MARTEN DESIGN og venner.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.461
    Antall liker
    4.653
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Oscar Duo bestilt. Blir noen lange sommeruker uker å vente :)
    Og sånn gikk det altså, når jeg bare skulle finne frem NAD receiveren og Hecoene, for å se om jeg syntes hifi var litt artig igjen...
    NAD ble Cayin CS88a, Heco ble Totem model 1 og snart Oscar Duo. Bluesound streamer ble IFI streamer og Topping DAC. Billige kabler ble WW Eclipse 7 og 8, og sånn går no dagan (eller pængan)...
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.461
    Antall liker
    4.653
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Oscar Duo bestilt. Blir noen lange sommeruker uker å vente :)
    Og sånn gikk det altså, når jeg bare skulle finne frem NAD receiveren og Hecoene, for å se om jeg syntes hifi var litt artig igjen...
    NAD ble Cayin CS88a, Heco ble Totem model 1 og snart Oscar Duo. Bluesound streamer ble IFI streamer og Topping DAC. Billige kabler ble WW Eclipse 7 og 8, og sånn går no dagan (eller pængan)...
    Og da blir man akkurat sååå skuffa, når det to dager senere og for en svært sjelden gang skyld legges ut et par Duke 2 til langt lavere pris enn jeg har gitt for Oscar :unsure::cautious:
    Selv om jeg må innrømme at jeg likte Oscar bedre enn jeg kan huske at jeg likte Duke, men det er jammen ikke store forskjellen på disse tror jeg.
    Jaja, det blir steike bra okkesom :)
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Og da blir man akkurat sååå skuffa, når det to dager senere og for en svært sjelden gang skyld legges ut et par Duke 2 til langt lavere pris enn jeg har gitt for Oscar :unsure::cautious:
    Selv om jeg må innrømme at jeg likte Oscar bedre enn jeg kan huske at jeg likte Duke, men det er jammen ikke store forskjellen på disse tror jeg.
    Jaja, det blir steike bra okkesom :)
    Hei.
    Hvis jeg skal prøve å kommentere dette litt til Oscar's fordel, så er det generelt alltid noe spesielt med helt nye komponenter vs. brukt. Du kjenner hele historikken til dine Oscar Duo siden ingen har brukt høyttalerne før deg :) Nå har jeg ingen erfaring med Duke, men ut fra mine erfaringer med Miles 3, så kan jeg tippe at Duke er litt vanskeligere å få til enn Oscar. Duke er nok litt mere kresen på valg av elektronikken for å unngå at diskanten blir for skarp (må unngå lyttetretthet). Jeg innbiller meg at Oscar er litt bedre "all-rounder" og godtar mere av elektronikk. Mulig Oscar er litt mere "rocka" også. Hvis det f.eks. er klaverkonserter du liker å høre på kan nok Duke være et godt valg. Uansett; lykke til med nye høyttalere.
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.461
    Antall liker
    4.653
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Hei.
    Hvis jeg skal prøve å kommentere dette litt til Oscar's fordel, så er det generelt alltid noe spesielt med helt nye komponenter vs. brukt. Du kjenner hele historikken til dine Oscar Duo siden ingen har brukt høyttalerne før deg :) Nå har jeg ingen erfaring med Duke, men ut fra mine erfaringer med Miles 3, så kan jeg tippe at Duke er litt vanskeligere å få til enn Oscar. Duke er nok litt mere kresen på valg av elektronikken for å unngå at diskanten blir for skarp (må unngå lyttetretthet). Jeg innbiller meg at Oscar er litt bedre "all-rounder" og godtar mere av elektronikk. Mulig Oscar er litt mere "rocka" også. Hvis det f.eks. er klaverkonserter du liker å høre på kan nok Duke være et godt valg. Uansett; lykke til med nye høyttalere.
    Takktakk, og nå er vi to som velger å tro på akkurat det 😊
    Tror vel egentlig også at modellen kanskje ikke er noe dårligere, men heller et svar på markedets signal om at Duke var litt i overkant stivt priset og ble for nært opp til Parker duo. Me lyt sjå - jeg teller ihvertfall timer til levering!
     

    Gesel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.02.2009
    Innlegg
    100
    Antall liker
    163
    Sted
    Stjørdal
    Torget vurderinger
    3
    Grunnet livet vurderer jeg å selge Parker Duo'ene mine samt elekronikken. Gruer meg allerede nå til å måtte ta til takke med noe mindre/plassbesparende (og billigere). Håper jeg ikke trenger å selge, men vi får se. Frem til da skal de få synge pent i stua :D
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Grunnet livet vurderer jeg å selge Parker Duo'ene mine samt elekronikken. Gruer meg allerede nå til å måtte ta til takke med noe mindre/plassbesparende (og billigere). Håper jeg ikke trenger å selge, men vi får se. Frem til da skal de få synge pent i stua :D
    Nå er vel ikke Parker Duo de mest plasskrevende høyttalerne som finnes, men jeg bor i blokk selv, så jeg kjenner godt til at ting tar plass. Og stativhøyttalere tar strengt talt opp like mye plass som et par slanke gulvhøyttalere. Men alt er relativt. F.eks. et par aktive Kef LS50 Wireless kanskje med en liten sub du kan gjemme litt bort tar jo opp vesentlig mindre plass. Men er nok ikke helt det samme som Parker Duo :)
     

    Gesel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.02.2009
    Innlegg
    100
    Antall liker
    163
    Sted
    Stjørdal
    Torget vurderinger
    3
    Jeg er dessverre redd jeg må enda mindre enn det en periode, ned på en litt bedre lydplanke eller noe. For de neste 2-3 åra blir plassen minimal :( Men, man kommer da tilbake! Og kona blir glad om SA-Reference selges, frigjør mye plass. Men det sitter langt inne å i det hele tatt vurdere salg av den. Så vi får se, blir ting som jeg håper (og ikke som jeg tror) blir alt stående :)
     

    MrGolden

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2020
    Innlegg
    161
    Antall liker
    406
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    2
    Ble en ordentlig Marten Design-fan for et par år sia når jeg fikk tak i et par brukte Bird 1. For en sinnsyk høyttaler! Eneste grunnen til at jeg solgte var at jeg kom over en ekstremt sjelden mulighet til å kjøpe et par Coltrane 2. Det er virkelig en endgame høytaler! Kraft, oppløsning og transparens er helt off the charts med disse! Her er et lite lydklipp (med klasse D ICE 1200 AS1 mono moduler (av alle ting) . Sammen med en god rør pre er de helt vilt bra! Skal opp på AS 2000 Monos nå. Bruker en Coda Continuum no.8 V2 til vanlig. ICE blokkene er til hjemmekinoen, men de er søren ikke langt bak Codaen til halve prisen.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Tavli

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.09.2019
    Innlegg
    58
    Antall liker
    60
    Sted
    Oslo
    Hei til dere alle.
    Er i prosess med å oppgradere til nye høyttalere.
    Vurderer etter mye lesing å klinke til på ett par Oscar Trio. Aldri eid Marten før, så blir jo litt gambling når jeg ikke får hørt på dem før kjøp. Acoustic tuning selger demo på hvit og svart finish. Klarer heller ikke bestemme meg for hvilken finish jeg skulle ha valgt?🤔 Skulle vel helst hatt valnøtt, men redd kona uansett hadde satt ned foten🥴
    Så til spørsmålet og årsak til innlegget:
    Noen som eier Oscar trio eller duo som vil dele/beskrive hvordan de låter? Forstår de er litt mer altetende på musikk sjanger og forsterkeri, sammenlignet med sine dyrere søsken?
    Har idag Primare Pre35 Prisma og A35.2. Vil det kle dem greit?
    Lytter mye til blues,jazz, gitar soloer, rock, til pop'ish.
    Har idag Pylon Jasper 25, liker de veldig godt, men savner kanskje litt mer oppløsning,detaljer og luft, samt "en smule" mindre kjøttfull mellomtone/bass.
    Liker god, stram men fyldig bass og mellomtone, klarer ikke for lystklingende diskant.
    Håper på noen svar, jeg kan ikke drøye for lenge før noen kommer meg i forkjøpet (sånn sett kankje dumt å legge ut dette innlegget🤐)
    God helg🎶
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.340
    Antall liker
    5.815
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Hei til dere alle.
    Er i prosess med å oppgradere til nye høyttalere.
    Vurderer etter mye lesing å klinke til på ett par Oscar Trio. Aldri eid Marten før, så blir jo litt gambling når jeg ikke får hørt på dem før kjøp. Acoustic tuning selger demo på hvit og svart finish. Klarer heller ikke bestemme meg for hvilken finish jeg skulle ha valgt?🤔 Skulle vel helst hatt valnøtt, men redd kona uansett hadde satt ned foten🥴
    Så til spørsmålet og årsak til innlegget:
    Noen som eier Oscar trio eller duo som vil dele/beskrive hvordan de låter? Forstår de er litt mer altetende på musikk sjanger og forsterkeri, sammenlignet med sine dyrere søsken?
    Har idag Primare Pre35 Prisma og A35.2. Vil det kle dem greit?
    Lytter mye til blues,jazz, gitar soloer, rock, til pop'ish.
    Har idag Pylon Jasper 25, liker de veldig godt, men savner kanskje litt mer oppløsning,detaljer og luft, samt "en smule" mindre kjøttfull mellomtone/bass.
    Liker god, stram men fyldig bass og mellomtone, klarer ikke for lystklingende diskant.
    Håper på noen svar, jeg kan ikke drøye for lenge før noen kommer meg i forkjøpet (sånn sett kankje dumt å legge ut dette innlegget🤐)
    God helg🎶
    Jeg har ikke hørt de modellene, men har hatt Django L og XL.
    På XL benyttet jeg Primare A32 og det var en god kombo, men mer en dette kan jeg ikke bidra med.
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.461
    Antall liker
    4.653
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Hei til dere alle.
    Er i prosess med å oppgradere til nye høyttalere.
    Vurderer etter mye lesing å klinke til på ett par Oscar Trio. Aldri eid Marten før, så blir jo litt gambling når jeg ikke får hørt på dem før kjøp. Acoustic tuning selger demo på hvit og svart finish. Klarer heller ikke bestemme meg for hvilken finish jeg skulle ha valgt?🤔 Skulle vel helst hatt valnøtt, men redd kona uansett hadde satt ned foten🥴
    Så til spørsmålet og årsak til innlegget:
    Noen som eier Oscar trio eller duo som vil dele/beskrive hvordan de låter? Forstår de er litt mer altetende på musikk sjanger og forsterkeri, sammenlignet med sine dyrere søsken?
    Har idag Primare Pre35 Prisma og A35.2. Vil det kle dem greit?
    Lytter mye til blues,jazz, gitar soloer, rock, til pop'ish.
    Har idag Pylon Jasper 25, liker de veldig godt, men savner kanskje litt mer oppløsning,detaljer og luft, samt "en smule" mindre kjøttfull mellomtone/bass.
    Liker god, stram men fyldig bass og mellomtone, klarer ikke for lystklingende diskant.
    Håper på noen svar, jeg kan ikke drøye for lenge før noen kommer meg i forkjøpet (sånn sett kankje dumt å legge ut dette innlegget🤐)
    God helg🎶
    En av de demomodellene hadde jeg slått til på umiddelbart!
    Jeg har Duo og sammenlignet med Pylon 18 og 25 før jeg kjøpte. No match!
    Duo går dypt for størrelsen og har en ganske nøytral klangkarakter, men varmere og mer "musikalsk" enn jeg kan huske de første generasjonene Marten (inkl. Miles 3, som var det siste jeg fulgte med på før min laange pause fra hifi). Toppen er veloppløst og behagelig, men oppleves absolutt ikke avrundet. Bassen er stram, men det jeg vil beskrive som mer ekte og musikalsk enn ultrasnerten og hifipresis.
    Sammenlignet med Pylon, er mellombassen mye tightere og mindre svulstig, vil jeg si.
    Hos Mala var forskjellen kort beskrevet at Oscar låt som en stor og voksen høyttaler, uten noe behov for å imponere eller overdrive.

    Jeg har spilt på Cayin cs88a, som låt magisk. Venter nå på Bladelius Ask, og hadde også fantastisk resultat med Avik U180 (det låt faktisk ganske sjukt bra!). Jeg kjenner ikke akkurat din forsterker, men som jeg husker Primare, vil det antagelig funke fint. Tror egt. Oscar spiller bra med det aller meste, siden det er en høyttaler som er ganske nøytral uten å bli døll. Det er dynamikk i fleng.
    Men har jeg lyst på Trio eller Parker Duo likevel? Definitivt! :)
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Jo, jeg kan nok tro på at Oscar er mindre gnien på forsterkeri enn tidligere Marten høyttalere, som mine Miles 3. Miles 3 blir fort litt skarp og slitsom i toppen med feil forsterker, men det er neppe samme problemet med Oscar Trio. Ser at det er hele 3 par Oscar Trio til salgs brukt nå, så litt fristende også for meg å fornye ht.

    Er det forresten noen som kan si litt om forskjellene lydmessig mellom Oscar- og Parker-serien? Jeg har dessverre aldri fått hørt Parker.

    Parker Duo koster omtrent det samme som Oscar Trio både brukt og veiledende nypris. Ok, jeg forstår selvsagt at Duo er en stativhøyttaler, men det jeg kan lure på er om en Parker Duo allikevel kan spille bedre enn Oscar Trio i et relativt lite rom? Jeg forstår også at Parker Trio sikkert er best, men da begynner lommeboka å protestere :(
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Hei til dere alle.
    Er i prosess med å oppgradere til nye høyttalere.
    Vurderer etter mye lesing å klinke til på ett par Oscar Trio. Aldri eid Marten før, så blir jo litt gambling når jeg ikke får hørt på dem før kjøp. Acoustic tuning selger demo på hvit og svart finish. Klarer heller ikke bestemme meg for hvilken finish jeg skulle ha valgt?🤔 Skulle vel helst hatt valnøtt, men redd kona uansett hadde satt ned foten🥴
    Merk deg at jeg tror valnøtt på Oscar kun leveres i "matt". Sikkert mest fordi jeg er vant til lakkert valnøtt på mine Miles 3, men jeg synes ikke matt valnøtt er like fint på Marten. Så mulig jeg ville gått for pianolakkert svart på Oscar. Hvit prøvde jeg på et par Marten FormFloor, men jeg ble aldri helt fortrolig med den fargen hjemme hos meg. Men nå er det vel litt sånn med bruktkjøp at man kan ikke alltid få alt slik man egentlig ønsker.
     

    Tavli

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.09.2019
    Innlegg
    58
    Antall liker
    60
    Sted
    Oslo
    En av de demomodellene hadde jeg slått til på umiddelbart!
    Jeg har Duo og sammenlignet med Pylon 18 og 25 før jeg kjøpte. No match!
    Duo går dypt for størrelsen og har en ganske nøytral klangkarakter, men varmere og mer "musikalsk" enn jeg kan huske de første generasjonene Marten (inkl. Miles 3, som var det siste jeg fulgte med på før min laange pause fra hifi). Toppen er veloppløst og behagelig, men oppleves absolutt ikke avrundet. Bassen er stram, men det jeg vil beskrive som mer ekte og musikalsk enn ultrasnerten og hifipresis.
    Sammenlignet med Pylon, er mellombassen mye tightere og mindre svulstig, vil jeg si.
    Hos Mala var forskjellen kort beskrevet at Oscar låt som en stor og voksen høyttaler, uten noe behov for å imponere eller overdrive.

    Jeg har spilt på Cayin cs88a, som låt magisk. Venter nå på Bladelius Ask, og hadde også fantastisk resultat med Avik U180 (det låt faktisk ganske sjukt bra!). Jeg kjenner ikke akkurat din forsterker, men som jeg husker Primare, vil det antagelig funke fint. Tror egt. Oscar spiller bra med det aller meste, siden det er en høyttaler som er ganske nøytral uten å bli døll. Det er dynamikk i fleng.
    Men har jeg lyst på Trio eller Parker Duo likevel? Definitivt! :)
    Takk, du svarte jo på alt av hva jeg lurte på. Da frykter lommeboka at det blir shopping over helgen, hvertfall lurt å gjøre det før strømregningen kommer i posten🙃
    Takk for hjelp👌
     

    Antoine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Innlegg
    440
    Antall liker
    633
    Sted
    Oslo
    Jeg har også snust litt om Marten Oscar Trio kan være mine neste høyttalere. Men jeg tenker at hvis jeg skal slå til og kjøpe nye må jeg være 100% sikker på at jeg vil ha de i mange år. Brukt har jeg bestemt meg for blir bare aktuelt i valnøtt. Synes ikke blank sort eller hvit passer inn hos meg.

    Men hvor varme i tonen er egentlig Oscar? Med Aavik så synes de hadde akkurat den tonen jeg er ute etter. Litt varmt og litt mer kropp på tonen enn det analytiske høyttalere har. Men Aavik er kanskje ikke helt nøytral? Og hvor klassisk musikk låter mer naturlig. Men de større på messa synes jeg ikke låt særlig mye i den retningen. Og hvem er egentlig konkurrentene til Oscar med omtrent samme lydfilosofi?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.219
    Antall liker
    9.446
    Torget vurderinger
    2
    Lån med hjem og hør hjemme og sammenlign med det du har fra før , det er det som teller.
    Lyden på Hortens
    messen var langt unna slik det høres i butikken, likte lyden i butikken jeg, ikke den på messen
     

    Tavli

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.09.2019
    Innlegg
    58
    Antall liker
    60
    Sted
    Oslo
    Jeg har også snust litt om Marten Oscar Trio kan være mine neste høyttalere. Men jeg tenker at hvis jeg skal slå til og kjøpe nye må jeg være 100% sikker på at jeg vil ha de i mange år. Brukt har jeg bestemt meg for blir bare aktuelt i valnøtt. Synes ikke blank sort eller hvit passer inn hos meg.

    Men hvor varme i tonen er egentlig Oscar? Med Aavik så synes de hadde akkurat den tonen jeg er ute etter. Litt varmt og litt mer kropp på tonen enn det analytiske høyttalere har. Men Aavik er kanskje ikke helt nøytral? Og hvor klassisk musikk låter mer naturlig. Men de større på messa synes jeg ikke låt særlig mye i den retningen. Og hvem er egentlig konkurrentene til Oscar med omtrent samme lydfilosofi?
    Hei, jeg hadde frem til igår ikke hørt en eneste Marten ht, nevner også at jeg ikke har hørt mye annet der ute i denne 100k++ prisklassen heller, så det er sagt.
    Var igår på en hyggelig lytte økt hos ett medlem her innefra, som endte opp i handel i mitt favør. Jeg var så gira i går kveld, at jeg endte opp med å ta meg fri fra jobb idag for å kunne rigge opp mine "nye" Oscar Trio i sort piano. Dagen idag har gått til Gaia lll montering, plassering, visuelt inntrykk og til slutt ett par timer lytting. Du verden!!!, nå forstår jeg først hva som menes med nærliggende kassefritt resonans. Jeg skal måtte gå høyt og dypt for at rommet virkelig skal spille litt med.
    De spiller med kropp og sjel, men om de spiller "varmt" som du beskriver, tja, organisk er vel ordet fagfolket bruker?! MEN det er så rent og gjennomsiktig, detaljer og nerve uten at det blir ett snev slitsomt. Og med stålkontroll på bassen kan jeg nå spille høyere enn hva jeg kunne med mine Pylon Jasper, for det er så nydelig kontrollert og luftig.
    Jasper 25 hadde en sødme og varme i mellomtonen som jeg først tenkte jeg kom til å savne, men det finnes her så mange andre kvaliteter jeg aldri har vært i nærheten av å få oppleve før, at det skulle være vanskelig å gå tilbake tror jeg. De spiller i en helt annen liga, men koster nesten det dobble pris så..
    Hørte dem med Aavik u-180 hos selger, bra match, men syntes mitt Primare Pre35 og A35.2 matcher likeså godt, klasse A på utgangene og generelt en fyldig lydsignatur.
    Det er mitt første lille inntrykk av Marten Oscar Trio etter under ett døgns eie😂🎶🤐
    Ta en sjans, løp & kjøp!
    Kanskje litt tidlig for meg å konkludere i at jeg er fornøyd, men er nokså sikker på at disse blir en keeper. Også litt stolt da, kun hatt høyttalere i 50k klassen tidligere, nå har jeg liksom rykket opp en divisjon ☺
     
    Sist redigert:

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.340
    Antall liker
    5.815
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Hei, jeg hadde frem til igår ikke hørt en eneste Marten ht, nevner også at jeg ikke har hørt mye annet der ute i denne 100k++ prisklassen heller, så det er sagt.
    Var igår på en hyggelig lytte økt hos ett medlem her innefra, som endte opp i handel i mitt favør. Jeg var så gira i går kveld, at jeg endte opp med å ta meg fri fra jobb idag for å kunne rigge opp mine "nye" Oscar Trio i sort piano. Dagen idag har gått til Gaia lll montering, plassering, visuelt inntrykk og til slutt ett par timer lytting. Du verden!!!, nå forstår jeg først hva som menes med nærliggende kassefritt resonans. Jeg skal måtte gå høyt og dypt for at rommet virkelig skal spille litt med.
    De spiller med kropp og sjel, men om de spiller "varmt" som du beskriver, tja, organisk er vel ordet fagfolket bruker?! MEN det er så rent og gjennomsiktig, detaljer og nerve uten at det blir ett snev slitsomt. Og med stålkontroll på bassen kan jeg nå spille høyere enn hva jeg kunne med mine Pylon Jasper, for det er så nydelig kontrollert og luftig.
    Jasper 25 hadde en sødme og varme i mellomtonen som jeg først tenkte jeg kom til å savne, men det finnes her så mange andre kvaliteter jeg aldri har vært i nærheten av å få oppleve før, at det skulle være vanskelig å gå tilbake tror jeg. De spiller i en helt annen liga, men koster nesten det dobble pris så..
    Hørte dem med Aavik u-180 hos selger, bra match, men syntes mitt Primare Pre35 og A35.2 matcher likeså godt, klasse A på utgangene og generelt en fyldig lydsignatur.
    Det er mitt første lille inntrykk av Marten Oscar Trio etter under ett døgns eie😂🎶🤐
    Ta en sjans, løp & kjøp!
    Kanskje litt tidlig for meg å konkludere i at jeg er fornøyd, men er nokså sikker på at disse blir en keeper. Også litt stolt da, kun hatt høyttalere i 50k klassen tidligere, nå har jeg liksom rykket opp en divisjon ☺
    Gratulerer med flotte høyttalere. Vet at om jeg skal bytte ut de høyttalerene jeg har nå, blir det Marten igjen😁👍🏻
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.461
    Antall liker
    4.653
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Hei, jeg hadde frem til igår ikke hørt en eneste Marten ht, nevner også at jeg ikke har hørt mye annet der ute i denne 100k++ prisklassen heller, så det er sagt.
    Var igår på en hyggelig lytte økt hos ett medlem her innefra, som endte opp i handel i mitt favør. Jeg var så gira i går kveld, at jeg endte opp med å ta meg fri fra jobb idag for å kunne rigge opp mine "nye" Oscar Trio i sort piano. Dagen idag har gått til Gaia lll montering, plassering, visuelt inntrykk og til slutt ett par timer lytting. Du verden!!!, nå forstår jeg først hva som menes med nærliggende kassefritt resonans. Jeg skal måtte gå høyt og dypt for at rommet virkelig skal spille litt med.
    De spiller med kropp og sjel, men om de spiller "varmt" som du beskriver, tja, organisk er vel ordet fagfolket bruker?! MEN det er så rent og gjennomsiktig, detaljer og nerve uten at det blir ett snev slitsomt. Og med stålkontroll på bassen kan jeg nå spille høyere enn hva jeg kunne med mine Pylon Jasper, for det er så nydelig kontrollert og luftig.
    Jasper 25 hadde en sødme og varme i mellomtonen som jeg først tenkte jeg kom til å savne, men det finnes her så mange andre kvaliteter jeg aldri har vært i nærheten av å få oppleve før, at det skulle være vanskelig å gå tilbake tror jeg. De spiller i en helt annen liga, men koster nesten det dobble pris så..
    Hørte dem med Aavik u-180 hos selger, bra match, men syntes mitt Primare Pre35 og A35.2 matcher likeså godt, klasse A på utgangene og generelt en fyldig lydsignatur.
    Det er mitt første lille inntrykk av Marten Oscar Trio etter under ett døgns eie😂🎶🤐
    Ta en sjans, løp & kjøp!
    Kanskje litt tidlig for meg å konkludere i at jeg er fornøyd, men er nokså sikker på at disse blir en keeper. Også litt stolt da, kun hatt høyttalere i 50k klassen tidligere, nå har jeg liksom rykket opp en divisjon ☺
    Grattis med fantastisk høyttaler! Du gir en god beskrivelse synes jeg.
    Jeg likte for øvrig også veldig godt Aavik U180 på Duo.
    Selv sitter jeg og koser meg med en timegammel Bladelius Ask og mine Oscar Duo. Det blir en lang natt :)
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.605
    Antall liker
    58.170
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Flere hørte vel Oscar Duo i Horten, med Western Electric integrert amp m 300b i utgangen.
    Det låt svært godt, i hvert fall på musikken som ble spilt akkurat da. Jazz og akustisk musikk. Meget livaktig og besnærende.
    Jeg vet ikke hvordan de høres ut med større besetninger og når det kreves mer for at det skal "trøkke" litt. Antagelig er det ikke denne komboen man kjøper da.


    Jeg tenkte kanskje at de som leser Marten - tråden har interesse av å se noen bilder jeg tok da noen av oss besøkte lokalene til Martin i Gøteborg 30 september.

    IMG_20220930_125448.jpg


    IMG_20221011_090333.jpg


    IMG_20221011_090201.jpg


    IMG_20221011_090549.jpg


    IMG_20220930_131549.jpg



    IMG_20221011_090456.jpg
     

    Tavli

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.09.2019
    Innlegg
    58
    Antall liker
    60
    Sted
    Oslo
    Grattis med fantastisk høyttaler! Du gir en god beskrivelse synes jeg.
    Jeg likte for øvrig også veldig godt Aavik U180 på Duo.
    Selv sitter jeg og koser meg med en timegammel Bladelius Ask og mine Oscar Duo. Det blir en lang natt :)
    Tusen takk!!
    Dette lover veldig bra, de har en korrekt autoritet og ro i lydbildet jeg ikke har hørt fra annet som har vært innomhus her tidligere. De prøver liksom ikke å imponere på noe som helst felt, og det er virkelig imponerende!

    Gratulerer med ny forsterker, denne har jeg snust litt på, og virker veldig interessant. Satser på at du kommer tilbake med en anmeldelse, litt relatert opp mot Duo`ne dine. Ble det full pakke, med DAC og streamer?
     

    Tavli

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.09.2019
    Innlegg
    58
    Antall liker
    60
    Sted
    Oslo
    Merk deg at jeg tror valnøtt på Oscar kun leveres i "matt". Sikkert mest fordi jeg er vant til lakkert valnøtt på mine Miles 3, men jeg synes ikke matt valnøtt er like fint på Marten. Så mulig jeg ville gått for pianolakkert svart på Oscar. Hvit prøvde jeg på et par Marten FormFloor, men jeg ble aldri helt fortrolig med den fargen hjemme hos meg. Men nå er det vel litt sånn med bruktkjøp at man kan ikke alltid få alt slik man egentlig ønsker.
    Nei, tanken min var vel at min neste ht skulle være i lys eik e.l. Har en stund vært veldig på nippet til å kjøpe Dynaudio Focus 50 i blond wood, men slik ble det jo da ikke. Rart, men man får jo en kjærlighet for diverse utstyr man samler opp gjennom tidene, for da og skal selge alt for å kjøpe aktivt er en stor avgjørelse.
    Endte opp med ett godt kjøp av Oscar trio i sort piano, veldig stilrene, nøytralt majestetiske syntes jeg. Dog syntes jeg de kler best å ha stoff grillene på. Mener sort også passer det meste av interiør veldig bra. Happy wife, happy life!
     

    Vedlegg

    Antoine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Innlegg
    440
    Antall liker
    633
    Sted
    Oslo
    Endte opp med ett godt kjøp av Oscar trio i sort piano, veldig stilrene, nøytralt majestetiske syntes jeg. Dog syntes jeg de kler best å ha stoff grillene på. Mener sort også passer det meste av interiør veldig bra.
    Gratulerer! Jeg var iferd med å kuppe de før deg, men syntes ikke svart pianolakk passet hos meg. Det synes jeg derimot de gjør i ditt interiør! Særlig mot bakveggens gråe struktur. Nydelig! Og deler din betraktning mot Pylon. Selv om de imponerer med pondus og spilleglede er Marten en divisjon over på oppløsning og renhet. Vet ikke om Walnut dukker opp på bruktbørsen. Jeg tar ikke sjansen på nytt da jeg ikke er 100% sikker på valget. Har andre kandidater på blokka også. F.eks Dynaudio Contour.

    Kom gjerne med flere lytteintrykk. Hvilken musikk passe de best? Er de varmtklingende?




    1644832080305.jpeg
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Nei, tanken min var vel at min neste ht skulle være i lys eik e.l. Har en stund vært veldig på nippet til å kjøpe Dynaudio Focus 50 i blond wood, men slik ble det jo da ikke. Rart, men man får jo en kjærlighet for diverse utstyr man samler opp gjennom tidene, for da og skal selge alt for å kjøpe aktivt er en stor avgjørelse.
    Endte opp med ett godt kjøp av Oscar trio i sort piano, veldig stilrene, nøytralt majestetiske syntes jeg. Dog syntes jeg de kler best å ha stoff grillene på. Mener sort også passer det meste av interiør veldig bra. Happy wife, happy life!
    Ja, ser bra ut i svart hjemme hos deg :). Hvis stoffgrillene passer inn i interiøret er vel det et lite offer selv om det kanskje spiller enda litt bedre uten. På gamle Marten ht. ville jeg vært skeptisk til Primare. Jeg har en gammel Primare integrert som ramler helt sammen på mine Marten, men du har nyere og bedre Primare, så sammenligningen er urettferdig. Og på Oscar trio fungerer det sikkert bedre med Primare enn på Miles 3.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Kom gjerne med flere lytteintrykk. Hvilken musikk passe de best? Er de varmtklingende?
    Nå synes jeg det er ekstremt vanskelig å si noe generelt om høyttalere. Det er så mange parametre som påvirker hvordan et par høyttalere oppleves, inkl. rommet/akustikken, at det er håpløst å uttale seg skråsikkert (les: vær litt skeptisk til folk som uttaler seg for skråsikkert om høyttalere!). Men hvis jeg allikevel skal prøve å si noe synes jeg ikke Marten er direkte varmtklingende, selv om nok Oscar-serien, og kanskje Django som hadde Seas- basselementer, kanskje er de "varmeste" fra Marten. Generelt er ikke ht. med keramiske elementer varmtklingende. Jeg ser kanskje for meg at f.eks. høyttalere som bruker Seas -elementer er varmere? MEN subjektivt synes jeg heller varmen kan komme fra elektronikken (komponentene) og litt, kremt, kablene i stede for. Du kan godt ha litt analytiske høyttalere hvis du har elektronikk som har en "varm" mellomtone og ikke skarp diskant, hvis jeg kan si det slik. Jeg har en viss erfaring med valg av komponenter etter over 10 år med (gamle) Marten ht. Jeg blir dessverre fort lyttetrett, spesielt hvis diskanten er for slitsom/pågående (noe den fort er på de fleste demoer!). Minuset med "mellomtone-elektronikk" er mangelen på bass, og i en viss grad mangel på dynamikk. Så dette er dessverre ikke enkelt. Uansett; det gjelder å spille på det oppsettet man til enhver tid har. Skal man sitte hele tiden å tenke på alt som kunne vært bedre blir det ikke gøy å lytte til musikk lenger!
     

    Tavli

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.09.2019
    Innlegg
    58
    Antall liker
    60
    Sted
    Oslo
    Gratulerer! Jeg var iferd med å kuppe de før deg, men syntes ikke svart pianolakk passet hos meg. Det synes jeg derimot de gjør i ditt interiør! Særlig mot bakveggens gråe struktur. Nydelig! Og deler din betraktning mot Pylon. Selv om de imponerer med pondus og spilleglede er Marten en divisjon over på oppløsning og renhet. Vet ikke om Walnut dukker opp på bruktbørsen. Jeg tar ikke sjansen på nytt da jeg ikke er 100% sikker på valget. Har andre kandidater på blokka også. F.eks Dynaudio Contour.

    Kom gjerne med flere lytteintrykk. Hvilken musikk passe de best? Er de varmtklingende?




    Vis vedlegget 857504 legger ved bildet ved siden av mine Jasper, må jo si de er tøffe de og da!

    Contour 30 er nydelige i den grå ask finishen sin👌

    Jeg har nå lyttet noen dager til Oscar på forskjellige sjangere, minus heavy metal og klassisk musikk, og de er gode allroundere, tar det meste på strak arm vil jeg si.
     

    Vedlegg

    Antoine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Innlegg
    440
    Antall liker
    633
    Sted
    Oslo
    Du kan godt ha litt analytiske høyttalere hvis du har elektronikk som har en "varm" mellomtone og ikke skarp diskant, hvis jeg kan si det slik.
    Ja, og det er litt derfor jeg spør. Jeg har som sagt bare hørt Oscar på Aavik og jeg kjenner ikke til deres lydsignatur. Hvor stor grad eller liten er Marten analytiske? Hvordan takler de dårlige innspillinger? Jeg søker etter noen som er et sted midt i mellom analytiske og "romantiske". Ja, synes de i den blanke grå finishen er veldig stilig på Contour. Prøver å se for meg en A/B test mellom dem, men vanskelig. De er vel ikke så ulike i lyden egentlig?
     
    Sist redigert:

    Tavli

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.09.2019
    Innlegg
    58
    Antall liker
    60
    Sted
    Oslo
    Ja, og det er litt derfor jeg spør. Jeg har som sagt bare hørt Oscar på Aavik og jeg kjenner ikke til deres lydsignatur. Hvor stor grad eller liten er Marten analytiske? Hvordan takler de dårlige innspillinger? Jeg søker etter noen som er et sted midt i mellom analytiske og "romantiske". Ja, synes de i den blanke grå finishen er veldig stilig på Contour. Prøver å se for meg en A/B test mellom dem, men vanskelig. De er vel ikke så ulike i lyden egentlig?
    Var hos Duet for kort tid tilbake for å høre på nye Focus 50, da jeg spurte om sammenligning mot Contour 30 sa han at de spiller litt mer frempå, hakkete mer fokuset på detaljer, betyr jo ikke nødvendigvis mer lyst klingende men..
     

    Tavli

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.09.2019
    Innlegg
    58
    Antall liker
    60
    Sted
    Oslo
    Ja, ser bra ut i svart hjemme hos deg :). Hvis stoffgrillene passer inn i interiøret er vel det et lite offer selv om det kanskje spiller enda litt bedre uten. På gamle Marten ht. ville jeg vært skeptisk til Primare. Jeg har en gammel Primare integrert som ramler helt sammen på mine Marten, men du har nyere og bedre Primare, så sammenligningen er urettferdig. Og på Oscar trio fungerer det sikkert bedre med Primare enn på Miles 3.
    Jeg har aldri eid eldre Primare, men dette er jo nyeste topp serien deres, syntes det spiller nøytralt og stort, med en liten pukkel i mellomtonen, som jeg innbiller passer Oscar fint. MEN, har jo lyst til å høre Oscar på annet fremtidig. Jeg har aldri eid eller hørt f.eks Luxan, Accuphase eller Electrocompaniet. Dette er elektronikk jeg ikke har hatt økonomi til å kjøpe før, men jeg forstår har skikkelig eierglede og kvalitet over seg. Men dette er dagligstuen for hele familien, så lite populært å måke in 2 feite monoblokker + pre + dac+streamer m.m :-/ Ligger en Luxman 509x på Finn, den kunne jeg kanskje klart å sklidd "ubemerket" inn i benken + en snerten DAC av noe slag.. Nei, nå får man kanskje prøve å nyte det man haver, istedenfor å tenke "mye vil ha mer" hele tiden!
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    For de som er i Oslo (Asker) i helga (jeg kommer meg dessverre ikke nedover):

     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Ja, og det er litt derfor jeg spør. Jeg har som sagt bare hørt Oscar på Aavik og jeg kjenner ikke til deres lydsignatur. Hvor stor grad eller liten er Marten analytiske? Hvordan takler de dårlige innspillinger? Jeg søker etter noen som er et sted midt i mellom analytiske og "romantiske". Ja, synes de i den blanke grå finishen er veldig stilig på Contour. Prøver å se for meg en A/B test mellom dem, men vanskelig. De er vel ikke så ulike i lyden egentlig?
    Nå har jeg ikke hørt Dynaudio på årevis, så vanskelig å mene noe om forskjeller og likheter. Men siden dette er en vennetråd holder jeg subjektivt en knapp på Marten :) Jeg vil ikke tro at Contour er noe særlig mere "romantiske" enn Oscar Trio. Keramiske elementer er uansett litt spesielt, men Marten har lang erfaring med slike elementer, og kanskje spesielt på Oscar har de vel prøvd å lage en all-rounder som det er mulig å like uten at du trenger å være blodfan av keramiske elementer.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Jeg har aldri eid eldre Primare, men dette er jo nyeste topp serien deres, syntes det spiller nøytralt og stort, med en liten pukkel i mellomtonen, som jeg innbiller passer Oscar fint. MEN, har jo lyst til å høre Oscar på annet fremtidig. Jeg har aldri eid eller hørt f.eks Luxan, Accuphase eller Electrocompaniet. Dette er elektronikk jeg ikke har hatt økonomi til å kjøpe før, men jeg forstår har skikkelig eierglede og kvalitet over seg. Men dette er dagligstuen for hele familien, så lite populært å måke in 2 feite monoblokker + pre + dac+streamer m.m :-/ Ligger en Luxman 509x på Finn, den kunne jeg kanskje klart å sklidd "ubemerket" inn i benken + en snerten DAC av noe slag.. Nei, nå får man kanskje prøve å nyte det man haver, istedenfor å tenke "mye vil ha mer" hele tiden!
    Ja, du har nok rett vedr. Primare. Det er nok mange som meg som har eid Primare en gang i tiden (da dagens Soundgarden solgte merket i stor skala før de i praksis gikk over til Hegel). Men det er sikkert færre som har noe særlig formening om hvordan dagens Primare høres ut. Det er nok generelt lurt å vente litt med evt. endringer til du blir skikkelig vant til Oscar.
    Med dagens priser på hifi synes jeg det er mere og mere fristende å gå litt utenom de etablerte merkene på forsterkeri. Som kinesiske Kinki Studio jeg har nå, eller norske Musical Innovation (begge disse gir mye for pengene). Men hvis du tenker familievennlighet som du sier er kanskje Devialet Expert er bedre valg (uten at jeg har testet det).
     

    Tavli

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.09.2019
    Innlegg
    58
    Antall liker
    60
    Sted
    Oslo
    Gratulerer så mye med vakre foredragsholdere, dette MÅ jo låte himmelsk !?!
    Ser du har Accuphase, regner med at du syntes det er en fin match mot Marten??
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn