Sniff skrev:
Disse skulle jeg gjerne fått en nærmere presentasjon av! ;D Hva slags basser har du? Du deler sikkert med audiolense, eller? Presenter hele oppsettet vær så snill, gjerne i en egen tråd. (Kjære moderator: Om BX gjør så, se i nåde til hans bransjeaktør status. En slik tråd vil være til allmen opplysning.).
Jeg har 10" basser fra TC Sounds. Dette er to kraftkarer med underhengt VC, elektrisk slaglengde på 22 mm p-p, resonansfrekvens på 31 Hz, VAS på 66 liter og Qts på 0,29. De står i et kabinett på snaut 50 liter med bassrefleks tunet til ca 21 Hz. Bestykningen er ganske lik det man finner på Avalon Eidelon. Dette var opprinnelig et kit fra Golden Age, men delefiltrene er kraftig modifisert av meg. Delingen mellom bass og mellomtone er f.eks. kvasi ca 1,8 ordens filter.
Anlegget har altså passiv deling foreløpig, og den daglige romkorreksjon foretas av en modifisert Tact RCS 2.0s. Audiolense er på gjestevisitt fra tid til annen. Jeg har ikke hatt tid til å bygge om. Dessuten er det greit å ha et referansesystem uten Audiolense for A-B testing. Og til slutt så låter det allerede så bra at jeg blir trukket inn i musikken hver gang.
Må vel også nevne rommet. Skråtaket (som ses i bakgrunnen) er en 50m2 flate kledt med Rockwool akustikkplater. Disse står igjen i akustisk forbindelse med de tykke Rockwool mattene som utgjøre isolasjonen opp mot yttertaket. Så rommet er i praksis godt dempet over hele frekvensområdet. Dette vises på målinger i form av et svært bra group delay forløp hele veien ned i bassen, og høres i form av en type bassgjengivelse som man normalt bare kan få til i store rom. Forøvrig er det en dynamikk som minner om nærfeltslytting.
Jeg kan vel også nevne den kuriositet at surroundhøyttalerne har sandfylte vegger der det er mulig, og sandwich med akrylmasse i frontbaffelen. Jeg kan ikke skjønne annet enn at dette må være noen av de råeste surroundhøyttalere for veggplassering som finnes på kloden ;D ;D
En dag skal jeg bygge om til aktiv PC-drift og da blir det kanskje en tråd på HFS også. Må bare programmere litt mer først.
Men tilbake til Accuton: Begge mine Accuton bestykkede høyttalere spiller med en krystallklar renhet fra mellomtonen og opp som jeg sjelden eller aldri har hørt i andre høyttalere. Det er ikke de enkleste elementene å få til en god klangbalanse med, men jeg tror trådstarter har noe å se fram til.