Marten Design/Avalon/evt?!

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Valentino skrev:
Teknisk: Thiel selv sverger til førsteordensdeling og elementene fikser jo det greit uten å bryte opp, men kritikken mot Thielhøyttalere gjelder først og fremst max praktisk lydtrykk før det forvrenger for mye (ulempe med førsteordens deling).
Ut av nyskjerrighet: Vet noen her hvordan Ascolta og Marten deler mellom Thielelementene?
Delefilter til Ascolta :)

Dette er filteret til mellomtone/diskant. Nedenfor kan bassfilteret beskues:

Mener at mellomtonen deles på 400 Hz nedover, men husker ikke andre delefrekvenser i "huet". Filteret er forøvrig av fjerde ordens typen, med 24db steilhet. Accuton elementene er visstnok vanskelige å få til i filteret og krever bratt deling fordi oppbrytingen i membranet ikke er "pen". Har hørt flere som har hevdet at disse monsterfilterne kveler dynamikk. Kanskje i teorien, men ikke i praksis. Ikke i det hele tatt :). Men høyttaleren trenger forsterkeri som kan levere strøm! 70w triode klasse A fra Tim de Paravichini klarer brasene forbilledlig i mitt tilfelle! Martens filterteknologi vet jeg ingenting om utover at de virker å bruke meget gode filterkomponenter..
 

Vedlegg

B

bobskrei

Gjest
Det var litt av et filter :)

Fant en god del lesestoff om utviklingen av høyttalerne her:

http://www.ear-usa.com/marten.htm

Det kan virke som om at etter at Miles (1st. gen.) ble introdusert, og så bygde de Coltrane ut i fra erfaringene med Miles, og tok den helt ut.

Spennende lesning!
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Valentino skrev:
Teknisk: Thiel selv sverger til førsteordensdeling og elementene fikser jo det greit uten å bryte opp, men kritikken mot Thielhøyttalere gjelder først og fremst max praktisk lydtrykk før det forvrenger for mye (ulempe med førsteordens deling).
Ut av nyskjerrighet: Vet noen her hvordan Ascolta og Marten deler mellom Thielelementene (Edit: Eller var det Accuton? Mensa rotandum.)
Er det ikke Jim Thiel sine høyttalere du tenker på nå? Han skryter veldig av 1.ordens filter

Accuton har vel nok med elementproduksjon, og har ikke laget så mange høyttalere

Accutonelementene står ikke tilbake for SEAS eller Scanspeak vedr. basskvaliteter, tvert imot, og de tåler lydtrykk


De hadde tidligere problemer med produksjonsspredning, vet ikke hvordan dette er nå.... men det var null problem å bytte elementer da jeg handlet med Bosse! Ellers så kan man jo handle elementene direkte fra produsenten og da er prisene noe helt annet! Ikke noe dyrere enn tilsvarende fra Eltek

En stor fordel med Accuton er at man kan handle elementer med opp til 32 ohm uten å måtte handle en hel røys, slik man må fra Seas! Da blir det ikke noe problem å lage en søyle med opptil 6 basselementer av størrelse 7" eller 8" uten at impedansen går til h....
 

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Innlegg
3.615
Antall liker
1.749
Torget vurderinger
5
Hei

benytter ettpar c79 i mt og er meget fornøyd, de har en naturlig detaljert lyd med god dynamikk/speed, problemet føler jeg, er at de helst ikke vil oppover i hz , jeg havnet på 2300 og det mener jeg også ascolta brukte i sin tid.(c77 - ? )

tror ascolta benyttet c11 i diskanten og er vel litt i tvil på hvor bra denne funker med såpass lav deling, Niels nørby ( ? ) var en en svoren tilhenger av 24/db filtre og dette hjelper vel noe vedr diskant forvrengning / lav delehz.

med stive membraner og så lav deling blir hverfall spredningskarakteristikken bra, noe positivt er det da !

mvh
 
B

bobskrei

Gjest
Det er vel på tide med noen bilder i denne tråden. Jeg prøver å finne noen bilder av Miles III i Walnut High gloss finish, men finner ingen ting. (Noen som greier å spore opp) Det er vel den finishen som jeg personlig mener er den peneste.



Her er Bird i den finishen, og jeg må innrømme at jeg synes den høyttaleren ser både lekker og potent ut!
Bare så synd den koster dobbelt så mye som Miles III.





Ellers så har vi jo noen standard bilder av Miles III sammen med noe utstyr som jeg jo kjenner godt! ;)



 

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
623
Antall liker
4
Et bilde av hele Marten Heritage serien. Fra venstre: Duke, Bird og Miles III.

 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei Odder!
Er det ikke litt dårlig at vi kan lese om og se bilder av nye Martensmodeller på Lyd og Bilde, før vi kan det på din side da ;D

www.lydogbilde.no/marten-design-form.4449384.html


Kan du gi noen tilleggsopplysninger om denne nye modellen, jeg ser f.eks ikke noen bassport, kanskje den er under?
Størrelse på mellom/baselement, refleks eller lukket?
Kanskje blir siden din snart oppdatert?
Edit; Ser nå at hjemmesiden til Martens og info om den nye Form blir tilgjengelig 10 januar ;)
Mvh.KW
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.506
Antall liker
2.946
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
bobskrei skrev:
Det er vel på tide med noen bilder i denne tråden. Jeg prøver å finne noen bilder av Miles III i Walnut High gloss finish, men finner ingen ting. (Noen som greier å spore opp) Det er vel den finishen som jeg personlig mener er den peneste.
Til helga har jeg de til høyre på bildet!!! ;D ;D ;D





Da kommer det blodferske bilder regner jeg med........
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Gratulerer så mye.
Kan jeg ha rett i at du gleder deg til helga ::)
Mvh.KW
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.506
Antall liker
2.946
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
KW skrev:
Gratulerer så mye.
Kan jeg ha rett i at du gleder deg til helga ::)
Mvh.KW
Jo, takk. :)

Sitter og stirrer inn i hvitøyet på ett par i sort pianolakk nå :)
REM på vinyl er noe som passer MilesIII.

Joda, jeg gleder meg til å få mine egne i hus.
Men selvfølgelig må jeg jobbe hele helga ::)
 
O

om.s

Gjest
Ett bilde fra Marten´s nye serie, i deres nye lokaler og lytterom, som snarest skal besøkes ved anledning...
Se forøvrig link tidliger i denne tråden...



mvh
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei om.s!
Ser ut til at det også står noen stativere der bakerst med bånddiskant?
Jeg syntes vel ikke at de trekantede var spesielt pene da (i formen)
Mvh.KW
 
K

kbwh

Gjest
Jeg synes de er beintøffe.

Proporsjonene på den "gamle" serien minner meg om "gammel" Sonus faber, bare forenklet og strammet opp maksimalt, mens de nye minner meg om ny Sf a la Cremona og Domus.

Veldig stilig. Hyperminimalismen oppveies av tegningene i treverket. Emotikon har gjort et godt valg slik. Gratulerer med utrolig stilige høyttalere!

Forresten: Har noen sett målinger på Marten?
 
K

kbwh

Gjest
Så på Atkinsons målinger. Coltrane måler etter min ringe mening ikke flatt nok på aksen. Mine "billige" Sf er tonalt langt mer presise.

Men: "Hver mann sin gift!", som Dog skrev ved en annen anledning.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.008
Antall liker
6.235
Valentino skrev:
Så på Atkinsons målinger. Coltrane måler etter min ringe mening ikke flatt nok på aksen. Mine "billige" Sf er tonalt langt mer presise.

Men: "Hver mann sin gift!", som Dog skrev ved en annen anledning.
Coltrane:



Stradivari Homage:

 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Må jo bare legge til bilder av Ascolta Brennin også...Ikke mine (selv om mine er helt like), men et pent eksemplar av arten:
 

Vedlegg

K

kbwh

Gjest
Nå har ikke jeg Strader da.

De to grafene kan ikke sammenliknes i oktaven mellom 500 og 1000Hz, p.g.a. måletekniske forhold. Stadene er fyldgere i bassen (Atkinson beskrev vel Coltrane som "lean", iallefall litt). Men de er vanvittig fotskjellige fra 1kHz og opp, og ingen av dem er spesielt frekvenslineære. Highend hifihøyttalere flest har innebygget EQ. Både Coltrane og Stradivari hører til slaget, de har rimelig bredbåndede utslag på +/-2dB, +/- 3dB hvis vi tar med lokale peaker.

Her er mine, målt på 1m av theStig. Se bort fra det som skjer under 200Hz, det er måletekniske årsaker som gjør at det frekvensbåndet ikke er med. De holder seg innenfor +/-1,5 dB, kanskje +/-2dB uten 1/6 oktavglatting:



Er det ikke paradoksalt at en høyttaler til 22 kkr legger på mindre EQ enn en til 275 kkr (Stradivari)?

Tilbake til Atkinsons målinger av Coltrane og Stradivari: Summerer man de to grafene får man en rimelig frekvenslineær høyttaler fra 1 kHz og opp. Det er en artighet at der hvor Stradene trekker seg tilbake er Tranene frampå, og omvendt.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
Her er toppen av mine hovedhøyttalere. Der går det i teakfiner:


Og her er satelittene - med en svartaktig metallic lakk i fronten.

Nærfeltsfototgrafering har gitt en viss fiskeøye-effekt ser jeg. Den buler ikke i virkeligheten.


C2-95 elementet presterer meget bra i mellomtonen - også i det området der C2-79 har sin styrke.
 

Vedlegg

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
623
Antall liker
4
KW skrev:
Hei Odder!
Er det ikke litt dårlig at vi kan lese om og se bilder av nye Martensmodeller på Lyd og Bilde, før vi kan det på din side da ;D

www.lydogbilde.no/marten-design-form.4449384.html


Kan du gi noen tilleggsopplysninger om denne nye modellen, jeg ser f.eks ikke noen bassport, kanskje den er under?
Størrelse på mellom/baselement, refleks eller lukket?
Kanskje blir siden din snart oppdatert?
Edit; Ser nå at hjemmesiden til Martens og info om den nye Form blir tilgjengelig 10 januar ;)
Mvh.KW
Hei KW!!

Vi fikk den første infoen om den nye Form serien forrige uke, og hadde ikke forberedt oss på at den skulle få så mye oppstyr med en gang!! Har vært i telefonen med journalist fra Design & Interiør som ringte og ville ha bilder av denne til en reportasje.... Vi har fått 2 PDF filer med en del info, og kan maile disse til de som ønsker det. Send meg en PM med mail adresse så skal jeg sende ut disse PDF'ene til dere.

Mvh
Odder
 

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
Bx skrev:
Her er toppen av mine hovedhøyttalere. Der går det i teakfiner:


Og her er satelittene - med en svartaktig metallic lakk i fronten.

Nærfeltsfototgrafering har gitt en viss fiskeøye-effekt ser jeg. Den buler ikke i virkeligheten.


C2-95 elementet presterer meget bra i mellomtonen - også i det området der C2-79 har sin styrke.
Disse skulle jeg gjerne fått en nærmere presentasjon av! ;D Hva slags basser har du? Du deler sikkert med audiolense, eller? Presenter hele oppsettet vær så snill, gjerne i en egen tråd. (Kjære moderator: Om BX gjør så, se i nåde til hans bransjeaktør status. En slik tråd vil være til allmen opplysning.).

Mvh
Sniff
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
Sniff skrev:
Disse skulle jeg gjerne fått en nærmere presentasjon av! ;D Hva slags basser har du? Du deler sikkert med audiolense, eller? Presenter hele oppsettet vær så snill, gjerne i en egen tråd. (Kjære moderator: Om BX gjør så, se i nåde til hans bransjeaktør status. En slik tråd vil være til allmen opplysning.).
Jeg har 10" basser fra TC Sounds. Dette er to kraftkarer med underhengt VC, elektrisk slaglengde på 22 mm p-p, resonansfrekvens på 31 Hz, VAS på 66 liter og Qts på 0,29. De står i et kabinett på snaut 50 liter med bassrefleks tunet til ca 21 Hz. Bestykningen er ganske lik det man finner på Avalon Eidelon. Dette var opprinnelig et kit fra Golden Age, men delefiltrene er kraftig modifisert av meg. Delingen mellom bass og mellomtone er f.eks. kvasi ca 1,8 ordens filter.

Anlegget har altså passiv deling foreløpig, og den daglige romkorreksjon foretas av en modifisert Tact RCS 2.0s. Audiolense er på gjestevisitt fra tid til annen. Jeg har ikke hatt tid til å bygge om. Dessuten er det greit å ha et referansesystem uten Audiolense for A-B testing. Og til slutt så låter det allerede så bra at jeg blir trukket inn i musikken hver gang.

Må vel også nevne rommet. Skråtaket (som ses i bakgrunnen) er en 50m2 flate kledt med Rockwool akustikkplater. Disse står igjen i akustisk forbindelse med de tykke Rockwool mattene som utgjøre isolasjonen opp mot yttertaket. Så rommet er i praksis godt dempet over hele frekvensområdet. Dette vises på målinger i form av et svært bra group delay forløp hele veien ned i bassen, og høres i form av en type bassgjengivelse som man normalt bare kan få til i store rom. Forøvrig er det en dynamikk som minner om nærfeltslytting.

Jeg kan vel også nevne den kuriositet at surroundhøyttalerne har sandfylte vegger der det er mulig, og sandwich med akrylmasse i frontbaffelen. Jeg kan ikke skjønne annet enn at dette må være noen av de råeste surroundhøyttalere for veggplassering som finnes på kloden ;D ;D

En dag skal jeg bygge om til aktiv PC-drift og da blir det kanskje en tråd på HFS også. Må bare programmere litt mer først. ;)

Men tilbake til Accuton: Begge mine Accuton bestykkede høyttalere spiller med en krystallklar renhet fra mellomtonen og opp som jeg sjelden eller aldri har hørt i andre høyttalere. Det er ikke de enkleste elementene å få til en god klangbalanse med, men jeg tror trådstarter har noe å se fram til.
 

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
Takk for innføring. Gleder meg til fremtidig tråd. Hvordan låter accton i forhold til seas mag.-saker? Dette er elementer jeg kjenner nokså godt.

Mvh
Sniff
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
Jeg har tilbragt noen timer med Seas mag. Men det var for mange andre forskjeller til at jeg drister meg på noen konklusjon. På papiret er det mange viktige fellesnevnere mellom Seas mag og Accuton
 
K

kbwh

Gjest
De driver og prøver å prakke slike på meg nå. Er visstnok ikke minimalistiske nok de jeg har...
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
De driver og prøver å prakke slike på meg nå. Er visstnok ikke minimalistiske nok de jeg har...
De i hvitt så matcher det vel bra ;)
Mvh.KW
 
O

om.s

Gjest
Valentino skrev:
De driver og prøver å prakke slike på meg nå. Er visstnok ikke minimalistiske nok de jeg har...
Visstnok leder de fleste veier til staden Rom, men noen går visst videre og, nordover f.eks ;) ...

mvh
 
B

bobskrei

Gjest
Når dere er inne på Accuton og målinger.
Jeg fant dette litt interessant i et intervju med Leif Mårten :

Q. As a designer, it must be very stimulating to use these kinds of drivers?
A. Yes, I am very attracted to the uncompromising character that these units have. It is simply not possible to make them sound good by using mediocre materials. What goes in comes out, very precisely, and for me as a designer, this is their most important quality. If one component is replaced by another, it is very audible, even if they measure the same.

Q. How much do you use measurements in your work?
A. I belong to those who do not put much importance on measurements and computer simulations. They are of very much use in the initial part of the construction process, but one should not overestimate them further on in the process. What should be dominant at that point is listening. I do the main listening alone, but to avoid becoming accustomed to the sound, I use a method that keeps me from being blind to the defects. I have a reference group that gives their opinions after I have made changes in the tuning and choice of components. I weigh their subjective opinion against my own, then decide whether I should go on with the process or not. I am not very fond of those who believe that their designs are the best in the world only because the measurements are perfect. I believe that measurements are important and essential, but they are not ends in themselves. If a speaker does not have optimal measurements, it does not necessarily mean that the designer has failed. The designer may have a personal style, and give priority to characteristics achieved by the listening process.
 
K

kbwh

Gjest
Det er slående hvor viktig tuning, dvs. EQ, er i highendverdenen.

Gud selv ;), Franco Serblin, har sagt: "My aim is to arrive at a musical instrument."

Ta en kikk på Atkinsons målinger av Sf Stradivari og Mårten Coltrane en gang til. Med elementkvaliteten begge designere har til rådighet i denne prisklassen kunne begge nådd +/- 1dB eller bedre for disse konstruksjonene, men det er tydelig ikke et mål.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
De driver og prøver å prakke slike på meg nå. Er visstnok ikke minimalistiske nok de jeg har...
En ting til ::) Ikke la deg lure presse, det kan hende at du (ufrivillig) ender med ByBee filtere ;D
Aner ikke hvorvidt den modellen inneholder de eller ikke ;)
Mvh.KW
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
38
Sted
Trondheim
Antar at høyttaler konstruktører har forskjellige rom som mal under testingen. Antakelig vesentlig bestemt av markedet for høyttalerne. Rommet betyr jo mye for både frekvens- og tids-forløpet til høyttaleren. Kanskje Sf Stradivari er tunet for store palasslignende luftige italienske stuer med marmor mens Coltrane er ment for Skandinaviske stuer av mer moderat størrelse? :)

Mvh
 
K

kbwh

Gjest
Det er vel helst under 200Hz at rommet (jeg antar at det ikke er håpløst) har virkelig betydning for en høyttalers klang?
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
38
Sted
Trondheim
Det tror jeg du har helt rett i. Men forskjellige interiør tradisjoner, f.eks. den litt tunge britiske vs. den mer minimalistiske tyske, kan nok ha betydning lenger oppe i spekteret også. Heldige er vi som kan korrigere med Rockwool og andre praktiske akustiske remedier. :)

Mvh
 
K

kbwh

Gjest
Jeg tror at begge konstruktørene VET hva de holder på med, og at de også VET at en favorabel anmeldelse fra Stereophile er salgsfremmende, men at de også farger topproduktene slik de mener de kler kundens forventninger best. Og for å møte disse forventningene bruker de elementer som er svært gode i døde kabinetter, men de legger på ganske kraftig EQ i delefiltrene.

That's high end.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.506
Antall liker
2.946
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Nå stirrer jeg i hvitøyet på mine egne MilesIII i valnøttfinish ;D ;D :'( ;D :-*

Skal jobbe mye i helga, så det blir "nada tid" til alt det dere vet.... ;)

Lytteinntrykk og bilder kommer om ett par tre uker når ting har satt seg......
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Enig med Valentino :) Du får ta bilder og sette dem til innspilling. Da slipper du å starte lytteseansen til helt ferske elementer. Av erfaring vet jeg at Thiel & Partner elementene trenger litt innspillingstid. Er det gjort noen endringer på denne høyttaleren, kontra den du har hatt på lån en stund? Uansett, gratulerer med nye høyttalere!
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
38
Sted
Trondheim
Det er nok ingen stor utfordring for moderne høyttaler produsenter, deriblant Marten, Sf og Avalon, å ta fram konstruksjoner som spiller relativt flatt fra 35-40Hz og oppover i et gitt rom. En flat måling fra Stereophile kan også fungere mot sin hensikt, for med mindre kjøperen har et akustisk tilsvarende rom vil ikke høyttaleren spille likt hos henne/ham. Nå er det selvsagt ikke alle som prøver høyttalerne i eget rom før kjøp. Ei er det neppe alle som lyttemessig foretrekker helt flat respons.

Mvh
 
Topp Bunn