ha makt til å ta sine egne borgeres liv er selvsagt fullstendig uakseptabelt, slik makt eller tillit bør en stat aldri gis.
Selvsagt?
Hvis ikke staten skal kunne ta liv, hvem skal da kunne gjøre det?
Er det slik at innemuring i liten enecelle resten av livet er et langt bedre alternativ? I så fall hvorfor? For at forbryteren skal få tid på seg til å angre?

S

Slubbert

Gjest
BBking skrev:
Slubbert skrev:
1. Selvsagt?
2. Hvis ikke staten skal kunne ta liv, hvem skal da kunne gjøre det?
3. Er det slik at innemuring i liten enecelle resten av livet er et langt bedre alternativ?
4. I så fall hvorfor?
5. For at forbryteren skal få tid på seg til å angre?
1. For meg er det selvsagt.

2. Ingen skal ha rett til å ta liv utenom i selvforsvar. For en stat betyr det hvis dens eksistens er truet, dvs. besvaring av angrepskrig. Dette er et grunnprinsipp i liberalismen/libertarianismen.

3. Nei, men så er da jeg også prinsipielt mot tvungen forvaring dersom dette ikke er nødvendig for å beskytte andre individers rettigheter og sikkerhet. Mao: Er du ikke en bevisst trussel mot andre individer har du ikke noe i fengsel å gjøre. Statens eksistenshensikt er å beskytte borgernes rettigheter, hevn er imo ingen rettighet.

4. Se 3.

5. Se 3.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Slubbert skrev:
3. Nei, men så er da jeg også prinsipielt mot tvungen forvaring dersom dette ikke er nødvendig for å beskytte andre individers rettigheter og sikkerhet. Mao: Er du ikke en bevisst trussel mot andre individer har du ikke noe i fengsel å gjøre. Statens eksistenshensikt er å beskytte borgernes rettigheter, hevn er imo ingen rettighet.
Med disse ord i tankene bør vi altså bygge ned fengslene våre, og bare beholde et lite antall til disse få som antas å ville drepe igjen.
Penger spart for samfunnet.

Er du tilhenger av at jeg kan bevæpne meg på min vei gjennom Tigerstadens gater på kveldstid?

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.370
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Slubbert skrev:
Hevn er ikke noe aspekt ved straffesystemet og fengselsvesenet. Derimot at det skal virke preventivt, vissheten om at du blir tatt og straffet skal forhindre kriminell adferd. Hvis du ikke får med deg det poenget, så ender man ut i håpløse konklusjoner som de du roter deg opp i her.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Dødsstraff er et toegget sverd. Å holde noen i fengsel i en årrekke er kostbart. Dersom man brukte disse pengene til bedre veier eller i helsevesenet ville de kunne spart mange liv. Vi har naturligvis et moralt ansvar for enkeltmennesker, men er et tilfeldig mistet liv mindre verdt? F.eks et offer for dårlig veistandard. Ingen enkel diskusjon dette.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
BT skrev:
Dødsstraff er et toegget sverd. Å holde noen i fengsel i en årrekke er kostbart. Dersom man brukte disse pengene til bedre veier eller i helsevesenet ville de kunne spart mange liv. Vi har naturligvis et moralt ansvar for enkeltmennesker, men er et tilfeldig mistet liv mindre verdt? F.eks et offer for dårlig veistandard. Ingen enkel diskusjon dette.
En dårlig veistubb vil i allefall ikke forsøke å rane meg, og passer jeg på og er litt forsiktig, dør jeg mest sannsynlig ikke av den heller.
Skulle jeg derimot møte en ruset marokkaner med tidligere drap på samvittigheten en sen kveldstime, hadde jeg ønsket meg til en dårlig veistubb så fort som mulig.

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.433
Torget vurderinger
18
BT skrev:
Dødsstraff er et toegget sverd. Å holde noen i fengsel i en årrekke er kostbart.
Ikke så kostbart som et system med dødsstraff, med mindre man effektuerer straffen ganske umiddelbart etter dommen.

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
3
Hevn er for mange den viktigste oppreisning de kan få!
Hevn er essensielt, om enn ikke uttalt argumentasjon for straff,i et samfunn!

S

Slubbert

Gjest
oddgeir skrev:
Med disse ord i tankene bør vi altså bygge ned fengslene våre, og bare beholde et lite antall til disse få som antas å ville drepe igjen.
Penger spart for samfunnet.
Drepe? En voldsutøver eller tyv forbryter seg også mot og er også i mange tilfeller en latent trussel mot andre menneskers rettigheter. Avskrekking er såklart endel av trusselvernet, men jeg betrakter den individuelt, avskrekking har ingen verdi hvis sakfagkyndige ikke anser at det er gjentagelsesfare for personen det dreier seg om.

Men på generelt grunnlag er selvsagt en lav fengslingsrate positivt, og du finner ikke noe statistisk belegg for å påstå at en høy fengslingsrate gir mindre kriminalitet. Land med høy fengslingsrate og drakoniske straffer har ikke mindre kriminalitet enn de mer liberale, tvert om har de gjennomgående mer.

Er du tilhenger av at jeg kan bevæpne meg på min vei gjennom Tigerstadens gater på kveldstid?
Her antyder du at strenge straffer gir mindre kriminalitet, som sagt en påstand det ikke finnes statistisk belegg for. For å svare på spørsmålet; rent prinsipielt ja, men tror jeg at det er realistisk å innføre individuell frihet etter generasjon på generasjon med kollektivistisk kontroll og diktering? Såklart ikke. Og det gjelder generelt, liberalisering må være en gradvis prosess hvis det ikke skal bli totalt kaos. For meg handler politiske valg om skritt i riktig retning (mot et opplyst og sekulært samfunn basert på individuelle rettigheter og individuell frihet) kontra skritt i feil retning (mot kollektivistisk underkastelse basert på machiavellisk appell til frykt, gudstro, patriotisme, rasetilhørighet, klassemotsetninger/sosialisme eller andre falske dikotomier).

G

Gjestemedlem

Gjest
Det er jo ikke nødvendig at det er staten som skal stå for dødsstraff. I tidligere tider var det jo vanlig at den som var forulempet av kriminelle fikk et ord med i laget om straffeutmålingen hvis tiltalte var kjent skyldig. Hvis noen har drept din sønn, så kan det jo være opp til deg om morderen skal bøte med livet eller kastes i kasjotten. Da blir jo dette et halvprivat anliggende mellom forbryter og offer eller offerets representant.

S

Slubbert

Gjest
^ Hvis man anser hevn som en rettighet...dette er imidlertid ikke hva jeg vil forbinde med "opplyst og sekulær".

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
spurv skrev:

Jeg håper ingen av oss opplever noe sånt. Jeg er mot dødsstraff i enhver sammenheng - men fristelsen er veeeldig stor når det gjelder drap av - og grusomheter mot barn. Jeg må innrømme det. Enkelte krigsforbrytelser, f.eks. folkemord - er også så bestialsk at det faktisk er ok med dødsstraff. I lille Norge er det bare de siste årene, avslørt flere feilaktige livstidsdommer, som nok ville ha endt med dødsdom dersom tilsvarende hadde funnet sted i f.eks. Texas. Det er for seint å omgjøre en dødsdom når dommen er eksekvert. Men enkelte vil vel hevde at "ei pølse i slaktetida..., alle kan gjøre en feil..." osv. I USA er det gjennom årene, henretta flere barn, og et betydelig antall mentalt skadde og / eller tilbakestående mennesker. De fleste var ikke anglo-amerikanske, så da gjør det kanskje ikke så mye...??

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Gjestemedlem skrev:
Det er jo ikke nødvendig at det er staten som skal stå for dødsstraff. I tidligere tider var det jo vanlig at den som var forulempet av kriminelle fikk et ord med i laget om straffeutmålingen hvis tiltalte var kjent skyldig. Hvis noen har drept din sønn, så kan det jo være opp til deg om morderen skal bøte med livet eller kastes i kasjotten. Da blir jo dette et halvprivat anliggende mellom forbryter og offer eller offerets representant.
Offentlig steining....det funker da utmerket, særlig mot utro kvinnfolk. Og gir henrettelsen et innslag av folkeforlystelse. Taliban var visstnok dyktige til å utnytte pausene i fotballkamper til denslags gjøremål. Jeg er ikke et sekund i tvil om at det vil slå an her heime også - for ikke å snakke om i UK eller USA..

G

Gjestemedlem

Gjest
Slubbert skrev:
^ Hvis man anser hevn som en rettighet...dette er imidlertid ikke hva jeg vil forbinde med "opplyst og sekulær".
Lover trenger ikke være noen av delene. Jeg bare påpeker at det ikke er noe i veien for å skille stat og dødsstraff. Det kan jo også brukes som en kompensasjon for etterlatte ved at den skyldige kan kjøpe seg fri eller til redusert straff.

Enhver lov som et flertall av folk vedtar er jo demokratisk og dermed bra ikke sant?

Dødsstraff er vel heller ikke noen sammenheng med hvorvidt lovverket er sekulært eller overtroisk basert. Hevn er vel også å ordne opp selv og ikke overlate slikt til ånder og guder i ettertid.

Jeg er ikke noen tilhenger av dødsstraff selv, men hvis vi først skulle hatt det kunne vi i det minste gjort det ordentlig og ikke brukt den dustete og uavskrekkende disneyutgaven de har i USA. Dødsstraff-light.

Kina gjør jo litt butikk på slikt. De slakter de døde og selger deres kroppsdeler til folk som har bruk for dem. Litt smakløst, men da gjør de jo nytte for seg på en måte. Kineserne er flinke til slikt.

Her er en grei metode, en som sikkert ikke virker særlig forlokkende og som samtidig gir god underholdning for de fremmøtte og virker oppdragende på pøbelen.

Vedlegg

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.552
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Gjestemedlem skrev:
[...]
Dagens sentimentale pinglehenrettelser er bare dårlige disneyvarianter som sikkert virker forlokkende på kriminelle tøffinger.
[...]
Det er det morsomste ordet jeg har lest på lenge! ;D

Gjestemedlem skrev:
[...]
Nei, jeg er mer tilhenger av Cruel and Unusual punishment.
Den begredelige tilstanden i mange land er at det er Cruel punishment som er the Usual.

Topp Bunn