- Ble medlem
- 12.09.2006
- Antall liker
- 935
Ja, slik fungerer de ofte.Gjest skrev:Slik fungerer de uregulerte markedskreftene.
Jeg vet ikke om det var din intensjon. Men er det ikke litt vel billig å avskrive kritikk ved å holde vår samtids markedslogikk opp mot fortidens totalitære regimer som om det er det eneste tenkelige alternativ.baluba skrev:Spørsmålet blir hva vi kan gjøre for å tvinge industrien til å utvikle slike medisiner. Hvor mye får de eventuelt i tilskudd for utvikling av medisiner fra det offentlige? Kan vi si at "dere får så jækla mye, nå er det på tide å gi tilbake"? For i utgangspunktet kan vi ikke tvinge bedrifter til å utvikle produkter de ikke tjener noe på, det sier seg selv. Slikt er kun mulig i kommunistiske land som Cuba og gamle Sovjet. Selv i Kina er ikke det så enkelt.
Det er ikke det jeg gjør. Jeg stiller et åpent spørsmål om hva vi kan gjøre. Jeg håper faktisk at vi har muligheten til kontroll gjennom offentlig sponsing av utviklingsarbeid, produksjon og distribusjon. Kan blå resept brukes som et argument for å få selskapene til å begynne å tenke annerledes?AK27 skrev:Jeg vet ikke om det var din intensjon. Men er det ikke litt vel billig å avskrive kritikk ved å holde vår samtids markedslogikk opp mot fortidens totalitære regimer som om det er det eneste tenkelige alternativ.baluba skrev:Spørsmålet blir hva vi kan gjøre for å tvinge industrien til å utvikle slike medisiner. Hvor mye får de eventuelt i tilskudd for utvikling av medisiner fra det offentlige? Kan vi si at "dere får så jækla mye, nå er det på tide å gi tilbake"? For i utgangspunktet kan vi ikke tvinge bedrifter til å utvikle produkter de ikke tjener noe på, det sier seg selv. Slikt er kun mulig i kommunistiske land som Cuba og gamle Sovjet. Selv i Kina er ikke det så enkelt.
Nei, så lenge grupper som biokjemikere, farmasøyter, nevrologer og leger ikke gjør ting som er mindre relevant for samfunnshelse enn kosmetikkindustrien er alt bra.OMF skrev:Hei!
Dette er selvsgat trist, men det blir vel litt feil å skylde på kapitalismen.
Mye medisinsk forskning er statlig - og det er helt uproblematisk og opprette forkerstillinger som forsker på disse sykdommene. Men det liggerj o litt iboende i kritikken din gjest at den tyngste medisinske forskningen faktisk blir gjort av private i jakt etter større profitt (alt er altså ikke helsvart).
Jeg kjenner ikke til disse sykdommene - men hvis de er utbredts så skulle det altså være et stort marked og det skulle være insentiv nok. Derfor tenker jeg vel at dette er relativt marginale sykdommer og at det er omfanget snarere enn at det er en "fattigdomssykdom" som er grunnen til at det er lite forskning på området.
Men det er helt klart at de dagens samfunn er det et enormt marked for potenspiller ,slankepiller, anti aldringspiller og alt som gjør at man holder seg på topp. Jeg ser vel ikke dette som spesiellt mer problematisk en de som lager parfyme, merkeklær, hudkremer og annet dill og dall som man strengt tatt ikke trenger.
Mvh
OMF
Vel - det er vel ikke noe værre at en biokjemiker jobber med en slankepille, enn at en dataingeniør jobber med en morsom app til en mobiltelefon. Samfunnet er mangfoldig - og alle kan ikke jobbe for å løse verdensproblemene. Er det mer meningsløst å jobbe med en antirynkekrem, enn å lage filmer, spille fotball eller lage dyre sportsbagger...?AK27 skrev:Nei, så lenge grupper som biokjemikere, farmasøyter, nevrologer og leger ikke gjør ting som er mindre relevant for samfunnshelse enn kosmetikkindustrien er alt bra.OMF skrev:Hei!
Mye medisinsk forskning er statlig - og det er helt uproblematisk og opprette forkerstillinger som forsker på disse sykdommene. Men det liggerj o litt iboende i kritikken din gjest at den tyngste medisinske forskningen faktisk blir gjort av private i jakt etter større profitt (alt er altså ikke helsvart).
Jeg kjenner ikke til disse sykdommene - men hvis de er utbredts så skulle det altså være et stort marked og det skulle være insentiv nok. Derfor tenker jeg vel at dette er relativt marginale sykdommer og at det er omfanget snarere enn at det er en "fattigdomssykdom" som er grunnen til at det er lite forskning på området.
Men det er helt klart at de dagens samfunn er det et enormt marked for potenspiller ,slankepiller, anti aldringspiller og alt som gjør at man holder seg på topp. Jeg ser vel ikke dette som spesiellt mer problematisk en de som lager parfyme, merkeklær, hudkremer og annet dill og dall som man strengt tatt ikke trenger.
Mvh
OMF
Joda, men dessvere er det slik at hvis vi skal leve i et noenlunde fritt land - så må folk få lov til å bruke pengene sine på det de har lyst til. Og da er vel ikke dyre biler, stor stereoanlegg noe mer edelt enn å få litt større pupper, fjerne noen kilo rundt livet ,eller fikse litt på øyelokkene.....er det....? er det virkelig bedre å bruke 25k på et par høytalerkabler enn å suge bort noen kilo fett rundt magen...? er det bedre å kjøre rundt i en bil til 850k, enn å velge en litt billigere bil og bruke de ekstra pengene på et par kjempedaier til kona..?Gjest skrev:Og markedet for kosmetisk kirurgi vokser, med de private klinikkenes velsignelse, mens folk med faktiske behov må vente.
Penger er kommunikasjonskanalen i markedet, og der det ikke er penger er det ikke marked.
Vi snakker her om et systemisk problem, jeg ser ikke noe poeng i å redusere det til en enkelt yrkesutøver.OMF skrev:Vel - det er vel ikke noe værre at en biokjemiker jobber med en slankepille, enn at en dataingeniør jobber med en morsom app til en mobiltelefon. Samfunnet er mangfoldig - og alle kan ikke jobbe for å løse verdensproblemene. Er det mer meningsløst å jobbe med en antirynkekrem, enn å lage filmer, spille fotball eller lage dyre sportsbagger...?AK27 skrev:Nei, så lenge grupper som biokjemikere, farmasøyter, nevrologer og leger ikke gjør ting som er mindre relevant for samfunnshelse enn kosmetikkindustrien er alt bra.OMF skrev:Hei!
Mvh
OMF
Mvh
OMF
Violently passive consumer -- vital statistic
A gear in a machine spinning out of control and ever ready to explode
The cemetery will carry on -- with carrion, turned to ashes
The species will die the harder they try to control the masses
Itemized flesh -- scanned inventory
A New Testament in greed
Taking count -- humanity is the product
Ever expanding the marketplace, dissolving the commonwealth
Pandemic -- the damnation, epic
If this is the answer, then count me out.
Humanity is the cancer, and I want out.
Dead monolith -- towering cesspool of Babel
Dreams of tyrants -- the product alive
Excessive commodity -- dominant ideology
Self-destructive machine spinning out of control and ever ready to implode
The cemetery will carry on -- with carrion, turned to ashes
The species will die the harder they try to control the masses
I walked inside the monolith
In plastic I was reborn
If this is the answer, then count me out.
Humanity is the cancer, and I want out.
Dead monolith -- towering cesspool of babel!
Dreams of tyrants -- the product alive
Questionless outweigh the collective's sensible side.
Poverty on Pangaea can polarize plenty more.
Till there are only two classes left: dick and serf.
That's not all, next step is
Entire countries without running water or food
Right next to vast fields of golden toilets
With guards protecting bad ideas.
Sacrifice the selfless without selfish consent.
This hegemony is hard at work.
Get back in line, you'll fit in fine.
Rank and file, reconcile.
Questionless people do you
Think you can think any less?
Sugardaddy took me to wonderland
Gave me so many presents I could not stand
To see you
I really couldn't stand to see you
Sugardaddy took me far away
On a holiday, I didn't have to pay
Just be there
All I had to do was be there
Sugardaddy comes with his pockets full of fun
Sugardaddy's blowing kisses from his gun
What will he do and where will he run
When the real world comes to town
Sugardaddy took all my pain away
Now I have to say
I'd let him get away with murder
I'd let him get away with murder
He drives a car that doesn't have a roof
He dares the Big Ol' World to tell him the truth
By buying silence
He buys you silence
Silence, so you'll never ask him why
Silence, so you'll never say he makes you cry
Silence, so you'll never look him in the eye
And say you want his time 'cos time is money
Sugardaddy can't help but overfill my cup
Sugardaddy always rides heavy on his luck
What will he do when his baby grows up
And doesn't want the toys that he's provided?
Sugardaddy comes with his pockets full of fun
Sugardaddy's blowing kisses from his gun
What will he do and where will he run
When the real world comes to town
I det store bildet så er ressursene skjevt fordelt. 1 mrd mennesker sulter, mens vi i Norge lever i en velstand som verden ikke har sett før - iallefall kke fordelt på denne måten. For å få til dette har norske politikere tatt grep for omfordeling og regulering. Dette er gjort ut fra en "gammeldags" moralsk forståelse om at alle er like mye verd, samtidig som de har gjort det mulig å tjene endel penger for de som har satset. Denne formen for regulering har vært vellykket, vi har stabile samfunn her i norden, både økonomisk og politisk (og dette henger sammen). Vi bør eksportere denne tenkingen om likhet til resten av verden. Det er vel det eneste vi har å være stolt av, når alt kommer til alt.OMF skrev:Joda, men dessvere er det slik at hvis vi skal leve i et noenlunde fritt land - så må folk få lov til å bruke pengene sine på det de har lyst til. Og da er vel ikke dyre biler, stor stereoanlegg noe mer edelt enn å få litt større pupper, fjerne noen kilo rundt livet ,eller fikse litt på øyelokkene.....er det....? er det virkelig bedre å bruke 25k på et par høytalerkabler enn å suge bort noen kilo fett rundt magen...? er det bedre å kjøre rundt i en bil til 850k, enn å velge en litt billigere bil og bruke de ekstra pengene på et par kjempedaier til kona..?Gjest skrev:Og markedet for kosmetisk kirurgi vokser, med de private klinikkenes velsignelse, mens folk med faktiske behov må vente.
Penger er kommunikasjonskanalen i markedet, og der det ikke er penger er det ikke marked.
Mvh
OMF
Du synes ikke avsnittet ditt har noen selvmotsigelser.....Denne likheten du snakker om - den stopper åpenbart ved landegrensene.Gjest skrev:I det store bildet så er ressursene skjevt fordelt. 1 mrd mennesker sulter, mens vi i Norge lever i en velstand som verden ikke har sett før - iallefall kke fordelt på denne måten. For å få til dette har norske politikere tatt grep for omfordeling og regulering. Dette er gjort ut fra en "gammeldags" moralsk forståelse om at alle er like mye verd, samtidig som de har gjort det mulig å tjene endel penger for de som har satset. Denne formen for regulering har vært vellykket, vi har stabile samfunn her i norden, både økonomisk og politisk (og dette henger sammen). Vi bør eksportere denne tenkingen om likhet til resten av verden. Det er vel det eneste vi har å være stolt av, når alt kommer til alt.OMF skrev:Joda, men dessvere er det slik at hvis vi skal leve i et noenlunde fritt land - så må folk få lov til å bruke pengene sine på det de har lyst til. Og da er vel ikke dyre biler, stor stereoanlegg noe mer edelt enn å få litt større pupper, fjerne noen kilo rundt livet ,eller fikse litt på øyelokkene.....er det....? er det virkelig bedre å bruke 25k på et par høytalerkabler enn å suge bort noen kilo fett rundt magen...? er det bedre å kjøre rundt i en bil til 850k, enn å velge en litt billigere bil og bruke de ekstra pengene på et par kjempedaier til kona..?Gjest skrev:Og markedet for kosmetisk kirurgi vokser, med de private klinikkenes velsignelse, mens folk med faktiske behov må vente.
Mvh
OMF
Det ser ut som om denne tenkingen er på vei tilbake:
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Spirit_Level:_Why_More_Equal_Societies_Almost_Always_Do_Better
Eksemplet med legemidlene viser hvordan kapitalismen er på sitt værste og mest kyniske, og at noen ganger så må kapitalismen styres til å dekke våre mest grunnleggende behov.baluba skrev:Bra innlegg av Dag, men jeg opplever at denne tråden kommer litt ut av sporet nå. Den har kanskje feil tittel, for jeg trodde det var den spesifikke saken trådstarter ønsket å diskutere. Selv så gidder jeg ikke å ta del i en generell debatt om markedskrefter, for det er så utdebattert at det ikke er mulig å komme på noe nytt. Og så blir det bare kjefting, der folk går i skyttergraven.
Hvis hensikten var å diskutere saken om legemidler så burde trådstarter forandre tittelen, før det blir hett her.
Joda, men å konkretisere det vil ikke avstedkomme slike innlegg som pedals lenger oppe, som er et svar til den politiske holdningen til trådstarter. Her er det vel en spesifikk sak som diskuteres, og man trenger ikke være sosialist for å anerkjenner de poengene. Tråden bør ikke bli en krangetråd om kapitalisme vs sosialisme, som jo er faren slik det fremstår nå. Vi har allerede sett kimen av en slik altomfattende krangel, noe som for meg oppfattes som kraftig OT, og som er tittelens skyld. Hvis det hadde vært klart at det dreide seg om legemidler, så ville neppe pedal ha skrevet det han skrev.dag1234 skrev:Eksemplet med legemidlene viser hvordan kapitalismen er på sitt værste og mest kyniske, og at noen ganger så må kapitalismen styres til å dekke våre mest grunnleggende behov.baluba skrev:Bra innlegg av Dag, men jeg opplever at denne tråden kommer litt ut av sporet nå. Den har kanskje feil tittel, for jeg trodde det var den spesifikke saken trådstarter ønsket å diskutere. Selv så gidder jeg ikke å ta del i en generell debatt om markedskrefter, for det er så utdebattert at det ikke er mulig å komme på noe nytt. Og så blir det bare kjefting, der folk går i skyttergraven.
Hvis hensikten var å diskutere saken om legemidler så burde trådstarter forandre tittelen, før det blir hett her.
1. Nei, den likheten stopper ikke ved landegrensene, de nordiske landene er preget av samme tenking, og videre i Europa finner vi Tyskland, Frankrike, osv. Ikke så preget av likhetstenking, men likevel mere enn f.eks USA. Slike kulturelle trekk stopper ikke ved landegrenser.OMF skrev:Du synes ikke avsnittet ditt har noen selvmotsigelser.....Denne likheten du snakker om - den stopper åpenbart ved landegrensene.
Man skal være bra sneversynt hvis man tar utgangspunkt i norsk høsting av fisk og olje fra arealer langt utenfor våre landegrenser som har resultert i en konsum pr innbygger som er større enn noen andre land i verden og kaller også trekker man frem likehtsprinsippet og at alle er like mye verdt. Vi kjemper med nebb og klør for våre naturressurser, vi fanger hval selv om en hel verden fordømmer det, vi har tollmurer mot varer fra fattige land, når oljeprisen er lav så forventer vi at andre kutter (vi produserer for fullt!) - kort fortalt vi legger ned et betydelig arbeid (og vi er veldig flinke) i å srøge for at vår egen kake er størst på bekostning av andre. Så nei....jeg tror vel ikke at verden nødvendigvis hadde vært så mye bedre om "det norske" systemet hadde spredd seg....dog funker det veldig godt for oss. Og det funker veldig godt når man har enormt med ressurser....jeg er ikke like sikker på at den norske eller skandinaviske modelllen er like god for de som er dårligere stilt.....og det er jo de fleste....
Mvh
OMF
Eurosonen strekker seg da opp i Norden. Finland er jo med.Gjest skrev:Det er kriser over det meste av verden, men det ser ut som om norden greier dette best. Spesielt fordi vi ikke er en del av eurosonen.
Danmark, Sverige og Finland er som kjent medlemmer av EU. At Norge klarer seg så bra skyldes flaks. (Olje, gass og vannkraft).Gjest skrev:Det er kriser over det meste av verden, men det ser ut som om norden greier dette best. Spesielt fordi vi ikke er en del av eurosonen.
Begrepet eurosonen brukes om de landene som har innført EURO som myntenhet.pedal skrev:Danmark, Sverige og Finland er som kjent medlemmer av EU. At Norge klarer seg så bra skyldes flaks. (Olje, gass og vannkraft).Gjest skrev:Det er kriser over det meste av verden, men det ser ut som om norden greier dette best. Spesielt fordi vi ikke er en del av eurosonen.
Og hvilken myntenhet bruker det nordiske landet Finland da?Gjest skrev:Begrepet eurosonen brukes om de landene som har innført EURO som myntenhet.pedal skrev:Danmark, Sverige og Finland er som kjent medlemmer av EU. At Norge klarer seg så bra skyldes flaks. (Olje, gass og vannkraft).Gjest skrev:Det er kriser over det meste av verden, men det ser ut som om norden greier dette best. Spesielt fordi vi ikke er en del av eurosonen.
Jada, Finland er i euro-sonen. Men Finland skiller seg godt fra sine nordiske brødre i Skandinavia på flere måter. Kanskje Gjest skulle ha skrevet Skandinavia isteden?Gjestemedlem skrev:Gjest skrev:Begrepet eurosonen brukes om de landene som har innført EURO som myntenhet.pedal skrev:Danmark, Sverige og Finland er som kjent medlemmer av EU. At Norge klarer seg så bra skyldes flaks. (Olje, gass og vannkraft).Gjest skrev:Det er kriser over det meste av verden, men det ser ut som om norden greier dette best. Spesielt fordi vi ikke er en del av eurosonen.
Og hvilken myntenhet bruker det nordiske landet Finland da?
Selvfølgelig, og det er en skandinaviske modellen han mener, vil jeg tro. Finland har inntil nylig vært så forskjellige fra oss at uttrykket den nordiske modellen egentlig ikke har noen mening.Gjestemedlem skrev:Skandinavia: Norge, Danmark, Sverige
Norden: Norge, Danmark, Sverige, Finland, Island, og tilhørende territorier.
Dette er da barneskolelærdom.
"Den Skandinaviske Modellen" er ikke på noen måte avhengig av hvilken myntenhet landet har. Vi er uansett så nært knyttet til den økonomiske politikken og den økonomiske situasjonen i resten av Europa at f.eks. Danmark eller Sverige innfører Euroen de også, så vil ikke dette ha så mye å si for den samfunnsmodellen vi har. Rentenivå og pengepolitikk er uansett ganske lik om man er med i Eurosamarbeidet eller ikke. Om noe ville Norges konkurranseevne blitt styrket av å ha samme betingelser som våre viktigste eksportkunder. En vedvarende høy kronekurs er moro når man er turist, men er skadelig for eksportnæringen og dermed landets inntekter.baluba skrev:Selvfølgelig, og det er en skandinaviske modellen han mener, vil jeg tro. Finland har inntil nylig vært så forskjellige fra oss at uttrykket den nordiske modellen egentlig ikke har noen mening.Gjestemedlem skrev:Skandinavia: Norge, Danmark, Sverige
Det er greit, og jeg tror heller ikke at det er årsaken. Men her var det pirkingen i semantikken jeg kommenterte, ikke meningene. Jeg er nemlig heller ikke overbevist om at euro eller ikke er noe utslagsgivende her.Gjestemedlem skrev:"Den Skandinaviske Modellen" er ikke på noen måte avhengig av hvilken myntenhet landet har. Vi er uansett så nært knyttet til den økonomiske politikken og den økonomiske situasjonen i resten av Europa at f.eks. Danmark eller Sverige innfører Euroen de også, så vil ikke dette ha så mye å si for den samfunnsmodellen vi har. Rentenivå og pengepolitikk er uansett ganske lik om man er med i Eurosamarbeidet eller ikke. Om noe ville Norges konkurranseevne blitt styrket av å ha samme betingelser som våre viktigste eksportkunder. En vedvarende høy kronekurs er moro når man er turist, men er skadelig for eksportnæringen og dermed landets inntekter.baluba skrev:Selvfølgelig, og det er en skandinaviske modellen han mener, vil jeg tro. Finland har inntil nylig vært så forskjellige fra oss at uttrykket den nordiske modellen egentlig ikke har noen mening.Gjestemedlem skrev:Skandinavia: Norge, Danmark, Sverige
Det er med andre ord ikke noen hold i påstanden om at situasjonen i Norden (eller Skandinavia) er basert på noen vesentlig fordel av å være utenfor valutasamarbeidet i Europa, men det kunne jo være interessant å se hva man baserer en slik påstand på, om det ligger noe tankegang bak eller om det er bare tomme slagord.