- Ble medlem
- 12.09.2006
- Antall liker
- 935
Takk for interessant link. Jeg må lese den i kveld.
Diskusjonen i kommentartråden overgår hva man enn leser på HFS!Gjest skrev:Takk for interessant link. Jeg må lese den i kveld.
En av foreleserene mine sa en gang at narkomarkedet er et av de mest perfekte som finnes siden det foregår uten særlig form for regulering. Og den som ikke betaler dør eller lignende.Gjest skrev:Markedet er mest en realitet når bøndene selger poteter på youngstorget, og kundene går og sammenligner priser. Selv da har det sine begrensninger.
Velkommen etter. Mange år siden jeg skjønte det. Tror jeg har postet om det her inne også. Business er til syvende og siste en "mann mot mann" greie, og da vinner de mest grådige og herskesyke. Normale mennesker med normal grad av empati/skamvett klarer ikke stå løpet ut mot slike hensynsløse personligheter.vredensgnag skrev:Gjest - jeg gir deg Monbiots seneste, der han diskuterer studier som viser at moderne bedriftsledere er psykopater, som skårer verre på psykopat-tester enn langtidsinnsatte hardkriminelle. Det er meget leseverdig.
Den som betaler dør vel eller lignende også...nb skrev:En av foreleserene mine sa en gang at narkomarkedet er et av de mest perfekte som finnes siden det foregår uten særlig form for regulering. Og den som ikke betaler dør eller lignende.Gjest skrev:Markedet er mest en realitet når bøndene selger poteter på youngstorget, og kundene går og sammenligner priser. Selv da har det sine begrensninger.
Det er kun et lite mindretall av narkotikabrukere som er kroniske heroinister, hvis det var noe sånt du mente.BT skrev:Den som betaler dør vel eller lignende også...nb skrev:En av foreleserene mine sa en gang at narkomarkedet er et av de mest perfekte som finnes siden det foregår uten særlig form for regulering. Og den som ikke betaler dør eller lignende.
Det er bla derfor jeg mener at toppstillinger ikke bør lønnes svært godt; særlig i staten og blant politikere.pedal skrev:Velkommen etter. Mange år siden jeg skjønte det. Tror jeg har postet om det her inne også. Business er til syvende og siste en "mann mot mann" greie, og da vinner de mest grådige og herskesyke. Normale mennesker med normal grad av empati/skamvett klarer ikke stå løpet ut mot slike hensynsløse personligheter.
vredensgnag skrev:What has happened over the past 30 years is the capture of the world's common treasury by a handful of people, assisted by neoliberal policies which were first imposed on rich nations by Margaret Thatcher and Ronald Reagan. I am now going to bombard you with figures. I'm sorry about that, but these numbers need to be tattooed on our minds. Between 1947 and 1979, productivity in the US rose by 119%, while the income of the bottom fifth of the population rose by 122%. But from 1979 to 2009, productivity rose by 80%, while the income of the bottom fifth fell by 4%. In roughly the same period, the income of the top 1% rose by 270%.
In the UK, the money earned by the poorest tenth fell by 12% between 1999 and 2009, while the money made by the richest 10th rose by 37%. The Gini coefficient, which measures income inequality, climbed in this country from 26 in 1979 to 40 in 2009.
Nja. Får man slike råtasser til å jobbe i det offentlige, så kommer deres verdiskapning fellesskapet til gode. Da er det private underleverandører/entreprenører som vil måtte svi.Voff skrev:Det er bla derfor jeg mener at toppstillinger ikke bør lønnes svært godt; særlig i staten og blant politikere.
Jeg tror snarere at hvis folk med den personlighetstypen begynner i det offentlige, så er det ikke av hensyn til fellesskapet, men snarere at de motiveres av sånt som gir prestisje i det offentlige, som stort budsjett og mange ansatte. Imperiebyggere. I enkelte tilfeller ender det med både Kongens Fortjenestemedalje i gull og mange år ubetinget for korrupsjon.pedal skrev:Nja. Får man slike råtasser til å jobbe i det offentlige, så kommer deres verdiskapning fellesskapet til gode. Da er det private underleverandører/entreprenører som vil måtte svi.Voff skrev:Det er bla derfor jeg mener at toppstillinger ikke bør lønnes svært godt; særlig i staten og blant politikere.
Er ikke den der en gjenganger hver høst? Man hører aldri fortsettelsen, hvor mye de glupe som byttet egentlig har spart.Asbjørn skrev:Bra at det er noen som hører på meg, eller kanskje de tok til vettet helt selv:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10015603
![]()
Akkurat nå er det ihvertfall togangern mellom Hafslunds variable pris og laveste pris her jeg bor, og det er før de varslede prisøkningene. Det blir fort en 5-6000 i året med normalt stor enebolig.Pink_Panther skrev:Er ikke den der en gjenganger hver høst? Man hører aldri fortsettelsen, hvor mye de glupe som byttet egentlig har spart.
Sist de skulle se på slemme finansaktører, nærmere bestemt norske bankers påståtte bruk av skatteparadiser, dummet de seg i alle fall skikkelig ut. Det var direkte pinlig for redaksjonen og viste rimelig åpenbart at de skjønte absolutt ingen ting av sakskomplekset og heller ikke viste noen interesser for å skjønne noesomhelst. Sånn sett har jeg ikke veldig store forhåpninger.vredensgnag skrev:Den som vil ha en nærkikk på markedskreftene bør ta en titt på Brennpunkt i kveld, klokken 21.30