Martlin Logan vantage

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Innlegg
675
Antall liker
319
Torget vurderinger
2
Har hørt Ml Summit tidligere og likte lyden veldig godt av disse.

Problemet er at disse er utenfor min økonomiske rekkevidde, og tenkte da på Vantage i stedet.

Er det noen som har disse, som kan komme med sysnpunkiter på når det gjelder størelse på rom de må ha, hvordan låter de, er det nok med bass osv.

Har komplett H4 sett fra Hegel, så det skulle ikke bli noen problemer med kvaliteten på elektronikken, men har rommet er ikke større enn ca 16 kvadrat.
 

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
363
Antall liker
1
Hei,

har disse i et rom på 20 kvm og det er skikkelig bra!

Forsterkeren skulle være midt i blinken for å drive panelene, de drar mye strøm, jeg tømmer en McIntosh MC252 når jeg herjer som værst :)
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Nå har jeg ikke hørt H4, men ML HT er (de modellene jeg har hørt) litt fokusert i diskanten og H4 skal vel også være litt lys. Mulighet for at det blir litt mye?
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
768
Antall liker
112
Sted
Bærum
Har ikke hørt de nye aktive ML; men ellers enig med Stereophile: ML gir sitt beste med rørforsterkere! (det gjelder ikke bare ML forresten:))

Ole
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
ML er ikke fokuserte i diskanten-ignorer slik tullprat ;) De spiller bare det de blir foret med og spiller slik kilde, amp og kabler samt rom gjør det til ;)
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Takk for den du...enormt rom og 3D gjengivelse på stat men litt fokusert på diskant/øvre mellomtone og her litt slank gjengivelse etter det jeg hørte hos deg sist... :)

Men det er jo bare MIN mening...tror forresten ingen slå ML HT på romgjengivelse og dybde, det var helt rått.
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Takk for den du...enormt rom og 3D gjengivelse på stat men litt fokusert på diskant/øvre mellomtone og her litt slank gjengivelse etter det jeg hørte hos deg sist... :)

Men det er jo bare MIN mening...tror forresten ingen slå ML HT på romgjengivelse og dybde, det var helt rått.
Å ha mening om stater er lov- men å lage det til en universell sannhet er noe annet ;) Slanke? Ikke i mine ører og de fleste som har lyttet, men det er snakk om preferanser og ikke høyttalerens signatur. Tror ikke du får med deg mange i verden på å si at en elektrostat er fokusert i diskant/øvre mellomtone for å si det slik ;)
Den måler spikflatt og er mye mer linjære enn de fleste kassehøyttalere i dette området siden det ikke er noen overgang melloom to elementer. ;D
 

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
363
Antall liker
1
Forrige generasjon har jo faktisk vært mye omtalt som fyldige og varme i mellomtonen med mye "brystkasse" i stemmer, mens de nyeste Vantage og Summit er helt nøytrale. (noe som er uvant for dem som har hatt Odyssey, Prodigy og Ascent) Diskanten har jeg aldri opplevd som "mye" på ML, tvert imot meget behagelig.

Har aldri hørt ML bedre enn hjemme hos Viking, han er meget flink med å tilpasse rom og plassering :)
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Forrige generasjon har jo faktisk vært mye omtalt som fyldige og varme i mellomtonen med mye "brystkasse" i stemmer, mens de nyeste Vantage og Summit er helt nøytrale. (noe som er uvant for dem som har hatt Odyssey, Prodigy og Ascent) Diskanten har jeg aldri opplevd som "mye" på ML, tvert imot meget behagelig.

Har aldri hørt ML bedre enn hjemme hos Viking, han er meget flink med å tilpasse rom og plassering :)
;)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.313
Antall liker
16.394
Sted
Østfold
ML er ingen lett last, og spesiellt er diskanten den som gjør livet surt for ulike forsterkere. Vi gjorden en forsterkertest på de litt eldre CLS og det var tydelig at oppførselen i diskanten varierer veldig fra forsterker til forsterker. Det er viktig å merke seg når man eventuellt vil skaffe seg slike. Jo større panel jo vanskeligere last.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.954
Antall liker
1.291
Sted
Nadadouro, Portugal
Hører ikke om så mange forsterkere der reklamerer med "elektrostat-kompatible", derfor er det kanskje litt vanskeligt å vite hvilken forsterker vil passe bra.
Min Nad 3020 drev fint fuldtone elektrostater, samme med Coda effektforsterker som var kjøbt til disse. Pioneer M90a, en eldre sak, gik i Protection Mode ved effekter over 5 watt i spidserne.
Thule IA350b blev drevet til klipping uten at volum blev høyere, og denne er ellers ganske stabil såvidt jeg vet. Disse elektrostater havde dog vistnok 0,2 ohm ved 20K, vet ikke hvordan det er med ML.
Så jeg vet ikke helt, jeg tenker på å kjøbe litt mindre ML, lurer litt på om kanskje Hegel H200, Primare I30 eller lignende kan gjøre jobben, eller om min Thule liker disse. Time will show....
 

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
363
Antall liker
1
ML er ingen lett last, og spesiellt er diskanten den som gjør livet surt for ulike forsterkere. Vi gjorden en forsterkertest på de litt eldre CLS og det var tydelig at oppførselen i diskanten varierer veldig fra forsterker til forsterker. Det er viktig å merke seg når man eventuellt vil skaffe seg slike. Jo større panel jo vanskeligere last.

Dette kan jeg bekrefte. Jeg driver Vantage panelene med en McIntosh MC252, og den forsterkeren har et fint system som heter Powerguard, i det øyeblikket forsterkeren når grensen og begynner og klippe, trekker den ned effekten for å ikke ødelegge høyttalerne. Og så blinker det i en lampe i hver kanal hver gang man overstiger forsterkerens kapasitet.
Først koblet jeg til på 4 ohms utgangen på forsterkeren, og da var Powerguarden meget aktiv.
Så koblet jeg til 2 ohms utgangen for å bedre matche den vanskelige lasten, og nå er det ingen problemer før det er grusomt høyt, høyere enn jeg ønsker å spille.
Men poenget er at selv om vi kun snakker 400-20.000 hz så går det opptil 500 watt per kanal i dynamisk effekt,(rundt 250 watt kontinuerlig) så de trenger virkelig en strømsterk og stabil forsterker.
MAO, om man vil spille høyt er en rørforsterker på 100 watt ikke nok.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.313
Antall liker
16.394
Sted
Østfold
Det kommer nok an på hvilke elektrostater. Jeg har ikke fått testet alt for mye, og ikke på verstingene. Får se når Akto får reparert sine om vi kan få gitt dem noe å bryne seg på.

Ellers er det selvsagt et mål med den nye konstruksjonen at den skal være "elektrostatkompatibel".
 

Stereobloiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.01.2006
Innlegg
186
Antall liker
1
Torget vurderinger
0
Nå kommer jo VISTA like rundt svingen... ...40.000 danske kroner.

Har noen erfaringer med CLARITY? Please tegn og forklar!
 

Stereobloiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.01.2006
Innlegg
186
Antall liker
1
Torget vurderinger
0
Yepp, Vista er ML:

http://www.hifi4all.dk/content/templates/nyheder.asp?articleid=1221&zoneid=1

Martin Logan Vista er afløseren for model Aeon i, og er baseret på samme hybrid-elektrostater teknologi som Vantage og Summit. Der findes flere data og specifikationer i nedenstående links
Vista forventes at blive lanceret på det danske og svenske marked i begyndelsen af maj 2006.

Prisen lander på 36.995,00 DKK for et par.
 

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Innlegg
595
Antall liker
48
Sted
Akershus
På Vantage henter man signalet til submodulen fra effektinngangene på panelene, dvs man har bi-amp muligheter. Om man ikke har en forsterker som gjør alt riktig, og med lav forvrengning ved vanskelige laster vil man oppleve at man får en grøtete og lite korrekt bassgjengivelse. En god rørforsterker vil kunne klare dette, men det er mange leverandører av rørutstyr som ikke vil garantere for dette, om en spør de rette spørsmålene. Tro meg, jeg har hatt noen timer i telefon med importører ang dette. Etter å ha testet mange forsterkere, har jeg havnet på Nakamichi, men den som hittil har fungert best er en CJ MF2500, men prisen gjorde at jeg ikke kunne ta meg råd. McIntosh MC252 fungerte knakende bra, men jeg havnet altså på PA7EII :)
 

DSP

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2005
Innlegg
369
Antall liker
0
Martin Logan spiller virkelig bra på HEGEL. Det blir ikke skarpt som noen her antyder.
 

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
363
Antall liker
1
Med den erfaringen jeg har som tidligere eier av Hegel H4 vil også jeg tro det skulle være bra med H4 og Vantage sammen!

Men jeg har ikke testet kombinasjonen så det er sagt.
 

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Innlegg
675
Antall liker
319
Torget vurderinger
2
Det som er problemet er at det er vanskelig å få testet her nord. Må bare si at mk2 produktene til hegel har mer varme enn tidligere modeller, snakket med konstruktør om dette. Han bekreftet dette og forklarte dette med bruk av J-fet transistorer i inngangen tror jeg. Har før testet ML og Hegel, men ikke fått hørt Vantage og Hegel sammen.

Jeg får bare spare en stund og se, er det noen andre som har klare anbefalinger i samme prisleie, er det bare å komme med!
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.954
Antall liker
1.291
Sted
Nadadouro, Portugal
Det kommer nok an på hvilke elektrostater. Jeg har ikke fått testet alt for mye, og ikke på verstingene. Får se når Akto får reparert sine om vi kan få gitt dem noe å bryne seg på.

Ellers er det selvsagt et mål med den nye konstruksjonen at den skal være "elektrostatkompatibel".
Ja, meld gjerne tilbake hvad dere finder ut.  Jeg vil ha en forsterker der først og fremst lyder bra ved lavt volum, kan ikke spille høyt.
Store effekttrin har som regel denne egenskap, men jeg må også holde komponenternes størrelse på et minimum nå....ellers kjøber jeg bare en Nad 3020 og bruker som effekt, det vet jeg hvad er, he-he.
Har kjøbt ML Aeon i.
 

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Innlegg
595
Antall liker
48
Sted
Akershus
Gratulerer med Aeon I, Niels :D
Kanonbra høyttaler!

Når det gjelder klasse D forsterkere, så kan det rett og slett være en mismatch på enkelte elektrostater, i alle fall om de går langt ned i impedans. Du vil miste hele fordelen med den oppløste diskanten, da det virker som om noen klasse D forsterkere, om ikke alle, ikke klarer å "tenne" elektronikken som driver panelene skikkelig. Dette har det vært flere episoder rundt omkring som har vist. F.eks klarte ikke et par Jeff Rowland å drive et par Summit, de klarte rett og slett ikke å "fortelle" panelene at det var et innputsignal fra en forsterker, noe som førte til at de kun sto i stand-by.

Jeg har testet Midgard på mine Vantage, og de slører ned toppen, selv om de driver dem. Men det fungerer, men langt fra optimalt. Det at de slører ned toppen, kan ha noe med at panelene ikke får riktig type strøm eller spenning, uten at jeg vet hvorfor. Når toppen blir sløret, mister man hele holografien, og man sitter igjen med et to-dimensjonalt lydbilde.

De samme Midgardene driver for tiden et par Visonik Concept 9. Det fungerer sinnsykt bra, selv om Visonikene er laaangt dyrere enn det forsterkerne er. Så Midgard Oberons kvaliteter er det ingen tvil om, men man må her, som i andre tilfeller, matche riktig.

Men som sagt, det kan vært en teknisk forklaring på hvorfor klasse D ikke fungerer på elektrostater (i alle fall Martin Logan), men jeg kan ikke så mye om det. Jeg bare konstanterer at lyden blir helt feil.



Jeg tror at Hegels H200 kan være en god match, særlig med tanke på deres tilbakekoblingskrets, som skal rette opp forvrengte og ukorrekte signaler. Dette er en fordel, så du ikke får tilbakekobling fra 8". Signalet til panelet må være 100% riktig, ellers vil følgene bli utrolig store. Om du også ser etter ny CDspiller bør du tenke på Creek EVO fra Lyric, denne spilleren har et røft preg som kler elektrostater utrolig bra. Skikkelig rocka spiller, og den er billlllig :eek:

Martin Logans elektrostater er fantastiske høyttalere, men de er dessverre satans krevende på elektronikksiden... Gleder meg til Midgard lager en ML-kompatibel forsterker  ;D
 

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Innlegg
595
Antall liker
48
Sted
Akershus
De bør i alle fall være greit dimensjonert. Helst over 50,- meteren. Mine koster 88,- meteren, og fungerer bra!

Fra spøk til alvor. Bruk i alle fall gode skjermede signalkabler, for jeg har opplevd skikkelig brumming med enkelte signalkabler. Aner ikke hvorfor.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.954
Antall liker
1.291
Sted
Nadadouro, Portugal
Tak akto for beskrivelse.
Dette du sier om klasse D og elektrostater lyder meget mystisk, enig i det...
Ja, fik Aeon´erne igår og jeg har spillet litt men det lyder virkelig dårligt.
Min Thule har ikke problemer med å spille høyt med de egentlig, men lyden er meget ullen, skarp og egentlig ubehagelig å høre på, man får automatisk lyst å skrue ned selvom volumen er lavt allerde.
Nu må jeg få solgt min crt og diverse andre ting, og da må jeg ha noen forsterkere på prøve tror jeg. Leste netop om Hegel H1, men der blev sagt at den f.eks. med B&W 805 ikke våknet før der blev litt volum, og hvis det skjer med elektrostater også skal jeg ikke ha den. men nu er der sikkert også stor forskjell på den og H200, jeg trenger bare egentlig ikke en stor kasse til forsterker av hensyn til plass, men vi får se...., en liten rørdings kan jo også være bra kanskje....
Dette med at noen forsterkere slører toppen på elektrostater har vel å gjøre med at forsterkeren belastes enormt ved høye frekvenser, denne må være klar for drepende impedanser. Noen ganger slår forsterkerens beskyttelses kretsløb inn, andre ganger lyder det bare dårligt.
Ja, de er veldig krevende, man må bare ha tålmodighet og vite at åbenbaringen kommer på et tidspunkt om man finder den rette forsterker. Skulle aldrig ha solgt min klasse A og rørpre !
Cd spiller ja, bruker bare en 963SA nå som jeg har brukt i kinoen....
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.447
Antall liker
2.632
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Vantage = 1 ohm ved 20kHz
Summit = 0,7 ohm ved 20kHz
Er det noen som er i et destruktivt humør, kan de jo koble opp en EC forsterker på en av de overnevnte og vente på blårøyken :p
 

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Innlegg
595
Antall liker
48
Sted
Akershus
Jeg kan spille så det gnistrer i panelene mine med en Nakamichi PA7EII på hver høyttaler. De kneler aldri, selv om de ikke har "mer" enn 225 watt / 8 ohm.

De som sier man ikke kan spille høyt med Martin Logan, har ikke hørt de nye modellene ;)

Synd du skal ha en fysisk liten forsterker Niels, ellers hadde det vært noe å sett etter.
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.447
Antall liker
2.632
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Personlig hadde et sett Martin Logan Vista vært lekker som stue høyttaler, forutsatt at resten av interiøret er smakfult. Da også med skjult elektronikk, som en del av at underholdningsoppsett, med HTPC og Plasma :)



 

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Innlegg
595
Antall liker
48
Sted
Akershus
Vista er en spennende høyttaler, den eneste forskjellen fra Vantage er at sistnevnte er aktiv, noe som har resultert i en noe forskjellig kassedesign. Vantage har vel transmisjonslinjekabinett, mens Vista har bassrefleks.

Dette kan være en enklere høyttaler å finne forsterker til.
 

Stereobloiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.01.2006
Innlegg
186
Antall liker
1
Torget vurderinger
0
Har noen prøvd Lyngdorf TDA2200 på elektrostater (eller Gallo 3.1)?
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.954
Antall liker
1.291
Sted
Nadadouro, Portugal
Jeg må korrige mine inntrykk litt tror jeg.
Koblet som sagt Aeon opp imot min Thule IA350B, denne skulle levere 45 ampere spiss ved 0,6 ohm ifølge manualen. Nuvel, fordi jeg syntes det spilte veldig dårligt var fordi jeg satt med hodet nær bakveggen gitt. Dumt, men etter det flyttet jeg 1 meter ut fra bakveggen og der satt lyden som en kule.
De spiller veldig dynamiske og homogent, med god bass. Hørte litt Hildegard Von Bingen og Kari Bremnes igår og min respekt økte. Forhandler sagde forresten også at de overhodet ikke var spilt inn endda. Jeg har likevel satt opp Thule´n for salg, tenkte jeg skulle prøve en rør forsterker....
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Jeg hadde Tact SDA2175 som effekttrinn til mine Galloer en periode, og syntes det spilte som bare pokker! Selv om det "bare" var et eksperiment, så var det absolutt ingen dårlig match. Utrolig oppløsning i toppen og rask bass!
Vil tror 2200en er enda bedre...

O.
Har noen prøvd Lyngdorf TDA2200 på elektrostater (eller Gallo 3.1)?
 

Stereobloiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.01.2006
Innlegg
186
Antall liker
1
Torget vurderinger
0
Jeg hadde Tact SDA2175 som effekttrinn til mine Galloer en periode, og syntes det spilte som bare pokker! Selv om det "bare" var et eksperiment, så var det absolutt ingen dårlig match. Utrolig oppløsning i toppen og rask bass!
Vil tror 2200en er enda bedre...

O.
Høres spennende ut! Er Galloene veldig kresne på plassering?
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.514
Antall liker
7.559
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Sluddr og vrøvl, pølsevev og surkål samt en masse (#/(/#(B/E/BY(§=§?§)§("!) ;D

Nok et bevis på at hvis man sier en usannhet mange nok ganger .............. så blir det sannhet ut av det.

Nyere Martin Logan er IKKE vanskelige og drive, de som påstår noe annet har IKKE greie på hva de snakker om.  ML har en lav impedanse rundt 20000 hz, men der er det nesten intet effekt forbruk som kan gi noe problem for moderne forsterkere, ei heller har moderne ML'er store fasevinkler som kan skape problemer.

Gamle fullrange ML'er som CLS "kan" være små problematiske fordi de har store fasevinkler og lav impedanse i bass området, denne combinationen kan være problematisk for enkelte forsterkere fordi impedansen blir lavere enn egenimpedansen i forsterkeren, m.a.o går forsterkeren i selvsving som følge av dette. MEN.......... jeg hadde CLS MKII i flere år på slutten av 90 tallet og har testet de med sikkert 20 forskjellige forsterkere og den eneste forsterkeren som hadde problemer var Electrocompaniet's ECi-3.  

Har på 2000 tallet selv hatt ML Ascent, Ascent "i", Prodigy og hatt Oddysey og Clarity på besøk og ingen av disse har forvoldt noe som helst problem vedr forsterkere.
 

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
363
Antall liker
1
Sluddr og vrøvl, pølsevev og surkål samt en masse (#/(/#(B/E/BY(§=§?§)§("!)  ;D

Nok et bevis på at hvis man sier en usannhet mange nok ganger .............. så blir det sannhet ut av det.

Nyere Martin Logan er IKKE vanskelige og drive, de som påstår noe annet har IKKE greie på hva de snakker om.  ML har en lav impedanse rundt 20000 hz, men der er det nesten intet effekt forbruk som kan gi noe problem for moderne forsterkere, ei heller har moderne ML'er store fasevinkler som kan skape problemer.

Gamle fullrange ML'er som CLS "kan" være små problematiske fordi de har store fasevinkler og lav impedanse i bass området, denne combinationen kan være problematisk for enkelte forsterkere fordi impedansen blir lavere enn egenimpedansen i forsterkeren, m.a.o går forsterkeren i selvsving som følge av dette. MEN.......... jeg hadde CLS MKII i flere år på slutten av 90 tallet og har testet de med sikkert 20 forskjellige forsterkere og den eneste forsterkeren som hadde problemer var Electrocompaniet's ECi-3.  

Har på 2000 tallet selv hatt ML Ascent, Ascent "i", Prodigy og hatt Oddysey og Clarity på besøk og ingen av disse har forvoldt noe som helst problem vedr forsterkere.
Du tar feil,

jeg ser stor forskjell med 2 ohms kontra 4 ohms tapèn når min McIntosh MC252 driver kun panelene på Vantage, og det er kun 400 hz og oppover.
Den lave impedansen er kjip for forsterkeren på noen innspillinger, og jeg er nødt til å bruke 2 ohms utgangen for at forsterkeren skal takle de lave impedansene og ikke klippe. Dette ser jeg lett fordi "powerguard" lampene lyser mye tidligere når jeg bruker 4 ohms utgangene.

Så man kan tro at det er en lek, men i virkeligheten er det nok mange som kjører hardklipping ut i sine ML.
Har man ikke "powerguard" eller liknende (DP har noe av det samme varslingssystemet for klipping) så vet men ikke bedre.

Eller alternativ 2, man spiller aldri SKIKKELIG høyt, og da går det jo bra uansett.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.514
Antall liker
7.559
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Du tar feil,

jeg ser stor forskjell med 2 ohms kontra 4 ohms tapèn når min McIntosh MC252 driver kun panelene på Vantage, og det er kun 400 hz og oppover.
Den lave impedansen er kjip for forsterkeren på noen innspillinger, og jeg er nødt til å bruke 2 ohms utgangen for at  forsterkeren skal takle de lave impedansene og ikke klippe. Dette ser jeg lett fordi "powerguard" lampene lyser mye tidligere når jeg bruker 4 ohms utgangene.

Så man kan tro at det er en lek, men i virkeligheten er det nok mange som kjører hardklipping ut i sine ML.
Har man ikke "powerguard" eller liknende (DP har noe av det samme varslingssystemet for klipping) så vet men ikke bedre.

Eller alternativ 2, man spiller aldri SKIKKELIG høyt, og da går det jo bra uansett.


Hvordan i svarte granskauen kan jeg ta feil her ?? ;D............ fortell meg hva som er feil i det jeg hevder vedr impedanser, selvsving og fasevinkler.............. poenget er at ingen kan hevde at det jeg her hevder er feil, enkelt og greit fordi man må forholde seg til enkelte grunn parametre innefor forsterker og høytalerteknologi, så medmindre disse har opphørt og eksitsere så har jeg 100% rett denne gang, dvs ...... det er jo ikke jeg som har "rett"........ det er fasiten som er slik i utgangspunktet.

Dog skal det sies at jeg aldrig har prøvd en Mc252, men jeg har aldrig hørt at dette er en så veik forsterker som dine uttalelser kan gi inntrykk av.
Jeg har selv bla et par Mc275 og de har absolut ingen problemer med ML'ene mine, selv ikke når en av de alene må drive både bass og elekrostatpanelene, ei heller er det problem ved bi-amping, ei heller ved brokobling.
En singel Mc275 sammen med ML Summit er en combo ut av en annen verden, det spiller som engler synger :D
 
Topp Bunn