- Ble medlem
- 13.02.2005
- Antall liker
- 1
Alt. 2
Du spiller aldri SKIKKELIG høyt.
Ikke mer å si om den saken.
|
Alt. 2
Hvor høyt er skikkelig?Alt. 2
Rør og elektrostater er skjelden en god match. Testet Mc275 mot Clerity fra Ml, og det låt ikke bra. Panelet drar så mye av forsterkeren at bassen ble dunkel og grøtete. Men hvis det er den typen bass noen liker, så går det bra. Tok kontakt med importøren av ML og de bekreftet at selv om Vantage er aktiv, burde en ha godt med vatt og solid strømforsyning. Ja nye Ml er lettere å drive enn de gammle, men forsatt ingen lett jobb for forsterkerne.
Kan måle litt med dB måleren, tipper rundt 100-105 db i snitt med topper over 115 dB, disse toppene er nok hovedsakelig i bassen.Hvor høyt er skikkelig?
Med 100-105 db i snitt vil du skade hørselenKan måle litt med dB måleren, tipper rundt 100-105 db i snitt med topper over 115 dB, disse toppene er nok hovedsakelig i bassen.
Da føler jeg det begynner å bli skikkelig høyt og skikkelig gøy![]()
Hørte ikke....kan du snakke høyere?Med 100-105 db i snitt vil du skade hørselen
Rør og elektrostater er skjelden en god match. Testet Mc275 mot Clerity fra Ml, og det låt ikke bra. Panelet drar så mye av forsterkeren at bassen ble dunkel og grøtete. Men hvis det er den typen bass noen liker, så går det bra. Tok kontakt med importøren av ML og de bekreftet at selv om Vantage er aktiv, burde en ha godt med vatt og solid strømforsyning. Ja nye Ml er lettere å drive enn de gammle, men forsatt ingen lett jobb for forsterkerne.
Derfor har jeg to anleggML spiller best med rørforsterkere, her er jeg helt enig med Stereophile. Les deres vurdering av Ascent der den plasseres i A kategori nettopp med rørforsterker.
Forøvrig; Elektrostater er fantastiske på mikro detaljering og romfølelse der slår de alt jeg har hørt av av dynamiske.
På samme måte slår gode dynamiske høyttalere elektrostater på noe som er vanskelig å beskrive, men som noen bruker begrepet "brystkasse" om.
Elektrostater er ikke best på alt...her som ellers må man velge.
mvh Ole
Jeg tviler ikke på at du kan få ut 100+ db men jeg ville vært veldig forsiktig med slike lydtrykk. Det er utrolig surt å få nedsatt hørsel og det kan skje fortere enn du aner.Hørte ikke....kan du snakke høyere?
OK, skal ta frem måleren og sjekke hvor høyt det er når det er som morsomst![]()
Jeg tviler ikke på at du kan få ut 100+ db men jeg ville vært veldig forsiktig med slike lydtrykk. Det er utrolig surt å få nedsatt hørsel og det kan skje fortere enn du aner.
Jeg har hørt visse i bransjen komme med uttalelser som "hvis lyden er ren så skades ikke hørselen". Det er såvidt meg bekjent ikke korrekt, om noe vil ren uforvrengt lyd få deg til å spille enda høyere = mer skadelig.
På en arbeidsplass er det påbudt med hørselvern hvis middelverdi i dB av det varierande lydnivået en person blir utsett for på arbeidsplassen i løpet av en 8 timers arbeidsdag overskrider 85db.Hvor høyt kan jeg spille da uten å skades?
F.eks 30 minutter?