- Ble medlem
- 23.03.2006
- Antall liker
- 11.965
Lavmål.Slubbert skrev:Hvis det er noen trøst så liker ikke jeg deg heller.
Lavmål.Slubbert skrev:Hvis det er noen trøst så liker ikke jeg deg heller.
Som Pink_Panther sier. Jeg tilbringer ganske mange arbeidsuker i året på gølvet i fabrikker stort sett over hele verden, og har god mulighet til å observere styrker og svakheter rundt om. Vi kan kjøre fabrikker med lavere bemanning i Norge enn de fleste andre steder, og da er det helt OK å betale norske lønninger og produsere i Norge. Derimot er den største svakheten at vi har for mange ledere som ikke tør stille krav og gi tydelige tilbakemeldinger på oppnådde resultater. Derfor er det store deler av norsk næringsliv som ikke er i nærheten av å leve opp til de effektivitetspotensialene de har. Men det er ikke gutta (og jentene) på gølvet sin feil.Pink_Panther skrev:Hvis du har vært litt rundt på bedrifter i verden så ser du at Asbjørn har rett. Du må riktignok bevege deg ned på gølvet for å se det, vekk fra de akademiske sfærer.Slubbert skrev:Dokumentasjon? De jeg har sett som sammenligner arbeidsproduktivitet bruker GDP per arbeider per arbeidstime som måltall, en god målestokk hvis det ikke hadde vært for at GDP også avhenger mye av råvareinntekter (les: olje).Asbjørn skrev:Norske arbeidere er blant de dyktigste i verden, samvittighetsfulle og velutdannede som de er.
Du gjør det ikke bedre ved å pakke det inn.Pink_Panther skrev:Lavmål.
Har jeg ved et uhell tråkket på noen såre tær? I såfall ber jeg ydmykt om unskyldning.Slubbert skrev:Du gjør det ikke bedre ved å pakke det inn.Pink_Panther skrev:Lavmål.
Ja, og det skyldes igjen i stor grad ansatte som "går den ekstra mila" for å levere. Litt skippertaksmentalitet, kanskje, men også en ansvarsbevissthet om å legge inn litt ekstra innsats når det behøves heller enn bare stemple inn og stemple ut. Hvis dette bare hadde handlet om lønnskostnader pr arbeidet time hadde vi ikke hatt en eneste arbeidsplass igjen i konkurranseutsatt industri i Norge. Slik er det ikke, og det er noen grunner til det.Palmaris skrev:Det norske bedrifter ofte scorer på i høve til mange utanlandske er nok i mange tilfeller at dei er leveringsdyktige og fleksible i tillegg til ein høg grad av automatisering der det er mogeleg. I det minste er det inntrykket eg har etter å ha intervjua mange bedriftsleiarar det siste året.
Jeg har yrkesfaglig utdanning, var svartruss og tre av mine beste venner er i ufaglært arbeid, så nei, men den konstante fiendtligheten er megetsigende. Og sarkasmen unødvendig.Pink_Panther skrev:Har jeg ved et uhell tråkket på noen såre tær? I såfall ber jeg ydmykt om unskyldning.
Anekdotisk bevis er ikke dokumentasjon. Har forøvrig ikke sagt et ord om norsk effektivitet selv, men påstanden var kategorisk og jeg synes den fordrer dokumentering. For det er liten tvil om at norsk økonomi i stor grad er oljefyrt.Asbjørn skrev:Jeg tilbringer ganske mange arbeidsuker i året på gølvet i fabrikker stort sett over hele verden, og har god mulighet til å observere styrker og svakheter rundt om.
Fair enough. Den opplagte rangeringen er BNP @ PPP vs arbeidede timer. Der ligger Norge øverst, men den statistikken er nok farget en del av oljeindustrien, i og med at det ikke kreves så voldsomt mange manntimer pr krone salgsverdi.Slubbert skrev:Anekdotisk bevis er ikke dokumentasjon. Har forøvrig ikke sagt et ord om norsk effektivitet selv, men påstanden var kategorisk og jeg synes den fordrer dokumentering. For det er liten tvil om at norsk økonomi i stor grad er oljefyrt.Asbjørn skrev:Jeg tilbringer ganske mange arbeidsuker i året på gølvet i fabrikker stort sett over hele verden, og har god mulighet til å observere styrker og svakheter rundt om.
Det er et klassisk eksempel på at handel er vinn-vinn - forutsatt at man tillater at «markedet» virker.Slubbert skrev:I tillegg til den positive effekten av lavere og mer forutsigbar inflasjon, samt utstrakt praktisering av næringsnøytralitet i den økonomiske politikken, tror jeg den viktigste kilden til god produktivitetsvekst har vært åpenhet overfor den raskt fremvoksende globale markedsøkonomien. Norge har vært blant de beste nasjonene til å tilpasse seg endrede rammevilkår som følge av nye land nå aktivt tar del i den internasjonale arbeidsdelingen. Ved å praktisere frihandel unntatt i jordbruket da, har vi overlatt til Kina, India og andre fremvoksende økonomier å produsere varer hvor disse landene har sine fortrinn. Vi var for eksempel blant de første til å gi slipp på egen tekstilindustri. Åpenhet mot den globale kapitalismen, som en ikke må glemme også henger sammen med behovet for å få solgt mest mulig petroleum, har gitt oss en gevinst på to fronter. For det første har vi kunnet kanalisere våre ressurser inn i bedrifter og bransjer hvor fastlandet har sine produktive fortrinn, og der hvor internasjonale prisene har gått opp. For det andre har velstandutviklingen i fremvoksende økonomier, som i stor grad henger sammen med at de får selge varer til oss og andre rike land, løftet deres etterspørsel etter blant annet norskproduserte varer.
Ser man det...
Gitt rammebetingelsene, EØS-avtalen og at «damene på fileten» får seg bedre lønnet arbeid andre steder så er svaret entydig «Ja».Pink_Panther skrev:Er f.eks. det å fange fisk i Nordsjøen, sende den til Kina for filetering og pakking for deretter å sende den tilbake til Norge en vinn-vinn situasjon?
Og forbrukeren får en dårligere vare.KJ skrev:Gitt rammebetingelsene, EØS-avtalen og at «damene på fileten» får seg bedre lønnet arbeid andre steder så er svaret entydig «Ja».Pink_Panther skrev:Er f.eks. det å fange fisk i Nordsjøen, sende den til Kina for filetering og pakking for deretter å sende den tilbake til Norge en vinn-vinn situasjon?
mvh
KJ
Forbrukarane? Skal ein no ta omsyn til slike også?Pink_Panther skrev:Og forbrukeren får en dårligere vare.KJ skrev:Gitt rammebetingelsene, EØS-avtalen og at «damene på fileten» får seg bedre lønnet arbeid andre steder så er svaret entydig «Ja».Pink_Panther skrev:Er f.eks. det å fange fisk i Nordsjøen, sende den til Kina for filetering og pakking for deretter å sende den tilbake til Norge en vinn-vinn situasjon?
mvh
KJ
Nei. Det er økonomisk mulig å gjøre mye grundigere arbeid med f eks inspeksjon og beinfjerning med asiatiske lønnskostnader enn med norske. Skulle du filetert en torsk på den samme arbeidsintensive måten i Norge ville den kostet mange ganger så mye som noen forbruker er villig til å betale. På denne måten får forbrukeren god kvalitet til en betalbar pris, arbeidsfolk i Kina en lønnet jobb, og damene på fileten finner alltids noe annet og mindre slitsomt å holde på med. Vinn-vinn, hele veien rundt.Pink_Panther skrev:Og forbrukeren får en dårligere vare.KJ skrev:Gitt rammebetingelsene, EØS-avtalen og at «damene på fileten» får seg bedre lønnet arbeid andre steder så er svaret entydig «Ja».Pink_Panther skrev:Er f.eks. det å fange fisk i Nordsjøen, sende den til Kina for filetering og pakking for deretter å sende den tilbake til Norge en vinn-vinn situasjon?
mvh
KJ
Herping av matvarekvalitet klarer vi fint selv, det blir ikke stort forskjellig om vi ber kineserne herpe matvarene våre.Pink_Panther skrev:...
Og forbrukeren får en dårligere vare.
Det er ikke toll på varer hvor råstoffet er norsk. Hvorfor tror du Findus, Synnøve..."foredler" norsk fisk, melk, kjøtt i lavkostland?Gjestemedlem skrev:Hovedårsaken til at vi ikke kan ha en levedyktig foredlingsindustri her i Norge er tollmurspolitikken. Når vi har laget høye tollmurer mot EU blir vi møtt med det samme på foredlede matvarer, det gjør i praksis at vi har stengt oss ute fra vårt naturlige nærmarked og dermed også har rasert grinnlaget for en lokal levedyktig foredlingsindustri og må ta til takke ned å eksportere råvarer.
Da burde vi jo innføre det..!Pink_Panther skrev:Det er ikke toll på varer hvor råstoffet er norsk. Hvorfor tror du Findus, Synnøve..."foredler" norsk fisk, melk, kjøtt i lavkostland?Gjestemedlem skrev:Hovedårsaken til at vi ikke kan ha en levedyktig foredlingsindustri her i Norge er tollmurspolitikken. Når vi har laget høye tollmurer mot EU blir vi møtt med det samme på foredlede matvarer, det gjør i praksis at vi har stengt oss ute fra vårt naturlige nærmarked og dermed også har rasert grinnlaget for en lokal levedyktig foredlingsindustri og må ta til takke ned å eksportere råvarer.
Bedre det enn toll på mye annet.bjornh skrev:Da burde vi jo innføre det..!Pink_Panther skrev:Det er ikke toll på varer hvor råstoffet er norsk. Hvorfor tror du Findus, Synnøve..."foredler" norsk fisk, melk, kjøtt i lavkostland?Gjestemedlem skrev:Hovedårsaken til at vi ikke kan ha en levedyktig foredlingsindustri her i Norge er tollmurspolitikken. Når vi har laget høye tollmurer mot EU blir vi møtt med det samme på foredlede matvarer, det gjør i praksis at vi har stengt oss ute fra vårt naturlige nærmarked og dermed også har rasert grinnlaget for en lokal levedyktig foredlingsindustri og må ta til takke ned å eksportere råvarer.
Gjest skrev:
Det fine med markedstenking er at du står fritt til å bytte strømleverandør, heller enn å være prisgitt monopolister og femårsplaner. Det er markedskreftene i praksis. Øyeblikkelig leverandørbytte virker som en god idé i dette tilfellet. Start her, men styr unna leverandører som krever forskuddsbetaling:Gjest skrev:Som skrevet før: markedstenking har ingenting i strøm og tele å gjøre:
http://www.abcnyheter.no/abc-penger/oekonomi/2011/11/08/hafslund-varsler-gigantisk-prishopp
Personlige meglere høres ut som nettopp et sånt "mellomledd som skal gjøre seg penger på dette", omtrent som diverse finansmuppeter. Fri og bevare.Gjest skrev:Så lenge det er så få som tar denne vurderingen av leverandør, så gjør leverandørene god butikk. Du har sikker prøvd å diskutere med bank og forsikring også. Det virker jo, men det er bare de som tar seg bryet eller tida som får noe ut av det.
Som sagt: hvis vi skal ha marked på alt, så trenger vi personlige meglere. Det blir mange mellomledd som skal gjøre seg penger på dette, og det blir dyrt etterhvert.
Markedet er ikke effektivt.
Dette handler ikke om meg, men om markedet.Gjestemedlem skrev:Gjest, hvis du synes det er for komplisert å forholde seg til endringer i prisene så kan du, som mange ganger tidligere fremhevet, tegne en fastprisavtale. Da slipper du å forholde deg til svingninger i markedet. Du kan tegne avtaler som gjelder i opp til 3 år.
Hvorfor er dette så vanskelig å få med seg?
Alternativet ditt er?Gjest skrev:Dette handler ikke om meg, men om markedet.Gjestemedlem skrev:Gjest, hvis du synes det er for komplisert å forholde seg til endringer i prisene så kan du, som mange ganger tidligere fremhevet, tegne en fastprisavtale. Da slipper du å forholde deg til svingninger i markedet. Du kan tegne avtaler som gjelder i opp til 3 år.
Hvorfor er dette så vanskelig å få med seg?
Nettopp, det er så effektiv som det kan bli. Det er ikke nok til å forsvare denne modellen. Det er mange som ikke utnytter markedet, og det fungerer på leverandørenes premisser. De kan berike seg på at markedet ikke passer folk flest.Asbjørn skrev:Personlige meglere høres ut som nettopp et sånt "mellomledd som skal gjøre seg penger på dette", omtrent som diverse finansmuppeter. Fri og bevare.Gjest skrev:Så lenge det er så få som tar denne vurderingen av leverandør, så gjør leverandørene god butikk. Du har sikker prøvd å diskutere med bank og forsikring også. Det virker jo, men det er bare de som tar seg bryet eller tida som får noe ut av det.
Som sagt: hvis vi skal ha marked på alt, så trenger vi personlige meglere. Det blir mange mellomledd som skal gjøre seg penger på dette, og det blir dyrt etterhvert.
Markedet er ikke effektivt.
Det skandinaviske strømmarkedet er så nær et effektivt (dvs "effisient" i økonomisk begrepsbruk) marked som du kan komme, og en avtalepris av typen "spotpris + x øre" er ikke spesielt kompliserte greier. Hva er det som er så vanskelig med å slå opp i Konkurransetilsynets prissammenligning, lese bruksanvisningen for "hvordan bytte strømleverandør" og gjøre et par museklikk? Du får en usannsynlig god timebetaling for de minuttene du bruker på det.