Martlin Logan vantage

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
1
Alt. 2

Du spiller aldri SKIKKELIG høyt.

Ikke mer å si om den saken.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
13.075
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Alt. 2

Du spiller aldri SKIKKELIG høyt.

Ikke mer å si om den saken.

Nei, det kan det hende at jeg ikke gjør kontra deg, dog tror jeg at mine nabo'er og kompiser er av en annen oppfatning ;D Men når sannt skal sies's så forsøker jeg aldrig og få Cerwin Vega 1515 lydtrykk ut av elektrostatene mine, det har du helt rett i.

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
1
Både Akto og meg er overasket over hvilke lydtrykk Vantage klarer å levere, og det helt forvrengningsfritt.

Skikkelig gøy å dra på når det spiller pent samtidig.

Kanskje myten om at ML ikke spiller høyt stammer fra mye dårlig forsterkerutstyr?

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.334
Sted
Nadadouro, Portugal
Nei, tror ikke det, det henger vel sammen med fordommer om gamle elektrostater stadigvæk, eller hvad ?
Spiller man litt høyt med elektrostater kontra vanlige høyttalere blir resultatet jo også forskjelligt om man kan sige det sånn. Med forvrengingen helt i bånn ved elektrostater lyder det ikke så høyt, transienter fortsetter og være distinkte og dette kan være en helt ny opplevelse hvis man er vant med dynamiske høyttalere.

Mine Aeon spiller mye høyere enn ES100 og gjør det med glede....
Ellers se Arve sit svar under tråden om Quad elektrostater...

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Antall liker
350
Torget vurderinger
2
Rør og elektrostater er skjelden en god match. Testet Mc275 mot Clerity fra Ml, og det låt ikke bra. Panelet drar så mye av forsterkeren at bassen ble dunkel og grøtete. Men hvis det er den typen bass noen liker, så går det bra. Tok kontakt med importøren av ML og de bekreftet at selv om Vantage er aktiv, burde en ha godt med vatt og solid strømforsyning. Ja nye Ml er lettere å drive enn de gammle, men forsatt ingen lett jobb for forsterkerne.

x250

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.01.2006
Antall liker
12
Sted
porsgrunn
har ikke hørt de men en kammerat hadde sl3 å de spilte bra er vel en del billigere en den modellen du tenker på

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Antall liker
49
Sted
Akershus
Rør og elektrostater er skjelden en god match. Testet Mc275 mot Clerity fra Ml, og det låt ikke bra. Panelet drar så mye av forsterkeren at bassen ble dunkel og grøtete. Men hvis det er den typen bass noen liker, så går det bra. Tok kontakt med importøren av ML og de bekreftet at selv om Vantage er aktiv, burde en ha godt med vatt og solid strømforsyning. Ja nye Ml er lettere å drive enn de gammle, men forsatt ingen lett jobb for forsterkerne.

Vi er helt på bølgelengde her, for selv om enkelte tror at det er en enkel last, er det ikke det.

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
1
Hvor høyt er skikkelig?
Kan måle litt med dB måleren, tipper rundt 100-105 db i snitt med topper over 115 dB, disse toppene er nok hovedsakelig i bassen.

Da føler jeg det begynner å bli skikkelig høyt og skikkelig gøy :)

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.278
Torget vurderinger
18
Kan måle litt med dB måleren, tipper rundt 100-105 db i snitt med topper over 115 dB, disse toppene er nok hovedsakelig i bassen.

Da føler jeg det begynner å bli skikkelig høyt og skikkelig gøy :)
Med 100-105 db i snitt vil du skade hørselen

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
1
Med 100-105 db i snitt vil du skade hørselen
Hørte ikke....kan du snakke høyere? :)

OK, skal ta frem måleren og sjekke hvor høyt det er når det er som morsomst :)

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Antall liker
153
Sted
Bærum

ML spiller best med rørforsterkere, her er jeg helt enig med Stereophile. Les deres vurdering av Ascent der den plasseres i A kategori nettopp med rørforsterker.

Forøvrig; Elektrostater er fantastiske på mikro detaljering og romfølelse der slår de alt jeg har hørt av av dynamiske.

På samme måte slår gode dynamiske høyttalere elektrostater på noe som er vanskelig å beskrive, men som noen bruker begrepet "brystkasse" om.

Elektrostater er ikke best på alt...her som ellers må man velge.

mvh Ole

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
1
ML spiller best med rørforsterkere, her er jeg helt enig med Stereophile.  Les deres vurdering av Ascent der den plasseres i A kategori nettopp med rørforsterker.

Forøvrig;  Elektrostater er fantastiske på mikro detaljering og romfølelse der slår de alt jeg har hørt av av dynamiske.

På samme måte slår gode dynamiske høyttalere elektrostater på noe som er vanskelig å beskrive, men som noen bruker begrepet "brystkasse" om.  

Elektrostater er ikke best på alt...her som ellers må man velge.

mvh Ole
Derfor har jeg to anlegg :D ;D :p

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.278
Torget vurderinger
18
Hørte ikke....kan du snakke høyere? :)

OK, skal ta frem måleren og sjekke hvor høyt det er når det er som morsomst :)
Jeg tviler ikke på at du kan få ut 100+ db men jeg ville vært veldig forsiktig med slike lydtrykk. Det er utrolig surt å få nedsatt hørsel og det kan skje fortere enn du aner.

Jeg har hørt visse i bransjen komme med uttalelser som "hvis lyden er ren så skades ikke hørselen". Det er såvidt meg bekjent ikke korrekt, om noe vil ren uforvrengt lyd få deg til å spille enda høyere = mer skadelig.

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
1
Jeg tviler ikke på at du kan få ut 100+ db men jeg ville vært veldig forsiktig med slike lydtrykk. Det er utrolig surt å få nedsatt hørsel og det kan skje fortere enn du aner.

Jeg har hørt visse i bransjen komme med uttalelser som "hvis lyden er ren så skades ikke hørselen". Det er såvidt meg bekjent ikke korrekt, om noe vil ren uforvrengt lyd få deg til å spille enda høyere = mer skadelig.

Hvor høyt kan jeg spille da uten å skades?

F.eks 30 minutter?

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.278
Torget vurderinger
18
Hvor høyt kan jeg spille da uten å skades?

F.eks 30 minutter?
På en arbeidsplass er det påbudt med hørselvern hvis middelverdi i dB av det varierande lydnivået en person blir utsett for på arbeidsplassen i løpet av en 8 timers arbeidsdag overskrider 85db.
Over 30 min vil en sikker kunne tåle noe mer. Peak nivå på over 130db kan gi umiddelbar skade.

Hørselskader vil ofte merkes først senere i livet og får man en skade så er den permanent.

Topp Bunn